Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Houkání vlaku ji děsí i 60 let od nehody. Na Štědrý den zemřelo 106 lidí

Štědrý den 1953 poznamenal osudy mnoha rodin zpod Pálavy. Místo oslavy Vánoc přišly o své blízké při jednom z největších vlakových neštěstí v Evropě. Léta se o něm nesmělo mluvit. Do srdce se mi dodnes zařízne, když houká vlak, přiznává i po šedesáti letech Ludmila Bízová Šebestová ze Staroviček.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Z58l13a72t35a43n 82H98o50r25a25c30e13k 5205784846891

Tento článek je příkladem toho, jak lze tendenčně pojmout vlakové neštěstí, které se přihodilo před šedesáti lety. Není pravda, že se o neštěstí nesmělo psát. Psalo se o něm ale v rubrice "černá kronika" a ne na prvních stranách tehdejších novin. Tehdy ještě u nás neexistovala pokleslá novinařina, hladová po krvi a lidském neštěstí. No a co se týká olkoholu, neštěstí se stalo v době, kdy se ještě alkohol při řízení dopravních prostředků klasifikoval jako polehčující okolnost. Takže kdy se oni železničáři napili, jestli před jízdou nebo po neštěstí, asi nikdo nezdokladoval. A konečně, histrik by se měl věnovat historickým faktům a ne pomluvám na úrovni pavlačových klepů.

+3/−3
26.12.2013 11:41

I39v42a76n 47H18o53l82a66s 5277107198227

> kdy se ještě alkohol při řízení dopravních prostředků klasifikoval jako polehčující okolnost.

Ano? A můžete to doložit citací příslušného paragrafu platného trestního zákona a judikatury? To možná platilo max. v případě, kdy někdo v opilosti sjel ze silnice a rozbil sousedovi plot, ale určitě ne u takto závažného neštěstí.

> Takže kdy se oni železničáři napili, jestli před jízdou nebo po neštěstí, asi nikdo nezdokladoval

Nesmysl, to samozřejmě jednoznačně prokázalo vyšetřování, dokonce i viníci se nakonec sami přiznali. Takže historik se historických faktů drží a pomluvy na úrovni pavlačových klepů tady šíří někdo úplně jiný.

0/0
30.12.2013 9:35

A91n61e50t37a 87M47a59l73á 6581570905

Tema článku zajimavé, jenom skoda,ze je to takova patlanina pate přes deváté....

+1/0
25.12.2013 9:15

M30a37r58t29i86n 90K87r87č72i13l 6110208308809

Za to Vy jste asi královna krásy

0/−2
25.12.2013 13:26

M36i49c49h59a89l 67M25u82l89l37e33r 1620782757

Jo zlatí komunisti Rv

0/−2
24.12.2013 12:26
Foto

M31i40c34h26a80e83l 84K27o79t94s62c79h 6357217319484

Ožralství je polehčující okolnost:-)

0/−2
23.12.2013 20:02

P87e60t40r 16N17o21v20o33t98n66y 3329142549672

Je to takova nedbalost. Nalejt a vlézt na mašinu.

+1/0
23.12.2013 20:15

J62a38r18o21s51l72a75v 92Č49á95p 4503326680642

Údajně slavili narození potomka.

0/0
23.12.2013 23:07

P37e87t88r 70N67o88v45o11t48n68y 3249282239922

Tak to oslavili pěkně.

0/0
24.12.2013 0:32

P81e27t62r 22N35o36v70o26t96n13y 3199962249842

apropo, ještě ten potomek žije?

0/0
24.12.2013 0:54

P47e66t20r 70K87a63l43v39o43d25a 9825987129274

Hrozné neštěstí o kterém se v době vzniku nesmělo psát. Tak to bývalo. A nyní taková otázka: k čemu takováto zpráva zavánějící senzací může být dobrá a to i v dnešní době. Jde především o to přilákat pozornost a při té příležitosti přliložit další informace, kterým se člověkm obyčejně vyhýbá. To jsou reklamy.

