Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Dcery knížete Salma žalují kvůli knize ředitelku muzea v Blansku

  8:46aktualizováno  8:46
Dcery Huga Salma, bývalého majitele zámků v Rájci nad Svitavou a Blansku, se chtějí soudit s ředitelkou blanenského muzea. Tvrdí, že zkreslila některé údaje a poškodila tak pověst jejich otce. Podaly proto takzvanou postmortální žalobu na ochranu osobnosti. Zabývat se jí bude Krajský soud v Brně.

Osmdesátiletá Marie Salmová | foto: Petra Mášová, MF DNES

"Do knihy o šlechtických restitučních sporech jsem napsala kapitolu o tom, jak probíhá v případě potomků Hugo Salma. Asi rok poté, co vyšla ve druhém vydání, jsem dostala dopis od právničky rodiny Salmových, že jsem v ní uvedla nepravdivé a zkreslené údaje a mám ze všech knih některé pasáže vyškrtat," uvedla ředitelka blanenského muzea Eva Nečasová.

Neudělala to. "Kniha má patnáct set výtisků, jsou po celém Česku a dohledat se už nedají. A také nevím, proč bych to dělala, žádné nepravdivé údaje jsem neuvedla," tvrdí Eva Nečasová. Dva roky nato ji soud upozornil, že na ni dcery Huga Salma, devadesátiletá Ida Schoellerová a osmdesátiletá Marie Salmová, podaly žalobu.

"Když jsme si přečetly, co napsala o našem restitučním sporu, naježily se nám vlasy hrůzou," říká Marie Salmová. Tvrdí, že ředitelka muzea napsala text tak, aby jejich otce poškodila, a ovlivnila tak i další průběh restitučního sporu.

V českém soudnictví neobvyklý případ má na starosti krajský soudce Michal Ryška. "Postmortální žaloby jsou výjimečná záležitost, já jsem neměl ještě žádnou," přiblížil soudce.

K celému případu dostal velmi rozsáhlý spis. Podrobně se v něm rozebírají některé pasáže z kapitoly Evy Nečasové, které žalobkyně označily za neoprávněnou kritiku nebo za nepravdivé skutkové tvrzení.

Akademika z Návštěvníků museli přejmenovat

"Postmortální žaloby na ochranu osobnosti podává v posledních letech Stalinův vnuk, ale ruské soudy je zamítají," zmínil případ ze zahraničí Ryška.

Jedna z nejzajímavějších postmortálních žalob v českém soudnictví se týkala seriálu Návštěvníci. Česká televize ho od roku 1989 nesměla vysílat kvůli soudnímu sporu ohledně jména postavy, kterou hrál Josef Bláha. Šlo o akademika Filipa. Hrozilo, že oblíbený seriál zůstane v trezoru.

Vdova po skutečném akademikovi, profesoru Filipovi, totiž zažalovala televizi a spor vyhrála. Přestože pak televize natočila dokument k uctění památky profesora Filipa, seriál se stejně nesměl vysílat. Televize nakonec problém vyřešila tak, že přejmenovala postavu akademika na Richarda a všechny dialogy předabovala.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Lupiče, který v Brně přepadl dvanáctiletého chlapce, zachytila na chodbě...
Policisté pátrají po lupiči s křivým zubem, chlapci v Brně sebral mobil

Brněnští policisté pátrají po mladíkovi, který napadl v jednom z bytových domů dvanáctiletého chlapce a sebral mu mobil. Lidé by lupiče mohli poznat hlavně...  celý článek

V Kotlářské ulici v centru Brno prasklo potrubí a voda zaplavila silnici. Jezdí...
V Brně prasklo potrubí, voda zaplavila silnici. Oprava se protahuje

K masivnímu úniku vody museli ve čtvrtek brzy ráno vyjíždět hasiči do centra Brna. V Kotlářské ulici prasklo potrubí. Vodovody a kanalizace pracují na...  celý článek

V Mikulově doufají, že až přijdou populačně silnější ročníky, situace s...
Gymnázium v Mikulově má pokaženou pověst. Nastoupilo jen devět prváků

Mimořádně nízký zájem o čtyřleté studium letos zaznamenali na gymnáziu v Mikulově. Pro školu, která už delší dobu bojuje s pošramocenou pověstí, je to další...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.