Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Houkání vlaku ji děsí i 60 let od nehody. Na Štědrý den zemřelo 106 lidí

Štědrý den 1953 poznamenal osudy mnoha rodin zpod Pálavy. Místo oslavy Vánoc přišly o své blízké při jednom z největších vlakových neštěstí v Evropě. Léta se o něm nesmělo mluvit. Do srdce se mi dodnes zařízne, když houká vlak, přiznává i po šedesáti letech Ludmila Bízová Šebestová ze Staroviček.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Z48l53a76t48a60n 57H84o75r14a29c23e22k 5115774826681

Tento článek je příkladem toho, jak lze tendenčně pojmout vlakové neštěstí, které se přihodilo před šedesáti lety. Není pravda, že se o neštěstí nesmělo psát. Psalo se o něm ale v rubrice "černá kronika" a ne na prvních stranách tehdejších novin. Tehdy ještě u nás neexistovala pokleslá novinařina, hladová po krvi a lidském neštěstí. No a co se týká olkoholu, neštěstí se stalo v době, kdy se ještě alkohol při řízení dopravních prostředků klasifikoval jako polehčující okolnost. Takže kdy se oni železničáři napili, jestli před jízdou nebo po neštěstí, asi nikdo nezdokladoval. A konečně, histrik by se měl věnovat historickým faktům a ne pomluvám na úrovni pavlačových klepů.

+3/−3
26.12.2013 11:41

I37v82a97n 58H51o94l69a29s 5217177918937

> kdy se ještě alkohol při řízení dopravních prostředků klasifikoval jako polehčující okolnost.

Ano? A můžete to doložit citací příslušného paragrafu platného trestního zákona a judikatury? To možná platilo max. v případě, kdy někdo v opilosti sjel ze silnice a rozbil sousedovi plot, ale určitě ne u takto závažného neštěstí.

> Takže kdy se oni železničáři napili, jestli před jízdou nebo po neštěstí, asi nikdo nezdokladoval

Nesmysl, to samozřejmě jednoznačně prokázalo vyšetřování, dokonce i viníci se nakonec sami přiznali. Takže historik se historických faktů drží a pomluvy na úrovni pavlačových klepů tady šíří někdo úplně jiný.

0/0
30.12.2013 9:35

A78n53e70t91a 94M24a30l93á 6771210375

Tema článku zajimavé, jenom skoda,ze je to takova patlanina pate přes deváté....

+1/0
25.12.2013 9:15

M50a84r80t21i59n 58K21r84č40i54l 6690818288659

Za to Vy jste asi královna krásy

0/−2
25.12.2013 13:26

M70i40c53h83a57l 36M52u65l89l95e60r 1570302277

Jo zlatí komunisti Rv

0/−2
24.12.2013 12:26
Foto

M86i56c87h89a26e54l 57K72o69t82s20c69h 6987327609484

Ožralství je polehčující okolnost:-)

0/−2
23.12.2013 20:02

P19e70t52r 35N33o82v75o20t30n83y 3839842949832

Je to takova nedbalost. Nalejt a vlézt na mašinu.

+1/0
23.12.2013 20:15

J60a11r37o93s97l82a66v 78Č65á72p 4183976690692

Údajně slavili narození potomka.

0/0
23.12.2013 23:07

P72e86t37r 30N14o50v85o88t15n94y 3929132799762

Tak to oslavili pěkně.

0/0
24.12.2013 0:32

P69e41t69r 72N76o84v32o18t41n14y 3339762809392

apropo, ještě ten potomek žije?

0/0
24.12.2013 0:54

P15e78t27r 35K22a15l46v42o56d63a 9795547969704

Hrozné neštěstí o kterém se v době vzniku nesmělo psát. Tak to bývalo. A nyní taková otázka: k čemu takováto zpráva zavánějící senzací může být dobrá a to i v dnešní době. Jde především o to přilákat pozornost a při té příležitosti přliložit další informace, kterým se člověkm obyčejně vyhýbá. To jsou reklamy.

