Na českém území chybí 23 kilometrů dálnice D52, přičemž obchvat Mikulova je ze všech úseků v přípravě nejdále. Krajský úřad se loni vypořádal s námitkami Dětí Země a původní nepravomocné územní rozhodnutí potvrdil po 15 měsících.
Generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl loni v prosinci uvedl, že státní organizace chce v červnu žádat o stavební povolení, dokumentace je připravená. Případný neúspěch u soudu však může stavbu znovu oddálit.
O obchvatu Mikulova se mluví zhruba deset let a dlouho politici mluvili o tom, že není problém jej postavit i v době neexistence krajských zásad územního rozvoje. V současnosti však ŘSD vzhledem ke všem průtahům neuvádí termín zahájení stavby.
Kvůli obchvatu Mikulova už v minulosti soudy musely rozhodnout, zda je zákonná výjimka, kterou stavbě dalo ministerstvo životního prostředí. Nakonec žalobě Dětí Země a dalších fyzických osob nevyhověly.
Rakušané otevřeli poslední část dálnice do Vídně, na D52 se ještě nekoplo |
Pro ostatní úseky od Pohořelic k Mikulovu ŘSD už zažádalo o územní rozhodnutí a letos čeká postupné vydávání rozhodnutí. I v těchto případech lze očekávat, že se Děti Země budou proti rozhodnutím odvolávat.
Rakušané v minulých letech postupně dovedli dálnici téměř k hranicím. Čtyřpruh vede až k Poysbrunnu a loni na podzim se otevřel dvoupruhový obchvat Drasenhofenu, který lze v budoucnu o další dva pruhy rozšířit.