Na trase z Blanska do Brna budou ráno a odpoledne jezdit vlaky po patnácti minutách (ilustrační foto).

Na trase z Blanska do Brna budou ráno a odpoledne jezdit vlaky po patnácti minutách (ilustrační foto). | foto: Otto Ballon Mierny, MAFRA

Dráhy mění jízdní řády, na jihu Moravy si polepší cestující z Blanska

  • 0
České dráhy mění od 9. prosince jízdní řád. Na jihu Moravy si výrazně polepší cestující využívající trasu z Blanska do Brna, kde budou ráno a odpoledne jezdit vlaky po patnácti minutách. Na méně využívaných úsecích naopak některé spoje ubudou, dopravu tam však zajistí autobusy.

Nový jízdní řád Českých drah bude platit od příští neděle až do 14. prosince 2013. Rozsah vlakové dopravy na jihu Moravy zůstane na stejné úrovni jako v letošním roce. Dráhy pouze na některých tratích upravily počty spojů a časy odjezdů.

Zdaleka nejvýrazněji pocítí změny cestující na trase z Brna do Blanska. Ráno od 5 do 8 hodin a odpoledne od 14 do 18 hodin se intervaly mezi spoji sníží na patnáct minut. "Počet cestujících na této trase se v posledních letech zvýšil ze 4,5 tisíce na více než šest tisíc denně. Bylo na to nutné reagovat," vysvětlil šéf krajského koordinátora dopravy Kordisu Jiří Horský.

Podle ředitele Krajského centra osobní dopravy Pavla Karšulína jsou nyní často plné i spoje s kapacitou pět set míst. "Snažíme se to udělat tak, aby si lidé mohli vybrat spoj, který jim vyhovuje, a věděli, že si v něm pohodlně sednou," doplnil Karšulín.

Více vlaků pojede také ze Skalice nad Svitavou do Boskovic. "V pracovní dny přibude šest párů vlaků - dva ráno, jeden odpoledne a tři večer," sdělila mluvčí Českých drah Kateřina Šubová s tím, že naopak dále z Boskovic do Velkých Opatovic provoz zeslábne.

Změny ve vlakové dopravě platné od 9. prosince 2012

Brno - Blansko: v pracovní dny od 5 do 8 a od 14 do 18 hodin se sníží intervaly mezi spoji na patnáct minut

Brno - Zastávka - Vysoké Popovice: do Zastávky nepojede pondělní vlak z Brna ve 3:30, vlak ve 21:49 pojede nově i v neděli

Znojmo - Břeclav: dopolední odjezdy vlaků ze Znojma (nyní 8:55 a 10:55) se upravují na 9:03 a 11:03

Šakvice - Hustopeče u Brna: provoz na trati bude zajištěn jen v pracovní dny, o víkendu do Hustopeč zajíždí noční vlak s odjezdem v 1:33 z Brna

Skalice nad Svitavou - Boskovice - Velké Opatovice: v úseku ze Skalice nad Svitavou do Boskovic přibude v pracovní dny šest párů spojů, v úseku z Boskovic do  Velkých Opatovic pojede v pracovní dny o dva páry spojů méně, v sobotu žádný a v neděli jen dva páry vlaků

Níhov - Tišnov - Brno -Břeclav - Kúty: všechny vlaky budou nově vedeny přes hlavní nádraží v Brně. Nově tak z centra města budou odjíždět vlaky v 14:11, 15:09, 16:07, 17:07.

Brno - Veselí nad Moravou: trasa osobního vlaku z hlavního nádraží v Brně ve 22:48 je kromě pátku a soboty prodloužena ze stávající cílové stanice Nesovice do Kyjova, v opačném směru vyjíždí vlak v pracovní dny v 4:55 z Kyjova (nyní z Nesovic)

V sobotu v tomto úseku nepojede žádný vlak, v neděli pouze dva páry. Podobné omezení čeká od konce příštího týdne i víkendovou dopravu v Hustopečích na Brněnsku. Zajíždět tam nově bude jen jeden noční vlak s odjezdem z Brna.

Šéf Kordisu Horský ale zároveň upozornil, že cestující na obou úsecích se nemají čeho bát. "V obou případech dopravu zajistí autobusové linky. V případě Hustopečí navíc autobus projíždí celé město," vysvětlil Horský.

Kuriózní změna se týká cestujících z Omic na Brněnsku, kde vandalové opakovaně ničili přístroje na označování jízdenek. Všichni cestující bez jízdenky zakoupené u Českých drah nebo s neoznačenou jízdenkou integrovaného dopravního systému si od 9. prosince budou v Omicích muset nastoupit pouze do prvního vagonu. "V tom si buď zakoupí jízdenku nebo si ji nechají označit průvodčím," vysvětlil Karšulín.

Jihomoravané pocítí i některé změny v dálkové dopravě. Bude například posíleno spojení mezi Prahou a Brnem. Místo dvou párů D1 Expressů pojedou ve všední dny páry tři a v neděli dva. Vlak bude navíc rychlejší, místo dvou hodin a 42 minut potrvá cesta o pět minut méně. "Stává se však, že vlak přijede do cílové stanice o 10 až 15 minut dřív," doplnil Karšulín.

Po sto čtyřiceti letech také příští neděli skončí levostranný provoz na trati z Břeclavi do Bohumína. "Jde o poslední takovou trať v Česku. V současné době děláme spolu se Správou železniční a dopravní cesty masivní kampaň, aby si cestující uvědomili, že budou muset chodit na protější nástupiště," dodal Karšulín s tím, že cesta mezi některými nástupišti trvá i několik minut a cestujícím tak vlak snadno může ujet (více o netypickém levostranném provozu čtěte zde).

České dráhy vydaly jízdní řád na rok 2013 v knižní podobě. Stejně tak každoročně vydává přehled všech linek v Jihomoravském kraji i Kordis. Letos ovšem poprvé s tím, že jízdní řády rozdělí na dvě samostatná vydání - mimobrněnské linky 100 a výše a brněnskou MHD. Druhé vydání přitom vyjde až po Novém roce, protože Brno stále nerozhodlo o změnách v hromadné dopravě.