Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Číňané zaplatí miliardy, se svým nákladem chtějí plout na Moravu

  10:42aktualizováno  10:42
Miliardu eur potřebují investoři na vybudování vodní cesty z Dunaje do Hodonína a na vytvoření velkého překladiště mezi Hodonínem a slovenskou Holíčí. Projekt, kterému se ještě před rokem mnozí vysmívali, získal reálné základy – své peníze do něj vloží Číňané.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Asijská velmoc slíbila, že většinu nákladů pokryje sama. Od investice si slibuje rychlejší dopravu zboží do střední Evropy i nižší náklady na dopravu.

Číňané kromě podepsání smlouvy o tom, že budou na projektu takzvaného vodního koridoru z Dunaje do multimodálního logistického centra (MLC) Hodonín spolupracovat, doložili ještě důležitější fakt – ponesou 85 procent všech nákladů.

„Zbylých 15 procent nechaly obě strany otevřené pro další možnosti způsobu dofinancování,“ uvedl Jan Vlček, projektový manažer společnosti DOE Europe SE.

Cesta bude výhodná pro oba státy, věří hlavy měst

Předseda představenstva Jaroslav Kubec řekl, že v ideálním případě by mohlo překladiště vzniknout do čtyř let (podrobnosti o projektu si můžete přečíst v rozhovoru).

Překladiště v Hodoníně

  • Vytvoří práci pro přibližně 2 500 lidí.
  • Vytvoření jen samotného překladiště má stát 300 milionů eur, úprava vodní cesty 700 milionů eur. Celkové náklady tak mají být 1 miliarda eur.
  • Součástí překladiště má být přístavní bazén s délkou 1 kilometr a šířkou 100 metrů.
  • Do Hodonína připlují lodě dlouhé 190 metrů, každá by měla mít na palubě 300 velkých kontejnerů. * Většina kontejnerů má do České republiky a Polska směřovat po železnici, počítá se ovšem i s využitím kamionové dopravy.
  • Slovensko s původním nápadem z roku 1918 dosud počítá ve svých plánech a má pro něj vyhrazené území.
  • Hlavním smyslem vybudování překladiště je zkrácení doby přepravy zboží z Číny do ČR a snížení cestovních nákladů.

Firma tvořená odborníky na lodní dopravu a vodní díla projekt před pěti lety oživila a začala shánět strategického partnera, který by zajistil financování. „Je to pro nás klíčový moment. Nyní můžeme konečně pokročit dál,“ vysvětlil Vlček.

Vybudování překladiště mezi Hodonínem a Holíčí jsou nakloněny obě oslovené radnice. Slibují si od něj velký počet pracovních míst i vylepšení svého zázemí.

„Podpisem memoranda na nejvyšší úrovni došlo k výraznému posunu. V úterý máme se zástupci DOE Europe SE jednání, kde se domluvíme na dalším postupu. Čeká nás například změna územního plánu, ale projekt podporujeme a věříme, že nám pomůže k dokončení velkého obchvatu našeho města,“ uvedl starosta Hodonína Milan Lúčka (bez politické příslušnosti).

Obdobně uvažuje i radnice v Holíči. „My jsme v tomto směru ještě o krok dál než Hodonín. Potřebné změny územního plánu jsme už zahájili. Věříme, že vodní cesta do Holíče, respektive do Hodonína bude přínosná pro oba státy,“ je přesvědčen zástupce primátora města Rastislav Caletka.

Závazek Číny vyvolal zájem ministerstva dopravy. Jeho Ředitelství silnic a dálnic musí dokončit obchvat Hodonína, aby kamiony, které by odvážely kontejnery směřující do České republiky a do Polska, nejezdily přes město.

Ministerstvo se hodonínským koridorem zabývá i proto, že má být součástí mnohem rozsáhlejší akce: vodní cesty Dunaj–Odra–Labe (DOL).

