Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Za hrozící srážku vlaků v Adamově může výpravčí, konstatovala inspekce

Drážní inspekce došla k závěru, že za hrozící srážku dvou vlaků na trati v Adamově na Blanensku je zodpovědný místní výpravčí. Měl vypnout návěstidlo, jehož bílé světlo umožnilo vlaku EuroCity vjet na kolej, na níž již stál osobní vlak.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K20a94r41e38l 44D76v23o53ř80á95k 7819734337498

I když pracuji jako výpravčí a měl bych z kolegiality držet basu, s výsledkem GI souhlasím. Výpravčí musí předpokládat, že následný vlak může převzít návěst, která platí pro předchozí vlak (PN) na vjezdovém návěstidle stanice Adamov a učinit opatření, aby k tomu nedošlo. U autobloku je to problém. Mezi stanicí Židenice a Adamov je 7 oddílů autobloku ( doufám, že to říkám správně ) a jako výpravčí nemáte možnost návěstidla autobloku ovládat. Pracují v aut. režimu návěštění znaků STŮJ, VÝSTRAHA a VOLNO v závislosti na obsazování tratových úseků jedoucím nebo stojícim vlakem. Navíc strojvedoucí může návěst STŮJ po splnění dopravních úkonů projet a pokračovat v jízdě do obsazeného oddílu. Tak se může stát, že k vjezdovému návěstidlu se blíží následný vlak, který vidí PN, ale neví, že návěst není pro něj. Převzetí návěsti PN omylem musí výpravčí předpokladat. Riziko převzetí návěsti omylem je NEJVYŠŠÍ ze všech traťových zab.zař. používaných na síti SŽDC. Jaké opatření výpravčí provede je pouze na něm, protože bohužel ani předpisy tuto dost prékérní situaci dostatečně neřeší. A tak je veškerá odpovědnost na výpravčím. Jak si s tím poradí je pouze na něm.

Autoblok je hrozně zrádný zab. zařízení. V normálním bezporuchovém režimu naprostá pohoda. Vlaky si jezdí za sebou, bez zásahu obsluhy a pro výpravčího naprostá pohoda, o nic se nemusí starat. Velký problém naopak nastává v nouzovém režimu, kdy se pro vjezd vlaku použije PN. Výpravčí totiž nemůže jízdu vlaku v traťových oddílech nijak ovlivnit. Pouze funkcí GENERAL STOP, nebo dání pokynu přímo strojvedoucímu konkrétního vlaku radiotelefonem ( popř. se dá použít i mob. telefon ).

Jak bych to řešil třeba já. Vše záleží také na stavu trať. zab. zař., jestli vidím, kde se pohybuje následný vlak abych mohl spolehlivě a bezpečně dovolit vjezd prvnímu vlaku do stanice na PN. Pustit PN na tři minuty a pak "luštit křížovku" je vražda. PN na JOPCE je tak sice nastavena, ale výpravčí musí PN zrušit okamžitě, jakmile vlak tuto návěs

+1/0
8.11.2013 13:22

R49a97d23k24o 25K12ř87i52v80á17n42e79k 7220763505810

Jako obvykle jsou třeba stručné vysvětlivky ke zmateným iformacím:

1. Zabezpečovací zařízení ve stanici nebylo v činnosti, přivolávací návěst (kmitavé bílé světlo) dovolí nezabezpečený vjezd vlaku podle zvláštních opatření, sníženou rychlostí a s pohotovostí zastavit. Obsazení koleje musí strojvedoucí v takovém případě očekávat.

2. Obecné ohrožení? Těžko. Nikdo ohrožen nebyl, první vlak stál a druhý vjížděl minimální rychostí a s potřebnými opatřeními.

3. Pracovní zmetek? Určitě, dva vlaky na jednu návěst z principu vjíždět nemohou. Otázku, zda je viníkem autor předpisů SŽDC nebo výpravčí nebo výrobce či schvalovatel zabezpečovacího zařízení s možností automatického přidržení návěsti 180s rozhodla inspekce v neprospěch výpravčího, ačkoliv spolupůsobení všech faktorů je tu evidentní.

4. Nejedná se o problém, který by se mohl projevit při normální jízdě vlaků běžnou rychlostí, jako cestující jsem v naprostém klidu.:-)

+3/0
7.11.2013 15:57

P68e38t10r 18K90o38u19t15e64c61k36ý 6914290197187

Už chci vidět, jak se bude automaticky PN zhasínat jízdou vlaku. Ví vůbec autor výroku, k čemu takové bílé světlo (které ve skutečnosti bliká) slouží? A jaké jsou podmínky při jízdě na něj?

