Galerie na vodě je dalším lákadlem na Baťově kanále ve Vnorovech

Galerie na vodě je dalším lákadlem na Baťově kanále ve Vnorovech | foto: Radek Miča, MAFRA

Češi se přou se Slováky o plavební komoru na Baťově kanále

  • 0
Na Baťově kanále na řece Moravě bude v letošní sezoně plout zase o něco více módních a stále více oblíbených hausbótů a jsou tam i nová přístaviště. Jen rozšíření této vodní cesty nepokračuje tak rychle, jak by si provozovatelé půjčoven přáli. Brání tomu spor o plavební komory.

V současné době se po kanále dá plout necelých šedesát kilometrů od Otrokovic až do Rohatce u Hodonína. Tato vodní cesta by mohla být ještě o dvaadvacet kilometrů delší, ale dokud nebudou postavené plavební komory v Bělově ve Zlínském kraji a v Rohatci na jižní Moravě, není to možné.

baťův kanál

Vodní cesta, jejíž některé úseky vedou řekou Moravou, jinde uměle vyhloubenými kanálovými úseky. Rozdíl výšek na kanále je téměř 19 metrů a vyrovnává ho 13 plavebních komor.

Kanál je průměrně hluboký 1,5 metru, ponor lodí by proto neměl přesahovat 80 cm a lodě by neměly být širší než 5 metrů. Šířka plavebního kanálu je průměrně 12 metrů. Na vodní cestě je na 50 mostů, mnohé jsou technickou památkou.

Přístavy jsou ve Spytihněvi, Starém Městě, Uherském Hradišti, Veselí nad Moravou, Vnorovech, Strážnici, Petrově, Sudoměřicích, Skalici a v Hodoníně.
ZDROJ: www.batakanal.cz

"Obě dvě komory mají zpoždění, se zahájením jejich stavby se počítalo loni nebo v tomto roce," říká mluvčí Ředitelství vodních cest Václav Straka.

Komora v Bělově podle něho nabrala až dvouleté zpoždění kvůli tomu, že se proti ní ozvaly některé iniciativy, a projekt tak musí projít složitějším posuzováním vlivu stavby na životní prostředí.

Rohatecká plavební komora, která by lodím umožnila doplout až do Hodonína, se zase zadrhla na tom, že se nedaří uzavřít mezivládní dohodu se Slovenskem. Má se totiž stavět na hranici dvou států.

"Řeší se to již od loňského února a podle mých informací dohodě brání různý právní názor obou zemí," uvedl krajský radní Jaroslav Pospíšil.

Na rozšíření vodní cesty se těší i provozovatelé půjčoven lodí na Baťově kanále. "Hausbóty si pronajímá stále více lidí a umožnilo by jim to dostat se s nimi ještě dál," říká Lukáš Habarta, provozovatel půjčovny a přístaviště ve Veselí nad Moravou.

Hausbóty tady mají již tři a ten největší a nejluxusnější pro dvanáct osob je již na celou sezonu téměř zadaný. "Ještě více než rohatecká komora však vodní turistiku omezuje provoz stávajících plavebních komor. Mimo prázdniny jimi mohou lodě proplouvat jen od deseti do osmnácti hodin a o prázdninách jsou v pondělí zavřené, stejně jako zámky," říká Lukáš Habarta.

Galerie na vodě je dalším lákadlem na Baťově kanále ve Vnorovech

Módní hausbóty si jako novinku na letošní sezonu pořídil i provozovatel přístaviště Výklopník Zdeněk Fojtík. "Přivezli jsme je z Holandska a upravili," říká a potvrzuje, že přibývá lidí, kteří chtějí na vodě trávit alespoň dva nebo tři dny.

Oslava výročí vyklápění uhlí z lodí

Výklopník je technická památka, Baťa ho nechal postavit stejně jako kanál kvůli tomu, aby po něm mohl levně dopravovat lignit z dolů na Hodonínsku do Otrokovic. "Dvacátého června tomu bude sedmdesát let, co se tady začalo uhlí vyklápět do lodí, a tak součástí letošní sezony bude i oslava tohoto výročí," říká Zdeněk Fojtík.

Zatímco komora v Bělově umožní lodím dostat se až do Kroměříže, rohatecká je pustí do asi čtyři kilometry vzdáleného Hodonína. Milovníci plavby by se však odtud chtěli dostat ještě dál. Plout s hausbótem třeba ze Strážnice až do Paříže.

"Plánů je spousta, ale prioritou je pro nás Labe. Aby po něm nákladní lodě nepluly jen sto dvacet dní v roce, ale třeba i tři sta," říká mluvčí Ředitelství vodních cest Václav Straka. A připomněl, že Baťův kanál slouží jen k rekreaci, zatímco lodě na Labi mohou místo kamionů dopravovat náklad do Německa.

"Přesto počítáme i s investicemi na Baťově kanále, zhruba ve výši tři set milionů korun," říká mluvčí. Většina těchto peněz má v nejbližší budoucnosti podle něj jít na nové komory, například jen ta rohatecká přijde zhruba na devadesát milionů korun.

Staví se však i nová přístaviště. "Na letošní sezonu jsme je vybudovali v Napajedlech a Kostelanech nad Moravou a další se budou stavět v Uherském Hradišti a v Napajedlech - Pahrbku," řekl Straka.

Oficiální vodní cestou se Baťův kanál stal v roce 1995 a za posledních deset let na něm vzniklo devět přístavišť, mimo jiné v Hodoníně a v Rohatci.