Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Brnu ve fotbale fandí 440 tisíc lidí, diváků ale moc nechodí

Exkluzivně   6:04aktualizováno  6:04
V lize se jim nedaří, na jejich stadion se fanoušci příliš nehrnou. Přesto brněnští fotbalisté mohou hrdě prohlásit: hrajeme za jeden z největších klubů v republice. Týmu 1. FC Brno totiž fandí téměř půl milionu lidí, přesněji 440 tisíc.

Pochod zbrojovákům ke stadionu za Lužánkami v Brně | foto: Monika Hlaváčová, MF DNES

Víc příznivců už mají pouze nejslavnější pražské kluby Sparta se Slavií a ostravský Baník. Vyplývá to z informací 1. FC Brno na základě průzkumu společnosti Factum Invenio. Toho se zúčastnilo 1­ 114 lidí a MF DNES ho má exkluzivně k dispozici.

Komu se fandí?

Celkový počet fanoušků

1. Sparta 1 025 000
2. Baník Ostrava 625 000
3. Slavia Praha 605 000
4. 1. FC Brno 440 000
5. Olomouc 310 000

Ze zmíněné masy fandů je zřejmé, že Brnu přejí lidé zdaleka nejen v tomto městě. "Je nám jasné, že kromě Brna pochází velká část našich příznivců také z moravského venkova," sděluje tiskový mluvčí klubu Pavel Veselý.

Dokonce se dá říct, že Brno je "nejoblíbenějším" týmem v Česku. Podle studie ho nesnáší jen 30 tisíc lidí, zatímco tři populárnější kluby mají mnohem víc odpůrců. A ještě v něčem je "Zbrojovka", jak ji fandové stále nazývají, výjimečná. Žádný jiný klub nemá tak silné pouto se svým regionem.

Průměrné návštěvy

v této sezoně

1. Slavia 11 531
2. Sparta 8 915
3. Ostrava 8 415
4. Olomouc 5 020
7. Brno 4 047

"Ukazuje se, že 1. FC Brno má silnou pozici jenom na Moravě. Každý klub má nejsilnější pozici v regionu, kde působí, a propadá se v jiných regionech. Některé kluby se propadnou méně, jiné více. U 1. FC je propad zcela jednoznačně nejsilnější ze všech klubů Gambrinus ligy. Můžeme tedy konstatovat, že povědomí o 1. FC Brno má mimořádně silný regionální charakter," stojí ve studii Factum Invenio.

Zmíněné údaje jsou pro brněnský fotbal potěšitelné. Problémem je, že na stadion v Srbské ulici letos chodí průměrně pouze 4 047 diváků, což je až sedmé nejvyšší číslo ze šestnáctičlenné ligy. A také to znamená, že na stadion si najde cestu ani ne jedno procento ze všech brněnských fanoušků.

Kolik lidí nesnáší kluby

Sparta Praha 770 000
Baník Ostrava 645 000
Slavia Praha 285 000
České Budějovice 55 000
Žižkov 45 000
Bohemians Praha 40 000
Příbram 40 000
1. FC Brno 30 000

Přitom podle studie by na zápasy Brna mohlo chodit až o 69 tisíc diváků víc. "Proto bychom pro ně chtěli vymyslet něco, čím bychom je přilákali," říká Veselý. "Když nám svými výkony pomohou hráči, tak věřím, že dokážeme Srbskou vyprodat. Vždyť ještě před pár lety chodilo v Brně na fotbal třeba i čtyřicet tisíc lidí. Všichni přece neumřeli."

Na představitelích brněnského klubu je, aby své ztracené aktivní fanoušky opět objevili.

Výběr z průzkumu

společnosti Factum Invenio

46 % populace fandí nějakému klubu Gambrinus ligy

fanouškovská základna je rozprostřena mezi různé sociodemografické skupiny

drtivá většina fanoušků jsou muži

pouze Sparta a Slavia mají fanouškovskou podporu v rámci celé ČR

drtivá většina fanoušků na utkání Gambrinus ligy nechodí nebo chodí pouze výjimečně (to je 79 % všech fanoušků)

16 % fanoušků pravidelně navštěvuje webové stránky svého klubu, ale jenom malá část z nich pravidelně

polovina všech fanoušků nedokáže říct jméno ani jednoho sponzora svého klubu

1.FC Brno pozitivně vnímá 20 % fanoušků a 11 % populace, negativně ho vnímají 4 % fanoušků a 2 % populace

"O diváka budeme bojovat," říká Pavel Veselý

Ví se, že existují. Ale kde jsou v době zápasů? A jak je přilákat na stadion? To je rébus, který v souvislosti se svými fanoušky řeší fotbalový klub 1. FC Brno. Ačkoliv příznivců má dost, tribuny při jeho zápasech vypadají osiřele.

