Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Brno se v noci mění v past, vlaky i autobusy spí

  11:22aktualizováno  11:22
V nezáviděníhodné situaci se v Brně ocitnou cestující, jimž v devět hodin večer ujede poslední vlak do Olomouce. K cíli cesty se pak nedostanou dřív než po páté ráno. Mezitím ovšem musí absolvovat zdlouhavou noční cestu vlakem i autobusem s několika přestupy. A nic se na tom nezmění.

Počty vypravovaných vlaků z Brna v nočních hodinách odpovídají poptávce cestujících, tvrdí ministerstvo dopravy. Ilustrační foto | foto: Monika Hlaváčová, MF DNES

Dálkové vlaky u Českých drah totiž objednává ministerstvo dopravy. A to žádné dodatečné noční spoje v budoucnu neplánuje.

"Současné vedení nic podobného nepřipravuje. Ale na jaře budou volby a všechno se může změnit," uvedl mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

váš názor

Vadí vám, že v noci přestávají jezdit vlaky i autobusy?
Jaké máte zkušenosti s nočním cestováním?
Pište na adresu jan.broz@mfdnes.cz

Počty vypravených vlaků podle Hanzelky odpovídají aktuální poptávce cestujících, ale i současným finančním možnostem. "Odmítáme přepravovat vlak, ve kterém jedou jen dva lidé," dodal.

Brno Praha

Problém se netýká jen tratě mezi Olomoucí a Brnem, kde je noční pauza nejdelší. Ani cesta do Prahy není v pozdních hodinách jednoduchá. Pokud cestujícímu ujede z Brna poslední autobus v devět večer, musí si tři hodiny počkat na noční vlak z Maďarska.

"Lidé nechtějí jezdit tak pozdě večer, protože v době jejich příjezdu do Prahy už nejede metro," vysvětlil majitel společnosti Student Agency Radim Jančura, jehož žlutý autobus je posledním denním spojem z Brna do Prahy.

když nádraží usne

Nejproblematičtější je doprava z Brna do Olomouce. Poslední vlak s několika přestupy odjíždí z brněnského nádraží ve 21:03. Další spoj jede v 1:20 ze Zvonařky, ovšem cesta trvá skoro čtyři hodiny.

Do Prahy odjíždí poslední autobus Student Agency ve 21:00. Směr Ostrava jede přímý vlak ve 21:02. Pak následují už jen zbytečně zdlouhavé spoje s mnoha přestupy a zajížďkami.

Autobus do Zlína jede ve 22:00, potom až ve 1:20 ráno.

V opačném směru ovšem podobný problém nehrozí. Téměř každou hodinu opouští Prahu směr Brno vlak nebo autobus.

Jančurova společnost nedávno uvedla do provozu nový spoj, který z hlavního města vyjíždí krátce po půlnoci. "Lidé si tak můžou do Prahy vyrazit za kulturou. Jet zpátky vlakem se jim moc nechce, protože to je nebezpečné," říká Jančura.

Koncerty ve Zlíně

Koncerty a divadelní představení jsou také jedním z hlavních důvodů, proč lidé v noci cestují. "Často jsem chtěl jet na koncert do Zlína, ale neměl bych se jak dostat zpátky. Tak jsem raději nejel nikam," stěžuje si Vojtěch Blahut z Brna.

Ten nakonec vyřešil problém s nočními vlaky svérázně. Našel si ve Zlíně přítelkyni a přespává u ní.

S omezením noční dopravy se potýkají i ti, kteří cestují mezi jihomoravskými městy. Kolem desáté hodiny se zastavuje doprava v kraji. Tou dobou brněnské nádraží opouští poslední vlaky do okolních vesnic a městeček a většina autobusů integrovaného dopravního systému už míří do garáží.

Kulturychtiví návštěvníci Brna a zaměstnanci, kteří končí až pozdě večer, se proto musejí spolehnout na auto. A vůz budou muset využívat i nadále. Za dopravu na jižní Moravě totiž zodpovídá kraj a tomu za současné krize chybí peníze.

O stovky milionů korun méně

"Rozšiřování spojů do pozdějších hodin nepřipravujeme. Za této situace je každé rozšiřování spojů iluzorní. Máme o 900 milionů míň než loni," popsal krajský radní pro dopravu Jaroslav Pospíšil.

Kraj je totiž povinen zajistit v obcích pouze základní dopravu. Ta se určuje podle počtu obyvatel místa a dlouhodobého počtu cestujících na dané lince.

Podle Michala Kocourka ze společnosti Kordis musí do každé obce dojet minimálně šest spojů v každém směru během pracovního dne a tři ve svátky. To se ovšem netýká nočních autobusů.

"Pozdější spoje jsou vnímány jako určitý nadstandard. Pokud o ně mají obce zájem, není to problém. Na jejich provozu se ale musí finančně spolupodílet," vysvětlil Kocourek.

Cena, kterou zastupitelé obcí za takový spoj zaplatí, se liší podle podle počtu kilometrů, které musí autobus ujet. Z částky se odpočítává tržba z prodeje jízdenek. Podle Kocourka není konečná suma nijak vysoká. Přesto si za nadstandardní dopravu v kraji doplácí jen deset obcí.

"O víkendu tady jede poslední autobus v půl desáté a ani přes týden to není nic moc. Rozhodně bych ocenila i pozdější spoje. Kvůli jednoduší cestě z práce, ale i víkendové zábavě v Brně," kritizuje děravé jízdní řády Žaneta Kopcová z Blažovic.

Mají šanci polepšit si alespoň ti, kteří míří do Olomouce? Osmihodinová noční přestávka se nejspíš nezkrátí. Markéta Přehnalová z Brna studuje druhým rokem v Olomouci a stěžuje si, že "dva poslední autobusy jedoucí z Brna bývají beznadějně plné".

Ovšem podle Davida Rause ze společnost Tourbus, která vypravuje první ranní autobus, jeho firma rozšíření jízdních řádů nechystá.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Příznivci vojenské historie si každý rok v říjnu připomínají ve Slatině památku...
Připomněli si jediného amerického vojáka, který za války zemřel v Brně

Willam L. Kiggins byl americký letec, kterého jako jediného sestřelili Němci za 2. světové války v bojové akci nad Brnem. Jeho památku si o víkendu letos...  celý článek

Nehoda kamionu, dodávky a osobního auta komplikovala od rána provoz na dálnici...
Na D1 mezi Vyškovem a Brnem se srazil kamion s dodávkou a osobním autem

Dálnice D1 z Vyškova do Brna byla kvůli nehodě kamionu, dodávky a osobního auta na 207. km neprůjezdná. Jeden člověk je těžce zraněný. Dálnici se podařilo plně...  celý článek

Pár hodin po dramatickém přepadení zakončeného střelbou strážníka byla
Zdrogovaný muž chtěl zapálit benzinku, když ujížděl, naboural tři auta

Zdrogovaný čtyřiašedesátiletý muž se v neděli odpoledne pokusil zapálit čerpací stanici v Černé Hoře na Blanensku. Koupil si tam do kanystrů benzin a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.