Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Všichni na kola, vyzývá Brno. Od cyklistů má však mizernou známku

  11:50aktualizováno  11:50
Sedněte na kolo, vzkazuje v kampani Brno lidem. Jezdit po tomto městě je ale horor, kontrují cyklisté v anketě a posílají město téměř ke dnu žebříčku přívětivosti českých měst k dopravě na kolech.

ilustrační snímek | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Je pro nás jedním z nejhorších měst. Tak zhodnotili Brno cyklisté v první anketě Cyklobarometr měst, již uspořádala Nadace Partnerství. Z šestnácti většinou krajských měst skončilo Brno třetí od konce. Horší jsou už jen Liberec a Ústí nad Labem.

Přitom brněnská radnice tento týden vypustila do světa kampaň Jezdím pro Brno. Webem a akčním videem láká lidi, aby vyrazili do ulic na bicyklech (psali jsme zde).

Cyklobarometr

Hodnocení Brna

Stav cyklodopravy: 3,55

Bezpečnost cyklistů: 3,69

Komfort na stezkách: 3,53

Stav infrastruktury: 3,58

Celková známka: 3,59

(známkování jako ve škole)

A už před rokem oznámila, že do města přivede ve velkém takzvaný bikesharing - celoměstskou cyklopůjčovnu, která by po desítkách stanovišť rozmístila zhruba dva tisíce kol.

Výsledky nové ankety ale tomuto trendu neodpovídají. K Brnu se v ní vyjadřovalo 175 cyklistů, převážně ve věku 30 až 49 let, a podle nich si město zaslouží celkovou známku tři minus, přesně 3,59. Pro srovnání, nejlepší Hradec Králové dostal 2,75.

Lidé se vyjadřovali k pohodlí na cyklostezkách, bezpečnosti, infrastruktuře i k tomu, jak se vedení města staví k rozvoji cyklodopravy. V Brně mají nejvíc výhrad k bezpečnosti, jíž udělili známku 3,69, a podprůměrná je podle nich i infrastruktura, která dostala 3,58.

Vymotat se z křižovatek bývá problém

„Nejhorší situace je kolem Mendlova náměstí,“ komentuje brněnský cyklista Jakub Mácha. „Po Brně se pohybuji téměř denně a vidím, jak cyklostezky na sebe nenavazují a vymotat se z křižovatek bývá problém.“

„Ani rekonstruovaná ulice Milady Horákové není úplně fajn. Třeba není možné se z ní dostat na třídu Kapitána Jaroše. Musím slézt z kola a přejít několik přechodů. A nebezpečná je i Pekařská ulice. Cyklostezky kolem řeky jsou parádní, ale v centru je to horor,“ dodává Mácha.

Nehody cyklistů v Brně

Letošní nehody cyklistů k 10. 7.:

Celkem: 56

Bez zranění: 8

Lehce zranění: 38

Těžce zranění: 9

Usmrcený: 1

Statistika za stejné období roku 2012 (nejhorší rok za posledních šest let):

Celkem: 124

Bez zranění: 14

Lehce zranění: 100

Těžce zranění: 9

Usmrcený: 1

Zdroj: Nadace Partnerství, Policie ČR

S kritikou souhlasí i Michal Šindelář ze spolku Brno na kole, který už od roku 2009 mapuje situaci v oblasti cyklodopravy a připravuje scénáře pro videa nové magistrátní kampaně Jezdím pro Brno. Podle něj město mohlo v žebříčku dopadnout ještě hůř.

„Řekl bych, že hodnocení Brna odpovídá realitě. Možná z toho dokonce vychází ještě dobře. Cykloinfrastruktura je tady zakrnělá. Není vyřešeno křížení cyklostezek s hlavními tahy,“ upozorňuje Šindelář.

„V minulém roce se tady několik cyklostezek vybudovalo, z toho největší skok byl rozšíření povolení vjezdu pro cyklisty do pěší zóny v centru. Letos se ale ještě nezrealizovalo nic. Přitom bychom potřebovali, aby jich tady za rok vzniklo několik kilometrů, možná i desítek kilometrů,“ míní Šindelář.

Situace se nedá změnit ze dne na den, říká náměstek

Magistrát připravil generel dopravy, souhrnný plán, který obsahuje desítky kilometrů vyznačených stezek, koridorů a pruhů. Ale nic zásadního se nebuduje.

„Generel obsahuje třeba devítikilometrové radiály do centra města. Byl schválený už v roce 2010, ale pak se čtyři roky nic nedělo. Vedení města za primátora Romana Onderky (ČSSD) cyklisty ignorovalo, proto i Cyklobarometr odpovídá realitě. Ale situace se nedá změnit ze dne na den,“ sděluje náměstek brněnského primátora pro rozvoj Martin Ander (Strana zelených).

