Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Ovzduší v Brně je horší než v Miláně, zjistil měřením dánský odborník

Dánský odborník na životní prostředí Kaare Press-Kristensen zkoumal vzduch v Brně. A výsledek zaskočil i jeho. V žádném jiném evropském městě nenaměřil tak vysoké hodnoty polétavého prachu jako na brněnském Úvoze.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

O79n65d80ř87e54j 96Š56r13u45b69a91ř 1705851135166

Ziji v brne, autem se snazim nejezdit, ale je to tezky, kdyz autem jsem v praci za 10 minut a MHD za 40.

Takze kdyz specham, tak musim autem

+1/0
24.2.2014 16:03

P85a14v62e31l 41O56d20r78a51z70i47l 6234829587920

Tak to já spěchám každý ráno, přece jen půlhodina spánku navíc je k nezaplacení;-)

0/0
25.2.2014 8:54

J34a35n69a 32L69a67n12g60o56v76á 2505416290213

Jsem patriot, ale kdykoliv přiletím do ČR, vzduch tam prostě páchne. Okamžitě mám ucpaný nos a několik dní trvá, než se to "usadí". Když jsme ještě trvale žili v ČR, děti byly často nemocné. Co jsme pryč, jsou zdravé jako řípy (klep,klep). Vidím to i na dětech známých a příbuzných v ČR - věčné rýmy a chřipky... Zodpovědní činitelé by před tím rozhodně neměli zavírat oči!

+1/0
23.2.2014 16:05

P22a33v90e18l 21O21d51r25a75z90i41l 6334549117450

Ono je to jinak, vzduch je špatný ve městech, na venkově je vzduch vynikající.

0/0
23.2.2014 18:42

M82a58r42t30i86n 75K67r44č26i79l 6450288128129

Kdyby Onderka nezdražoval šalinu a trajf,tolik lidi by autama nejezdilo...

+3/0
23.2.2014 13:43

T74o63m16a78s 58N40o57v24o32t73n47y 3801816208929

No, ono je to hlavně o rychlosti a pohodlí. Pokud vysloveně autem nejedu do samotného centra nebo ve špičce, tak MHD nemá časově šanci.

0/0
25.2.2014 1:53
Foto

A41d38a 44P56e58t20r93o90v97á 1983342450649

"Množství prachových částic i jeho zaskočilo." Bože, co je to za češtinu?

0/0
23.2.2014 13:38

M55a91r40t75i33n 22K73r26č76i26l 6740518158349

Neberte Slovo Boží nadarmo Petrová a neslovíčkařte.Děkuji.

+1/0
23.2.2014 13:44

J43a19n55a 48L94a84n33g32o48v16á 2835556520633

Novinář by měl mistrně ovládat jazyk, v němž píše, nemyslíte? Co třeba takový Čapek... To je čeština!

+2/0
23.2.2014 16:06

M68i24r80o59s15l21a58v 75U81r16b14a58n 1966297241609

No co s tim udelaji. Omezi linky MHD, zdrazi jizdne a na silnice nacpou nejake dalsi retardacni prvky, aby byla auta nucena casteji brzdit a rozjizdet se :) a u Scaly postavi predrazeneho Josta na zirafe.

+4/0
23.2.2014 8:29

L27u80d17ě15k 68M56u87s53e84l50í79k 3316689

Jo naša radnica to je něco.Jak je něco zadarmo tak to ne,jak z toho něco kápne nadom tak to prosadí natošup.A ty autobusy na plyn-ty už tady byly ,zrušili je po revoluci,i tlaková plnička ve Slatině byla.Jo je to bordel

+2/−1
22.2.2014 19:48

A90n68n49a 66Č30e61r18m11á93k91o98v23á 1835425726414

do Ostravy vůbec nejel, aby se neudusil;-D

+1/0
22.2.2014 18:25

M89i36l36u13š33e 55R65a73a45b58o10v67á 1915162302707

A proč něměřil, když tam nic nejelo? Nebo když jelo nové auto s minimální emisí? Pak to měl zrpůměrovat a něco by to mohlo vypovídat.

+1/−2
22.2.2014 18:06

T78o53m22a25s 45N19o40v97o62t52n26y 3851246168559

No jo, Vy na to jdete logicky hlavou. To ale aktivisti nepotřebují, oni potřebují aby to vyšlo "špatně" a pak budou řvát jak je to všechno špatné a že je potřeba omezovat většinu. Protože kdyby se to udělalo pořádně, tak se samozřejmě taková senzace že nejhorší ovzduší je před školkou, nekoná ;-)

0/−1
25.2.2014 1:55

P72ř54e79m52e59k 53O94s64t66á23r83e91k 1832133178438

Na filtry do autobusu nejsou penize, ale na Onderkuv falus za nekolik milionu ano?

