Příběh etiopské princezny Aidy, uvězněné jako otrokyně na dvoře egyptských faraónů a prožívající svůj tragický milostný vztah k egyptskému vojevůdci, Verdi vybavil skutečně vroucí hudbou. Brněnské publikum si dílo bude moci vychutnat už v pátek.
I proto diváci tuto operu setrvale milují. "Verdi má obrovské požadavky na sólisty," uvedl k výpravnému kusu režisér Věžník.
Okázalost a nádhera
Renomovaný umělec dělal Aidu v Brně už čtyřikrát. Jak sám dodává, jeho nastudování Aidy z roku 1961 se na repertoáru drželo neskutečných třináct let.
Aida spolu s dalším slavným dílem Nabucco patří v Brně k nejvyhledávanějším operním titulům. "Je to závažné drama z období války, zamilují se do sebe lidé z protilehlých táborů," dodává Věžník ke kusu, který bývá většinou záminkou k jevištní okázalosti a nádheře.
Pochody davů a sborové scény patří v Aidě k těm nejefektnějším číslům. A brněnská verze ve výpravě Vladimíra Soukenky a v kostýmech Josefa Jelínka doslova tone ve zlatě a jeho nejrůznějších tónech.
Dílo na objednávku
Dílo Verdi psal na objednávku egyptského vicekrále a milovníka opery Ismaila Paši pro slavnostní otevření Suezského kanálu. Vzniklo hudební drama pohádkové fantazie a realistické přesvědčivosti zároveň, míní odborníci o tomto diváckém šlágru.
Aida je skutečně do dnešních dnů jedním z nejslavnějších operních děl vůbec. "V Brně se v hlavní roli etiopské princezny představí pěvkyně Csilla Boross a Dagmar Žaludková. Která z nich bude zpívat páteční obnovenou premiéru, ještě nevím," uvedl Věžník.
Maďarská sopranistka Boross už přesvědčila o svých kvalitách při nominaci na prestižní Cenu Thálie 2009 za hlavní roli v inscenaci Madama Butterly v Janáčkově divadle.
A roli Radama si zase budou střídat slovenský tenorista Michal Lehotský a jeho mexický kolega Rafel Alvarez. A diváci by si měli pospíšit. Do konce sezony je zatím naplánováno pouze pět repríz publikem zbožňovaného kusu.