+1/0
7.11.2013 15:05

J22a50n 10K89u41č59e59r26a 2607662246333

A kde je napsané, že se má automaticky PN zrušit? Vy to někde čtete? A fakt si myslíte, že nikdo z Drážní inspekce netuší, co je PN a jaké jsou možnosti? Přečtěte si zprávu na webu Drážní inspekce a pak dělejte závěry... (Jen aby bylo jasno, doporučení zní zhasínat PN automaticky nebo výpravčím. Je už jen na provozovateli, jak si zajistí, aby na jednu PN mohl vjet jen jeden vlak).

0/0
7.11.2013 15:26

P95e64t63r 46K12o98u37t52e72c24k57ý 6204870187587

Cituji z článku: ""Buď bude třeba signalizaci nově nastavit tak, aby se po projetí vlaku sama vypnula, nebo ji bude muset vypínat výpravčí," uvedl k doporučením Drážní inspekce mluvčí."

0/0
7.11.2013 16:09

J63a74n 95K32u70č97e98r66a 2717752606493

Ano, tak to tam je. Ale Vy jste před tím psal jen o možnosti automatického zrušení, což je zavádějící. Dřív musel výpravčí PN držet (a když pustil, PN se zrušila). Dnes ji prostě "zapne" a jde si po svých a vůbec se nemusí zabývat tím, jestli už vlak přijel, nebo ne. Takže mu tam pak mohou vjet dva vlaky...

0/0
7.11.2013 16:20

J18i77r83i 57J34a24v84u19r10e96k 7896882302816

No právě to doporučení zhasínat PN automaticky nebo výpravčím je, z principu funkce PN, naprostá kravina. Žádným jejím zhasínáním nelze na autobloku spolehlivě zajistit průjezd jen jednoho vlaku.

+1/0
7.11.2013 16:11

P65e69t97r 91K89o12u33t11e95c50k63ý 6434520347957

Přesně na to poukazuji. Což takhle při jízdě kolem permisivní stůj na střelnici a PN na vjezdu si nechat potvrdit platnost návěsti PN pro "můj" vlak např. vysílačkou?

0/0
7.11.2013 16:19

J96a91n 70K51u59č28e74r88a 2667332956123

Ano. A považujete to za bezpečné a správné? Nemělo by se zajistit, aby na jednu návěst vjel jen jeden vlak? Třeba tím, že PN automaticky spadne (to lze zařídit, byť jsem tomu sám nevěřil, ale není to zas tak složité, ani drahé), nebo tím, že bude mít výpravčí povinnost sledovat, kdy vlak mine návěstidlo, a PN "shodí"? Nebo se o to aspoň pokusit místo použití klasických výmluv "ono by to nešlo", případně "to je složité", nebo "nikdy se to tak nedělalo"?

0/0
7.11.2013 16:23

P58e66t83r 16K12o88u42t39e68c78k85ý 6574250177817

Technicky to problém není, ale už PN nebude nezávislá na čemkoliv, přidáme-li závislost, která jí "shodí" po obsazení zhášáku, jak zřejmě navrhujete. Navíc, co když ten zhášák bude zrovna obsazen poruchou? PN vůbec nerozsvítím? Nebo při výpadku napájení KO totéž. Kouzlo PN je v tom, že je závislá na minimu součástí, jen pár vodičů z kmitače přes relé F na bílou žárovku, to je celé. Takže je jen minimum poruch, které znemožní její rozsvícení.

Jak se to s tím sledováním provede v praxi? Třeba na dálkovině? Další kamery?

0/0
7.11.2013 16:30

P42e92t89r 71K59o22u12t15e29c46k69ý 6624900807407

A ještě na doplnění k zamyšlení - jak často za běžného provozu se mi takhle sjedou dva vlaky na bloku u vjezdu a PN svítí tak dlouho, aby ji převzal druhý vlak, ale zároveň neviděl ten první vlak vjíždějící před ním? A ano, pokud se to už stane, tak stále ten druhý jede s pohotovostí zastavit před překážkou a výrazně omezenou rychlostí... 

Takže bych nedělal z komára zbytečně velblouda, jsou tady horší problémy s daleko většími možnými následky, třeba rozšíření VZ s kontrolou rychlosti...

+1/0
7.11.2013 16:36

J68a92n 98K34u52č39e66r56a 2407622916663

Nezlobte se, ale argument, že jsou i horší věci k řešení, nemůžu akceptovat. To jako že Vám policajt řekne "vražda babičky mě nezajímá, protože vedle vyvraždili celou rodinu"? Takto uvažovat nejde.

Navíc to není jediný případ. Stalo se to opakovaně. A stát se to může zase.. Co kdyby v tom Adamově jel od Blanska osobní, lidi si v klidu nastupovali a mezitím je smetl na 2. koleji vlak od Brna (jede mezi budovu a vlak na Brno) - výpravčí by ten vlak nečekal, takže by neměl důvod pustit osobní do stanice.

