Ilustrační snímek.

Ilustrační snímek. | foto: ŘSD

Opravená D2 se začala vlnit. Pod zemí jsou pozůstatky vinných sklepů

  • 15
Na dálnici D2 u Hustopečí, kde dělníci nedávno zrekonstruovali devět kilometrů vozovky, se utvořily hrboly. Silničáři je provizorně opravili a teď sledují, jestli se znovu nezvětší. Hluboko pod povrchem totiž dřímá problém, o kterém neměli ani tušení – tři zasypané vinné sklepy.

Na opravy D2 si stěžuje třeba řidič Miroslav Haluza. „Strašně to drncá. Kvalita odvedené práce je naprosto nesrovnatelná s technologicky stejnými, tedy betonovými dálnicemi, jaké jsou například v Rakousku,“ upozornil.

Na jednom z devíti opravovaných kilometrů auta na silnici opravdu rachotí, v jednom místě je dokonce zřetelný hrbol. Jenže Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které s opravami skončilo teprve na konci května, je v potížích tak trochu nevinně. Teprve po opravách na ně totiž vykoukli „kostlivci“ z dávné minulosti, o kterých neměli ani tušení.

Nově položený povrch vozovky měl vydržet patnáct až dvacet let. Namísto toho se po pár dnech používání rozvlnil. „Rozhodně jsme nečekali, že se tam udělají hrboly,“ přiznal Jan Hoření z ŘSD. Opravu dokonce reklamovali u zhotovitele, ale ukázalo se, že ten výměnu zhruba třinácticentimetrové vrstvy povrchu provedl správně. „Problém je úplně jinde, podstatně hlouběji,“ podotkl Hoření.

Pozůstatky tří sklepů

Když silničáři pátrali po původu potíží, nechali si zpracovat několik odborných posudků, místo zkoumali i sondami. A hluboko pod vozovkou narazili na něco nečekaného. Pod tělesem dálnice objevili pozůstatky tří vinných sklepů. „I když jsou zasypané, tvoří se tam kaverny, tedy dutiny, které způsobily, že se podloží hnulo,“ vysvětlil Hoření.

Druhá možná příčina poškození opraveného povrchu přitom není o nic méně kuriózní. Při aktuálním průzkumu totiž silničáři zjistili, že ve svahu nad Hustopečemi – jak už to někdy bývá v geologicky složitějších oblastech – došlo v roce 1942 za dešťů k výraznějšímu sesuvu půdy. „Oba ty důvody jsou možná úsměvné. Jeden je totiž historicky hodně vzdálený, druhý je lokální specialitou,“ podotkl Hoření.

A nemýlí se. Na jižní Moravě už sklepy pod silnicemi napáchaly neplechu několikrát. „Řada sklepů se například propadla pod trasou ve Valticích,“ zavzpomínal šéf břeclavského úseku Správy a údržby silnic Ladislav Hádlík. Při přívalových deštích se do objektů pod cestou, jež vede do rakouského Schrattenbergu, dostala voda spolu s vyplavenou zeminou. Na silnici vznikla otevřená kaverna. Následné opravy trvaly přes rok, úsek byl po celou dobu zavřený.

Rozsáhlejší zásah zatím ŘSD nechystá

Poslední případ, kdy museli silničáři kvůli propadlému sklepu přistoupit k opravám, zaznamenali v Přítlukách na Břeclavsku. „Tam došlo k poruše vodovodního řadu. Voda z prasklého potrubí zaplavila celý sklep a nějakou dobu tam stála. Když ji hasiči odčerpali, malta mezi cihlami se vydrolila a sklep spadl,“ popsal Hádlík.

Jak potvrzuje, s dutinami, o nichž neměli ani tušení, se silničáři při rekonstrukcích občas setkávají. Před pěti lety například na Blanensku jen díky díře v silnici objevili odborníci nejhlubší suchou propast v Česku – Tumperek. Se sklepy a dutinami, o jejichž poloze nebyly dříve žádné informace, se potýkali i v Miroslavi na Znojemsku, když stavěli průtah městem.

Tehdy dokonce přivolali na pomoc odborníka, který pracuje s virgulí. Ten vytipoval, kde se skrývají podzemní chodby a štoly, a při samotné stavbě se jeho závěry skutečně potvrdily.

U narušeného povrchu dálnice D2 u Hustopečí ovšem recept na rychlé řešení neexistuje. Řidiči se tady musí spokojit s provizorní opravou. Rozsáhlejší zásah zatím ŘSD nechystá.

„Tyto problémy se měly řešit, když se dálnice stavěla, což bylo před rokem 1980. Zpětně to jde těžko,“ poznamenal Hoření.

Odborníci teď podle něj budou stav vozovky a hrboly na ní sledovat. Teprve pokud by zjistili, že podloží dál pracuje, zhodnotí, do jak náročné opravy je třeba se pustit. Doufají ovšem v lepší scénář, tedy že se pohyb podloží zastaví. Práce na opravách úseku mezi 24. a 18. kilometrem ve směru na Brno skončily teprve v květnu. Už dnes přitom začíná rekonstrukce v navazující části mezi 18. a 12. kilometrem. Po většinu doby oprav bude možné jezdit v jednom směru dvěma pruhy, v opačném jedním. S omezením řidiči musejí počítat až do září.