Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Nádraží v Brně by se odsouvat nemělo, zní názor odborníků

Brněnský magistrát stále pálí otázka, co se zanedbaným hlavním nádražím. Česká komora architektů proto uspořádala ve středu první odbornou rozpravu ohledně budoucího osudu stavby. Čtyři desítky odborníků se nakonec shodly, že nejlepším řešením bude nechat nádraží na místě a rekonstruovat.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

B56o97h78u71š 57H39a55v79e28l 7840112397818

Vždycky se najde "odborní".

Například na opravu starého, ten debil, co navrhl dlažbu (malé kostky), asi nejezdí s kufrem vlakem. To je userfriendly jak prase!

0/0
22.4.2015 11:30

E10d44u61a94r22d 30B67l95a64z61e70k 1683230635345

koukal jsem na nějaká 4k videa (na 4k monitoru) a nabídlo mi to videa z místa strojvedoucích japonských rychlovlaků a ve městech bylo každé 2.! v oblouku!!!!!!!!!!!!!!!:-P

 A nevadilo to:-), v době kamerových systémů a PC proč taky???8-o

 Nádraží v centru, natož starého města a s historickou hodnotou (jen natřít a uklidit!), je pecka, kdy toto dodatečně dokážete ve stávajícím městě leda jako metro - pod zemí..., nebo že by jste několik historických budov vykoupili a zbourali... ;-D

 Plánované nové (nový nerovná se lepší!...) daleko na jihu u Zvonařky by nebylo v centru ale již docela mimo a spíše blízko jen industriální části s podniky a sklady... Již daleko na pěškobusem do centra :-(

 A hlavně by za ty miliardy stát zase pomohl "potřebným" - značkovým prodejnám co by opět zabíraly 75% "nádraží" ;-€Tak to "dík" ;-O

  Navíc by šlo zase o hranatý ocelo-sklo-betonové krabice nejspíš...  A 10 let by se skákalo auty abusy po staveništi po celém jihu města...

+1/0
18.4.2015 18:10

R39o98m98a28n 32J20e67s57c60h35k89e 9858795147655

Architekti nejsou odborníci na dopravu. Alespoň Ti dnešní. Zeptejte se dispečerů, výpravčích, strojvůdců a průvodčích proč je kolejově nádraží v Brně špatné.

Tento problém se řeší od roku 1928 - byla soutěž a 14 projektů. Hodnotilo se 7 projektů, jeden dostal zvláštní cenu. Žádný nebyl dokonalý. Já nejsem ani pro nádraží v oblouku ani pro nádraží u Zvonařky.

Já jsem pro nádraží od 5. nástupiště k řece. Z jedné strany vede tramvaj a na druhé straně na ulici Uhelná je hodně místa na velké parkoviště.

+3/0
18.4.2015 6:25

P51a33v89e62l 96O92d32r27a37z63i65l 6814859387640

To je soukromý pozemek, pokud vím.

0/0
18.4.2015 20:27

R17o32m98a56n 80J10e62s89c70h34k48e 9188705197415

Na Uhelné jsou pozemky , které již dříve koupily ČSD a město Brno. I když dnes to může být jinak. V každém případě by na tom hodně lidí chtělo vydělat.   Spíše pozemky u Zvonařky patří podnikatelům z ODS a proto tlačí výstavbu právě tam aktivní Kotzian. Aby vydělali.

+2/0
18.4.2015 21:01

T26o12m53a41s 71C17e71n30e40k 6177124440423

Náhodou, nádraží u řeky má tu výhodu, že jednou za 100 let je z toho přístav.

+1/−1
17.4.2015 14:08

J45a46r81o13m49í38r 36P43e14t79l51a75c80h 2984512535353

Já bych opravil to 180 let staré nádraží, ale pro jistotu bych tam kromě aut, zakázal i vlaky ;-D

0/0
17.4.2015 11:41
Foto

H82a89n10a 35A20n34t20o77n66o44v76á 6247969214474

A mně by se nejvíc líbilo kdyby se z Maloměřic udělalo hlavní nádraží (teď je tam seřaďovací). Měla bych to nejblíž.

