Rekonstrukce Joštovy ulice (ilustrační snímek)

Rekonstrukce Joštovy ulice (ilustrační snímek) | foto: Petra Mášová, MF DNES

Brno nemá peníze, letos se opraví jen Pionýrská a za rok Zelný trh

  • 20
Příští rok měl být v Brně rokem oprav a výluk. Ulice Milady Horákové, Minská a další se měly proměnit na velká staveniště. Město však nemá peníze, a opravy se proto musejí odložit.

Brněnské řidiče však čeká velké překvapení. Už za deset dní se pro automobily uzavře Pionýrská ulice a stavební práce tady budou probíhat zhruba rok. Oprava rušné třídy podél parku Lužánky přitom původně měla začít až příští rok.

"Kanalizace v Pionýrské ulici se ale musí opravit, navíc tady překračujeme limity hluku. Celá vozovka se odkryje a ulice se musí uzavřít," uvedl Dušan Kotisa z odboru dopravy brněnského magistrátu. Už patnáctého srpna se tak celá čtyřproudová komunikace všem motoristům uzavře.

Odborníci z magistrátu však věří, že si řidiči najdou jiné cesty. "Předpokládáme, že většina využije velký městský okruh," řekl Dušan Kotisa. Lidé, kteří tudy jezdí městskou hromadnou dopravou, se nemusejí bát. Trolejbusy totiž budou mít na staveništi výjimku.

Během roční uzavírky se v Pionýrské ulici vymění kanalizace a vodovodní potrubí. Nové budou i chodníky podél lužáneckého parku i na protější straně ulice.

"Na vozovku se položí nový povrch, budeme zkoušet speciální gumoasfalt. Od hygieniků víme, že se v Pionýrské soustavně překračuje povolená hranice hluku. Gumoasfalt je sice dražší a má nižší životnost, ale očekáváme, že se tady hlučnost díky tomuto opatření sníží. Může to být až o pět decibelů," sdělil Kotisa.

Na ulici Milady Horákové přijde řada až napřesrok

Velkou opravou přitom měla původně projít ulice Milady Horákové. "To byla tutovka. Není však dostatek finančních prostředků, stejně jako v případě ulice Minská. Tramvaje tam musí jezdit v určitých úsecích dvacetikilometrovou rychlostí," dodal úředník.

Oprava ulice Milady Horákové má přijít na více než tři sta milionů korun. Nově by měla začít až v roce 2013. "Počítáme, že se během oprav ulice uzavře od Dětské nemocnice až po Koliště. Je to rychlejší než rozdělení na části," uvedl Dušan Kotisa. Další prioritu, rušnou Minskou ulici v Žabovřeskách, brzdí kromě peněz i nedostavěné Dobrovského tunely.

Zelný trh čeká rekonstrukce za padesát milionů

Největší rekonstrukce čeká v příštím roce Zelný trh. Jeho opravou bude historické centrum města už hotové téměř celé. Na středečním zasedání se brněnští radní shodli, že Zelný trh by si měl zachovat charakter tržiště.

"Studie navrhovala interaktivní prvky pro děti, jakési hřiště. Myslím, že to tam nepatří. V návrhu je i odpočinková zóna se stromy, ani tu podle mě náměstí nepotřebuje," komentoval architektonickou studii náměstek primátora Ladislav Macek (ČSSD).

Rekonstrukce "Zelňáku" bude stát zhruba padesát milionů korun. Zpozdila se mimo jiné i kvůli debatám o podzemním parkování. Ty definitivně skončily letos na jaře. Studie nové rekonstrukce se proto teprve chystá a pracuje na ní ateliér RAW architektů Tomáše Rusína a Ivana Wahly.

Náměstí získá při opravě novou dlažbu, přibude i pět parkovacích míst. Nejvíce jich vznikne před obchodním domem. Celkem jich tak bude třicet devět.

"To je ale stále velmi málo. Dnes už trhovec nepřijde na rynk jen s vozíčkem, jezdí dodávkou. Chceme, aby náměstí žilo, na druhou stranu k tomu nedáváme dobré podmínky," komentoval studii Macek. Sám chce navrhnout, aby míst k parkování na Zelném trhu bylo více.