+3/−2
22.2.2014 17:42

M11i84l78u51š15e 88R59a26a54b27o94v14á 1705122482867

Praha má taky finanční problémy a 60 milionů na olympijskou šaškárnu našla hravě.

+3/0
22.2.2014 18:07

J30a52n54a 93L46a36n76g21o35v57á 2565576310353

Ba právě, Praha... Pro tu se vždycky najde.

+1/0
23.2.2014 16:09

M47a24r58t45i82n 84N39e36r13m66u65t 9297367148369

Toto je přesně odstrašující příklad, jak by se neměla dělat vědecká práce. Dr. Goebels by se nemusel stydět.  Samozřejmě, že na úvoze je hnusný vzduch, o tom žádná. Je to totiž ulice velice frekventovaná a především s výrazným stoupáním, sevřená mezi svahy a domy, po stranách jsou střídavě parky (tj. navíc prach z hlíny a zimního posypu, není průvan, motory vytůrované do otáček). O 100m vedle se můžete procházet pěkným lesoparkem a o ničem nevíte.

+4/−1
22.2.2014 14:45

M98i60c95h21a44e14l 62M60e62n48s63i58k 8111406780402

Na Úvoze před mateřskou školou je nějaké výrazné stoupání?8-o A kdy ho tam udělali?;-DR^

Naopak - hlavně pro mimobrněnské účastníky diskuse - je tam absolutní rovina, na které se štosují auta před křižovatkou. To bude asi ten problém...

+3/−1
22.2.2014 22:28

M12a68r33t90i57n 89N22e66r65m12u90t 9257507368809

Úvoz ale tento problém má, ať si aktivista měří kde chce. A že na rovince před mateřskou školou potkal nejsmradlavější auto ve střední evropě - kdyby ho potkal v Miláně u autobusové zastávky, mohl být titulek "Brno má ovzduší lepší než v Miláně". Dobré je taky měřit množství prachu stanicí na zahrádce VUT (na té křižovatce končí klesání/stoupání tramvaje, což s sebou nese množství písku, které po dobrždění zůstává rozsypáno právě před touto stanicí a dále je drcen a rozfoukáván provozem)

+4/0
22.2.2014 23:04

M16a50r16t98i57n 95K60r19č89i42l 6600978818439

Proto si sem ještě dovedeme Amazon,aby nám tady smradili další tisíce kamionů....

+4/−1
22.2.2014 14:37

J30o79z35e72f 87D35u26h66a80c44e51k 7701820543770

a este ten smrad a vydychany vzduch z ukrajincov a slovakov ;-D

0/0
22.3.2014 14:51

J12o70z45e21f 21D82u52h60a33c79e81k 7161170233110

(...co tam budu robit)

0/0
22.3.2014 14:52

M25a38r24t83i31n 81H21o88u77b48a 6543891829358

citace: "Nejprve projelo auto, o kterém jsme od pohledu vytušili, že na tom bude mizerně. Pak jsme ucítili smrad a za okamžik ukázal přístroj extrémně vysokou hodnotu,"

Rozkaz znel jasne - zjistit kriticky spatne hodnoty. Jeste lepsi hodnoty by nameril kdyby odsaal primo z koncovky vyfuku.

Cele toto lze nazvat pouze parodii na mereni. Co jsou vlastne ty vysledne hodnoty? Maximalni, prumerne,  okamzite v nejeky konkretni cas...? Co maji prezentovat?

+5/−2
22.2.2014 14:29

M63i16c35h77a64e21l 40M88e61n70s32i46k 8371736480172

Asi by Vám pomohlo, kdybyste si o jeho práci, metodice měření a pozadí něco přečetl.

 

Aha, ono je to jen v angličtině. A jak koukám, Vy máte problémy s pochopením i českého textu :-/

+3/−2
22.2.2014 22:32

M53a20r58t66i43n 35H42o68u69b56a 6293591559438

Vam by zase pomohlo precteni clanku, ke kteremu je diskuse. Ta totiz neni o metodice p.Kristensena, ale o tom, co provadl v Brne:

"Nejprve projelo auto, o kterém jsme od pohledu vytušili, že na tom bude mizerně. Pak jsme ucítili smrad a za okamžik ukázal přístroj extrémně vysokou hodnotu," popisuje Miroslav Šuta z Centra zdraví a životního prostředí, jak vypadalo měření Kaare Press-Kristensena. ..."

Venujte predevsim pozornost tvrzeni .... popisuje, jak vypadalo mereni .... A verte tomu, ze na zaklade takto provedeneho mereni nelze udelat zadna kvalifikovane zavery. To by neproslo ani jako seminarni prace na VS. Dobre je to tak pouze pro novinarskou, popularni bublinu.

0/0
23.2.2014 17:24

P71e38t61e76r 97S25c74h80u39s57t88e84r 5486613232989

Přesné, věnuji se měření a dávat mediím  maximální naměřené hodnoty je to, co média potřebují - katastrofické scénáře.