0/0
17.4.2015 8:55

P63a25v17e67l 83M19o81r37a14v61e73c 3352729412308

Já jsem zase pro VRT s tunelem přes Kohoutovice a podzemním nádraží tamtéž. Protože bydlím v Kohoutkách:-P

0/0
17.4.2015 11:43

P63a45v46e50l 16O75d34r18a35z68i24l 6674729237390

Já pořád nerozumím tomu, proč nádraží pod Petrovem potřebuje pro VRT tunel pod Kohoutovicemi a nádraží o kousek vedle už ne.

0/0
17.4.2015 15:48

L31u66k25á35š 67B22a24z41a71l97a 9789378362

No tak nádraží bych přesunul do míst dnešního dolního nádraží (což je pokud se nepletu ona varianta u řeky) zároveň s tím by bylo vhodné rekonstruovat zvonařku čímž by při troše dobré vůle bylo možné vybudovat na části současného autobusového nádraží přestup na mhd (pravda bylo by to od vlaku dál než v současné době, ale při dobře udělaném projektu by to zas takový problém být nemusel). Vznikla by tak velmi dobrá varianta pro přestup z vlaku na bus nebo mhd a spokojení by byly všichni

+3/−4
17.4.2015 8:35

P98a46v91e89l 24O31d97r35a18z30i86l 6394379567910

Problém je v tom, že MHD je plánována mizerně, nebo nijak. Že jakýmkoliv přesunem uzlu MHD utrpí centrum je jasné, ale asi nepodstatné.

+1/−1
17.4.2015 10:37

T98o21m95á51š 15J47o46h47á67n59e26k 6878904462673

Já jsem tedy jednoznačně pro zachování nádraží v současné poloze, protože které město se může pochlubit hlavním vlakovým nádražím prakticky přímo v centru. Nicméně rád bych polemizoval s jedním názorem v textu a sice, že po případném přesunu nádraží výrazně ubude lidí, kteří budou využívat vlaky. A na to pan Pavlíček přišel jak, respektive to si opravdu myslí, že všichni začnou jezdit autem? A kde budou parkovat? Drtivá většina těch, co nyní jezdí do Brna vlakem, by jezdila vlakem dále, protože čas, který by ušetřila za jízdu autem, ztratí hledáním parkovacího města v auty přeplněném městě.

+3/−1
17.4.2015 8:33

P22a79v76e86l 25M45o53r92a68v46e15c 3192449362868

Současná poloha není vhodná z několika hledisek (z hlavy si nepamatuju). I skoro všichni odpůrci odsunu ke Zvonařce s tímto souhlasí.

Na nádraží v odsunu by jezdilo pořád dost lidí, ale část už ne - právě proto že by cesta trvala déle, jednak sama o sobě a druhak protože přetížené linky od nového nádraží resp. kolony na křižovatce Nové Sady.

+1/−1
17.4.2015 11:45

T78o74m22á13š 44T29a91t40í90č87e40k 5850752110328

Ale ano, zhoršení veřejné dopravy má za následek vyšší počet osobníchh automobilů.

Bydlel jsem v Líšni, nastupoval jsem na bus na Klicperové. Ten mně dovezl za 12 - 15 minut na Čáru, no neber to. Potom ti yntelygendi na radnici (se souhlasem zelenáčů v čele se sluníčkem Vlašínem) rozhodli, že aby se šetřilo životní prostředí, nebudou do města zajíždět autobusy. Kromě toho se snížil počet busových linek, takže třeba ta, kterou jsem kdysi jezdil, dnes jezdí za bývalý dvě. Ve finále teda člověk není za čtvrt hodiny ani na Staré osadě, aby šťastně přestoupil na šalinu do štatlu. - No řekni mně, kdo ze staré Líšně bude ještě jezdit hromadnou dopravou? Třičtvrtě hodiny sem, třičtvtě hodiny zpátky? Už jenom důchodce nebo nezletilec.