+1/−13
23.12.2013 19:47

V95á42c11l93a12v 89V19a33c13h44o30v84e47c 8640544321959

Neštěstí jistě hrozné, ale autor reportáže by neměl plácat nesmysly. Chtěl byc vidět lokomotivu o váze 176 tun jak autor píše. Jena z nejtěžších lokomotiv parní éry byla řada 498 a ta měla o více jak 100tun méně.

+5/−8
23.12.2013 18:23

M36a68r55t83i36n 77P66o89h73o39ř36e84l16ý 2919323863607

Hezký den, dovolím si trochu oponovat, jestli je táhla řada 556, tak ta měla 176 tun, ona řada 498 měla základní hmotnost 74 tun, ale plná byla 113, řada 477 měla 101/129

+4/0
23.12.2013 18:37
Foto

P22e98t13r 39P73r90o30c80h74á81z15k37a 3672816862334

Táhl ji Albatros řady 498.033 s tendrem 935,0.Hmotnost jak uvádím níže sedí.

+1/0
23.12.2013 18:41

I66v53a84n 50H86o68l64a44s 5147387608827

Řada 556.0 s konstrukční rychlostí 80km/hod., by asi těžko tahala rychlík (leda v případě mimořádnosti). 556 byla určena pro těžké náklady.

+1/0
23.12.2013 22:18

M48a95r52t96i96n 85K51y55p28r 2662615774354

Máte pravdu, ale svým způsobem má pravdu i autor. Když uvažujete lokomotivu i s plným tendrem, tak se u řady 498.0 s tendrem 935.0 na těch cca 175 tun dostanete.

+3/0
23.12.2013 18:40

J12a60n 95Z60e61l16e56n48k60a 2496476478465

935.0. To znamená max. obsah tendru 9 kubíků uhlí a 35 kubíků vody. Jeden metr krychlový vody váží přibližně 1 tunu - to je při plné kapacitě jenom hmotnost vody 35 tun. Ve skutečnosti jí tam tolik nebylo, protože něco již spotřebovali cestou. Ale stejně je to váha.

0/0
24.12.2013 10:39
Foto

P73e52t44r 68P34r45o39c47h41á78z38k18a 3402806392414

Tak docela pravdu nemáte.V konkrétním případě se jednalo o lokomotivu Albatros řady 498.033 s tendrem 935.0.Tato souprava má celkovou pracovní hmotnost 176,3t.Lokomotiva 106,1t,tendr 70,2t.Tak že autor který bere lokomotivu s tendrem jako celek má pravdu.Konkrétní lokomotiva po nehodě a opravě dál jezdila a následně fungovala jako stacionární kotel k vytápění depa a v roce 1970 byla sešrotována.

+9/0
23.12.2013 18:40

P15a98v91e17l 25K83r17e67j82č51í31ř 2132431873556

Díky, už jsem se bál, že to budu muset hledat ;-)

0/0
23.12.2013 19:59

P14e58t60r 22K98o21v59a41ř25í47k 1871703819667

Super článek před vánoci. Jestli vám to stojí za to ... Rv

+5/−24
23.12.2013 17:25

P51e31t34r 27N17o55v49o55t40n30y 3899452759842

Osvěta ...

+1/−1
23.12.2013 17:35

J81i24ř36í 13K52o32n34r59á79d 6684404302548

Jestli jste si nevšiml, to neštěstí se stalo na Vánoce...

+22/−1
23.12.2013 17:51

J66a75n 68Z37e22l35e11n41k30a 2956846368425

Nejspíš je to tím, že od této víceméně zamlčované nehody uplynulo letos 60 let.

+14/−1
23.12.2013 17:53

R16i57c28h39a31r63d 44K73r59á10l 4208837270583

Nemyslím si, že by to bylo až tak extra zamlčované - navíc si porovnejte Stéblovou, ta byla daleko horší a mluvilo se o ní "stejně".

+3/−4
23.12.2013 18:03

M42a91r50t65i86n 86K10y82p78r 2702925764194

Stéblová daleko horší nebyla. 103 nebo 125 mrtvých už takový rozdíl není.