A mimochodem, ještě před vydáním zprávy se už v pár stanicích zkouší místo 180 s jen 120 s, takže to asi provozovatel dráhy za jistý problém považuje..

0/−1
7.11.2013 17:00

P38e22t83r 92K43o20u91t55e72c42k34ý 6514850557617

Vyhnal jste můj argument do jednoho extrému - když totéž udělám do druhého, tak raději ať všechny vlaky stojí, protože 100% bezpečná doprava nikdy nebude.

Řekl bych, že s tím rizikem smetením lidí to moc dramatizujete - by opět vjížděl dle rozhledu, tak by neměl jistě problém před davem lidí zastavit. A existuje i kouzelné tlačítko "houkačka".

A k těm 120s - bylo by na spekulaci, jestli by to pomohlo, neboť zde po 122s od rozsvícení PN duplo to EC do zhášáku vjezdu. Lze se tedy důvodně domnívat, že by změnu PN na stůj již fíra nezaznamenal. A jsme tam, kde jsme byli.

+3/0
7.11.2013 19:46

I64v69a41n 35H51o58l37a20s 5917577908647

Ten zhášák může být (teoreticky) fungovat na jiném principu, než zbytek SZZ, tudíž vůbec nemusí být do SZZ zavazben, takže nemusí být nefunkčností SZZ (kvůli kterému se právě PN použije) nijak ovlivněn. A pak to může být skutečně poměrně jednoduchý a poruchyvzdorný obvod (samozřejmě realita s ohledem na požadovanou spolehlivost pro drážní provoz je trochu někde jinde, ale myslím si, že by to šlo realizovat v únosných mezích).

0/0
8.11.2013 20:46

Č51e75s45t58m18í67r 55D73o91č44e53k36a52l 3975342672353

Přijde mi hodně hloupé od redakce to neustálé zdůrazňování, že vlaky od sebe zastavily (ó hrůzo! JEN 50 metrů). S tím, jak ten vlak vjížděl do stanice, od sebe ty vlaky taky klidně mohly zastavit třeba i jen 1 metr. Nechtěl bych pak vidět ty vaše bulvární titulky.

+3/0
7.11.2013 13:57

J67a57n 48Z95e77l11e86n97k36a 2496186118125

Co je to zase za blbost???? Na takové trati, jako v Adamově (koridor), prostě NELZE rozsvítit zelené světlo na vjezdovém návěstidle, když je postaveno na obsazenou kolej! I když by pro první vlak svítila návěst volno - zelené světlo, po průjezdu lokomotivy kolem návěstidla se zelená automaticky mění na červenou. Výpravčí tedy nic nevypíná, vše se děje automaticky. Taková situace, kterou popisujete, tedy NEMŮŽE nastat.

Podle jiných informací bylo v době této události ve stanici vypnuto zabezpečovací zařízení kvůli opravě, a jezdilo se nikoliv na volno (zelená), ale na PŘIVOLÁVACÍ NÁVĚST (PN - červená a blikavá bílá). Ano, tady si dovedu představit, že první vlak jel na PN a výpravčí to tlačítko návěsti držel trochu déle, až se na ni "chytil" následný vlak. Na přivolávačku se ovšem jezdí max. 30 km/h a platí povinnost zastavit před případnou překážkou, což fíra druhého vlaku 100% dodržel a nejednalo se tedy o mimořádnou událost.

Redakce, nechcete si ty informace ještě ověřit a ten článek přepracovat? ;-)

+9/0
7.11.2013 13:36

J90a44n 52K55u49č79e37r83a 2267832396803

ČTK to špatně vydala, po upozornění vydali opravu, nyní je to už správně na bílé světlo (bohužel to, že bliká, tam není nijak zdůrazněno). Samozřejmě, že šlo o přivolávačku - viz http://www.dicr.cz/uploads/Zpravy/MU/DI_Adamov_130204.pdf

0/0
7.11.2013 13:58

J68a29n 25K15u82č53e33r68a 2837332106513

O mimořádnou událost se ale jednalo - protože provozovatel dráhy nechtěl vlak ve stanici, nepočítal s jeho vjezdem, tzn. mohl např. zahájit posun právě přijetého vlaku zpět, nebo povolit pohyb osob v kolejišti, kam přijede vlak - fíra nemá povinnost zastavit před lidmi v kolejišti, jen před drážním vozidlem) atd. Argumentace, že do stanice může bez vědomí a souhlasu výpravčího přijet vlak a nic to neohrožuje, je nesprávná - to už bychom se mohli bavit o tom, když vlak přijede do stanice "na červenou" rychlostí podle rozhledových poměrů a výhybky budou do závěrem, že taky nejde o MU (logika "vždyť měl zastavit před jiným DV, tak nic ohroženo nebylo").

0/0
7.11.2013 14:04







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.