+1/0
18.4.2015 16:52

P83a40v23e37l 52O98d24r91a12z97i40l 6744909427700

Klicperova -> náměstí Karla IV. -> Mifkova, tram. -> hlnádr

Není to 15 a už vůbec ne 12 minut, ale ne 45;-)

0/0
18.4.2015 20:41

L20u58d68ě92k 46M23u52s70e54l36í30k 3916459

Páni politici by se měli chytit za nos-proč nejde starý nádraží opravit?

Protože je celý pronajaté-kuk a je to venku.

Takže hledejte cestu ven;-D

+1/−1
16.4.2015 19:47

M10a49r43t30i19n 38V32e76r65n44e22r 3936759751810

Ale prosím. Klidně ho odsuňte; kdysi mi to sice strašně vadilo, ale když slyším tu spoustu argumentů, jak to je jediná rozumná možnost...

Jenom s jednou podmínkou - přinejmenším zachovejte současnou návaznost na MHD. Tedy stav, kdy a) jsou od nádraží bez přestupu dosažitelné až na jednu všechny konečné tramvají (klidně to zlepšete na úplně všechny, budete frajeři), a b) na každou zastávku MHD lze od nádraží dojet s nejvýše jedním přestupem. Abychom si rozuměli, "od nádraží" neznamená "z místa půl kilometru vzdáleného".

Půjde to? Fajn, račte odsunovat.

+3/−1
16.4.2015 17:39

L38i53b86o31r 29S42e28v47e48r61a 2572606382135

Nadpis o odbornících považuji za neseriózní. K problému by se měli vyjádřit hlavně odborníci železniční dopravy. V tom je přece jádro pudla. Námitky, že budou mít potíže mimobrněnští s dopravou  na pracoviště se mně zdají malicherné, protože jsem měl před léty možnost celý projekt prostudovat a i tento problém byl v návrhu řešen. Stejně podpásové vidím poukazování na to, kdo se na pozemcích napakuje, protože tím jen apeluje na lidskou závist. Buď chceme Brno zmodernizovat nebo budeme zapšknutě oprašovat vše staré a dívat se jak Praha  buduje, někdy málem něco jako Hladovou zeď. Záhadou je mně i poukazování na referendum k přesunu nádraží, tedy na něco co neplatí. Zastánci přesunu udělali tehdy hloupost, že naváděli příznivce aby nehlasovali, protože při malé účasti nebude referendum platné. Proto jsem se s celou rodinou hlasování nezúčastnil, netuše, že bude v budoucnu někdo mávat něčím co neplatí.

+9/−5
16.4.2015 13:30

T92o44m16á98š 74T57a81t88í11č51e23k 5750362970638

Jo, před letys studoval projekt. To byl asi ještě ten původní, komunistický, kdy se mělo budovat Jižní centrum a zdvojnásobit tak střed města. Ale to už má s realitou společnýho asi tolik jako prvomájový průvody.

+4/−4
16.4.2015 14:00

R92o26m64a84n 98J83e33s16c87h73k96e 9608865857695

V roce 1928 byla soutěž a 14 projektů. 7 se hodnotilo a jeden dostal zvláštní cenu. Žádný nebyl dokonalý.

V článku jsou odborníci architekti. Problém je provozní řešení kolejiště, Tam

jsou nedostatky a těm bohužel nerozumí. Zeptejte se výpravčích, průvodčích a strojvůdců proč je nádraží Brno hlavní špatné. Budova se může ponechat, tu nikdo nebourá. Je však nutný posun. Nikoliv v oblouku ale od 5.nástupiště k řece. Vede tam tramavaj a na druhé straně je velké místo na prakoviště.

0/0
18.4.2015 6:17

P79a34v39e41l 59O44d47r46a93z86i79l 6854409217930

Ale ovšem, dejme slovo odborníkům. Proč by do toho měli kafrat cestující !!

