Brno si nechává vyhodnotit, jak fungují změny v brněnském MHD (ilustrační snímek)

Brno si nechává vyhodnotit, jak fungují změny v brněnském MHD (ilustrační snímek) | foto: Otto Ballon Mierny, MAFRA

Brno vyhodnotí změny v MHD, problémy chce řešit drobnými úpravami

  • 24
Hromadná doprava v Brně prošla na začátku roku velkými změnami. Řada lidí je kritizuje, návratu do původního stavu se však dočkají jen těžko. Město si nyní stav dopravy nechává vyhodnotit a doufá, že všechny případné problémy vyřeší drobné úpravy.

Od začátku roku platí v brněnské hromadné dopravě řada změn. Zmizely například tramvaje linky 13 nebo autobusy číslo 45, jinde se zase změnily počty spojů i intervaly mezi nimi. Důvodem k tak razantnímu zásahu byla potřeba města ušetřit ročně padesát milionů korun.

"Komfort a kvalita cestování jsou na stejné úrovni jako loni," hodnotí změny po čtvrt roce šéf Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.

Ne u všech obyvatel se však takový krok setkal s pochopením a řada z nich po Dopravním podniku i městu požaduje, aby se vše vrátilo do starých kolejí. Vadí jim zrušené spoje, prodloužení nočního provozu o víkendech i to, že Masarykovou ulicí jezdí ve špičce jedna tramvaj za druhou.

"Po každé změně, obzvlášť pokud je to změna v rámci úsporného opatření, následují spíše negativní reakce. Takových od Nového roku přišlo kolem dvou stovek," uvedla mluvčí Dopravního podniku Linda Škrancová.

Podotkla, že přicházejí i pochvaly. "Například na přímé spojení z Černých Polí k hlavnímu nádraží," řekla.

Zkrátili přestupní dobu, přidali zastávky

Komentáře Brňanů ke stavu MHD neberou podle svých slov dopravce ani město na lehkou váhu. "Na základě připomínek veřejnosti byly k 1. únoru provedeny drobné korekce jízdních řádů na několika linkách. Jednalo se například o zkrácení přestupní doby na linkách 43 a 57 v Soběšicích," přiblížila mluvčí Škrancová.

A po dohodě s magistrátním odborem dopravy vozí znovu cestující trolejbusy směřující do vozovny Komín po Veslařské ulici přes Jundrov.

Další drobné úpravy v jízdních řádech se zase od začátku května dočkají cestující autobusové linky 82 mezi městskými částmi Vinohrady a Líšeň.

"Zejména senioři si stěžovali, že po úpravách na lince 78 se obtížně dopravují na poštu v ulici Vlkova a na polikliniku v ulici Horníkova. Tato drobná korekce situaci zlepší," vysvětlil náměstek brněnského primátora zodpovědný za dopravu Robert Kotzian (ODS).

Město si vyhodnotí fungování dopravy

Město si nyní po třech měsících podle Kotziana nechává vyhodnotit, jak úspěšné změny vlastně byly. "Probíhají průzkumy, na kterých se podílejí specialisté na dopravu a terénní pracovníci," přiblížil.

Odborníci se zaměřili na konkrétní linky a oblasti i na to, zda se lidé ze všech městských částí dostanou do centra města - na Českou nebo na hlavní nádraží - maximálně s jedním přestupem. "Není jediná část, kde by to neplatilo," konstatoval náměstek primátora.

Ten z průběžných výsledků hodnocení vyzdvihl i více než čtvrtinový nárůst cestujících na lince 35, která místo linky 51 spojuje Mendlovo náměstí a Masarykovu čtvrť.

Kompletní výsledky průzkumu budou až na konci března. Do té doby nechce náměstek primátora Kotzian spekulovat o tom, zda bude nutné na některých linkách provádět nějaké další úpravy.

Jak však z jeho vyjádření vyplývá, většinu případných problémů by město řešilo nejraději jen drobnými zásahy tak, aby nebylo nutné navyšovat částku, kterou na hromadnou dopravu přispívá.

"To považuji za nejzazší řešení, které je akceptovatelné pouze tehdy, pokud nebude jiné cesty," sdělil Kotzian.