0/0
23.2.2014 8:53
Foto

Z45d82e24n38k41a 11J78a34v68ů30r79k92o18v94á 6640207395169

jojo,polétavý prach je hnus,u nás na Berounsku k tomu ještě přispívá zimní posyp struskou ze železáren kvůli CHKO

+1/0
22.2.2014 12:58

J36i59n18d74ř96i50c90h 77Š38k29o18p53e50k 4925161560565

tak zrovna letos se moc nesypalo

0/0
22.2.2014 14:11
Foto

B83r75o40n14i40s36l82a52v 38G93a93b87r30y62š 2342749191

Rozhovor s ním jsem četl včera v Lidových novinách. Jeho nápady mi přišly zajímavé až na to, že lidi v Brně prostě na kole jezdit nebudou. Jednak má Brno moc kopcovitý terén a jednak chci vidět dělníka, který po 8,5 hodinách práce jede 30 na kole do fabriky a 30 minut zase zpátky. Ať se pojede podívat do Pardubic. Ty jsou placaté a i kdyby bylo -20 °C a tři metry sněhu, uvidí cyklistů víc než na vltavské magistrále v Praze.

Dále by se měla omezovat zbytná doprava a doprava v centrech a podporovat MHD. Bohužel dopravní podnik za nic nemůže, dopravu ve městě objednává magistrát a ten rozhoduje o kvalitě MHD ve městě.

+8/−1
22.2.2014 11:58

J55a85n 49F36r18o27l86í49k 6326500155594

Nesmysl. Především je třeba vytěsnit smradlavé naftové autobusy MHD a třeba po vzoru zaostalé Indie je nahradit pohonem na zemní plyn. Pak zarazit prodej obecních zelených ploch a následnou bytovou výstavbu. Ovšem nový územní plán umožní opak.

+1/−1
22.2.2014 12:10
Foto

B76r39o98n12i47s17l35a62v 74G32a28b80r91y54š 2212959831

To sice ano, ale v tom případě je také potřeba zatočit s auty a jejich majiteli, kteří každé čtyři roky podplácejí STK, aby ta jejich rachotina ještě nějakou chvíli vydržela.

+2/−1
22.2.2014 12:14

J50a97n 55F29r75o83l60í70k 6176570675224

Na každé STK je kamera, která eviduje průběh kontroly, technik musí pořídit i dokumentační foto. Podplácení nepadá v úvahu. Jinou věcí je, že žádná kontrola nezjistí absenci prachového filtru u naftových aut, jejichž provoz je největším svinstvem v dopravě.

0/0
22.2.2014 12:42
Foto

B26r89o14n42i47s78l27a64v 87G28a24b26r48y55š 2792639301

Divil byste se, kolik STK pustí aut nezpůsobilých k provozu.

+2/−1
22.2.2014 13:24

M55a26r71e75k 53H47r98u16b14y 6567622241508

Kamera muze zachytit jenom to, co 1-je videt, 2- na STK vubec prijede ;-)

0/0
22.2.2014 13:53

J76i10n77d94ř61i15c38h 75Š59k17o41p78e28k 4625781400135

nevím, zda jsou kamery povinné na všech STK, ale co vím určitě, tak já žádné fotky při STK nezažil. Jen se hlídají, aby prohlídka trvala 30min kvůli systému

Jo, a není to prachový filtr, ten je v klimě. Tohle bude filtr pevných částic

+3/0
22.2.2014 16:17

J36i38n80d16ř85i11c50h 49Š50k46o65p42e40k 4745691110725

na STK se chodí po 2 letech. První, čtyřleté období je jen u nového vozu

0/0
22.2.2014 14:12
Foto

B76r47o25n70i59s27l58a90v 78G65a64b43r73y29š 2452369721

Omlouvám se, máte pravdu.

0/0
22.2.2014 15:48

P53e35t85r69a 69N23o75v53á22k63o91v19á 7268756664188

V Indii maj tu výhodu, že jim ty busy nezamrzávají. Stačilo, jak teď testovala Praha.

+3/0
22.2.2014 16:01

K26a88r11e92l 86H65r77u62b57ý 2945318837844

Hlavně že Úvoz osvícené vedení města ještě víc ucpalo trvalým vyhrazením jednoho pruhu pro pár trolejbusů R^

+3/−6
22.2.2014 11:44
Foto

B16r71o46n96i13s11l25a75v 86G17a76b12r93y16š 2152939981

To je v pořádku, trolejbusy tam ve špičkách nabíraly několikaminutová zpoždění. A není to pár trolejbusů. V jednom směru jede během 7. hodiny ráno 32 spojů, v odpolední špičce projede mezi 14. a 18. hodinou 74 spojů. Vynásobte si to počtem cestujících. I když obsaditelnost různých provedení trolejbusů kolísá, můžeme se shodnout na čísle 100 v jednom vozidle, což je 7400 cestujících za 4 hodiny v jednom směru. Pochybuju, že takovou masu zvládnou automobily. Nezvládnou, protože když budete chvíli stát na křižovatce, uvidíte jednoho, maximálně dva lidi v jednom autě.

