Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Polohu hlavního nádraží v Brně smí určit referendum, rozhodl soud

Brňané mohou rozhodnout o poloze hlavního nádraží v referendu. Konstatoval to minulý pátek krajský soud, který tak dal za pravdu Občanské alianci Referendum 2014, která sesbírala v létě jednadvacet tisíc podpisů pod petici za vyhlášení plebiscitu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M95a50r50e85k 88F84l59e91k12a86č 1387102910281

Neodsunoval bych to a volném místě bych postavil nějaký pěkný hypermakret, hobbymarket a něco s nábytkem, to Brno potřebuje jako sůl!

0/0
22.10.2014 13:15

M20i17r93o64s11l72a82v 21V45y45k67o10u63p93i12l 3760186663795

Osobně si myslím, že referendum na takové odborné téma je hloupost. Toto musí rozhodnout technici dotčených oborů.Tisíce lidí, kteří vůbec nemají ponětí co to obnáší budu promítat do hlasování své laické a naivní představy. Někteří zase v nostalgii budou chtít zachovat něco, co je opravdu neperspektivní, viz velice dobrá argumentace níž od Pavla Koláčka. Rozkopáním současného by se město ocitlo v naprosto šíleném stavu a náklady by dle mého soudu byly vyšší než přesun se všemi výhodami to projektovat podle posledních moderních poznatků a trendů. Vlakem nejezdím, ale odsunutí + vytvoření nového uzlu se mi zdá naprosto logické. Zachování v současné poloze považuji za šílenost, na které se jenom blázni a populisté snaží zalíbit některé skupině voličů. A je mi jedno, kdo vlastní pozemky, takhle se o tom nemůže uvažovat, byť by je vlastnili bývalí potentáti z MMB a jejich fan klub  pijaviček napojených na finanční vemeno magistrátu.

+5/−2
21.10.2014 14:29

R90o55m87a57n 40L44i19p30s24k88ý 2229943849

Odborníci se již vyjádřili - obě varianty jsou dobré, každá má své výhody i zápory. Nyní je na obyvatelích Brna (a měli by mít možnost hlasovat i přespolní, kteří nádraží využívají víc, než místní), aby vyjádřili svůj názor a tento by měl být respektován. Nic, co se tvoří pro lidi (od potravin přes elektroniku až po stavby) se neobejde bez jejich účasti. Rozdíl je v tom, že špatné potraviny nebo ošklivý a nevýkonný počítač si prostě nekoupí a to je taky referendum, které by však v tomto případě bylo poněkud opožděné.

+1/0
21.10.2014 17:46

P44a93v11e43l 74H46o74u22s76k84a 3151155280888

Dobré a možné jsou trochu odlišné věci...

0/0
21.10.2014 22:26

M31a65r89t34i77n 70K30r10č72i32l 6580638298909

Betonová lobby se ozvala.....?

0/−2
21.10.2014 18:23

T51o67m31á33š 49V81e65s69e91l67ý 2128716907679

Můžete mi prosím rozepsat důvody proč neodsunovat nebo odsunout? Současnou situaci je třeba řešit, ale osobně nevím jak a v případě referenda nevím, kterou variantu podpořit.

+1/0
21.10.2014 13:08

P24a70v82e52l 21B55o87u64c34n64í44k 4342641433305

Toto je ta zásadní věc - je třeba jasně říci, co je za problém u současného stavu a co musí splňovat Nové nádraží (must/nice to have) Z předložené studie vyplývá: 1)Úzké hrdlo na sever do Židenic v podobě 2 kolejí pro dva směry (Blansko-Č.Třebová a Tišnov-Ždár n.S 2) Malý počet nástupišť - podle studie je třeba min. 12 nástupištních hran na průjezdních kolejích 3) Délka nástupišť pro (mezinárodní) rychíky - alespoň u části nástupišť 600 metrů 4) Komplikovaný jednokolejný průjezd na Vyškov - Ostrava a zaústění do současného nádraží 5) vyřešit budoucí napojení VRT železnice (3 směry: Wien, Ostrava, Praha), nebo aleapoń rezervovat místo 6) Kolize - křížení s nákladním železničním průtahem 7) při zachování tratě v současné stopě výměna všech mostů od Židenic po Heršpice a zvýšení jejich nivelity (výšky nad silnicemi). Další body jako je zázemí pro cestující, nádraží v  oblouku, již není tak kritický.

