Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


V Brně začal boj o cyklisty, kola na půjčení nabízí další firma

  11:51aktualizováno  11:51
Mezi brněnským hlavním nádražím a ulicí Šumavská se objevilo 16 designových stojanů a v nich 50 moderních, jasně červených kol. Do ulic je umístila společnost Velonet a vedle systému Rekola tak jde už o druhý projekt sdílených kol ve městě.

O tom, že uživatelů není málo, svědčí 15 tisíc výpůjček, které v Brně loni zaznamenala společnost Rekola. Oba systémy jsou velmi podobné, mají stejný počet bicyklů, teď bude záležet, čemu dají lidé přednost.

Fotogalerie

„Kola jsou pohodlná, mají nastavitelné sedlo, skryté brzdy a osmistupňovou přehazovačku v náboji kola. Místo řetězu mají kardanovou hřídel, automatická LED přední a zadní světla a veškerou výbavu. Elektroniku jsme umístili přímo do kol. Systém výpůjček je velmi jednoduchý,“ popisuje Jakub Mrózek, který projekt v Brně zajišťuje.

Díky GPS jsou kola snadno kontrolovatelná. Na rozdíl od „rekol“ ale stroje Velonet nemohou „parkovat“ u zábradlí, stromů či v městských stojanech. Měla by vždy skončit v těch firemních. Pokud ne, stojí to 50 korun a skončí-li zcela mimo oblast působnosti Velonetu, tak tři stovky. Pokutu 240 korun však platí i „rekoláci“, pokud zaparkují mimo vytyčenou růžovou zónu.

Červená kola si mohou lidé vypůjčit po zaregistrování se mobilem nebo e-mailem, kdy získají klíč v podobě klientského šestimístného čísla a čtyřmístný PIN. Na hodinu za 29 korun, což je o 5 korun dražší než u kol růžových, a o dvacetikorunu je vyšší i předplatné na měsíc.

Za 260 korun u Velonetu může člověk jezdit 75 minut denně. U Rekola za 240 korun hodinu denně. Platby jsou obdobou e-shopu přes elektronickou bránu.

„Prvních 15 minut jízd mají lidé zdarma,“ poznamenal Mrózek. Firma, která je dceřinou společností velké pražské reklamní firmy Big Board, by se do budoucna ráda domluvila na spolupráci s městem, které chce investovat do sdílených kol a hodlá vypsat tendr na tuto službu.

Systém má v Brně stále více uživatelů a ti si hned našli i novou aplikaci. „Začali jsme v pondělí a už se blížíme k první stovce uživatelů, mezi kterými jsou také cizinci,“ upřesňuje Mrózek.

Město se nyní u cyklistů soustřeďuje na bezpečnost

V Brně fungují sdílené bicykly už od roku 2014. Skupina nadšenců ze sdružení Rekola tehdy posbírala staré bicykly, opravila je a natřela narůžovo (psali jsme zde).

„V Brně máme asi padesát kol a na rozdíl od partyzánských začátků se jim snažíme dát štábní kulturu. Například od letošní sezony jsme nasadili do ulic nová kola se třemi rychlostmi,“ řekl zakladatel společnosti Vít Ježek.

Kdo a jak v Brně sdílí kola

  • Rekola Brno

50 kol, nemají stojany, pouze park pointy v širším centru Brna.

Hodina přijde na 24 Kč, měsíční předplatné s výpůjčkami do 60 minut v Brně na 240 Kč, roční předplatné činí 1 199 Kč. První jízda je zdarma.

  • Velonet

50 kol, 16 stojanů (od Nových sadů přes centrum k Šumavské ulici). Musí se zaparkovat ve stojanech.

Hodina přijde na 29 Kč (platí se jen projetý čas, pokud někdo stojí, musí zapnout aplikaci hold). Měsíčně se platí 260 Kč (75 minut denně zdarma). Prvních 15 minut je zdarma.

Podle něj není špatné, že se nabídka rozšířila. „Pro město je ale lepší, když funguje jeden systém, takže si myslím, že tudy se bude ubírat i vývoj,“ doplnil Ježek.

