Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Na trati Brno - Praha pojede víc vlaků. Regionálním spojům hrozí zpoždění

  7:27aktualizováno  7:27
Od prosince má mezi Prahou a jižní Moravou jezdit už šestadvacet vlaků tam i zpět, pak přibude ještě jeden. Kraj se ale bojí zpožďování regionálních linek.

RegioJet loni začínal mezi Brnem a Prahou jezdit se třemi páry vlaků. | foto: RegioJet

Sotva jeden dálkový vlak ve směru do Prahy odjede, už se bude k Brnu blížit od jihu další. Některé spoje totiž bude oddělovat jen 30 minut. Zatímco dnes jich ve všední den vyrazí z Brna do Prahy i zpět pokaždé dvacet, v návrhu nového jízdního řádu, který začne platit 10. prosince, bude o šest párů víc. Prosadil si je soukromý dopravce RegioJet, jenž začal mezi Brnem a Prahou jezdit loni se třemi páry vlaků.

Žluté vlaky tak nepojedou místo souprav Českých drah. Těm zůstanou všechny stávající expresy. Jejich hodinový takt však v průběhu dne devětkrát přetne právě RegioJet. A v červnu příštího roku by měl soukromému dopravci přibýt ještě jeden spoj. Celkem jich tak bude jezdit - i s vozy Českých drah - každým směrem sedmadvacet.

Má to logiku. Železniční spojení mezi hlavním městem republiky a jižní Moravou využívá čím dál více cestujících, i kvůli neustále rozkopané dálnici D1. Od roku 2010 se počet cestujících vlakem mezi Brnem a Prahou ztrojnásobil - loni podle čísel ministerstva dopravy takto cestovalo 1,3 milionu lidí, před sedmi lety pouhých 478 tisíc.

„Začínali jsme s šesti až sedmi vozovými soupravami, aktuálně jich nasazujeme sedm až devět,“ popsal mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

I v tabulkách Českých drah jsou čísla vyšší, konkrétně je ale odmítají uvést. „Ve srovnání s minulostí evidujeme na této trase zvyšující se počet cestujících,“ řekla pouze před nedávnem mluvčí Českých drah Monika Bezuchová.

Osobní vlak musí dát přednost mezinárodním soupravám

Narůstající počet expresů má ale svou odvrácenou stranu. Kapacita trati má své limity, stejně jako brněnské nádraží. Kromě expresů státního nebo soukromého dopravce z něj totiž všemi směry vyráží také běžné regionální osobní vlaky, jež si objednává Jihomoravský kraj. A ty musí rychlíkům a mezinárodním soupravám dávat přednost.

Vlaky Brno - Praha a zpět

Současný stav

ČD 17 párů vlaků denně

RegioJet 3 páry vlaků denně

Od 10. prosince 2017

ČD 17 párů denně

RegioJet 9 párů denně

Od června 2018

ČD 17 párů denně

RegioJet 10 párů denně

Pokud se tedy nějaké dálkové spoje opozdí, osobní vlaky také čekají a samy tím nabírají zpoždění. Podle krajského náměstka pro dopravu Romana Hanáka z ČSSD je navyšování rychlíků někdy více ke škodě než k užitku.

„Pravidelně dojíždějícím cestujícím do škol či zaměstnání téměř denně vznikají zbytečné časové ztráty a stávají se oběťmi snahy zajistit přednostní průjezd zpožděnému dálkovému vlaku. Přitom občasní cestující dálkových vlaků jsou ochotni krátké zpoždění akceptovat a zdrží je jen minimálně,“ prohlásil náměstek.

Hrozba pro krajskou dopravu

Osobní vlaková doprava je navíc hlavní páteří integrovaného dopravního systému celého kraje, na kterou navazují další vlaky nebo autobusy v jednotlivých městech.

Vedení Jihomoravského kraje se tak zpočátku nelíbilo, že by na trasu vyjelo množství zcela nových linek. Obávalo se, že by se léta budovaný integrovaný systém totálně rozložil.

„První návrhy jízdního řádu vypadaly skutečně dramaticky,“ sdělil Roman Hanák. Blíže prvotní návrh nespecifikoval. Komplikace i pro příští rok očekává zejména na dvou úsecích, a to mezi Vranovicemi a Brnem a pak mezi Blanskem a Rájcem-Jestřebí, kde bude muset osobní vlak dávat přednost dálkovému.

Na příští rok je navíc plánovaná dlouhodobá výluka, která s velkou pravděpodobností také ovlivní regionální dopravu. Při té letošní například lidé nestíhali přestupy v Židenicích mezi linkami z Tišnova a Blanska a na vlak museli čekat hodinu.

Autor:


Nejčtenější

Tohle už bude běžné, říká muž, který do koncertu na náměstí pustil sirénu

Jiří Novák dlouhodobě bojuje proti hluku na náměstí Svobody.

Kvůli hlučným akcím na náměstí Svobody válčí Jiří Novák s Brnem roky. A úspěšně. Soudy se přiklonily na jeho stranu,...

Jsme připraveni přijmout zachráněné migranty, píše hnutí Žít Brno do Itálie

Migranti čekají na vylodění z lodi italské pobřežní stráže Diciotti.

Hnutí Žít Brno zareagovalo na výzvu italského premiéra Giuseppe Conteho a nabídlo, že by město mohlo přijmout několik...



VIDEO: Brněnský bojovník proti hluku spustil při koncertu na náměstí alarm

Koncert na náměstí Svobody narušil alarm

Přestupková komise v Brně se bude zabývat narušením koncertu amerického kytaristy Billa Frisella na brněnském náměstí...

Draft byl facka přes hubu, přiznává hokejový obránce Zábranský

Stejně jako jeho otec hraje i Libor Zábranský mladší za reprezentaci. Její dres...

Otec na tribuně, státní znak na hrudi, domácí led pod nohama. Libor Zábranský mladší prožil emotivní start do nové...

Nebýt revoluce, je v Brně dávno metro, napsali komunisté na Facebook

Diskuze na facebookovém profilu brněnské KSČM.

Záplavu užaslých, pobouřených i pobavených reakcí vyvolal správce facebookové stránky brněnských komunistů. Do diskuse...

Další z rubriky

Nevzhledné Mendlovo náměstí v Brně zkrášlil park i s moderní kavárnou

Nově otevřený park na Mendlově náměstí v Brně.

Na rušném Mendlově náměstí v Brně si teď lidé nově mohou v klidu vychutnat kávu nebo posedět v parku. Mezi ulicemi...

Díly karoserie škodovek lisují podle forem z blanenské slévárny

Slavnostní tavba při příležitosti 100. výročí vzniku slévárny Alfe Brno

Blanenská slévárna Ernst Leopold začala loni spolupracovat s německou automobilkou Volkswagen. Nově je výhradním...

Auto po nehodě uvázlo na nájezdu k domu, řidič přiznal marihuanu

Mladík v Čejkovicích nezvládl projet zatáčkou, narazil do zaparkovaného auta a...

Na nájezdu k rodinnému domu uvázl po nehodě peugeot, který řídil dvaadvacetiletý mladík. Havaroval ve čtvrtek v...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz