"Vzorek v Bosonohách jsme odebírali v listopadu loňského roku. Povolená hodnota je 60 miligramů na kilogram. V Bosonohách měli přes 146," odůvodnila ČOI udělení pokuty.
Použití takového plynu má pro auto fatální následky. "Začnou korodovat barevné kovy, které se používají na výrobu ložisek. Tím motor rychleji stárne," vysvětlil Ladislav Fuka, vedoucí laboratoře Divize paliv a maziv společnosti SGS, která sleduje kvalitu pohonných hmot.
Napište námTankujete u ověřených značek, nebo se řídíte cenou? Pište na redbrn@mfdnes.cz |
Kromě toho má zvýšené množství síry v LPG vliv také na kvalitu ovzduší. Podle Miroslava Šuty z Centra zdraví a životního prostředí se ve vzduchu vytváří více oxidu siřičitého. "Mění se na prachové částice, které škodí lidskému zdraví," upozornil Šuta.
Nevyhovující plyn může podle něj pocházet z pochybné rafinerie nebo byla špatná dodávaná šarže.
MF DNES se pokusila kontaktovat jednatele Kumegas PB Petra Kumeckého, nebral ale telefon a nereagoval celý den ani na esemesky. Podle obchodního rejstříku je jeho společníkem Pavel Kumecký. Ten pouze řekl, že s firmou nemá nic společného.
Častější kontroly
ČOI v posledních měsících ještě zintenzivnila kontroly. Podle mluvčí inspekce Miloslavy Fléglové se počet čerpacích stanic s nevyhovujícím LPG zvyšuje.
"Nyní provádíme desítky kontrol měsíčně. Výše pokuty se odvíjí od překročení limitu množství síry," řekla pro MF DNES Fléglová. LPG je v porovnání s benzinem a naftou někdy až o polovinu levnější. Řidiči ho upřednostňují i kvůli šetrnosti k životnímu prostředí.