Host iDNES.cz - šéf DPMB Bedřich Prokeš | foto: Monika Tomášková, MF DNES

Cestující chtěli po šéfu DPMB Prokešovi SMS jízdenky jako v Praze

  • 14
Objednat si SMS jízdenku na tramvaj a dohnat Prahu. I taková přání padla v on-line rozhovoru se šéfem brněnského Dopravního podniku Bedřichem Prokešem. Ten novinku v Praze sleduje. Kdy se cestující dočkají pohodlnějšího nákupu jízdenek, neprozradil, zato však slíbil nové nízkopodlažní vozy.

Cestujícím vadí zastaralé jízdenkové automaty. Podle jednoho ze čtenářů by měl každý z nich přijímat bankovky. A později by žlutý automat měl nahradit mobil a SMS zpráva.

Šéfovi Dopravního podniku se nápad líbí, cestujícím jej však neslíbil.

"SMS jízdenky a jejich zavádění v Praze sledujeme a vyčkáme na vyhodnocení jejich zkušebního provozu. Tuto formu včetně čipových karet považujeme za progresivní řešení. V Brně je k dispozici téměř 2 000 prodejních míst a 150 automatů - ty jsou udržovány a kontrolovány, za jejich poruchy mohou vandalové," poznamenal Prokeš.

. Odpovědi Bedřicha Prokeše čtěte zde

Jiné čtenáře zase trápí časově omezené jízdenky. "Proč mají cestující doplácet na pomalejší dopravu? Podle mne by měla u časově omezených jízdenek platit doba jízdy uvedená v jízdním řádu," narážel na nejednoznačné pravidlo čtenář Jan.

Prokeš v tom ovšem problém nevidí. Pravidla jsou podle něho jasná. "Časová platnost jízdenky je jednoznačně určena časem uvedeným v jízdním řádu. Pokud dojde ke zpoždění oproti jízdnímu řádu, má revizor možnost tuto skutečnost ověřit u řidiče a toto je při přepravní kontrole zohledněno," uklidňuje čtenáře.

Kdo pohlídá kuřáky a batohy na sedačkách?
Pavel Nagy není spokojený s nastavením přepravních podmínek: "Cestující nesmí odkládat zavazadla na sedadlo, pohybovat se ve vozidle s batohem, chovat se hlučně, kouřit atd. Jak máte zajištěno, aby to bylo dodržováno? Nemyslíte, že soustavné porušování zákazů odrazuje mnoho lidí od cestování hromadnou dopravou?"

Ředitel o problému ví. Podle něho řeší porušování cestovních pravidel revizoři. "Snažíme se našim cestujícím zajistit co nejkvalitnější a nejkomfortnější přepravu. Pokud někdo smluvní přepravní řád poruší, riskuje vyloučení a pokutu. Cestujícího může vyloučit jak řidič, tak revizor. A také se to děje. Jsme rádi, že naše pracovníky někdy na tyto jevy upozorňují sami cestující," odpověděl.

. Stálice na dopravním nebi

Jedenašedesátiletý Bedřich Prokeš působí u brněnského Dopravního podniku s přestávkou už dvacet čtyři let. Posledních deset let je generálním ředitelem.
Dopravní podnik se musel pod jeho vedením začlenit do Integrovaného dopravního systému, začal používat jednotný Řídicí a informační systém, letos zavedl takzvaný klouzavý tarif (platnost předplatního kuponu není vázaná na kalendářní měsíc, ale platí třicet dní od zakoupení). "Chtěli jsme dosáhnout zmenšení dlouhých front, které se u prodejních míst tvoří na začátku měsíce," vysvětlil Prokeš.
Za deset let, kdy stojí v čele podniku, se také kvůli úsporám snížil počet zaměstnanců o celých pět stovek. Generální ředitel je hrdý na to, že se škrty obešly bez protestů. "Některým jsme pomáhali najít nové zaměstnání, část úbytku zaměstnanců jsme vyřešili u těch, kdo odcházeli do důchodu. Prostě už jsme takto uvolněná místa znovu neobsazovali," řekl Prokeš.

Došlo i na revizory
Otázky v on-line rozhovoru se nevyhnuly ani revizorům a problémům cestujících s hrubým zacházením zaměstnanců Dopravního podniku.

"Nedávno jsem viděl, jak revizor vulgárně napadl cestujícího, který si řádně označil jízdenku. Revizor mu řekl, že jízdenka je neplatná, že všechno natáčí, že si může dělat, co chce, protože se mu stejně nic neprokáže. Jen se cestujícím vysmíval," narazil na časté problémy cestujících jeden ze čtenářů.

Ředitel revizory bránil. "Činnost revizorů sledujeme. Námětům a poznatkům cestujících věnujeme velkou pozornost, jsou pro nás dobrou zpětnou vazbou. Každý případ řešíme, rozhodně nepředjímáme, kdo má, či nemá pravdu. Složitější případy řešíme dokonce konfrontacemi. Jsem přesvědčen, že většina revizorů jsou slušní lidé. Cestující s platnou jízdenkou, který nepřekračuje přepravní řád, by neměl mít žádný problém," zastával se zaměstnanců Prokeš.

Ředitel připomněl také službu Dopravní asistent. "Tu poskytujeme jako jediný dopravní podnik v republice a zajišťují ji revizoři. Jejich funkce rozhodně není jen represivní, mají velký význam v prevenci a informování cestujících," dodal šéf brněnského Dopravního podniku

Novinky na kolejích
Čtenáře zajímaly také nízkopodlažní vozy, které se na brněnských kolejích objevují stále častěji. Podle některých je jich však málo. Ředitel jim slíbil další, do deseti let by jich po Brně měla jezdit stovka. Přibudou i velkokapacitní tramvaje.

"Vozový park musíme neustále modernizovat. A to jak nákupem nových vozů, tak i rekonstrukcemi stávajících vozidel. Tramvaje 13T se bez problémů zapojily do provozu, nedomnívám se, že by jejich interiér byl problematický. Co se týče Varií - ty budou v rámci rekonstrukcí realizovány také. Důležité je, že jde vždy o nízkopodlažní vozidla s moderní výzbrojí šetřící spotřebu energie. Neustále snažíme zvyšovat podíl nízkopodlažních vozidel pro obtížně se pohybující lidi, maminky s kočárky i pro samotný provoz," míní Prokeš.

,