Více zde, včetně popisu obou varinat - U řeky / Pod Petrovem: http://www.europoint.brno.cz/europoint/zub2014.zip

+2/0
21.10.2014 14:54

P78a84v20e26l 83M70o18r62a80v64e46c 3332609722328

Drobný detail: europoint jsou stránky odsunovačů. Tamní argumenty jsou jednostranné.

0/0
21.10.2014 18:24

P31a15v79e62l 85H12o48u16s51k73a 3131865430668

Není to spíš tak, že europoint jsou stránky odborníků? :-P

0/0
21.10.2014 22:32

P88a25v26e31l 48M23o82r90a55v17e95c 3162179112868

Není.:-P Odborník by regulérně zmíil i druhou variantu.

Zvlášť když dle odborné studie vyšly obě varianty stejně dobře.

0/0
21.10.2014 22:33

P73a32v36e90l 11H42o38u53s12k57a 3281395780678

10 km podbagrování města je "dobře"? 8-o

0/0
22.10.2014 10:07

P52a79v83e73l 95M91o49r29a11v22e59c 3492399592718

Dle odborníků ano. Btw. takový tunel není zas tak velký problém, podívejte se do Švýcarska nebo pod lamanšský průliv :).

(jinak tento tunel má být pro VRT pro variantu pod Petrovem. VRT pro odsunuté nádraží předpokládá úvraťovité vedení linek PRG-BRQ-WIE, což dosti omezuje použité vlakové soupravy)

0/0
22.10.2014 10:22

P65a79v93e46l 28H76o51u75s94k42a 3341595700248

Takže v geologicky nestabilním Brně metro být nemůže, ale rychlovlak svištící si to 10 km tunely a na povrchu hustou zástavbou ano, to opravdu dává smysl. :-P

0/0
22.10.2014 12:15

P73a29v82e14l 33H13o36u22s41k21a 3191475540308

...svištící si to 300 km rychlostí...

0/0
22.10.2014 12:16

P24a41v61e12l 78O81d46r76a34z92i59l 6894109147870

On jako nebude v Brně stavět? Nebo kde jste vzal tu blbost o 300 km/h v Brně?

0/0
22.10.2014 14:25

T41o70m42a77s 15N36o91v75o44t16n56y 3441526478819

Za to vaše zcela vyvážené ;-D

0/0
22.10.2014 0:00

P79a32v30e61l 63M79o31r79a88v76e95c 3942899532428

Já nejsem odborník :-P.

Ale fajn, ať jsem fér tak odsunuté nádraží má výhodu v menších výlukách během stavby a dřívější realizaci. Oboje je ale nepodstatné vůči nevýhodám. Když na nádr čekáme X desítek let, pár let navíc nás už nezabije. A radši trochu větší nepohodlí teď a pak mít super nádraží než naopak.

0/0
22.10.2014 7:40

P12a32v34e10l 49B75o69u48c92n32í64k 4262941323465

Důvody ne/přesunu cituji ze srovnávací studie, která je umístěna na www.europointbrno.cz. Pokud by tato studie byla na stránkách "centristů", nebo jinde, uvedu odkaz odtam. Bohužel stránky www.nadrazivcentru.cz jsou již 2 roky neaktualizované.

0/0
22.10.2014 8:32

T92o38m51a64s 79C66e78n52e33k 6607494620883

Výborně! Pojďme už konečně hlasovat. Já jsem pro přesun.

+7/−5
21.10.2014 8:49

K37a40r95e85l 90F73a53j22t 5288472411603

Bohužel aktivisti budou dělat vše pro zachování a s tím co je na radnici se obávám, že i z veřejných peněz. Kdokoli se nějakou akcí postaví za odsun, bude napadán, že je placen z peněz těch co na tom vydělají ... jak kdyby to v případě opravy bylo jinak :-/

+4/−2
21.10.2014 9:21

M20a83r37t38i98n 63N36o56v52o83t66n53ý 3346726741324

Zajímavé, naprosto přesně jste popsal chování radnice v minulých letech.

+1/0
21.10.2014 10:18

P79a10v48e10l 23O79d20r62a35z78i34l 6304779337730

;-DR^

0/−4
21.10.2014 10:48

J90a19r14o69s82l51a23v 34J96a23n15e46c53e72k

Uživatel požádal o vymazání
+2/−2
21.10.2014 11:39

M52a61r28t98i31n 42N27o98v41o46t39n73ý 3736136301384

Vzhledem k tomu, že v tom prvním referendu hlasovalo pro nádraží v centru 86% hlasujících, tak si moc fandíte.