+14/0
22.2.2014 12:05

K69a49r87e76l 65H12r56u34b79ý 2665698187164

Podle http://www.jdvm.cz/cz/s525/Rozcestnik/c7341-Tematicka-mapa-intenzit-provozu Úvozem projede za 24 hodin 30-50 tisíc vozidel. Neumím z toho vytáhnout, kolik z toho padá do špiček, ale nepochybně to bude významná většina. Takže odhaduji, že to bude MHD co do počtu projíždějících osob zdatně konkurovat.

Netvrdím, že to je správně, ale prostě to tak je.

+1/−1
22.2.2014 14:24
Foto

B22r28o54n68i36s56l30a72v 29G71a64b91r50y12š 2932269831

Tady nejde jen o počet cestujících, ale o prostor, který zaujímá vozidlo MHD a automobil. Dal byste přednost 100 lidem v několika autech nebo 100 lidem v jednom voze MHD?

+3/0
22.2.2014 15:51

K70a71r57e63l 94H61r44u95b39ý 2165448507784

Už jsem psal, že nekopu za to, že dnešní situace je správná, ale prostě to tak je, tak se s tím musíme nějak vypořádat a stlačení do jednoho pruhu bylo podle mne z pohledu emisí (a že se o problémech Úvozu ví dlouhodobě) kontraproduktivní.

Proč slepě tlačit MHD a cyklisty a nerespektovat také 'vox populi', realitu (v tomto případě individuální automobilovou dopravu). Proč nehledat pro všechny přijatelný kompromis? Když může Vídeň po malém okruhu (Ring) kroužit jenom jedním směrem, proč to třeba nezkusit v Brně? Určitě je spousta dalších komplexních řešení, nejsem expert, tohle mne napadlo jen tak na první pokus.

+1/−2
22.2.2014 16:39
Foto

B31r58o15n78i10s63l83a49v 46G77a46b77r96y30š 2252219721

Ale jo, proč ne. Ty prvotní myšlenky bývají nejlepší. Taky jsem pro, aby se při takovém kvantu dopravy zavedly jednosměrné úseky. Jako třeba ve Vídni.

0/0
22.2.2014 19:33

T60o54m40a62s 81N97o45v58o58t32n91y 3341396268249

Takže kvůli pár minutám zrychlení trolejáku tam necháme smrdět schválně násobně více aut? Tady nejde o to, kdo kolik převeze lidí ale o ty splodiny. Prostě je to průtah městem a měl by být co nejvíce propustný ne tam cpát zbytečný pruh, který měl být stejně jen dočasný.

+2/−3
22.2.2014 18:47
Foto

B37r78o92n42i43s45l32a92v 61G10a31b34r78y26š 2262649231

Když už, tak "zplodiny", ano? Splodit se dá akorát dítě.

Ano, jde taky o to, kolik MHD převeze lidí. Oslovil mě ředitel Dopravního podniku města Hradce Králové, že si cestující stěžují na pomalou MHD. Jedním z druhů preferencí jsou právě vyhrazené pruhy, které se v HK chystá s mojí pomocí zavést. A stejně tak by to prospělo na některých místech i Brnu. Proč myslíte, že tramvaje jezdí na segregovaných tratích? Jednak se odstraní kolize s ostatní dopravou a jednak se zvýší cestovní rychlost. V Praze se zaváděním vyhrazených pruhů neotálejí.

+1/0
22.2.2014 19:38

T80o28m42a83s 94N48o67v75o17t42n51y 3151606568219

No však to pak podle toho vypadá, ty pruhy mají být tam kde mají smysl a ne protože je to cool eko moderní.

0/−1
25.2.2014 1:58

L47u29d63ě68k 51M32u77s38e25l31í46k 3116819

Jo kdyby jenom trolejbusy,ten pruh je i pro cyklisty,ale jen nahoru.

0/−1
22.2.2014 19:51

T75o20m79á42š 15J37i20r58o97u80š53e82k 6545739665371

Panebože! Jo je to hnus! Byl ten odborník někdy v Ostravě, Bohumíně, Třinci? Dále co je to za jednotky? V čem to měří? Proč to nepíšete v mikrogramech na metr krychlový? A metodika měření? Co by mu to naměřilo, kdyby ten přístroj strčil přímo k výfuku? Je to extrém, ale tohle jeho měření  nevypovídá nic o komplexním stavu ovzduší města.

+4/−3
22.2.2014 11:34







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.