+1/−13
23.12.2013 19:47

V36á69c52l36a53v 61V10a66c78h87o19v43e38c 8650714911679

Neštěstí jistě hrozné, ale autor reportáže by neměl plácat nesmysly. Chtěl byc vidět lokomotivu o váze 176 tun jak autor píše. Jena z nejtěžších lokomotiv parní éry byla řada 498 a ta měla o více jak 100tun méně.

+5/−8
23.12.2013 18:23

M58a90r30t26i11n 11P13o57h35o38ř47e86l28ý 2969523363677

Hezký den, dovolím si trochu oponovat, jestli je táhla řada 556, tak ta měla 176 tun, ona řada 498 měla základní hmotnost 74 tun, ale plná byla 113, řada 477 měla 101/129

+4/0
23.12.2013 18:37
Foto

P97e69t42r 66P69r70o32c46h10á40z82k77a 3302146722704

Táhl ji Albatros řady 498.033 s tendrem 935,0.Hmotnost jak uvádím níže sedí.

+1/0
23.12.2013 18:41

I32v24a50n 20H96o20l68a50s 5327947368707

Řada 556.0 s konstrukční rychlostí 80km/hod., by asi těžko tahala rychlík (leda v případě mimořádnosti). 556 byla určena pro těžké náklady.

+1/0
23.12.2013 22:18

M28a90r68t22i89n 12K97y73p31r 2352905314594

Máte pravdu, ale svým způsobem má pravdu i autor. Když uvažujete lokomotivu i s plným tendrem, tak se u řady 498.0 s tendrem 935.0 na těch cca 175 tun dostanete.

+3/0
23.12.2013 18:40

J93a63n 11Z71e74l56e18n42k24a 2566736378845

935.0. To znamená max. obsah tendru 9 kubíků uhlí a 35 kubíků vody. Jeden metr krychlový vody váží přibližně 1 tunu - to je při plné kapacitě jenom hmotnost vody 35 tun. Ve skutečnosti jí tam tolik nebylo, protože něco již spotřebovali cestou. Ale stejně je to váha.

0/0
24.12.2013 10:39
Foto

P73e26t46r 74P95r75o80c49h23á65z39k12a 3742966112884

Tak docela pravdu nemáte.V konkrétním případě se jednalo o lokomotivu Albatros řady 498.033 s tendrem 935.0.Tato souprava má celkovou pracovní hmotnost 176,3t.Lokomotiva 106,1t,tendr 70,2t.Tak že autor který bere lokomotivu s tendrem jako celek má pravdu.Konkrétní lokomotiva po nehodě a opravě dál jezdila a následně fungovala jako stacionární kotel k vytápění depa a v roce 1970 byla sešrotována.

+9/0
23.12.2013 18:40

P59a88v47e25l 15K49r60e30j78č62í84ř 2762211473626

Díky, už jsem se bál, že to budu muset hledat ;-)

0/0
23.12.2013 19:59

P62e43t68r 76K85o54v26a22ř94í72k 1111273769847

Super článek před vánoci. Jestli vám to stojí za to ... Rv

+5/−24
23.12.2013 17:25

P34e34t39r 37N84o14v62o27t27n29y 3379672879832

Osvěta ...

+1/−1
23.12.2013 17:35

J54i36ř61í 74K23o91n80r19á37d 6914964972398

Jestli jste si nevšiml, to neštěstí se stalo na Vánoce...

+22/−1
23.12.2013 17:51

J80a74n 34Z59e59l72e11n54k24a 2346426218495

Nejspíš je to tím, že od této víceméně zamlčované nehody uplynulo letos 60 let.

+14/−1
23.12.2013 17:53

R63i98c26h51a57r58d 85K38r37á49l 4458487520633

Nemyslím si, že by to bylo až tak extra zamlčované - navíc si porovnejte Stéblovou, ta byla daleko horší a mluvilo se o ní "stejně".

+3/−4
23.12.2013 18:03

M92a52r24t12i44n 86K15y33p45r 2522935764184

Stéblová daleko horší nebyla. 103 nebo 125 mrtvých už takový rozdíl není.