0/−3
16.4.2015 14:19

J31a77r34o31s83l76a58v 76D15i95t15t70r19i47c86h 2716215185763

Většina cestujících do toho v referendu kafrat ani nebude to máte naprostou pravdu. Dojíždějící hlasovat nebudou...

+1/0
16.4.2015 15:07

P22a80v26e90l 60O27d98r39a83z97i67l 6714389847190

Což je chyba.

+2/−1
16.4.2015 16:49

R48o75m75a20n 36J91e74s37c33h70k49e 9968595737815

Architekti nejsou odborníci na dopravu. Zeptejte se průvodčích, výpravčích, strojvůdců a dispečerů proč je kolejově nádraží v Brně špatné. Tento problém se řeší od roku 1928 - soutěž a 14 projektů. Žádný nebyl dokonalý.

0/0
18.4.2015 6:20

M78i13r73o58s94l13a69v 60V35y91k10o77u89p14i75l 3210956323435

Obávám se, že pokud bude vybraná varianta opravy stávajícího, tak se to zpomalí s ohledem na archeologický průzkum, historické fresky na zdech a neuvěřitelně prodraží, jako vždy, když se opravuje něco staršího, kdy se objevuje co všechno se ještě musí mimo plán udělat a co v projektu nebylo a s čím se nepočítalo...atd.

Bude to masakr neuvěřitelných rozměrů, který nakonec nevyřeší hlavní problémy nádraží jako je dopravní obslužnost a podobně, ale po dobu rekonstrukce bude 1/2 Brna ochrnuta stavební činností. S tím také příjde to, že se 10 let bude jezdit stejně z jiného nádraží a dojíždět do centra vloženými spoji = hromada přesedání.

Pozemky, které vlastní splekulanti, stejně dobře prodají spekulanti na něco jiného (a spíše ještě lépe než státu), protože  se tam bude  stavět tak jako tak. Takže jestli si něko myslí, že je tímto potrestá tak je to holý nesmysl.

A argument o vzdálenosti odsunuté polohy je opravdu úsměvný. Navíc stejně většina lidí z nádraží pokračuje dále, takže tento argument by mohl pocházet nejspíše od bezdomovců, kteří tam mají skutečně již roky svá stanoviště.

Nicméně díky tempu a nekonečným debatám a konferencím odborníků se Brno stejejně nedočká v dohledné době ničeho, protože všechny peníze spolkne Praha a její tunel Blanka, který má prý být již v roce 2023 finálně otevřen.

+7/−4
16.4.2015 13:11

P70a76v45e29l 42O48d87r20a75z93i10l 6534269607800

No, myslíte, že v odsunuté poloze by arch. průzkum neproběhl? Ale to víte, že proběhl. Jaké historické fresky máte na mysli? Mají se stavět nové budovy. A ano, vzdálenost odsunuté polohy, když díky tomu musíte přidat jeden přestup a čekat, než se i několik vlaků narve do jedné dvou linek, ano, to je pro denně dojíždějící důležité.

+1/−4
16.4.2015 16:51

M34i18c76h35a25l 58K22v83á75č 3413452876986

Strašně mě fascinuje to datum 2030, 2050 !!

0/0
16.4.2015 13:02

J26a37r48o16s35l82a38v 62D45i63t84t48r28i19c69h 2176185415293

2030 je reálný datum pouze s variantou u řeky, kde je hotový projekt, další varianty jsou utopie. To je jako když Vokřál řekne, že chce příští rok budovat šalinu na Kamechy, stejná utopie.

+1/−1
16.4.2015 15:09

B53r80o36n50i95s46l19a58v 93Š44i98m40o43n32í60k 5712685672277

Mimochodem ta strašná vzdálenost je zhruba stejná jako z nádraží na Českou

+4/−8
16.4.2015 12:11

P25a63v24e26l 48M69o57r26a55v51e13c 3522569872648

Prosím, přijeďte někdy vlakem s kufrem a trmácejte se až na Českou na nejbližší dopravní uzel MHD, ano?

