Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Brno dohání Prahu. Chce postavit metro s patnácti zastávkami

  9:55aktualizováno  9:55
V prestižních žebříčcích posuzujících kvalitu života se Brno v posledních letech dostalo před Prahu. A další trumf by mohlo získat v dopravě. Jihomoravští politici totiž po vzoru hlavního města vzkřísili plány na brněnské metro.

(ilustrační snímek) | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Ambiciózní plán, který už před šesti lety počítal s investicí 23 miliard korun, má hotovou nejen studii proveditelnosti, ale i jízdní řády. Soupravy by v Brně vyjížděly každých pět minut a od severu k jihu by obsloužily patnáct zastávek, z toho sedm pod zemí. Cestujícím by metro zkrátilo čas na přepravu na  polovinu.

Nebylo by to však klasické metro, které by město vybudovalo jako novou část své městské hromadné dopravy. Jedná se o takzvaný severojižní diametr, jenž propojí nejen okraje města, ale i Tišnov a Slavkov, mezi nimiž by vlaky jezdily v půlhodinovém taktu.

Jihomoravští politici nyní chtějí přesvědčit stát, aby projekt zařadil do verdiktu o poloze nového vlakového nádraží v Brně. „Požadujeme, aby nová vláda v rozhodnutí řekla, že má jít o navazující stavbu na modernizaci železničního uzlu,“ řekl dopravní náměstek brněnského primátora Matěj Hollan (Žít Brno).

Očekává se, že se uleví dopravě

Stát totiž se železnicí, která by výrazně ulehčila brněnské dopravě, zatím nepočítá. „Úvahy včetně zadávání studie byly plně v zájmu Jihomoravského kraje,“ sdělila Kateřina Šubová, mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). 

Plány na dráhu, kterou částečně v Brně skryje téměř sedm kilometrů tunelů, nedávno oživil krajský výbor pro dopravu a územní plánování, jehož členové se shodli, že taková železnice je jednoznačným přínosem. „Významně se tak uleví dopravě v Brně i jeho okolí. Myslím, že bez této stavby už město opravdu za pár let zkolabuje,“ řekl předseda výboru Jan Nečas (ANO).

Není náhodou, že o diametru politici jednali jen pár dní před zveřejněním studie proveditelnosti na nové brněnské nádraží. Obě obří stavby spolu totiž úzce souvisí. A pokud se má metro skutečně stavět, je podle jihomoravských politiků třeba projekty zkoordinovat. Jenže studie týkající se nádraží napojení metra nijak neřešila.

„Případný budoucí diametr se v ní nezohledňoval, což bylo jasně stanoveno také v zadání,“ doplnila Šubová.

Mělo by mít Brno metro?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 17. listopadu 2017. Anketa je uzavřena.

ANO 4236
NE 799

Na jižní Moravě přesto chtějí, aby stát brněnské metro zařadil mezi své zásadní železniční stavby. „Už jsme zadali projekční přípravu jeho napojení na nové nádraží. Diametr podporujeme a vidíme v něm velký potenciál,“ uvedl krajský náměstek pro dopravu Roman Hanák (ČSSD).

Podpora od státu je klíčová, protože ani město, ani kraj nejsou schopné tak obří investici zaplatit. Případné zahájení stavby metra je navíc spojené s novým brněnským nádražím. Ty nejoptimističtější odhady mluví o startu v roce 2020.

Infografika znázorňující, kudy pojede brněnské „metro“.

Infografika znázorňující, kudy pojede brněnské „metro“.

Autor:



Nejčtenější

Nový chodník je šikmý a s boulemi. Ať ho zaplatí starosta, zní z obce

V Hornich Bojanovicich mají křivý chodník

Nakloněná plocha s boulemi, jak obvykle vypadají cesty po zemětřesení nebo po povodni. V Horních Bojanovicích na...

Brno dohání Prahu. Chce postavit metro s patnácti zastávkami

Nové soupravy RegioPanter začnou jezdit na trase Ostrava-Suchdol nad Odrou či...

V prestižních žebříčcích posuzujících kvalitu života se Brno v posledních letech dostalo před Prahu. A další trumf by...



ČSSD vyloučila Patočku. Bolševická netolerance, zastal se ho Sobotka

Přestože hlasování o brněnském železničním nádraží není platné, aktivista Jakub...

Městská konference ČSSD rozhodla v sobotu o vyloučení šéfredaktora Deníku Referendum Jakuba Patočky ze strany kvůli...

SOUKROMÉ OČKO: Měním převleky, paruky nenosím. Svým dětem balím na výlet GPS

Brněnský soukromý detektiv Marian Hybký

Špehování jej bavilo odmala, až díky osudovému setkání s bývalým zpravodajcem se jím však Marian Hybký začal živit....

Bartík stáhl tvrzení o Zemanově rakovině. Kvůli negativním emocím, napsal

Miloš Zeman při setkání s občany v Lipníku nad Bečvou (8. listopadu 2017)

Radní městské části Brno-střed Svatopluk Bartík stáhl ze svého facebookového profilu své tvrzení o rakovině prezidenta...

Další z rubriky

Šimek řešil letiště i záchranku, první rok v čele kraje působí rozpačitě

Čerstvě zvolený jihomoravský hejtman Bohumil Šimek (vlevo) se svým předchůdcem...

Je to přesně rok, kdy se Bohumil Šimek z hnutí ANO ujal vlády nad jižní Moravou. Hejtmanství převzal po sociálním...

SOUKROMÉ OČKO: Měním převleky, paruky nenosím. Svým dětem balím na výlet GPS

Brněnský soukromý detektiv Marian Hybký

Špehování jej bavilo odmala, až díky osudovému setkání s bývalým zpravodajcem se jím však Marian Hybký začal živit....

Kraj Zemanovi snížil náklady na doprovod, na jaře návštěva stála 700 tisíc

Prezident Miloš Zeman se v pondělí dopoledne dočkal uvítání u jihomoravského...

Prezident Miloš Zeman se při plánované návštěvě Jihomoravského kraje bude muset obejít bez hrazeného ubytování a stravy...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.