RegioJet loni začínal mezi Brnem a Prahou jezdit se třemi páry vlaků.

RegioJet loni začínal mezi Brnem a Prahou jezdit se třemi páry vlaků. | foto: RegioJet

Na trati Brno - Praha pojede víc vlaků. Regionálním spojům hrozí zpoždění

  • 142
Od prosince má mezi Prahou a jižní Moravou jezdit už šestadvacet vlaků tam i zpět, pak přibude ještě jeden. Kraj se ale bojí zpožďování regionálních linek.

Sotva jeden dálkový vlak ve směru do Prahy odjede, už se bude k Brnu blížit od jihu další. Některé spoje totiž bude oddělovat jen 30 minut. Zatímco dnes jich ve všední den vyrazí z Brna do Prahy i zpět pokaždé dvacet, v návrhu nového jízdního řádu, který začne platit 10. prosince, bude o šest párů víc. Prosadil si je soukromý dopravce RegioJet, jenž začal mezi Brnem a Prahou jezdit loni se třemi páry vlaků.

Žluté vlaky tak nepojedou místo souprav Českých drah. Těm zůstanou všechny stávající expresy. Jejich hodinový takt však v průběhu dne devětkrát přetne právě RegioJet. A v červnu příštího roku by měl soukromému dopravci přibýt ještě jeden spoj. Celkem jich tak bude jezdit - i s vozy Českých drah - každým směrem sedmadvacet.

Má to logiku. Železniční spojení mezi hlavním městem republiky a jižní Moravou využívá čím dál více cestujících, i kvůli neustále rozkopané dálnici D1. Od roku 2010 se počet cestujících vlakem mezi Brnem a Prahou ztrojnásobil - loni podle čísel ministerstva dopravy takto cestovalo 1,3 milionu lidí, před sedmi lety pouhých 478 tisíc.

„Začínali jsme s šesti až sedmi vozovými soupravami, aktuálně jich nasazujeme sedm až devět,“ popsal mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

I v tabulkách Českých drah jsou čísla vyšší, konkrétně je ale odmítají uvést. „Ve srovnání s minulostí evidujeme na této trase zvyšující se počet cestujících,“ řekla pouze před nedávnem mluvčí Českých drah Monika Bezuchová.

Osobní vlak musí dát přednost mezinárodním soupravám

Narůstající počet expresů má ale svou odvrácenou stranu. Kapacita trati má své limity, stejně jako brněnské nádraží. Kromě expresů státního nebo soukromého dopravce z něj totiž všemi směry vyráží také běžné regionální osobní vlaky, jež si objednává Jihomoravský kraj. A ty musí rychlíkům a mezinárodním soupravám dávat přednost.

Vlaky Brno - Praha a zpět

Současný stav

ČD 17 párů vlaků denně

RegioJet 3 páry vlaků denně

Od 10. prosince 2017

ČD 17 párů denně

RegioJet 9 párů denně

Od června 2018

ČD 17 párů denně

RegioJet 10 párů denně

Pokud se tedy nějaké dálkové spoje opozdí, osobní vlaky také čekají a samy tím nabírají zpoždění. Podle krajského náměstka pro dopravu Romana Hanáka z ČSSD je navyšování rychlíků někdy více ke škodě než k užitku.

„Pravidelně dojíždějícím cestujícím do škol či zaměstnání téměř denně vznikají zbytečné časové ztráty a stávají se oběťmi snahy zajistit přednostní průjezd zpožděnému dálkovému vlaku. Přitom občasní cestující dálkových vlaků jsou ochotni krátké zpoždění akceptovat a zdrží je jen minimálně,“ prohlásil náměstek.

Hrozba pro krajskou dopravu

Osobní vlaková doprava je navíc hlavní páteří integrovaného dopravního systému celého kraje, na kterou navazují další vlaky nebo autobusy v jednotlivých městech.

Vedení Jihomoravského kraje se tak zpočátku nelíbilo, že by na trasu vyjelo množství zcela nových linek. Obávalo se, že by se léta budovaný integrovaný systém totálně rozložil.

„První návrhy jízdního řádu vypadaly skutečně dramaticky,“ sdělil Roman Hanák. Blíže prvotní návrh nespecifikoval. Komplikace i pro příští rok očekává zejména na dvou úsecích, a to mezi Vranovicemi a Brnem a pak mezi Blanskem a Rájcem-Jestřebí, kde bude muset osobní vlak dávat přednost dálkovému.

Na příští rok je navíc plánovaná dlouhodobá výluka, která s velkou pravděpodobností také ovlivní regionální dopravu. Při té letošní například lidé nestíhali přestupy v Židenicích mezi linkami z Tišnova a Blanska a na vlak museli čekat hodinu.