Zákazníci vyškovského pivovaru si pochutnávají na pivních speciálech, pivo z

Zákazníci vyškovského pivovaru si pochutnávají na pivních speciálech, pivo z Vyškova vyváží do Ruska či Německa, chystá se na Čínu a od února lahve zdobí obnovené etikety. Na snímku sládek Dušan Táborský. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Vyškovské pivo má nové etikety a vyrábí i pětkrát chmelený mok

  • 20
Ještě před nějakou dobou to vypadalo, že vyškovský pivovar s více než třistaletou tradicí půjde do útlumu. Nový nájemce teď ovšem zvyšuje výrobu a vyváží do světa. Jeho zákazníci si pochutnávají na pivních speciálech a pivovar vyváží do Ruska či Německa.

Navíc se chystá i na Čínu a od února lahve zdobí obnovené etikety. "Vyškovské je poctivé a hutné pivo. Ale z těch etiket je člověku špatně," stěžoval si na Facebooku nedávno Tomáš Pečenka. Teď ho nové vedení vyškovského pivovaru potěší.

"Od února jsme se částečně vrátili k designu starších etiket. Předchozí etikety navíc potlačily původ piva. Jelikož se teď nemáme za co stydět, na těch nových je nápis Vyškovské pivo opět zdůrazněn," popsal vedoucí marketingu a obchodu vyškovského pivovaru Roman Holoubek.

Vyškovský pivovar

Pivo se ve Vyškově vaří déle než 300 let. Ještě v roce 2010 to ale přitom vypadalo, že pivovar přejde do útlumu a bude hojně propouštět.

Loni v dubnu pivovar převzala společnost Czech Beverage Industry Company. Pivovar má pronajatý. Smlouvu má uzavřenou na deset let s předkupním právem. Stát pivovar zatím nemůže prodat kvůli církevním restitucím.

Kapacita vyškovského pivovaru je kolem 100 tisíc hektolitrů piva ročně. Loni, po letech snižování výroby, sládci uvařili jen 15 tisíc hektolitrů. Pro srovnání: Heineken ve Starobrnu loni překročil už podruhé milion hektolitrů.

Lahve s hrdým nápisem přitom míří i do Ruska, Německa, Maďarska nebo na Slovensko. "Vyvážíme zhruba deset procent celkového výstavu. Teď poputuje první várka i do Číny. Plány našeho partnera jsou jako všechno v Číně velké, ale jsme realisti," konstatoval Holoubek.

I celkové množství piva, které letos vyvezou náklaďáky z vrat pivovaru na náměstí Československé armády, tak sice vzroste o čtvrtinu na dvacet tisíc hektolitrů, ale vzhledem k možnostem pivovaru je to nárůst opatrný.

"Pivovar má kapacitu sto tisíc hektolitrů, ale trh je nabídkou přesycený. Navíc průměrná spotřeba piva na obyvatele klesá," řekl Holoubek.

Vyškovský pivovar chce zákazníky lákat například speciálními várkami. A protože zelené pivo nebo tekutý chléb s příchutí maliny není v nabídce českých pivovarů už ničím až tak neobvyklým, ve Vyškově se na to rozhodli jít jinak.

"Ve světě se eviduje více jak osmdesátka pivních kategorií. Lednice průměrného Čecha ovšem zpravidla chladí jen jediný druh piva. Chceme tak v občasných várkách přiblížit českým konzumentům různé světové pivní styly," nastínil plány Holoubek.

Letos je jeho pivovar začne plnit další várkou speciálního pětkrát chmeleného moku ve staroanglickém stylu India pale ale.

Vyškovský pivovar

"Co jsme původně připravili k loňskému adventu, jsme vyprodali za dva dny. Objednala si ho dokonce i indická ambasáda v Praze. Původně totiž vyšší chmelení tohoto druhu pomáhalo udržet kvalitu piva při přepravě lodí právě do bývalých anglických kolonií," vysvětlil Holoubek.

Na netypické pivo se štamgasti mohou těšit už na svatého Valentýna. Tomu bude odpovídat i symbolická stupňovitost piva 14,2. Díky použitým sedmi druhům sladů má pivo tentokrát navíc bronzově načervenalou barvu.

Experimenty však budou ve Vyškově jen občasné. "Základ naší výroby bude pořád tvořit tradiční světlý ležák. Chceme postavit vyškovské pivo tam, kam patří," dodal Holoubek.