"Čipová karta by nahrazovala klasickou papírovou průkazku, cestující by na ni kromě klasického nabíjení u okýnka mohli zasílat peníze i bankovním převodem," popisuje nový ředitel brněnského Dopravního podniku Miloš Havránek.
Karta by měla ale sloužit pouze ve veřejné dopravě, nejednalo by se o alternativu pražské Opencard. Podle Havránka by se první Brňané mohli touto kartou začít prokazovat v roce 2013 nebo už koncem roku 2012.
Přesný termín nyní nelze určit zejména proto, že o přidělení dotace z Evropské unie se má rozhodnout až v červnu. Do té doby ještě musí záměr schválit brněnští radní. "Zastupitelstvo už se k tomu minulý týden vyjádřilo kladně, mně osobně se to také líbí," říká technický náměstek brněnského primátora Robert Kotzian.
Podle něj je to šance, která už se nemusí naskytnout. "Přislíbená dotace činí několik desítek milionů, a tudíž bychom toho měli využít," dodává.
Za SMS jízdenku zaplatí cestující víc než za papírový lístek
Spolu s touto kartou by podle mluvčí brněnského Dopravního podniku Lindy Škrancové mohla do Brna konečně dorazit i SMS jízdenka. Na rozdíl od Prahy bude ale v Brně dražší než papírový lístek.
"Operátoři požadují až třetinový podíl z ceny jízdenky. Tudíž by Dopravní podnik z takové jízdenky získal mnohem méně než z klasické papírové," vysvětluje Havránek.
Marži operátorů nechce doplácet ani magistrát. "Už nyní dotujeme veřejnou dopravu v přepočtu na obyvatele čtyřmi tisíci korunami ročně. Nemůžeme ještě navíc dotovat jeden určitý typ jízdenky," řekl Kotzian.
Stejně jako Havránek se tak Kotzian kloní spíše k myšlence, že by SMS jízdenka byla dražší než klasický lístek. Stála by stejně jako jízdenka koupená u řidiče a měla by i stejný význam. Podobně je to například v Českých Budějovicích, Ostravě nebo Liberci.
Naopak v Praze stojí SMS jízdenka stejně jako papírová, přičítá se pouze poplatek za textovou zprávu podle konkrétního tarifu každého zákazníka. Proč to v Praze je jinak, nechce ale tamější Dopravní podnik prozradit. "Smlouva upravující tyto podmínky je tajná. Výhoda ale může vyplývat z velkého objemu přepravených cestujících," naznačuje mluvčí pražského Dopravního podniku Ilona Vysoudilová.