Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Na trati Brno - Praha pojede víc vlaků. Regionálním spojům hrozí zpoždění

  7:27aktualizováno  7:27
Od prosince má mezi Prahou a jižní Moravou jezdit už šestadvacet vlaků tam i zpět, pak přibude ještě jeden. Kraj se ale bojí zpožďování regionálních linek.

RegioJet loni začínal mezi Brnem a Prahou jezdit se třemi páry vlaků. | foto: RegioJet

Sotva jeden dálkový vlak ve směru do Prahy odjede, už se bude k Brnu blížit od jihu další. Některé spoje totiž bude oddělovat jen 30 minut. Zatímco dnes jich ve všední den vyrazí z Brna do Prahy i zpět pokaždé dvacet, v návrhu nového jízdního řádu, který začne platit 10. prosince, bude o šest párů víc. Prosadil si je soukromý dopravce RegioJet, jenž začal mezi Brnem a Prahou jezdit loni se třemi páry vlaků.

Žluté vlaky tak nepojedou místo souprav Českých drah. Těm zůstanou všechny stávající expresy. Jejich hodinový takt však v průběhu dne devětkrát přetne právě RegioJet. A v červnu příštího roku by měl soukromému dopravci přibýt ještě jeden spoj. Celkem jich tak bude jezdit - i s vozy Českých drah - každým směrem sedmadvacet.

Má to logiku. Železniční spojení mezi hlavním městem republiky a jižní Moravou využívá čím dál více cestujících, i kvůli neustále rozkopané dálnici D1. Od roku 2010 se počet cestujících vlakem mezi Brnem a Prahou ztrojnásobil - loni podle čísel ministerstva dopravy takto cestovalo 1,3 milionu lidí, před sedmi lety pouhých 478 tisíc.

„Začínali jsme s šesti až sedmi vozovými soupravami, aktuálně jich nasazujeme sedm až devět,“ popsal mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

I v tabulkách Českých drah jsou čísla vyšší, konkrétně je ale odmítají uvést. „Ve srovnání s minulostí evidujeme na této trase zvyšující se počet cestujících,“ řekla pouze před nedávnem mluvčí Českých drah Monika Bezuchová.

Osobní vlak musí dát přednost mezinárodním soupravám

Narůstající počet expresů má ale svou odvrácenou stranu. Kapacita trati má své limity, stejně jako brněnské nádraží. Kromě expresů státního nebo soukromého dopravce z něj totiž všemi směry vyráží také běžné regionální osobní vlaky, jež si objednává Jihomoravský kraj. A ty musí rychlíkům a mezinárodním soupravám dávat přednost.

Vlaky Brno - Praha a zpět

Současný stav

ČD 17 párů vlaků denně

RegioJet 3 páry vlaků denně

Od 10. prosince 2017

ČD 17 párů denně

RegioJet 9 párů denně

Od června 2018

ČD 17 párů denně

RegioJet 10 párů denně

Pokud se tedy nějaké dálkové spoje opozdí, osobní vlaky také čekají a samy tím nabírají zpoždění. Podle krajského náměstka pro dopravu Romana Hanáka z ČSSD je navyšování rychlíků někdy více ke škodě než k užitku.

„Pravidelně dojíždějícím cestujícím do škol či zaměstnání téměř denně vznikají zbytečné časové ztráty a stávají se oběťmi snahy zajistit přednostní průjezd zpožděnému dálkovému vlaku. Přitom občasní cestující dálkových vlaků jsou ochotni krátké zpoždění akceptovat a zdrží je jen minimálně,“ prohlásil náměstek.

Hrozba pro krajskou dopravu

Osobní vlaková doprava je navíc hlavní páteří integrovaného dopravního systému celého kraje, na kterou navazují další vlaky nebo autobusy v jednotlivých městech.

Vedení Jihomoravského kraje se tak zpočátku nelíbilo, že by na trasu vyjelo množství zcela nových linek. Obávalo se, že by se léta budovaný integrovaný systém totálně rozložil.

„První návrhy jízdního řádu vypadaly skutečně dramaticky,“ sdělil Roman Hanák. Blíže prvotní návrh nespecifikoval. Komplikace i pro příští rok očekává zejména na dvou úsecích, a to mezi Vranovicemi a Brnem a pak mezi Blanskem a Rájcem-Jestřebí, kde bude muset osobní vlak dávat přednost dálkovému.

Na příští rok je navíc plánovaná dlouhodobá výluka, která s velkou pravděpodobností také ovlivní regionální dopravu. Při té letošní například lidé nestíhali přestupy v Židenicích mezi linkami z Tišnova a Blanska a na vlak museli čekat hodinu.

Autor:



Nejčtenější

Třinácté zlato pro Kometu! Brno suverénně obhájilo mistrovský titul

Jakub Krejčík zvedá Masarykův pohár nad hlavu. Kometa ovládla hokejovou...

Efektivní v koncovce, precizní v defenzívě. Hokejisté Brna ovládli páté finále extraligového play off, na ledě třinecké...

Kudy k Macoše? ptal se v noci muž recepční. Zachránila mu život

Propast Macocha.

Všímavosti hotelové recepční vděčí za svůj život osmatřicetiletý muž, který se chystal skočit do propasti Macocha...



Vítězství od titulu. Kometa potřetí zdolala Třinec a sahá po obhajobě

Hokejisté brněnské Komety slaví úvodní gól čtvrtého finále - zleva Tomáš...

Už jen poslední krok zbývá hokejistům Brna k tomu, aby získali rekordní třináctý mistrovský titul. Ve čtvrtém finále...

K titulu má blíž Kometa. Ve třetím finále těsně porazila Třinec

Hokejisté Brna slaví úvodní gól třetího finále. Zleva Radim Zohorna, Tomáš...

Byli pod tlakem, čelili velkému náporu Třince. Hokejisté Brna ale obstáli a ve třetím finále extraligového play off...

Brno - Plzeň 1:3, hattrick Čermáka a lídr je zase o kus blíž k titulu

Musefiu Ashiru z Brna vede míč před soupeři z Plzně

První hattrick Aleše Čermáka a plzeňští fotbalisté se po nevýrazných výsledcích přiblížili k titulu. V utkání 25. kola...

Další z rubriky

Omezení pro auta u brněnského nádraží se odsouvá, musí se znovu schválit

Prostor před brněnským hlavním nádražím.

Auta, tramvaje a do toho tisíce lidí každý den proudí prostorem před brněnským hlavním nádražím. Od letošního ledna už...

Romy tu nechceme, bouří se lidé z okolí léčebny. Politici mluví o ghettu

Špeluňky v ilegální ubytovně v průmyslovém areálu v brněnské Šámalově ulici...

Začátkem příštího týdne se do areálu bývalé léčebny dlouhodobě nemocných na Červeném kopci v Brně začne stěhovat...

V Brně uzavřou Údolní ulici, v okolí bude problém s parkováním

t I přes nedostatečný odstup od kolejí je Údolní ulice plná zaparkovaných aut a...

Po rekonstrukci a uzavírkách na Dornychu či Kolišti přišla řada na další velkou brněnskou ulici. Ve středu 2. května se...

Najdete na iDNES.cz