0/0
21.10.2014 16:47

T15o78m28a19s 75N43o30v13o91t79n65y 3741506868189

;-D;-D;-D

+1/0
21.10.2014 17:20

P43a65v89e82l 26H16o31u56s89k56a 3911775660398

Asi jste nepochopil, že kdo chtěl hlasovat "ne", jednoduše k referendu nešel. :-P

0/0
22.10.2014 10:09

P18a77v19e14l 67M18o35r27a44v95e18c 3402259172508

Já proti.

0/0
21.10.2014 12:40

T75o51m57á54š 38K94u17č82e30r13a 6319827324378

Jezdim na hlavas kazde den a je to neco otresnyho. Je tam proste na takovy uzel malo mista. V referendu by mozna mela hlasovat cela Jizni Morava, Brnaci jej tak často nepouzivaji. Nicméně at uz se neco deje, soucasny stav je katastrofa. Sem pro presunuti, protoze to je jen o par metru a rekonstrukci a rozsirenim stavajiciho vznikne hrozny paskvil uz ted je to roztahane na nove sady a stejne to nestaci....

+5/−2
21.10.2014 7:29

P62a83v65e62l 72O82d12r55a70z81i78l 6814269317920

Takže vám nebude vadit čekat i desítky minut u nového nádraží, až se vejdete do nějaké šaliny směr civilizace?

+2/−2
21.10.2014 10:49

J73a84k90u24b 15V24a14l43e32n38t44a 1105932884112

Proč by to měl dělat, když se posune celý dopravní uzel?

+2/−2
21.10.2014 11:12

P46a34v13e88l 80M22o52r77a51v34e48c 3302809742758

A kdo ten přesun zaplatí? A jak vyřešíte nedostatečnou kapacityu křižovatky pod Petrovem (ani šaliny tam nebudou stíhat projíždět ze všech směrů)?

+1/0
21.10.2014 12:41

J55a78k85u88b 55V27a40l68e26n23t58a 1495422344372

Nejsem dopravní expert na řešení průjezdnosti křižovatek, od toho jsou jiní, pro které toto vymyslet v rámci modernizace centra Brna jistě nebude problém. No a zaplatí to ti stejní lidé a instituce jako variantu pod Petrovem (která si mimochodem žádá zbudování podzemní stanice, ražbu tunelů, což není zrovna beznákladová záležitost). To znamená v různých poměrech JMK, Brno, stát a EU, tak jako jiné projekty v ČR a ve světě.

+1/0
21.10.2014 14:01

J81a17k66u69b 45V53a78l36e49n80t31a 1175482894662

Mimochodem ta křižovatka by se měla vyřešit ať už s přesunem nebo bez.

0/0
21.10.2014 14:08

P92a32v68e56l 81M64o24r15a42v83e15c 3652869752328

1) Právěže dopr.experti přišli na to, že při odsunuté variantě a nutnosti tram.trasy Nové Sady - nové nádraží nebude stíhat křižovatka u N.Sadů.

2) JMK, stát a EU přispějí na nádraží a koleje, na změny v MHD nikoliv (a pokud ano o dost míň).

3) Cena odsunutého i "neodsunutého" nádraží je stejná. Včetně tunelů pod Petrovem. Bez navazujících změn v MHD.

0/−1
21.10.2014 14:46

P71e19t52r23a 51N41o62v21á38k31o76v52á 7458176344198

No Brňáci ho využívají jako mhd uzel. A ten je v tuto chvíli šílený. Ve špičce je div, že ještě nikdo nespadl pod šalinu. Smrdí to tam, je to hnus. Lépe jen projíždět.

+1/0
21.10.2014 11:22

P90a77v59e29l 35B80u84r52i72a67n 8122336842

Nejlepší řešení by bylo, přemístit nádraží na novou pozici a na starém místě vybudovat park či jinou zeleň, která tam chybí. Developer by šel k šípku.

+4/−3
21.10.2014 6:45

T40o86m91a59s 27N19o21v64o34t47n34y 3401216408349

Kupte si ty pozemky a zbudujte park. Tam či někde vedle. Něco vám v tom brání?

