Dopravní podnik v Brně zdraží některé jízdenky

Dopravní podnik v Brně zdraží některé jízdenky | foto: Monika Hlaváčová, MF DNES

Brno není Praha, píší aktivisté městu kvůli zdražení jízdného v MHD

  • 104
Lidem z brněnských občanských sdružení a iniciativ se nelíbí chystané zdražování hromadné dopravy. Sepsali otevřený dopis, který adresovali vedení města. Varují totiž před ulicemi ucpanými auty a vzduchem plným prachu i poloprázdnými tramvajemi.

Podle autorů otevřeného dopisu se ceny blíží těm pražským, případně budou ještě vyšší. V několika bodech proto sepsali nejen dopady, ale také možná řešení.

Jedním z argumentů je i fakt, že komfort pražské dopravy je podstatně vyšší než té brněnské. "V Praze zaparkujete na okraji města a sednete do metra, které vás během chvíle dopraví na místo. V Brně je však doprava nekomfortní, někdy i nefunkční a především už teď drahá," stěžuje si Karla Hofmannová z občanského sdružení Majdalenky.

Otevřený dopis městu kvůli zdražení jízdného v MHD

Radní chtějí ceny našponovat ze tří důvodů. Jednak je to změna sazby DPH, ale také vyšší ceny nafty a elektřiny. "Město musí nějak vyrovnávat ztrátu dopravního podniku, která stále narůstá," obhajuje kroky první náměstek primátora Robert Kotzian (ODS).

Koncentrace prachu v ovzduší

Podle odpůrců zdražení jsou ceny za dojíždění hromadnou dopravou v Brně už nyní na hranici únosnosti a kdyby vzrostly, část lidí zvolí k dojíždění auto. To by mělo dopad na už tak špatnou ekologickou situaci ve městě.

"Roční kvótu na počet dní, po které smí být překročeny denní limity na koncentraci prachu ovzduší, Brno letos překročilo už v únoru," řekl Jakub Houška z občanského sdružení Arbesova.

Podle Houšky se tak Brno letos zařadilo mezi první města, jejichž občané jsou nuceni dýchat ovzduší škodlivinami znečištěné víc, než připouští platná evropská směrnice o ovzduší.

"Vdechování prachu má zásadní negativní vliv na frekvenci a průběh zánětlivých onemocnění plic, působí také negativně na srdečně-cévní systém a zvyšuje úmrtnost," varuje Houška.

Autoři  ve svém dopise také zmiňují řešení, jak se poprat se zvyšující se ztrátou. Ta by podle nich mohla být kompenzována z dividend Tepláren Brno, či zavedením mýtného do centra a vybraných částí města. "Funguje takto ve Stockholmu," doplňuje Houška.

Zastání už autoři našli u Strany zelených. Ta rovněž navrhuje pokrýt potřebné náklady zvýšením příspěvku Dopravnímu podniku.

"Podle propočtů Dopravního podniku vyvolá zvýšení DPH propad tržeb ve výši 29 milionů korun. Plán na zvýšení jízdného však počítá v obou variantách se zdražením, které zvýší tržby podniku až o 63 milionů korun," vypočítal zastupitel za Stranu Zelených Martin Ander.

Podle Anderových výpočtů by tak cesta navýšení městského příspěvku o 30 milionů znamenala nepatrný, přesněji čtvrtprocentní nárůst výdajů městského rozpočtu. "Pro městskou pokladnou není tedy žádným problémem," uzavřel Ander.

Hromadná doprava se v Brně zdražovala naposledy před dvěma roky, a to zhruba o pětinu. Roční předplatní kupon tehdy podražil z 3 700 na 4 430 korun. V Praze budou vyšší jízdné v hromadné dopravě lidé platit od července. Zdražení se však nebude týkat předplatních kuponů.