+3/−2
16.4.2015 12:23

P60a57v30e89l 38S56t40a48v38j31a11n40í34k 6768585507511

Zajímavá myšlenka. Teď jdete taky na Čáru, nebo využijete toho co staví před nádražím?

Mně se líbilo, jak s tím zatočili soudruzi, když dělali novej autobusák. Jedna smyčka šaliny a opičí dráha jako bonus.

Před nádražím, místo aby šalinu hodili pod zem, tak vytvořili další opičí dráhu s uzlem, který se téměř nedá rozetnout.

Na toto navazovat, to chce fakt odborníky a ne politiky, natož veřejnost.

+3/0
16.4.2015 12:32

P91a54v26e12l 15K21o77l34á50č94e15k 9164474562431

Myslím, že cílíte na podstatu problému a tím je to, že zkrátka jen ten dopravní uzel před nádražím, je dnes již málo.

+2/−1
16.4.2015 12:36

T79o84m12á69š 42T22a37t77í85č41e22k 5840232910978

Ááno, ááno, jak račte pane: tak přesuneme nejen rolu do polí, ale ještě taky do těch polí přesuneme všecky šaliny a busy. Jó, na drajfy abych nezapomněl. :-/

+3/0
16.4.2015 13:56

R74o13b59e58r35t 54M81o52t81k33a 4796947329495

Do polí ne, ale za Zvonařku. Kdyby se přesunulo i MHD nemuseli by lidi z autobusu šlapat pěšky na nádraží.

+1/−2
16.4.2015 14:21

P92a91v94e51l 26O38d64r44a46z23i72l 6154229137260

Jenže MHD se přesouvat nemá, víme?

+1/−3
16.4.2015 14:22

P90a29v78e58l 46S45t56a80v92j73a90n96í61k 6318745207711

Jistě, bude tam parkoviště taxíků…

+1/−1
16.4.2015 15:59

P43a85v89e89l 95O55d58r57a61z61i39l 6534469327370

A to kdoví jestli.

0/−2
16.4.2015 16:53

L90i33b13o73r 42Z58a75v68ř10e27l 8139546631162

Když o tom nic nevíš,tak se neztrapňuj, Mhd bude zajištěno jak kolejovou tak busovou dopravou

+1/0
17.4.2015 17:08

P89a34v74e78l 85O25d31r16a69z41i71l 6274969177910

Super, dejte mi link na propozice.

0/0
17.4.2015 22:53

R20o58m64a82n 66J93e87s88c25h43k12e 9438685857445

Proč se postavila Zvonařka. Aby ubylo autobusů. Teď jezdí plno žlutých autobusů před Grand. To je ten paradox. Vyhnat na Zvonařku.

0/0
18.4.2015 7:33

P42a49v68e32l 85M81o52r38a24v25e66c 3582619842758

Ne, dnes jedu šalinou z hlaváku, z největšího uzlu MHD. U odsunutého nádraží budou stavět dvě linky (tedy pokud bude Brno mít peníze na infrastrukturu). A neřeším delší dojezdovou vzdálenost.

Ad soudruzi s autobus.nádražím: jo, pohnojili to. Zvonařka je bída. A ODS chce totéž udělat s vlakem. Děkuji nechci.

Ano, chce to odborníky na rozhodnutí. Hlavně ne politiky (ať už z ODS nebo SZ).

Btw. jak jsem psal, většina odborníků je proti odsunu na Zvonařku.:-P

+3/−1
16.4.2015 12:43

P35a66v65e20l 44S44t46a60v75j27a73n89í71k 6448275387851

Architekt nerovná se odborník, jasný?

+2/−1
16.4.2015 12:45

P73a30v72e48l 41M25o63r63a94v42e97c 3332159182218

Nepíšu jen na základě tohoto článku, jasný?

A jinak, architekt JE relevantní odborník na část této problematiky.

