Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Češi pijí čím dál víc vína a nebojí se připlatit, vyčnívají mladé ženy

  • 14
Vinařům se podařilo přesvědčit zákazníky, že za lahev dobrého vína se vyplatí připlatit. A že když už se začne pít, nemusí to končit „dvoudeckou“. Prozrazuje to výzkum spotřebitelského chování, který si nechal zpracovat Vinařský fond České republiky.

„Oproti roku 2012 vzrostla průměrná měsíční útrata za víno o 65 korun na 379 korun. Za lahev pro vlastní spotřebu jsme ochotni vyndat z peněženek až 155 korun, což je ve srovnání s rokem 2012 o 33 korun více. Ještě lépe jsou na tom ale přátelé a rodina, kterým jako dárek kupujeme vína až za 229 korun,“ vypočítává mluvčí Vinařského fondu Dominika Uhrová.

Ochotu lidí za kvalitní víno si zaplatit potvrzuje i Markéta Sojková, šéfka marketingu mikulovského Vinařství Volařík.

„Platí to stoprocentně. Sami vůbec nevyrábíme vína v kategorii těch levnějších. Průměrně stojí lahev vína kolem 250 korun a lidé skutečně nemají problém je zaplatit. Naopak každoročně řešíme spíše to, že máme vína na prodej málo,“ poznamenala.

Tím však dobré zprávy pro vinaře nekončí – sumu utracenou za víno nezvyšuje jen výběr dražších a kvalitnějších vín – roste i spotřeba.

„Ubylo konzumentů, kteří si na jedno posezení nedají více než dvě deci vína, a naopak mírně narůstá počet těch, kteří si dopřejí od tří deci až po celou lahev,“ vyjmenovává Uhrová. Průměrně za týden vypijeme 0,53 litru vína.

Vládnou domácí značky

Moravská a česká vína jsou přitom pro spotřebitele jednoznačnou prioritou. Preferuje je 60 procent Čechů, zatímco přednost zahraniční produkci dává jen necelá desetina konzumentů.

„Vína z Moravy a Čech jsou nám nejbližší a máme je nejraději zejména kvůli jejich lepší a všeobecně vyhovující chuti i vysoké kvalitě. Svým nákupem ale také rádi a cíleně podporujeme moravské a české výrobce,“ komentoval výsledky průzkumu Jaroslav Machovec, ředitel Vinařského fondu, který si pravidelné průzkumy spotřebitelského chování zadává už od roku 2006.

Nejvíce jsme si z bílých vín oblíbili odrůdy Pálava, Rulandské šedé, Chardonnay, Sauvignon nebo Tramín červený. Mezi červenými víny vede Modrý Portugal, který následuje Frankovka a Svatovavřinecké.

„O Pálavu je skutečně velký zájem, a to nejen na místním trhu, ale také v zahraničí,“ potvrzuje Markéta Sojková. Podle ní je totiž odrůda pro konzumenty snadno rozpoznatelná a zajímavá výraznou aromatikou. Zároveň jako lokální produkt nesoucí jméno Pálavských vrchů slouží mnohdy jako suvenýr.

Za povšimnutí stojí i skladba konzumentů, ze které letos poprvé výrazně vyčnívá skupina mladších žen do 34 let. „Ta sice představuje patnáct procent všech konzumentů, avšak vypije téměř čtvrtinu všeho vína u nás, tedy o tři deci vína týdně víc než průměrný konzument,“ říká Dominika Uhrová.

Šest z deseti Čechů podle průzkumu nakupuje víno v supermarketech a hypermarketech, třetina utrácí i ve vinotékách a pětina přímo u vinařů. Víno vybírají zejména na základě předchozí zkušenosti, většinově se zaměřují na vyzkoušené značky, vinařství a druhy vín, ale dají i na doporučení, a tak se nebojí ochutnávat nová vína.