Růstový potenciál klubů

Sparta Praha 171 000
Slavia Praha 101 000
Baník Ostrava 89 000
Olomouc 77 000
1. FC Brno 69 000

"Nápadů máme hodně. Některé věci jsme už zkusili a musím přiznat, že to bohužel moc nezabralo. Určitě to ale nevzdáváme a budeme o diváka bojovat dál," slibuje tiskový mluvčí klubu Pavel Veselý z agentury gp-p, která s 1. FC Brno marketingově spolupracuje. Jeho boj nemusí být beznadějný, vždyť podle průzkumu agentury Factum Invenio fandí Brnu úctyhodných 440 tisíc lidí.

Co říkáte tomu, že máte tolik fanoušků? Věděli jste to?
Samozřejmě jsme věděli, že především na Moravě má klub obrovský fanouškovský potenciál. V posledních letech však bohužel lidé přestali chodit přímo na stadion. Jejich podpora je spíš pasivní. Proto bychom pro ně chtěli vymyslet něco, čím bychom je přilákali. Kvůli tomu nás ostatně najal i majitel klubu Roman Pros, který si ten velký počet potenciálních fanoušků také uvědomuje.

Máte představu, kolik fanoušků je z Brna a kolik z okolí?
Přesná čísla neznám, ale je nám jasné, že kromě Brna pochází velká část našich příznivců také z moravského venkova. Těm bychom chtěli vyjít vstříc například výraznou změnou v distribuci vstupenek.

Máte plán, jak přilákat fanoušky na stadion?
Nápadů máme hodně. Některé věci jsme už zkusili a musím přiznat, že to bohužel moc nezabralo. Určitě to ale nevzdáváme a budeme o diváka bojovat dál.

Kolik z nich by mohlo chodit na fotbal?
Když nám svými výkony pomohou hráči, tak věřím, že dokážeme Srbskou vyprodat. Vždyť ještě před pár lety chodilo v Brně na fotbal třeba i čtyřicet tisíc lidí. Všichni přece neumřeli.

Proč tedy podle vás nyní na fotbal nechodí?
Nejjednodušší je říct, že nehrajeme na stadionu Za Lužánkami. Nebo že je jiná doba, v níž mají lidé víc možností k zábavě než fotbal. Ale takto se na to nemůžeme a nechceme dívat. Pro příklad, že to jde, nemusím chodit daleko. Stačí se podívat na to, co se děje kolem Komety. Ale zpět k otázce. Kdybych věděl, proč lidi nechodí, tak to hned změníme.

Jak pracujete na marketingu? Mám na mysli záležitosti jako internetové stránky, fanshop se suvenýry pro fanoušky a podobně.
Když jsme začali pro klub pracovat, tak si fanoušci asi nejvíc stěžovali na nízkou kvalitu webu a na absenci fanshopu. Nyní si dovolím tvrdit, že náš web patří v české lize k absolutní špičce. Vytvořili jsme úplně nový moderní design, možná jako vůbec první jsme přišli s videem a podcasty (zvukové záznamy - pozn. aut.) Od začátku tohoto roku jsme navíc najali renomovaného brněnského novináře pro textovou část, takže celkově si myslím, že jsme udělali velký posun dopředu.

A co se týče fanshopu?
Ten jsme rozjeli zatím po internetu, další možností je nákup v Tréninkovém centru v Brněnských Ivanovicích. Teď pracujeme na rozšíření prodeje v kamenných obchodech. Přestože investice do fanshopu zatím značně převyšují poptávku, tak chceme v této práci pro fanoušky pokračovat.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Martina Šopfová z opuštěné kavárny vytvořila v Brně písečné centrum. První v...
Z opuštěné kavárny vyrostla písečná oáza, pomohou tam i s bolestmi zad

Nestačilo jí brouzdat se pískem jen jednou za rok při dovolené u moře. Tak kinezioložka Martina Šopfová přenesla písek pod střechu, kde se na něm cvičí jóga....  celý článek

Pár hodin po dramatickém přepadení zakončeného střelbou strážníka byla
Zdrogovaný muž chtěl zapálit benzinku, když ujížděl, naboural tři auta

Zdrogovaný čtyřiašedesátiletý muž se v neděli odpoledne pokusil zapálit čerpací stanici v Černé Hoře na Blanensku. Koupil si tam do kanystrů benzin a...  celý článek

Nehoda kamionu, dodávky a osobního auta komplikovala od rána provoz na dálnici...
Na D1 mezi Vyškovem a Brnem se srazil kamion s dodávkou a osobním autem

Dálnice D1 z Vyškova do Brna byla kvůli nehodě kamionu, dodávky a osobního auta na 207. km neprůjezdná. Jeden člověk je těžce zraněný. Dálnici se podařilo plně...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.