+2/−2
16.4.2015 13:24

P63a58v77e91l 98S33t49a83v66j31a93n42í24k 6468355987371

Nicméně potřebuje spoustu vstupů a neumím si nijak uvědomit, kdo z brněnských architektů projektoval nějakou stanici. Projektoval jsem kde co, ale nejšílenější je, když se člověk něco učí za pochodu…

+1/0
16.4.2015 16:40

R50o45m84a22n 53J60e70s12c69h76k46e 9208405517635

Proč se někdo nezeptá výpravčích, průvodčí, dispečerů a strojvůdců, kteří několikrát týdně jezdí na Brno hlavní. Architekti nejsou odborníci na provoz. Viděl jsem studii - namalované domečky u nádraží. Před lety jsem byl na diskusi o přestavbě nádraží. Byli tam projektanti z VUT a na můj dotaz, kolik namalovali reálných nádraží z nich vylezlo, že ani jedno. Stačí se podívat na nepovedená  nádraží v Adamově, Blansku a Rájci -Jestřebí z roku 1996. OPRAVDU ODBORNÍCI.

0/0
18.4.2015 21:12

P62a25v21e78l 45M92o87r12a17v97e78c 3152269772388

Píšu snad někde, že jen architekti jsou ti jediní kdo o tom má rozhodovat? Nepíšu..

Btw. když odkazujete na nádraží v Adamově, Blansku a Rájci: kdo je tam tedy projektoval? A co je na nich nepovedené (např. an poloze)? Nic o tom nevím, rád se poučím.

0/0
18.4.2015 21:26

R63o67m90a61n 48J91e64s60c91h55k17e 9248615227185

Například nádraží v Rájci-Jestřebí jsou uzounké nízké peróny šířky 140 cm. Přitom bezpečnostní vzdálenost  od hrany je 80 cm. Spočítejte 2 krát 80 cm a šířku člověka. Alespoň by měla být šíře 250 - 300 cm. Dneska tam jezdí vlaky rychlostí 140 km. Chybí tam podchod čí lávka. Od přestavby v roce 1996 tam přejeli 18 lidí.

Když stavěli novou staniční budovu, tak zapomněli na čekárnu pro cestující. Tu pak dodatečně přilepili vedle budovy.

V Blansku je jeden vysoký perón a dva nízké. Zeptejte se maminek, jak se jim nastupuje s kočárkem. K vysokému perónu se nedostanete bezbariéově. Pouze, když požádáte výpravčího.

0/0
18.4.2015 21:50

P41a12v68e78l 30M44o11r41a21v34e43c 3472169162368

OK, já sice obě nádraží znám a žádného takového problému si nevšiml (až na podchod v Rájci, ale ten by byl problematický, cenově i tím že by lidi chodili stejně vrchem). Ale argumenty beru.

A teď: to jestli je peron tak nebo onak široký je naprosto jiný problém než kde má nádraží stát, nemyslíte?

0/0
18.4.2015 22:09

R82o41m48a12n 84J84e71s47c86h13k69e 9688135637835

V Blansku na městě je malý podchod a lidé jím rádí chodí, já také.

V Brně na hlavním je hlavní problém právě na nástupištích, které jsou v esíčku. Je tam špatně vidět - zde je problém pro průvodčí a strojvedoucí. Právě ta varianta u pošty počítá kolejové řešení v oblouku a to je to špatné. Velice špatně se kontroluje nazastávkách v oblouku například v Bílovicích a Babicích. Jednou se nám stalo v Bílovicích, že průvodčí nestačil vlézt do vlaku a ten mu ujel.

Další problém Brna hlavní je nedostatečný počet kolejí. Také výjezd přes most Koliště je problém, tam se musí zvětšit poloměr oblouku.

Není jednoduché řešení. Dále by to chtělo v podchodech udělat

nakloněný svah aby tam mohli jezdit invalidé a kočárky jako třeba Praha Holešovice.

Když by se přidala železniční zastávka u Hornbachu, tak by ubylo pár cestujících v MHD.

0/0
19.4.2015 7:41







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.