Plánovaná podoba obnovené zastávky Stránská skála.

Plánovaná podoba obnovené zastávky Stránská skála. | foto: Vizualizace: Magistrát města Brna

Brno chystá tramvajové tratě za miliardy, může vyfouknout peníze Praze

  • 51
Koleje až k bohunické nemocnici a do kampusu, přeložka trati z ulice Dornych do Plotní, návrat spojení ze Stránské skály do Líšně nebo také nové propojení „šaliny“ číslo 5 ze Štefánikovy čtvrti s trasou devítky na Halasově náměstí a trať na Kamechy. To jsou projekty za miliardy, které chystá město Brno.

Na spadnutí jsou první z nich – za zhruba 2,2 miliardy korun. A s penězi by neměl být problém. Město má velkou šanci maximálně „vysosat“ evropské peníze na dopravu, sahá po balíku 1,6 miliardy přiděleném brněnské metropolitní oblasti a pošilhává i po penězích, které nevyčerpá Praha.

Masivní výstavba tratí se ale nelíbí všem městským částem. Někde ji mají za bianko šek na novou zástavbu, o které nebudou rozhodovat. Podle náměstka brněnského primátora pro technický rozvoj Richarda Mrázka (ANO) je ale ideální konstelace. Ostatní města totiž v přípravě staveb zaspala.

„Máme na rozdíl od ostatních přichystané projekty. V září budeme žádat o peníze na tramvaj do kampusu, na obnovení trati do Líšně i na prodloužení trolejbusu z Novolíšeňské do Jírovy ulice a na přesun tramvaje z Dornychu na Plotní. I když tam půjde jen o část peněz, protože tam staví celkem čtyři investoři. A tím máme peníze na brněnskou aglomeraci utracené,“ říká Mrázek.

Podle něj by chtělo město získat 85 procent, doplatit i tak ale musí 300 až 400 milionů korun.

Přesun na Plotní brzy vypukne

První na řadě je stavba přeložky z Dornychu na Plotní, která začne na podzim – poté, co skončí výluka na hlavním vlakovém nádraží. Přijde na 1,2 miliardy a bude trvat 2,5 roku. „Po skončení to budou mít cestující blíže na autobusové nádraží na Zvonařce a na Dornych město pustí už jen auta,“ podotkl Mrázek.

Na stavební povolení čeká obnova spojení Stránská skála – Líšeň za 400 až 450 milionů korun. Povede po náspu trati, která tu už fungovala a město ji v 60. letech zrušilo. Magistrát chce poprvé „kopnout“ na jaře příštího roku a skončit do dvou let. A k Líšni patří i prodloužení trolejbusu z Novolíšeňské na Jírovu ulici.

Právě stavba tramvaje ze Stránské skály do Líšně ale vyvolává u obyvatel městské části obavy (psali jsme zde).

„I když v technických věcech, jako je snížení hluku nebo stavba nové cesty, aby lidé měli přístup k zahrádkám, nám vyšlo město vstříc, obavy zůstaly. Nevíme, co tramvaj přinese do budoucna. Znamená totiž jediné – další zástavbu, o které nic nevíme. Do té doby budou tramvaje vozit vzduch,“ míní starosta Líšně Břetislav Štefan (ČSSD).

Lidé se bojí hluku

A své odpůrce má i stavba tramvaje ze zastávky Osová ve Starém Lískovci do bohunického kampusu za zhruba 1,3 miliardy korun. A to i přesto, že pro Brňany je zásadní – povede totiž k bohunické nemocnici.

„Většina lidí se těší, že se ze Starého Lískovce konečně dostanou do kampusu, ale ti, co bydlí v těsném okolí stavby, se bojí hluku, zvýšené dopravy. Obyvatelé paneláku, k němuž se kolej přiblíží na asi devět metrů, mají zase strach, že jim dům popraská. Příští čtvrtek pořádáme v Základní škole Labská setkání s lidmi, kde budou věc vysvětlovat zástupci magistrátu a dalších zúčastněných stran,“ vysvětlil starosta Starého Lískovce Vladan Krásný (ODS).

Zastupitelé by měli 20. června schválit směnu pozemků pro stavbu. Jezdit by se mohlo v roce 2020. Zatímco předchozí stavby má už město dotačně pokryté, na další bude peníze shánět.

Můžou být i peníze na lanovku

„Obrátili jsme se na ministerstvo dopravy, které má pod palcem evropské dotace na výstavbu dopravních sítí pro tramvaje, trolejbusy a další vozidla, a to slíbilo, že bychom mohli čerpat v přepočtu zhruba 1,2 miliardy. A pokud město Praha nevyčerpá svůj příděl, to je kolem šesti miliard korun, můžeme si sáhnout i na tyto peníze,“ uvedl Mrázek.

A za ně by se dala prodloužit tramvaj na Kamechy za odhadem 1,5 miliardy. Té ale stojí v cestě skála, takže se nejspíš o pár stovek milionů prodraží. Ve hře je i lanovka z Pisárek do kampusu.

„Přesvědčili jsme úředníky na ministerstvu, že nejde jen o záležitost výletní, ale že bude součástí městské dopravy, takže můžeme žádat,“ doplnil Mrázek.

Nejnovější projekt, s nímž město přišlo, je prodloužení „šaliny“ číslo 5 ze Štefánikovy čtvrti na Halasovo náměstí a dále do Rokle na sídliště Lesná. Vedla by z konečné ve Štefánikově čtvrti k nádraží a k poliklinice na Lesné a dál po trase stávající „devítky“.

Problémem je most nad železnicí, který patří kraji a potřebuje opravit. „Jednáme o tom a předpokládáme, že kraj most opraví. Pak jsou dvě varianty – buď se na něj vejdeme, nebo uvažujeme o novém mostě jen pro tramvaj,“ dodal Mrázek.

Plánované tramvajové tratě v Brně

Přesun kolejí z Dornychu na Plotní. Stavba začne letos na podzim a potrvá 2,5 roku. Přijde na 1,2 miliardy korun.

Stránská skála – Líšeň. Stavba má začít na jaře 2018 a potrvá dva roky. Náklady budou 400–450 milionů korun a doplní ji prodloužení trolejbusu z Novolíšeňské do Jírovy ulice.

Osová–kampus. Zahájení ve druhé polovině roku 2018. Stavba potrvá 2,5 roku. Náklady zhruba 1,2–1,3 miliardy.

Bystrc–Kamechy. Zatím je jenom odhad nákladů ve výši 1,5 miliardy korun. Stavbu ale prodraží skála na trase.

Merhautova–Rokle. Prodloužení linky č. 5 do konečné stanice na Lesné. Plánované náklady ani doba výstavby zatím nejsou stanoveny.