Nápad vznikl už v roce 1918

„Vodní cesta od Dunaje k MLC Hodonín/Holíč bude vlastně 1. etapou celého projektu DOL. Funkce a využití překladiště ale není vázána na další pokračování výstavby vodní cesty dále na sever, ale naopak je tato etapa zcela samostatným projektem oproti těm dalším,“ upřesnil Vlček.

Ministerstvo dopravy v těchto dnech kvůli DOL dokončilo výběrové řízení pro konsorcium, jež chystá studii uskutečnitelnosti.

„Rádi bychom zvážili, zdali je to ekonomicky výhodné, abychom se mohli s projektem posunout dál. Vytvoříme zároveň s polskými kolegy pracovní skupinu, která bude řešit vodní cestu z Ostravy do Koźle v návaznosti na splavnění Odry,“ řekl šéf resortu dopravy Dan Ťok.

Nápad na vybudování vodní cesty z Asie přes rumunskou Konstanc až na jih Moravy není novinkou posledních let. Vznikl v roce 1918.

„Už tehdy přitom navazoval na Vodocestný zákon Rakouska-Uherska z roku 1901, který chtěl ovšem splavnost řešit jinak,“ vysvětlil Kubec z DOE Europe SE.

„Mladá republika ale neměla na uskutečnění dostatek prostředků, musela zbrojit a zabezpečit své hranice, neboť tehdejší mezinárodní situace byla hodně vyhrocená,“ dodal jeden z nejuznávanějších odborníků na vodní cesty v Evropě.

Autor:



Nejčtenější

Po těžké nemoci zemřela ve věku 49 let wimbledonská vítězka Jana Novotná

Wimbledonská vítězka Jana Novotná (1998)

Český tenis přišel o jednu ze svých nejvýraznějších osobností, v neděli zemřela wimbledonská šampionka Jana Novotná....

Nový chodník je šikmý a s boulemi. Ať ho zaplatí starosta, zní z obce

V Hornich Bojanovicich mají křivý chodník

Nakloněná plocha s boulemi, jak obvykle vypadají cesty po zemětřesení nebo po povodni. V Horních Bojanovicích na...



SOUKROMÉ OČKO: Měním převleky, paruky nenosím. Svým dětem balím na výlet GPS

Brněnský soukromý detektiv Marian Hybký

Špehování jej bavilo odmala, až díky osudovému setkání s bývalým zpravodajcem se jím však Marian Hybký začal živit....

Rakousko má další úsek dálnice z Vídně do Brna hotový. Česko pořád nic

Slavnostní otevření pětikilometrového úsek D3 mezi Veselím nad Lužnicí a...

Řidiči, kteří se chystají na vánoční trhy do Vídně a pojedou přes Mikulov, potkají po cestě nové orientační cedule....

Traktorista převrátil stroj na bok a prorazil dva ploty, na místě zemřel

Traktorista nezvládl v Tetčicích na Brněnsku stroj plně naložený stavební sutí....

Osmadvacetiletý traktorista zemřel ve čtvrtek v Tetčicích na Brněnsku. Cestou z prudkého kopce neubrzdil vlečku plnou...

Další z rubriky

Znásilnění byl výmysl, přesvědčovala soud teta boxera Plachetky

Boxer Ľudovít Plachetka se snaží dokázat svou nevinu.

Krajský soud v Brně má k dispozici přepis a fotky facebookové konverzace, s jejíž pomocí se odsouzený boxer Ľudovít...

Brno zvažuje nízkoemisní zóny, mohly by začít platit už za pět let

(Ilustrační snímek)

Magistrát má studii, která řeší zavedení nízkoemisních zón v centru Brna. Jejich cílem je pročistit vzduch. Řidiči...

Do vedení ČSSD se hlásí Onderka. Pád strany je šancí pro Haška i Tejce

Roman Onderka (ČSSD) v Otázkách Václava Moravce.

Favorit na post šéfa ČSSD Jiří Běhounek požaduje návrat Michala Haška a Jeronýma Tejce. Přidává se exprimátor Brna...



Najdete na iDNES.cz