0/0
22.10.2014 0:02

P15a21v77e96l 18K73o23l86á36č55e95k 9894334102501

Je smutné, že málokomu dochází, že nejde jen o polohu nádraží ale o celkovou modernizaci železničního uzlu v Brně. A tam jde již také o urbanistické souvislosti. Současný stav kolejišť je jednak špatný a kapacitně nevyhovující ale také směrově nevhodný, viz. Přerovka. Zamyslel se někdo třeba nad tím, že by modernizace železničního uzlu zohlednila třeba vznik více železničních zastávek pro regionální dopravu v rámci nichž by vznikly návazné uzlové body propojující železniční a městskou dopravu v městě samotném? Že možná to správné řešené je takové, které dále umožní vznik i nějaké formy odlehčeného metra v severojižním směru s provázaností na regionální dopravu od Tišnova (pravda tzv. severojižní kolejový diametr už se léta propírá), na jihu až směrem na Pohořelice a ve východo-západním směru od Vyškova k průmyslové zóně na Černovických terasách a dál na západ až po Žebětín. Další věc je, že přestavba hlavního nádraží ve stávající poloze neumožňuje v jednom místě skloubit dopravu regionální a dálkové vysokorychlostní vlaky. Takže pokud budeme brát jako variantu ve stávající poloze tu tzv. Pod Petrovem, tak zde studie počítá s realizací samostatného nádraží pro vysokorychlostní vlaky v podzemí, někde v prostoru Malé Ameriky a Nových Sadů. Kvůli geologii to ovšem znamená zakopat jej cca 25 metrů pod zem, přeložit Svratecký náhon,a trať směrem na Vídeň vést tunelem pod Svratkou a směrem na Prahu pak tunelem pod historickým jádrem, Jiráskovou čtvrtí, Kohoutovicemi a za Žebětínem pod Lipovým vrchem a na Ostravu tunelem u Černovické terasy. Jistě je to realizovatelné ale technicky nesmírně náročné. To neberu v potaz, že pokud by se toto řešilo na etapy, tedy nejdříve přestavba vlastního dnešního hlavního nádraží a poté stavba podzemního VRT nádraží, tak to znamená mít na dlouhé desítky let rozkopané město. O náročnosti přestavovat nádraží za provozu nemluvě. Nebo bude zhlaví v Židenicích a druhé v D. Heršpicích? Takže je to závažné rozhodnutí určit polohu nádraží.

+15/0
21.10.2014 2:25

P83a39v39e35l 97O44d84r91a28z97i22l 6544669407340

Nechápu tyhle názory, že pro ukojení ziskuchtivých mafianů, napojených na brněnskou politiku, je potřeba překopat dopravu v celém Brně.

A už vůbec nechápu žvásty o "dlouhých desítkách let rozkopaném Brně" - to nemůže nikdo myslet vážně, že by se regionální nádraží v 21. století stavělo desítky let.

0/−2
21.10.2014 10:54

P88e24t50r59a 46N60o88v14á25k20o26v98á 7648136304288

Ne. Jenom o stavbě nového se mluví skoro 200 let. Ale stavět se "desítky let" nemůže. Jistě.

+1/0
21.10.2014 11:24

T86o63m83a63s 94N11o84v41o89t30n28y 3581986948299

Už je po volbách a Matěj to jistě pohlídá, ne?

0/0
21.10.2014 17:23

P56a56v12e66l 81K49o73l62á88č93e34k 9234244802441

Pane Odrazile, naučte se prosím věcně argumentovat, děkuji. Na ten problém se dívám z perspektivy města jako celku a nějaké ziskuchtivé partičky šíbrů  ostatně vždy existovaly a bohužel existovat budou. Ony existovaly již v gründerském období budování železnic v 19. století, nedělejte si iluze.  V české realitě je však bohužel smutnou tradicí, že se věci u nás nedomýšlí a dělají se chaoticky či účelově a nedotáhnou se do konce. Proto představa o desítky let rozkopaném středu Brna není mimo realitu, bohužel, zvláště když si vezmu že jsme ČR, stát s tradicí pragocentrismu, kde Morava od nástupu komunismu hrála roli otloukánka, ke škodě jejích obyvatel. A po roce 1989 se to tedy zásadně nezměnilo. Proto si moc nedovedu představit, že by se takový soubor staveb čítající úhrnně cca 10 km tunelů v Brně, s řešením složité geologie, kdy vůbec realizoval. Vždyť často slýchávám ten notoricky známý "argument", že nejsme Praha. Tak čemu se divíte.

