Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Jihomoravský kraj

Dálnice z Brna do Vídně má problémy i na rakouské straně

  • 4
Výstavbě dálnice mezi Vídní a Brnem hrozí další průtahy. Tentokrát z opačné strany hranic. Zástupci z občanských iniciativ společně s rakouskou stranou Zelených podali totiž minulý týden protest k nejvyššímu soudu Rakouska.

Zelení se ohradili proti posudku vlivu druhé fáze výstavby dálnice A5 na životní prostředí. Ta má spojit obce Schrick a Poysdorf. Vadí jim, že projekt nebyl řádně projednán i s českou stranou.

"Podle nás byla porušena mezinárodní konvence, v jejímž rámci musí být při výstavbě takto velkých staveb v pohraničí konzultováni i zástupci ze zahraničí," řekl mluvčí strany Zelených okresu Mistelbach Christian Schrefel.

To se podle něj nestalo. Rakousko-česká jednání se totiž týkala pouze závěrečné, třetí části projektu z Poysdorfu přes Drasenhofen do Mikulova.

Fakt, že do jednání o této části výstavby nebyla zapojena česká strana podle Schrefela znamená, že alternativní trasa přes Reintal a Břeclav nepřišla vůbec v úvahu. Právě tuto variantu prosazují nejen rakouští Zelení, ale i čeští ekologové.

Ilustrační foto.

Dokončení druhé fáze výstavby do Poysdorfu by totiž znamenalo, že šance prosadit trasu přes Břeclav by se rovnala nule. Odpůrci dálnice tedy mají nyní poslední šanci projekt ještě ovlivnit. Soud by měl rozhodnout o oprávněnosti námitky v rozmezí osmi až dvanácti měsíců.

Námitky Zelených jsou jen kličky, míní náměstkyně hejtmana

Zástupci Jihomoravského kraje považují takové jednání za umělé protahování. "To jsou pouze kličky, které hledají Zelení. Pro mě je důležité, že rakouská ministryně dopravy Buresová i dolnorakouský hejtman Pröll upřednostňují trasu na Mikulov," okomentovala postup Zelených náměstkyně hejtmana Jihomoravského kraje Anna Procházková.

Podle zástupců společnosti ASFINAG, která má na starosti výstavbu a údržbu rakouské silniční sítě, protest u rakouského soudu výstavbu dálnice příliš neohrozí.

"Nepočítám, že by návrh uspěl nebo nějak zbrzdil stavbu," řekl mluvčí společnosti Christoph Pollinger. Dodal, že variantu trasy na Mikulov považuje za jistou.

Proti postupu Zelených se staví i starosta Poysdorfu a jeden z hlavních iniciátorů stavby A5 Karl Wilfing.

Obchvat uleví obci na hlavním tahu do Mikulova

"Centrem naší obce vede v současnosti hustě frekventovaná silnice na Mikulov. Devětadevadesát procent lidí u nás tady dálnici a s ní spojený obchvat obce chce. Nedovedu si představit, že by se stavěla jinudy," rozčílil se Wilfing při zmínce, že by se dálnice jeho obci vyhnula.

Zelení přesto považují své šance zvrátit současné plány za reálné. "Myslím, že asi tak dvacetiprocentní šance na úspěch tady pořád je," řekl Schrefel. Kromě trasy přes Reintal požadují Zelení místo dálnice postavit pouze dvouproudovou rychlostní silnici.

Kromě stížnosti Zelených brzdí výstavbu i výkup pozemků, na kterých se má stavět. Wilfing to ale považuje za maličkost.

"Nyní probíhají jednání o výkupu, ale nenazýval bych to ale problémem. Myslím si, že do května by se to mělo uzavřít a se stavbou druhé fáze dálnice by se mohlo začít na jaře 2011," řekl Wilfing.

V současnosti probíhá posouzení vlivu třetí části výstavby na životní prostředí. První část dálnice A5 otevřeli Rakušané koncem ledna. Termín dokončení celé trasy dálnice z Vídně až do Mikulova zůstává ale i nadále nejasný.