Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Brno se chce zbavit aut, za 30 let jich má jezdit městem polovina

  12:08aktualizováno  12:08
Další díl do skládačky „naprostá revoluce v brněnské dopravě“ přidalo město Brno. Z aktualizovaného dokumentu Plán udržitelné městské mobility, který v půli února zveřejnilo, například vyplývá, že do roku 2050 by doprava auty měla klesnout o polovinu.

ilustrační snímek | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Brňané mohou dokument do konce dubna připomínkovat a také se už příští úterý 7. března vyjádřit ve veřejné debatě. Vize se dá jednoduše shrnout – omezit auta, podpořit MHD, cyklisty a pěší.

Jak se plány dotknou jednotlivých druhů dopravy?

1Auta

Individuální doprava auty je bezesporu nejkontroverznějším bodem mnohostránkového dokumentu zamýšlených dopravních projektů na dalších třicet let. Ze všech způsobů dopravy osob momentálně tvoří 39 procent.

V roce 2030 podle nového záměru klesne její podíl na 30 procent, za dalších 20 let se sníží na 20 procent. Tedy na polovinu současného stavu. Podle vize je „Brno městem, kde se velmi snadno žije bez automobilu“.

„Reálné to je. Ukázalo se to na příkladu zahraničních měst, kde se podařilo podíly automobilové dopravy snížit na stejné hodnoty dokonce v kratším časovém horizontu,“ věří Zbyněk Sperat z Centra dopravního výzkumu.

Je zároveň autorem vize, jak by měla doprava v Brně do budoucna vypadat. Inspirací mu byl především švýcarský Curych, kde si obyvatelé města razantní snížení automobilové dopravy sami odhlasovali v referendu.

První kroky, jako zavedení rezidentního parkování, výstavbu záchytných parkovišť nebo parkovacích domů, už město připravuje.

I zdánlivě nereálné vize jsou uskutečnitelné

Aby se však skutečně podařilo počet aut omezit o tolik procent, je potřeba ještě například dostavět velký městský okruh, zařídit levnější parkování pro auta s ekologickým pohonem nebo podpořit sdílení vozidel. Ať už ze strany firem, které tuto službu zajistí, nebo zaměstnavatelů, kteří společné dojíždění zaměstnanců jedním autem či mikrobusem domluví.

Co si myslíte o plánech s brněnskou dopravou?

Líbí se vám, nebo naopak nelíbí vyhánění aut z Brna a proč? Jsou městské vize uskutečnitelné? A co byste pro „město spokojených Brňanů bez aut“ navrhovali vy?

Vyjádřete se a pište nám na dominika.hromkova@mfdnes.cz

Městskou studii najdou zájemci na http://www.mobilitabrno.cz. Veřejná debata se odehraje 7. 3. v kanceláři ombudsmana v Údolní ulici.

„Všechno jsou to projekty, které jsme už někdy řešili. Systém carsharingu máme navržený a příští měsíc bychom jej chtěli předložit k projednání radě,“ poznamenal vedoucí odboru dopravy brněnského magistrátu Vladimír Bielko.

I on vidí snížení počtu aut na brněnských silnicích reálně. „Ne že bychom chtěli dělat z Koliště pěší zónu, ale v hlavním městě Slovinska podobnou ulici na pěší zónu přeměnili. Na tomto příkladu jde vidět, že i zdánlivě nereálné vize jsou uskutečnitelné,“ dodal.

Kromě těchto opatření obsahuje návrh plánu mobility i třeba to, že silnice R/43 povede přes Bystrc, protože se autorům jeví jako nevhodnější varianta z hlediska odklonu nákladní dopravy z města.

2Cyklisté

Podíl cyklistické dopravy v Brně momentálně představuje pouhé 2 procenta. V roce 2030 to bude 6 procent a o dvacet let později 12 procent. Připravuje se systém sdílení kol a v plánu vedle záchytných parkovišť pro auta typu Park and Ride jsou i odstavné plochy Bike and Ride.