+1/−1
23.12.2013 18:17

V25l82a10d21a 37M42u11s51i26l 9190206508493

...abyste se nemýlil U  Stéblové  bylo na místě  mrtvých 112  občanů Kolik jich zemřelo potzom nevím

0/0
23.12.2013 18:37

M49a52r52t46i83n 23K20y30p47r 2612715194394

Tak jsem se koukl do pramenů (M.Jelínek, Tragédie u Stéblové, vydáno roku 1996) a kompletní seznam obětí obsahuje 118 jmen.

0/0
23.12.2013 18:45

I76v61a58n 75H79o97l62a80s 5777237548497

O Stéblové se mluvilo mnohem víc, dokonce byla  v rámci ČSD dávána jako negativní příklad formou Poučného listu. Naopak po Šakvicích byli i pozůstalí varováni, aby o nehodě nikde nemluvili (potvrzují očití svědci).

+3/0
23.12.2013 22:20

R33i21c19h61a50r36d 15K90r93á46l 4658797920153

Citace: "V roce 1953, tedy v dobětvrdého komunistického režimu, se o tak strašné nehodě vůbec nesmělo psát, neexistují patrně žádné fotografie ani film avyšetřovací spisy o celé záležitosti byly všechny v režimu tajné."

Zajímalo by mě, jak přišla autorka na to, že z nehody neexistujínapříklad fotografie. Stačí se podívat na příslušný díl seriálu Osudovéokamžiky a hned uvidíte, kolik jich bylo (a předpokládám, že je) k dispozici.

+9/−1
23.12.2013 17:00

J19a62r96o94s45l47a49v 27J13o34n88á67š 4438404512865

Psát se o tom nesmělo, stejně jako se téměř nic nenapsalo o největším železničním neštěstí v historii Československa, které se odehrálo o sedm let později ve Stéblové u Pardubic.

+6/−1
23.12.2013 17:48
Foto

P67e74t39r 91P44r89o98c20h84á20z44k14a 3472826252914

Psát se o tom psalo.Leč ne na první stránce jak by se stalo dnes.V dané době byly železniční nehody poměrně běžné i když ne s tak velkým počtem mrtvých.Informace byla zkrácená i s důvodu Vánoc.

+3/−2
23.12.2013 18:46

J94a85n 92Z53e27l80e28n18k11a 2836926168375

Vyšetřovací spis i s fotkami samozřejmě existuje. Ovšem byl dlouhá léta veřejnosti utajen.

+6/0
23.12.2013 17:52

P60a67v70e60l 51Z59a96t15l63o23u74k72a96l 7831599372147

Mezi Podivínem, Zaječím a Šakvicemi, kde se v letech 1929 až 1953 udály tyto tři vlakové nehody, leží ještě obec Rakvice, která byla taktéž těžce postižena neštěstím, v tomto případě nikoli vlakovým. Někdy v roce 1936 tuším se na školním výletě pod dětmi z této obce rozpadl prám přívozu uprostřed řeky Dyje a kolem dvou desítek se jich utopilo.

+6/0
23.12.2013 16:41

R23i64c51h73a74r47d 53K58r43á50l 4938207820423

Tak tak, na přívozu se tenkrát splašily koně a pramice šla pod vodu. Dalo by se říci, že šlo o takový český Bermudský trojúhelník.

+4/0
23.12.2013 16:55

J16a16n 13D57r58á76b42e86k 6408657948880

nebo moravský?

0/0
23.12.2013 20:09

P32a78v77e53l 82Z43a57t73l78o79u51k85a86l 7911339162927

český moravský trojúhelník?  ;)

0/0
23.12.2013 23:13

P25e56t21r 52N40o41v66o90t79n12y 3779372799762

Jesteze se pan historik nejmenuje Václav Kulihrach :-)

+4/0
23.12.2013 16:40
Foto

P20a17v79e57l 31P78á64p95e20š 7765340674366

Také jsem si vzpomněl na Cimrmana :)

+1/0
23.12.2013 16:44

P35e61t70r 71N83o19v80o47t49n48y 3779792489462

Cimrmana? :-)