Přestože město počítá s tím, že se do budoucna bude na kole přepravovat desetina Brňanů, a už před dvěma lety vyhlásilo, že promění město v jednu velkou cyklopůjčovnu s desítkami stanovišť a zhruba dvěma tisíci kol, je systém sdílených kol zatím stále soukromou záležitostí.

Náměstek brněnského primátora pro dopravu Matěj Hollan (Žít Brno) ale novou iniciativu Velonetu vítá. „Uvidíme, jak bude úspěšná, jak ji lidé přijmou,“ podotkl Hollan.

Odbor dopravy brněnského magistrátu sice vypracoval koncepci sdílené cyklistické dopravy, ale tu vedení města neschválilo. „Město se rozhoduje, jak v této oblasti dál, a spíš se soustřeďuje na bezpečnost cyklistů,“ poznamenal šéf odboru dopravy Vladimír Bielko.

Za cyklisty bojuje ve městě spolek Brno na kole. Jeho mluvčí Michal Šindelář považuje další nabídku sdílených kol za pozitivní.

„V každém případě dokázali, jak snadno a rychle se dají po městě instalovat stojany, takže to není tak nepřekonatelná překážka. Město sice má studii proveditelnosti, ale vypsání tendru je zatím v nedohlednu,“ poznamenal Šindelář.




Nejčtenější

Polívka a Rottrová přišli podpořit Drahoše, který přijel za voliči do Brna

Kandidáta na prezidenta Jiřího Drahoše podpořil také herec Bolek Polívka.

Vůbec poprvé od prvního kola prezidentské volby se setkali nedávní protikandidáti na jednom pódiu. V zaplněném sále...

Obec zavede nový trest pro rychlé řidiče. Propadne se pod nimi silnice

Pod rychle jedoucím autem se vytvoří díra

Radnice v Branišovicích na Brněnsku chystá novou past na řidiče překračující povolenou rychlost. Do silnice nechá...



Řidička zemřela při střetu s vlakem, koridor z Brna do Břeclavi stál

(Ilustrační snímek)

Střet s vlakem nepřežila zhruba hodinu po poledni u Šakvic na Břeclavsku řidička osobního automobilu. Ve vlaku jedoucím...

Nejsme vymírající národ, přibývá však rizikových rodiček, říká porodník

Přednosta Gynekologicko-porodnické kliniky Fakultní nemocnice Brno Pavel...

V největší české porodnici v brněnské fakultní nemocnici přijde na svět šest tisíc dětí ročně. Čím dál víc z nich jsou...

Řekové v Brně zanechali výraznou stopu, i když zemi zaslíbenou nenašli

Režisér filmu Můj strýček Archimedes George Agathonikiadis s představitelem...

Česká televize v neděli uvedla film Můj strýček Archimedes s Ondřejem Vetchým a Miroslavem Donutilem v hlavních rolích....

Další z rubriky

Za zlodějem se zabouchly plechové dveře, vysvobodili ho hasiči

Policejní auto (ilustrační foto)

Zloděje museli o víkendu vysvobodit hasiči. Třiatřicetiletý muž si vyhlédl jeden z bytových domů v Janáčkově ulici v...

Vzkříšení za stovky tisíc. Z hromady šrotu v Brně vyroste parní Němka

Nadšenci z Klubu přátel kolejových vozidel Brno (na snímku Jiří Kotas) chtějí...

Brněnští nadšenci do lokomotiv vybrali na opravu 74 let starého stroje více než půl milionu korun. Hromadu šrotu, který...

Za podnikáním kdysi vyrazil škodovkou na Západ. Z výdělku postavil kostel

Josef Kouřil z Kyjova v roce 1991 založil firmu Wiky, která se zbývá prodejem...

Po revoluci sedl do škodovky a vyrazil do západní Evropy. Toto rozhodnutí Josefu Kouřilovi z Kyjova změnilo celý život....

"Nikdo vás nevytočí jako vlastní dítě," potvrzuje psycholožka
"Nikdo vás nevytočí jako vlastní dítě," potvrzuje psycholožka

Jak na dětskou výchovu, řeší psycholožka v rozhovoru pro eMimino.cz

Najdete na iDNES.cz