„Funguje to velmi podobně. Zaparkujete na nich kolo a dál pojedete veřejnou dopravou. Plánované jsou většinou u železničních zastávek, aby mohli lidé k nim přijet na kole a dále pokračovat vlakem,“ uvedla zastupitelka Hana Kašpaříková (Žít Brno), která se přípravě plánu mobility rovněž věnuje.

Tato parkoviště pro kola jsou navržená také na konečných městské hromadné dopravy a v místech, kde mají vzniknout právě záchytná parkoviště Park and Ride.

Problém by podle autorů tohoto dokumentu neměl být ani v tom, že Brno není rovná placka jako jiná zahraniční města, která často uvádějí za vzor.

„Kopcovitý terén do budoucna nebude pro kola tak významnou překážkou, jako je dnes. Na základě dosavadního trendu rozvoje elektrokol je jisté, že v roce 2050 bude jízdních kol, která nebudou vybavena elektropohonem, naprosté minimum,“ doplnil Sperat z Centra dopravního výzkumu.

3Pěší a MHD

Snížení podílu automobilů znamená i nárůst městské hromadné dopravy – z dnešních 53 procent na 56. Kromě rozšiřování samotné sítě by mohl pomoci nákup pouze bezbariérových vozů.

A ke slovu se dostanou i ti, kteří křižují město pěšky. Do třinácti let má podíl chodců vzrůst ze 6 na 10 procent, v roce 2050 by jich podle plánů mohlo být 12 procent. Právě pro ně se počítá třeba s rozšiřováním pěších zón.




Nejčtenější

Polívka a Rottrová přišli podpořit Drahoše, který přijel za voliči do Brna

Kandidáta na prezidenta Jiřího Drahoše podpořil také herec Bolek Polívka.

Vůbec poprvé od prvního kola prezidentské volby se setkali nedávní protikandidáti na jednom pódiu. V zaplněném sále...

Obec zavede nový trest pro rychlé řidiče. Propadne se pod nimi silnice

Pod rychle jedoucím autem se vytvoří díra

Radnice v Branišovicích na Brněnsku chystá novou past na řidiče překračující povolenou rychlost. Do silnice nechá...



Řidička zemřela při střetu s vlakem, koridor z Brna do Břeclavi stál

(Ilustrační snímek)

Střet s vlakem nepřežila zhruba hodinu po poledni u Šakvic na Břeclavsku řidička osobního automobilu. Ve vlaku jedoucím...

Nejsme vymírající národ, přibývá však rizikových rodiček, říká porodník

Přednosta Gynekologicko-porodnické kliniky Fakultní nemocnice Brno Pavel...

V největší české porodnici v brněnské fakultní nemocnici přijde na svět šest tisíc dětí ročně. Čím dál víc z nich jsou...

Řekové v Brně zanechali výraznou stopu, i když zemi zaslíbenou nenašli

Režisér filmu Můj strýček Archimedes George Agathonikiadis s představitelem...

Česká televize v neděli uvedla film Můj strýček Archimedes s Ondřejem Vetchým a Miroslavem Donutilem v hlavních rolích....

Další z rubriky

Kněz pomáhá v Africe: Přivádím lidi do příbytků, které připravil Bůh

Brněnský kněz Jan Kotík jezdí do tanzanské vesnice Mpanga pomáhat už šest let....

Vystudoval stavařinu na Vysokém učení technickém v Brně. A právě tento obor nakonec přivedl Jana Kotíka ke kněžské...

Za zlodějem se zabouchly plechové dveře, vysvobodili ho hasiči

Policejní auto (ilustrační foto)

Zloděje museli o víkendu vysvobodit hasiči. Třiatřicetiletý muž si vyhlédl jeden z bytových domů v Janáčkově ulici v...

Z nejúrodnější jižní Moravy je vyprahlá krajina, vznikne záchranný fond

(ilustrační snímek)

Počasí trápí zemědělce na jižní Moravě dlouhodobě. Vznikl tak nový plán. Aby překonali těžké časy, mohli by čerpat...

Najdete na iDNES.cz