Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Čtyřměsíční kojenci už chodí do hudební školy

  • 0
Ještě nesedí, zdaleka ani nemluví, přesto už berou hodiny hudby. Děti od čtyř do osmnácti měsíců mohou svůj talent rozvíjet v hudebních kurzech po celé jižní Moravě.

Novinku zavedla na svých pobočkách hudební škola Yamaha. Robátka, tak se jmenuje hudební výuka pro nejmenší žáčky. Za doprovodu rodičů rozvíjejí své hudební a rytmické schopnosti.

"Je to první seznámení dětí s hudbou. Maminky je drží v náručí a zpívají jim společně s učitelkou připravené písně," přiblížila Hana Pregrtová, která se zabývá výukou v Hustopečích.

Na každou skladbu se maminky s dětmi jinak pohybují. Dítka vnímají rytmus houpání nebo dupání. "Zvykají si na určitý rituál. Máme pro ně speciálně složené písničky. Časem už děti vědí, co bude následovat," popisuje Pregrtová.

Podle ní se jedná o pečlivě propracovaný systém výuky. Cédéčko s nahrávkami dostanou rodiče i domů. Když je potom pustí, děti okamžitě reagují.

"Nálada v kurzu je úplně jiná než u velkých dětí. Mimina jsou hodná a koukají překvapeně, když se něco děje," říká Hana Pregrtová.

Ještě neumí sedět, ale už si podupává

Například pětiměsíční Davídek ještě neumí sedět, nohou do rytmu si však v hudební škole pro nejmenší děti podupává. "Když pustím muziku, hned se zklidní a rozhlíží se kolem sebe. Čeká, co se bude dít. Leží na břiše a kope nohou přesně do taktu," raduje se z prvních muzikantských krůčků svého syna Monika Tomečková.

Do kurzu v Hustopečích chodí společně s dalšími čtyřmi maminkami. "Ze začátku jsem měla trošku obavy, že tak malé děti neudrží při výuce pozornost, byla jsem ale překvapená. I ty nejuplakanější se v hodině zklidní."

Písničky jsou nejlepší v sopránu

Mluvit o hudebním sluchu kojenců je podle učitelky hudby Hany Pregrtové ještě předčasné. Viditelně ale reagují na pomalou nebo rychlou hudbu. "Děti v tomto věku vnímají lépe vysoké tóny, písničky jsou proto nazpívané spíš v sopránu," vysvětlila učitelka. Hluboké tóny prý batolata nezaujmou.

Podle Pregrtové rodiče o hudební škole pro malé děti zatím příliš nevědí nebo nevěří, že by mohla mít pro jejich potomky smysl. "Prvních pět maminek, které se letos do kurzu přihlásily, je spíš průkopnicemi. Ostatní se obávají, že tak malé dítě není schopné hudbu vnímat. Není to ale pravda," říká.

Pokroky jsou podle učitelky velmi rychle vidět. Správná muzika i zpěv dovedou do značné míry ovlivnit náladu a vnímání dětí. Navíc si zvykají na kolektiv. "V programu máme zařazených osm minut takzvaného volného objevování. Položíme děti na koberec a necháme je zkoumat hračky i ostatní děti. Je velmi zábavné je pozorovat," podotkla učitelka.

Na vývoji programu se podíleli odborníci z oblasti hudební pedagogiky, pediatrie a dětské neuropsychologie.