+1/−1
23.12.2013 18:17

V73l53a61d28a 50M75u20s26i75l 9400496468763

...abyste se nemýlil U  Stéblové  bylo na místě  mrtvých 112  občanů Kolik jich zemřelo potzom nevím

0/0
23.12.2013 18:37

M84a80r17t75i58n 52K94y75p68r 2482795404974

Tak jsem se koukl do pramenů (M.Jelínek, Tragédie u Stéblové, vydáno roku 1996) a kompletní seznam obětí obsahuje 118 jmen.

0/0
23.12.2013 18:45

I49v42a32n 78H57o45l54a53s 5707307968817

O Stéblové se mluvilo mnohem víc, dokonce byla  v rámci ČSD dávána jako negativní příklad formou Poučného listu. Naopak po Šakvicích byli i pozůstalí varováni, aby o nehodě nikde nemluvili (potvrzují očití svědci).

+3/0
23.12.2013 22:20

R69i18c17h42a65r61d 10K28r19á11l 4288747130223

Citace: "V roce 1953, tedy v dobětvrdého komunistického režimu, se o tak strašné nehodě vůbec nesmělo psát, neexistují patrně žádné fotografie ani film avyšetřovací spisy o celé záležitosti byly všechny v režimu tajné."

Zajímalo by mě, jak přišla autorka na to, že z nehody neexistujínapříklad fotografie. Stačí se podívat na příslušný díl seriálu Osudovéokamžiky a hned uvidíte, kolik jich bylo (a předpokládám, že je) k dispozici.

+9/−1
23.12.2013 17:00

J50a80r42o15s14l81a87v 51J35o76n92á96š 4828134912325

Psát se o tom nesmělo, stejně jako se téměř nic nenapsalo o největším železničním neštěstí v historii Československa, které se odehrálo o sedm let později ve Stéblové u Pardubic.

+6/−1
23.12.2013 17:48
Foto

P23e59t19r 92P87r43o87c43h12á86z78k21a 3872476232574

Psát se o tom psalo.Leč ne na první stránce jak by se stalo dnes.V dané době byly železniční nehody poměrně běžné i když ne s tak velkým počtem mrtvých.Informace byla zkrácená i s důvodu Vánoc.

+3/−2
23.12.2013 18:46

J74a44n 94Z72e20l64e26n25k93a 2276816398485

Vyšetřovací spis i s fotkami samozřejmě existuje. Ovšem byl dlouhá léta veřejnosti utajen.

+6/0
23.12.2013 17:52

P68a77v95e36l 86Z86a68t64l19o33u16k92a98l 7121269122757

Mezi Podivínem, Zaječím a Šakvicemi, kde se v letech 1929 až 1953 udály tyto tři vlakové nehody, leží ještě obec Rakvice, která byla taktéž těžce postižena neštěstím, v tomto případě nikoli vlakovým. Někdy v roce 1936 tuším se na školním výletě pod dětmi z této obce rozpadl prám přívozu uprostřed řeky Dyje a kolem dvou desítek se jich utopilo.

+6/0
23.12.2013 16:41

R62i87c63h45a31r47d 18K28r22á58l 4438927980703

Tak tak, na přívozu se tenkrát splašily koně a pramice šla pod vodu. Dalo by se říci, že šlo o takový český Bermudský trojúhelník.

+4/0
23.12.2013 16:55

J61a57n 93D43r18á81b84e11k 6598547918640

nebo moravský?

0/0
23.12.2013 20:09

P21a87v78e21l 62Z98a22t27l63o93u75k13a46l 7401879172747

český moravský trojúhelník?  ;)

0/0
23.12.2013 23:13

P38e34t70r 20N62o54v45o15t68n17y 3309902609372

Jesteze se pan historik nejmenuje Václav Kulihrach :-)

+4/0
23.12.2013 16:40
Foto

P18a52v66e35l 29P48á10p95e44š 7805810164666

Také jsem si vzpomněl na Cimrmana :)

+1/0
23.12.2013 16:44

P81e89t96r 77N92o76v36o31t30n30y 3549582439432

Cimrmana? :-)