+2/0
21.10.2014 18:43

T29o88m97a78s 35N89o81v75o38t87n39y 3181696268419

Pan Odrazil věcně argumentovat neumí a absolutně nepřipouští, že má pravdu někdo s odlišným názorem, Takže vysvětlováním jen ztrácíte čas. On mele pořád dokola své dva "argumenty" že to bude daleko a že napojení MHD bude nedostatečné a proto je každý kdo se opováží vyjádřit jiný názor automaticky mafián napojený na ODS a kšeftař s pozemky.

0/0
22.10.2014 0:04

P40a15v30e90l 69O52d62r46a48z78i23l 6104939697700

Běžte si trollovat mezi smutné mafiany z ODS.

0/0
22.10.2014 14:28

P86a69v60e54l 10O39d60r29a68z38i73l 6804729787510

A že byste nějaké věcné argumenty předložil vy? Zatím se vám povedlo pouze tvrdit, že přestavba nádraží "k řece" včetně kompletního překopání MHD v Brně bude snažší, než pouhá, přestože rozsáhlá rekonstrukce stávající stanice.

0/0
22.10.2014 14:28

J41a13n46a 57N62o28v92á33k21o91v66á 7517580989218

Nó, to jsme rádi, sice pět minut po dvanácté, ale přece, že, ehm.....:-/RvRvRv

0/0
21.10.2014 1:38
Foto

P88a87v15e67l 10P69o56d24e25š11v78a 5849607619

Pokud bude rozumné a rychlé spojení ze stávajícího nádraží na nové, tak jsem pro přesunutí. Rozšíření stávajícího si neumím dost dobře představit i když je mezi nádražím a OD Tesco mezera, kterou by šlo asi zastavět. 

Čachry s pozemky, kde má nádraží vyrůst je věc druhá.

+4/0
20.10.2014 23:38

M94i71c89h67a95l 47B19r63ň46á16k 6524934457498

Já si hlavně nedokážu představit, jak by vypadala doprava v okolí stávajícího nádraží, kdyby tam probíhalo nějaké rozšíření. To je stavba na léta. Už teď je tam ta doprava během špiček otřesná. Pokud se to bude stavět za Zvonařkou v místě, kde v současnosti nic není, tak to vidím jako veliké plus, že se to prakticky nedotkne dopravy na Úzké, Kolišti atd. A hysterické argumenty o pár stech metrech navíc bych pochopil někde na vesnici o dvou ulicích a deseti domech, ale ne v případě města velikosti Brna. Jinak pozemky... každý pozemek někdo vlastní. Tady zase vznikla šílená hysterie, kdo všechno na tom nevydělá, přitom jde jasně čitelně vyčíst, kdo většinu těch pozemků vlastní. Dráhy, ČSAD a podobně... Ano, pár soukromníků samozřejmě taky.

+7/0
20.10.2014 23:46

P62a43v87e11l 30O56d49r84a74z14i77l 6814839887310

Nedotkne? NEDOTKNE? Prosímvás, a kudy podle vás budou jezdit nákladní vlaky, které přes dolní nádraží jezdí nyní, co? ;-D Kudy budou jezdit náklaďáky z té stavby? No přece těmi stejnými trasami, jako při stavbě v centru.

Ani s těmi pozemky nemáte pravdu, zkuste si o tom něco nastudovat, než o tom začnete psát.

0/−2
21.10.2014 10:56

P55a83v42e41l 71B25o30u75c83n62í61k 4122351513985

Bohužel nedávná studie porovnávající obě varianty Nádraží zůstala před veřejnosti spíše skryta. Proto si stále mnoho lidí myslí, že Nádraží v centru je současné nádraží, což je omyl. Nádraží v centru je výstavba nového nádraží v místě dnešní Malé Ameriky, spolu výstavbou druhé podzemní stanici. Proto to označení pod Petrovem. Pak je tu ještě třetí varianta, tedy nedělat nic. Plné znění studie porovnávací obě možné varianty nádraží (U řeky / Pod Petrovem) najdete zde http://www.nadraziureky.cz/aktuality/23/

(ZIP ke stažení má cca 600 MB a hlavní dokument je hned ten první s celkem dobrým popisem obou variant). 

A stálo by za úvahu, dodávám, už začít uvažovat, jak vyřešit přestupní uzel šalin před Hlavním nádražím: rozšíření stávajícího nebo přesun celého uzlu na místo dnešního nádraží?

+3/0
20.10.2014 23:11







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.