Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Brno dalo zelenou městské rychlodráze

  13:00aktualizováno  22. března 20:39
I po odsunu brněnského nádraží by mohly v současné stanici zastavovat vlaky. Politici i dopravní odborníci se totiž v pátek dohodli, že se začnou vážně zabývat myšlenkou takzvané rychlodráhy. Mezi odsunutým a současným nádražím tak možná pojedou vysoko nad zemí vlaky.

Vlak, trať | foto: Profimedia.cz

Po kolejích rychlodráhy by vozily vlaky nebo velkokapacitní tramvaje cestující nejen mezi oběma vlakovými stanicemi, ale až do Židenic. Část trati má vést po viaduktu sedm metrů nad zemí.

S myšlenkou rychlodráhy přišel předseda dopravní komise Josef Veselý. Nápad začal postupně prosazovat jak brněnský primátor Roman Onderka, tak krajský hejtman Stanislav Juránek. A proti není ani ministerstvo dopravy a Správa železniční dopravní cesty, která má rekonstrukci brněnské železnice na starosti.

Politici čekají, že rychlodráha by mohla utišit odpůrce odsunu. Odborníci nyní začnou prověřovat, jestli je možné dráhu spojující obě nádraží postavit. "Je nutné vědět, že projekt neohrozí samotnou přestavbu železničního uzlu. Je třeba zjistit, jak půjde rychlodráhu sladit s územním plánem a zda se dá vypořádat s připomínkami k vlivu na životní prostředí," nastínil další vývoj primátor Roman Onderka.

Zvýší komfort cestujících
Velmi důležité podle něj bude také to, aby projekt neohrozil přísun peněz z Evropské unie. Samotná rychlodráha by neměla být dražší, použily by se na ni peníze, které do nádražní infrastruktury chtěl investovat kraj. "Rychlodráha zvýší komfort pro ty, kteří cestují integrovanou dopravou," míní hejtman Stanislav Juránek.

Podle náměstka ministra dopravy Vojtěcha Kocourka nejde o žádný obrat, stále se počítá s odsunem nádraží. "Je třeba zdůraznit, že projekt rychlodráhy rekonstrukci železničního uzlu nemění. Jen ji doplňuje a zkvalitňuje," upozornil.

Nedořešené otazníky
Přestože politici hovoří o rychlodráze v superlativech, není její idea bezchybná. Zdrženlivě se k ní stavějí hlavně urbanisté. Upozorňují, že železniční viadukt povede středem plánovaného bulváru, který tím utrpí. A zachování vlakového provozu mezi hlavním nádražím a Židenicemi je zase v rozporu se zdůrazňovaným rušením bariér tvořených železničními náspy.

Otazník zatím visí nad osudem samotné nádražní budovy. Pozemky, na kterých nádraží leží, totiž chtějí České dráhy pronajmout společnosti Brno new station development. Podpis smlouvy byl kvůli protestům města odložen, zástupce společnosti nicméně tvrdí, že jim zachování provozu na nádraží nebude vadit.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek.
Jak na povodně? Ani po 20 letech obce nezvládají krizovou komunikaci

Ani v době hromadných komunikačních technologií mnohé radnice nedokážou v případě pohromy efektivně oslovit své občany, natož třeba chataře. Obce ale narážejí...  celý článek

Zemědělci na polích u Mikulova zavlažují úrodu.
Vědci zkouší na Břeclavsku lék na sucho, inspirovali se v Izraeli

Odborníci budou v Přítlukách na Břeclavsku testovat, jak zadržet vodu v krajině a zpomalit její odtok. Obec se dostala mezi šest lokalit vybraných po celé...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Za nelegální domov pro seniory dostali provozovatelé podmíněné tresty

Podmíněné tresty a zákaz podnikání dostali u Okresního soudu v Blansku čtyři lidé, kteří bez potřebných povolení provozovali v Kunštátě dům pro seniory. Podle...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.