0/0
23.12.2013 16:51

P15a92v90e91l 36Z12a66t66l59o79u15k67a68l 7731429892897

Na drezíně, na drezíně... :)

+3/0
23.12.2013 17:42
Foto

J37i55r86i 63J24a71l39u36v23k34a 3158879324217

Komunistická debilita je nekonečná.. :-/

+23/−9
23.12.2013 16:40

R76i85c15h93a12r52d 87K55r14á10l 4248397260723

V tomhle případě možná dostali dotyční díky rudé knížce směšný trest, nakonec můžeme si připomenout i další případy třeba po sametové revoluci (Spálov) a tam už o Vámi zmíněnou debilitu nešlo?

A co případ rabujících občanů ve Stéblové, taky máte přesné informace o tom, že to byli všichni jenom komunisti? Zbavte se konečně břemene kolektivní viny.

+7/−6
23.12.2013 16:54

P35e18t62r 87N39o39v26o13t55n79y 3909312619642

Jo kdyby nebyl ten Růžička z prominentní komousske rodiny, tak by si na něm prokurátor a soudce smlsli.

+6/−1
23.12.2013 16:59

R22i77c60h78a37r67d 37K81r63á78l 4408477120813

Aneb - historie je skutečně ve spirále. Podívejme se na současné causy.

+12/−1
23.12.2013 17:00

J50a85n 49Z84e54l66e11n15k70a 2276576918935

Směšný trest to nebyl, tehdy to byla maximální hranice, kterou bylo možno za takové provinění uložit. Nejvyšší sazba pro to, co dnes nazýváme nedbalostním obecným ohrožením, byla právě těch 5 let. Horní hranice 10 let byla zavedena až s novým trestním zákoníkem, tuším v roce 1961.

+14/0
23.12.2013 17:57

J72i40ř35í 13S79o89u32č42e36k 5496447119589

Přesně tak. Tahat do toho rudou knížku je bezpředmětné, za nehodu ve Stéblové, kde bylo mrtvých u zraněných ještě víc, dostal strojvedoucí 4,5 roku, z čehož si odseděl 3 roky. Podobný trest padl i za zmíněnou nehodu v Podivíně. Kdyby to ale bylo ve článku zmíněno, nemělo by to strašení komunistama ty správný grády ;-)

+12/0
23.12.2013 18:08

P54e83t57r 91N37o43v61o68t39n15y 3769932639162

A strojvedoucí ze Stéblove byl taky nalitej hako mužik?

0/0
23.12.2013 20:11

J16i42ř30í 44S73o64u50č37e74k 5606567789489

Pokud pracovník dostal trest blížící se horní hranici sazby, tak už samotný detail, jestli ve službě chlastal, š...., nebo luštil křížovky, nemůže fungovat jako přitěžující okolnost, protože už dotyčnému přitížit nemůže. Ve všech třech případech dělal dotyčný něco jiného, než měl. Jinak pochybuju, že mohl být po jedné lahvi vína "nalitej hako mužik", ve článku se sice uvádí, že mělo jít o těžké víno, ale Schiller je cuvée z modrých a bílých hroznů, které rozhodně není těžké.

+1/−1
23.12.2013 23:59

P24e46t14r 82N94o32v57o60t86n69y 3659642599202

To není detail ale fatální chyba, navíc to opravdu hraničí s úmyslem. Nepřehlédli omylem jednu návěst(což se může stát), ale projeli dvě stanice, takže 6 návěstí, to nedovede ani nalitej mužik.

+2/0
24.12.2013 1:21

J70i94ř96í 12S95o68u36č29e16k 5246667849799

Díky za mínus, každopádně nic z toho, co uvádíte, nevyvrací, co jsem napsal. Za obecné ohrožení dostali všichni maximální nebo téměř maximální možný trest, protože nedělali, co měli. Podnapilost nebo míra podnapilosti nemohla trest zvýšit, protože už byl nastaven na přípustné maximum. Čemu z toho nerozumíte?

+1/0
24.12.2013 11:07







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.