V Brně měřil kvalitu ovzduší Dán Kaare Press-Kristensen. "Chci pomoci místním neziskovým organizacím i občanům k čistšímu vzduchu," řekl expert.

V Brně měřil kvalitu ovzduší Dán Kaare Press-Kristensen. "Chci pomoci místním neziskovým organizacím i občanům k čistšímu vzduchu," řekl expert. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Co pomůže ovzduší? Třeba jezdit do práce na kole, radí Dán Brňanům

  • 61
Už měřil kvalitu vzduchu v řadě evropských měst, výsledek brněnského měření ho však trochu zaskočil. Kaare Press-Kristensen je expertem Dánské ekologické rady a do Česka přijel na pozvání Centra pro zdraví a životní prostředí. "V Brně si zasloužíte stejný vzduch, jaký má třeba Berlín," říká Dán.

Pravidelná měření kvality ovzduší provádí Český hydrometeorologický ústav, tak v čem jsou ta vaše speciální?
Můj přístroj měří velmi jemné částice z dopravních zplodin, zatímco většina monitorovacích stanic kontroluje prachové částice, které nepocházejí z výfukových plynů (co Dán v Brně zjistil, se dočtete zde).

Kontrola větších prachových částic tedy nestačí?
Ne. Velmi jemné prachové částice pocházející z dopravy způsobují vážné zdravotní problémy, jako jsou nemoci dýchacích cest, srdce nebo rakovina. Zároveň snižují délku života ve městech. Proto by měly být i tyto drobné částice měřeny a redukováno jejich množství, jak jen to je možné. To se děje například v Dánsku.

Proč jsou malé částice tak nebezpečné?
Dostávají se hluboko do plic a tam se ukládají v plicních sklípcích. Část z nich přechází do krve. Pro srovnání, větší prachové částice se zachytávají v horních cestách dýchacích, kde způsobí méně škody.

Jaké jsou hlavní zdroje?
Jsou to osobní auta s dieselovými motory, ale hlavně autobusy, nákladní auta a dodávky, které nemají potřebné filtry.

Jak se vyrovnávají ostatní evropská města se znečištěním? Mohlo by něco podobného pomoci Brnu?
Zavádějí například nízkoemisní zóny a vyžadují filtry u dieselových aut. Určitě by pomohlo i rozšíření cyklistické dopravy. Neznečišťuje ovzduší, je levná, a navíc prospívá zdraví. V Kodani cestují lidé ve čtyřiceti procentech případů na kole. To samé by mohlo pomoci Brnu.

Proč jste se rozhodl provádět měření v České republice?
Chci pomoci místním neziskovým organizacím i občanům k čistšímu vzduchu. Lidé v Praze i Brně by měli mít stejně čisté ovzduší a zdravý život jako lidé v Berlíně a Kodani.

Jaké jsou vaše dojmy z České republiky?
Byl to moc příjemný výlet. Všichni tady jsou milí a zajímají se o znečišťování vzduchu. Lidé v ulicích chtěli vědět, jaká je kvalita vzduchu, ptali se nás, když jsme měřili. Bohužel jsem jim musel odpovědět, že kvalita vzduchu v ulicích je velmi špatná.