„Teď stojíme před tím, jak tento dlouholetý deficit vyřešit. Připravujeme několik kilometrů cyklostezek. Počítáme s nimi v připravovaném územním plánu, v plánu mobility, při opravě ulic, například teď u ulice Štefánikovy,“ doplňuje Ander.

Má-li se v Brně něco zásadně změnit, je podle něj potřeba sladit tři věci - infrastrukturu, pohled lidí na cyklistiku a nový systém bikesharingu.

„Jedno podmiňuje druhé, proto i kampaň Jezdím pro Brno má smysl. Ukázalo se to třeba při opravě Štefánikovy ulice, kdy se rozpoutala diskuse o cyklopruzích. Řada lidí měla a možná ještě má za to, že jen ubírají místo autům a že po nich stejně nikdo jezdit nebude. Je potřeba to neustále vysvětlovat,“ dodal (o sporu ohledně Štefánikovy ulice jsme psali zde).

Sdílení kol město stále připravuje, sbírá data

Zásadní převrat v brněnské cyklistické dopravě by měl přinést systém bikesharingu, kdy si lidé na vyhrazených místech mohou za poplatek půjčit kolo a zase jej na jiném stanovišti vrátit.

Radnice loni na jaře ohlásila, že ho chce spustit do roka. Zatím je ale ve stadiu příprav. „Spojili jsme se se sdružením Rekola, které už nějakou dobu funguje na stejném principu, aby rozšířilo své služby a sbíralo pro nás data pro zadávací řízení na provozovatele,“ říká vedoucí odboru dopravy brněnského magistrátu Vladimír Bielko.

„Během prázdnin bychom je měli mít pohromadě, a pokud půjde všechno dobře, mohlo by se prvních padesát kol v ulicích objevit už v září,“ upřesnil.



Nejčtenější

Tohle už bude běžné, říká muž, který do koncertu na náměstí pustil sirénu

Jiří Novák dlouhodobě bojuje proti hluku na náměstí Svobody.

Kvůli hlučným akcím na náměstí Svobody válčí Jiří Novák s Brnem roky. A úspěšně. Soudy se přiklonily na jeho stranu,...

Jsme připraveni přijmout zachráněné migranty, píše hnutí Žít Brno do Itálie

Migranti čekají na vylodění z lodi italské pobřežní stráže Diciotti.

Hnutí Žít Brno zareagovalo na výzvu italského premiéra Giuseppe Conteho a nabídlo, že by město mohlo přijmout několik...



Děti zaútočily tyčemi na muže, který spal v autě. Rozbily mu hlavu

Opilec při nehodě hlavou rozbil čelní sklo vozu, nic vážnějšího se mu však

Jeden patnáctiletý a dva třináctiletí násilníci napadli v blízkosti centra Brna staršího muže, který spal v autě....

VIDEO: Brněnský bojovník proti hluku spustil při koncertu na náměstí alarm

Koncert na náměstí Svobody narušil alarm

Přestupková komise v Brně se bude zabývat narušením koncertu amerického kytaristy Billa Frisella na brněnském náměstí...

Draft byl facka přes hubu, přiznává hokejový obránce Zábranský

Stejně jako jeho otec hraje i Libor Zábranský mladší za reprezentaci. Její dres...

Otec na tribuně, státní znak na hrudi, domácí led pod nohama. Libor Zábranský mladší prožil emotivní start do nové...

Další z rubriky

Nebýt revoluce, je v Brně dávno metro, napsali komunisté na Facebook

Diskuze na facebookovém profilu brněnské KSČM.

Záplavu užaslých, pobouřených i pobavených reakcí vyvolal správce facebookové stránky brněnských komunistů. Do diskuse...

Exsenátor napsal na kandidátku muže bez jeho vědomí, má platit odškodné

Senátor Vlastimil Sehnal (ODS) na tiskové konferenci v roce 2008 vysvětluje

Hnutí Sportovci exsenátora Vlastimila Sehnala vyslalo do voleb muže, který o to nestál. Soud nařídil Sehnalovi omluvu a...

Voda v Brněnské přehradě je nebezpečná, hygienici zakázali koupání

V Brněnské přehradě kvůli zelené vodě plné sinic hygienici zakázali po deseti...

Hygienici zakázali po deseti letech koupání v Brněnské přehradě. A nepředpokládají, že zákaz do konce léta zruší. Na...

Najdete na iDNES.cz