Redaktor MF DNES Jiří Smetana na cyklostezce z Bystrce do centra Brna

Redaktor MF DNES Jiří Smetana na cyklostezce z Bystrce do centra Brna | foto: Monika Tomášková

Cyklostezky v Brně jsou s kvalitou a bezpečností na štíru

  • 21
Cyklostezek v Brně je málo a s kvalitou a bezpečností jsou na štíru. To platilo před třemi roky, kdy je MF DNES testovala. A platí to i dnes, kdy redaktoři test zopakovali. Ani nové vedení radnice podmínky pro cyklisty ve městě zatím moc nevylepšilo.

Přestože radnici vládne koalice, která se na zlepšení podmínek pro cyklisty v Brně chtěla zaměřit, stezek přibývá jen velmi pomalu a ty stávající nejsou propojeny a jsou špatně značeny. Na některých místech jsou dokonce nebezpečné.

Redaktor MF DNES projel na kole drtivou většinu cyklostezek v Brně. Ze zhruba čtyřiceti kilometrů se dá za kvalitní označit sotva čtvrtina.

Stezky se většinou nelíbí ani samotným cyklistům. Například frekventovaná trasa na Brněnskou přehradu vede částečně po chodníku, ve kterém jsou sloupy. Je úzká a těsně sousedí s rušnou silnicí, aniž by ji oddělovalo zábradlí.

"Cyklostezka vznikla tak, že někdo jen dal na obyčejný chodník značku," rozčiloval se včera například Zdeněk Čihák, který tudy jel.

Město má stále jen jednu ucelenou stezku
Na radnici má cyklostezky pod patronací náměstek primátora Martin Ander (Strana zelených). Zrovna v případě bystrcké trasy tvrdí, že náprava je na dohled.

"Připravuje se projekt rozšíření směrem k řece," řekl Ander. A připouští i další připomínky cyklistů, které mu redaktor MF DNES tlumočil.

Město má stále jen jednu ucelenou stezku - podél řeky Svratky od přehrady k soutoku řeky se Svitavou. Další úseky jsou hotovy i podél druhé brněnské řeky, projet  kolem ní přes celé město si však žádá pevné nervy, cyklistické zkušenosti a horské kolo.

Bruslaři mohou na cestu podél Svitavy rovnou zapomenout. Ander slibuje, že se to brzy změní. "Úsek od soutoku řek ke křížení s dálnicí D2 by měl být hotov ještě letos. Další úsek ke Kaštanové ulici nám zkomplikovala současná protipovodňová opatření. Buďto bychom tam stezku stavěli jen dočasně, nebo musíme rok vydržet do jejich úprav," vysvětluje Ander.

Změny město podle něho plánuje i na dvou kritických přechodech - přes Vídeňskou ulici a přes Hladíkovu ulici v Černovicích. Na první musí cyklisté přejít frekventovanou ulici s kolonami aut a projíždějícími tramvajemi, na druhé je značka nutí jít pěšky ke dvě stě metrů vzdálenému přechodu.

Většina lidí s koly zde ovšem stejně riskuje a frekventovanou silnici přebíhá.

Čtěte v MF DNES

Další zajímavé informace o situaci na cyklistických stezkách v Brně si přečtete v pondělním vydání regionálních příloh Brno a jižní Morava.

.