0/0
23.12.2013 16:51

P86a90v62e55l 95Z50a10t73l74o78u22k74a83l 7231609592107

Na drezíně, na drezíně... :)

+3/0
23.12.2013 17:42
Foto

J74i16r73i 39J64a27l40u15v52k70a 3958729674407

Komunistická debilita je nekonečná.. :-/

+23/−9
23.12.2013 16:40

R79i50c40h28a19r28d 23K78r70á85l 4358877950913

V tomhle případě možná dostali dotyční díky rudé knížce směšný trest, nakonec můžeme si připomenout i další případy třeba po sametové revoluci (Spálov) a tam už o Vámi zmíněnou debilitu nešlo?

A co případ rabujících občanů ve Stéblové, taky máte přesné informace o tom, že to byli všichni jenom komunisti? Zbavte se konečně břemene kolektivní viny.

+7/−6
23.12.2013 16:54

P70e44t95r 34N88o88v76o14t41n72y 3569352449242

Jo kdyby nebyl ten Růžička z prominentní komousske rodiny, tak by si na něm prokurátor a soudce smlsli.

+6/−1
23.12.2013 16:59

R90i96c38h77a12r21d 80K93r42á81l 4428497810613

Aneb - historie je skutečně ve spirále. Podívejme se na současné causy.

+12/−1
23.12.2013 17:00

J36a12n 53Z39e39l44e22n81k36a 2986486778515

Směšný trest to nebyl, tehdy to byla maximální hranice, kterou bylo možno za takové provinění uložit. Nejvyšší sazba pro to, co dnes nazýváme nedbalostním obecným ohrožením, byla právě těch 5 let. Horní hranice 10 let byla zavedena až s novým trestním zákoníkem, tuším v roce 1961.

+14/0
23.12.2013 17:57

J13i46ř97í 55S62o91u77č63e79k 5876957209939

Přesně tak. Tahat do toho rudou knížku je bezpředmětné, za nehodu ve Stéblové, kde bylo mrtvých u zraněných ještě víc, dostal strojvedoucí 4,5 roku, z čehož si odseděl 3 roky. Podobný trest padl i za zmíněnou nehodu v Podivíně. Kdyby to ale bylo ve článku zmíněno, nemělo by to strašení komunistama ty správný grády ;-)

+12/0
23.12.2013 18:08

P80e89t49r 62N51o56v48o94t52n15y 3709122959152

A strojvedoucí ze Stéblove byl taky nalitej hako mužik?

0/0
23.12.2013 20:11

J78i77ř25í 12S77o62u43č39e90k 5956827859869

Pokud pracovník dostal trest blížící se horní hranici sazby, tak už samotný detail, jestli ve službě chlastal, š...., nebo luštil křížovky, nemůže fungovat jako přitěžující okolnost, protože už dotyčnému přitížit nemůže. Ve všech třech případech dělal dotyčný něco jiného, než měl. Jinak pochybuju, že mohl být po jedné lahvi vína "nalitej hako mužik", ve článku se sice uvádí, že mělo jít o těžké víno, ale Schiller je cuvée z modrých a bílých hroznů, které rozhodně není těžké.

+1/−1
23.12.2013 23:59

P88e82t72r 31N65o42v29o49t41n91y 3859452959302

To není detail ale fatální chyba, navíc to opravdu hraničí s úmyslem. Nepřehlédli omylem jednu návěst(což se může stát), ale projeli dvě stanice, takže 6 návěstí, to nedovede ani nalitej mužik.

+2/0
24.12.2013 1:21

J13i18ř93í 92S84o59u95č72e83k 5126717929419

Díky za mínus, každopádně nic z toho, co uvádíte, nevyvrací, co jsem napsal. Za obecné ohrožení dostali všichni maximální nebo téměř maximální možný trest, protože nedělali, co měli. Podnapilost nebo míra podnapilosti nemohla trest zvýšit, protože už byl nastaven na přípustné maximum. Čemu z toho nerozumíte?

+1/0
24.12.2013 11:07







Najdete na iDNES.cz