Dopravní podnik v Brně zdraží některé jízdenky

Dopravní podnik v Brně zdraží některé jízdenky | foto: Monika Hlaváčová, MF DNES

Brno má nejdražší jízdné v republice

  • 43
Hromadná doprava levně a komfortně. Takové heslo měl před rokem ve svém volebním programu současný brněnský primátor Roman Onderka. Ode dneška si Brňané za komfortní jízdu plnými tramvajemi budou muset připlatit. U dvou nejpoužívanějších druhů jízdenek vzrostla cena téměř o polovinu, tarify integrovaného systému v kraji podražily o deset procent.

Už podruhé během jednoho volebního období odhlasovala současná koalice ve vedení města zvýšení jízdného. Podpořena Stranou zelených, která zřejmě nemá zájem na tom, aby lidé dávali přednost ekologičtější hromadné dopravě před auty.

Cestování po Brně zdražilo navzdory slibům

Desetiminutová nepřestupní jízdenka se zdražila během posledního roku a čtvrt o 75 procent, hodinová o sedmdesát procent. Vedení města také už dvakrát odhlasovalo zvýšení předplatních kuponů, a to tak, že se jejich cena v průměru zvýšila zhruba o čtvrtinu.

Nejnovější ceny platí pro předplatitele od prosince minulého roku. Navzdory naléhavému textu z už tradičního vánočního hitu Janka Ledeckého "Sliby se maj plnit o Vánocích". Vedení města je zřejmě bližší starý šlágr skupiny Wanastowi Vjecy "Tak mi to teda nandej!".

Voliči sociálních demokratů a zelených musí být zklamáni. Jako červený hadr na býka pak působí billboardy s obličejem primátora a nápisem Plníme sliby, které jsou nyní po Brně k vidění.

Brněnský dopravní podnik už nechce ceny srovnávat

Zatímco dříve nikomu v brněnském Dopravním podniku srovnání brněnského jízdného s cenami hromadné dopravy v jiných městech nevadilo, nyní prý chceme srovnávat nesrovnatelné. "V republice nejsou žádná srovnatelná města, ani velikostí, ani počtem obyvatel," vyhýbá se srovnání mluvčí DPMB Hana Pohanová.

Není divu, Dopravní podnik z něj totiž po posledním zdražení nevychází vůbec příznivě. Až na jednu výjimku má Brno nejdražší jízdné v republice.

Zdražení bylo podle Onderky nutné, protože částka, kterou magistrát dává na provoz městské hromadné dopravy v Brně, už je neúnosná. Loni to byla jedna miliarda 160 tisíc korun. Letos rozpočet počítá s částkou, která je ještě o 70 milionů korun vyšší, ale více už se v městské pokladně nenašlo.

"Není dobrá vůle přesunout na financování Dopravního podniku peníze, které se vynakládají jinde," konstatoval radní Jiří Zlatuška, který návrh o zvýšení cen jízdného nepodpořil ani neodmítl.

Srovnání cen jízdného

v českých městech

jednorázové jízdné

poznámka: v závorce poměrná cena, kterou cestující zaplatí v jednotlivých městech za deset minut jízdy.

Brno

60 minut / 22 korun (3,6 koruny)

90 minut / 24 korun (2,6 koruny)

Praha

75 minut / 26 korun (3,47 koruny)

Liberec

40 minut / 16 korun (4 koruny)

Ostrava

60 minut / 20 korun (3,33 koruny)

Plzeň

60 minut / 16 korun (2,7 koruny)

Olomouc

40 minut / 12 korun (3 koruny)

České Budějovice

60 minut / 16 korun (2,6 koruny)

Ústí nad Labem

60 minut / 19 korun (3,1 koruny)