Autobus v Brně - ilustrační foto

Autobus v Brně - ilustrační foto | foto: Monika Tomášková

Cestující z jihu jižní Moravy vozí autobusy pozdě do práce

  • 14
Počáteční rozpaky cestujících s jednotným dopravním systémem na Břeclavsku se mění v pobouření. Rozčarování zažívají i jeho původní zastánci. Největší trable mají lidé z odlehlých vesnic, kteří dojíždějí za prací do měst. Krátké časy na přestupy nestačí a hlavní spoj, ke kterému se dopravují z místa bydliště, jim často ujede.

I několikrát týdně tak do zaměstnání či do škol přijíždějí pozdě. Někteří mají obavy, že zaměstnavatelům dojde trpělivost a přestanou pozdní příchody tolerovat.

"Včera ráno měl autobus na vlakový spoj z Vranovic do Brna půl hodinu zpoždění, vlak ujel. Na padesát lidí se nedostalo včas do práce a do škol," říká Jiří Tomek z Přibic.

Totéž se podle něho opakovalo odpoledne při návratu. Po půlhodině čekání na autobus z Vranovic do Přibic se lidé vydali na tříkilometrovou cestu domů pěšky. "V tom mrazu to není nic pěkného," podotkl Tomek.

Komentáře dalších rozhořčených cestujících se podle něho nedají ani zveřejnit. Od zavedení integrované dopravy si dobrodružné cestování užili lidé z Přibic zhruba desetkrát.

Vlaky lidem mizí před nosem

Tento týden se zpoždění stalo pravidlem. "Nemohu si dovolit jezdit každý den do práce s půlhodinovým zpožděním. Nerada bych se od zaměstnavatele dočkala vyjádření, že neplním pracovní povinnosti," obává se Kateřina Buiová z Přibic.

Často ujede lidem vlak těsně před nosem. "Mnohdy odjede v okamžiku, kdy lidé vbíhají na nástupiště. Je to komické, kdyby to nebylo smutné," komentuje úskalí s cestováním Tomek.

Podle Jiřího Horského ze společnosti Kordis, která integrovanou dopravu provozuje, se autobusy zpožďovaly na uvedené lince v prosinci, kdy provoz systému začínal. Řidiči byli poučeni, že o zpoždění autobusu musí informovat dispečink. Ten pak pozdrží odjezd vlaku.

"Důvodem současného zpoždění autobusu na lince 164 do Vranovic byly nepříznivé klimatické podmínky. Začátkem týdne napadl čerstvý sníh. Pochybil však také řidič, který měl zpoždění ihned nahlásit. Dispečer mohl zajistit pozdržení vlaku tak, aby všichni cestující mohli bezpečně přestoupit. V současné době jsme již zavedli taková opatření, aby k uvedené události nedocházelo," uvedl Horský.

Zastánci IDS už otočili

Elektronickou poštu starosty obce Františka Stankoviče zatím plní stížnosti cestujících. O jejich potížích má dokonalý přehled a dochází mu trpělivost. Navzdory tomu, že integrovanou dopravu před jejím zavedením prosazoval. Teď je zklamaný.

"Já jsem to před lidmi hájil, a oni mi to takhle vracejí," vzkazuje na adresu provozovatele Stankovič.

Hustopečští byli zvyklí na rychlé, hodinové spoje po dálnici do Brna. O ty přišli. Autobus teď zastavuje v každé vesnici. Podle Kordisu je tomu tak na základě požadavků jednotlivých obcí. Lidé musí také častěji přestupovat.

Na nově vzniklých přestupních uzlech však chybí zázemí. Jako například v Židlochovicích. Dlouhé minuty v dešti a sněžení tam lidé čekají na další spoje.

"Není tu ani stříška nad hlavou, stojíme tu všichni jak nešťastníci," stěžuje si Eva Rozinková z Hustopečí. V Židlochovicích přesedá dvakrát denně na autobus do Rajhradu.

"Dříve jsem stejnou cestu jezdila za 18 korun, teď platím za jízdenku 26 korun, ale nadstandard z toho rozhodně nekouká," nelíbí se jí zvýšené jízdné.

V jednom však přístup provozovatele IDS ocenila. "V pondělí ráno byl autobus přeplněný, lidé se tam nemohli ani vejít, druhý den už dopravce nasadil na linku dva vozy a vešli se všichni," pochválila dopravce.

Pokud se situace s dopravou nezlepší, chtějí obce přitvrdit. Stejně jako Přibice. "Chci, aby lidé jezdili do práce včas, ať je vozí třeba koňská bryčka. Jen když bude jezdit spolehlivě," uvedl tamní starosta Stankovič.