Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Nádraží v Brně by se odsouvat nemělo, zní názor odborníků

Brněnský magistrát stále pálí otázka, co se zanedbaným hlavním nádražím. Česká komora architektů proto uspořádala ve středu první odbornou rozpravu ohledně budoucího osudu stavby. Čtyři desítky odborníků se nakonec shodly, že nejlepším řešením bude nechat nádraží na místě a rekonstruovat.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

B25o48h81u69š 22H13a49v30e14l 7320682387398

Vždycky se najde "odborní".

Například na opravu starého, ten debil, co navrhl dlažbu (malé kostky), asi nejezdí s kufrem vlakem. To je userfriendly jak prase!

0/0
22.4.2015 11:30

E34d27u92a73r84d 33B71l89a38z57e23k 1563920165875

koukal jsem na nějaká 4k videa (na 4k monitoru) a nabídlo mi to videa z místa strojvedoucích japonských rychlovlaků a ve městech bylo každé 2.! v oblouku!!!!!!!!!!!!!!!:-P

 A nevadilo to:-), v době kamerových systémů a PC proč taky???8-o

 Nádraží v centru, natož starého města a s historickou hodnotou (jen natřít a uklidit!), je pecka, kdy toto dodatečně dokážete ve stávajícím městě leda jako metro - pod zemí..., nebo že by jste několik historických budov vykoupili a zbourali... ;-D

 Plánované nové (nový nerovná se lepší!...) daleko na jihu u Zvonařky by nebylo v centru ale již docela mimo a spíše blízko jen industriální části s podniky a sklady... Již daleko na pěškobusem do centra :-(

 A hlavně by za ty miliardy stát zase pomohl "potřebným" - značkovým prodejnám co by opět zabíraly 75% "nádraží" ;-€Tak to "dík" ;-O

  Navíc by šlo zase o hranatý ocelo-sklo-betonové krabice nejspíš...  A 10 let by se skákalo auty abusy po staveništi po celém jihu města...

+1/0
18.4.2015 18:10

R56o14m60a35n 84J63e69s29c79h12k46e 9398985397305

Architekti nejsou odborníci na dopravu. Alespoň Ti dnešní. Zeptejte se dispečerů, výpravčích, strojvůdců a průvodčích proč je kolejově nádraží v Brně špatné.

Tento problém se řeší od roku 1928 - byla soutěž a 14 projektů. Hodnotilo se 7 projektů, jeden dostal zvláštní cenu. Žádný nebyl dokonalý. Já nejsem ani pro nádraží v oblouku ani pro nádraží u Zvonařky.

Já jsem pro nádraží od 5. nástupiště k řece. Z jedné strany vede tramvaj a na druhé straně na ulici Uhelná je hodně místa na velké parkoviště.

+3/0
18.4.2015 6:25

P31a64v87e42l 98O59d26r12a27z15i51l 6864909687220

To je soukromý pozemek, pokud vím.

0/0
18.4.2015 20:27

R28o95m61a72n 10J71e42s52c75h64k96e 9228715477925

Na Uhelné jsou pozemky , které již dříve koupily ČSD a město Brno. I když dnes to může být jinak. V každém případě by na tom hodně lidí chtělo vydělat.   Spíše pozemky u Zvonařky patří podnikatelům z ODS a proto tlačí výstavbu právě tam aktivní Kotzian. Aby vydělali.

+2/0
18.4.2015 21:01

T71o60m17a56s 90C91e15n73e87k 6957874580183

Náhodou, nádraží u řeky má tu výhodu, že jednou za 100 let je z toho přístav.

+1/−1
17.4.2015 14:08

J78a21r81o38m21í88r 27P42e47t65l30a38c87h 2224212765113

Já bych opravil to 180 let staré nádraží, ale pro jistotu bych tam kromě aut, zakázal i vlaky ;-D

0/0
17.4.2015 11:41
Foto

H54a63n33a 43A90n79t44o76n30o23v32á 6727759224224

A mně by se nejvíc líbilo kdyby se z Maloměřic udělalo hlavní nádraží (teď je tam seřaďovací). Měla bych to nejblíž.

0/0
17.4.2015 8:55

P34a72v63e81l 68M11o81r29a60v33e93c 3852279122798

Já jsem zase pro VRT s tunelem přes Kohoutovice a podzemním nádraží tamtéž. Protože bydlím v Kohoutkách:-P

0/0
17.4.2015 11:43

P92a95v86e58l 42O93d84r44a30z12i92l 6434689147190

Já pořád nerozumím tomu, proč nádraží pod Petrovem potřebuje pro VRT tunel pod Kohoutovicemi a nádraží o kousek vedle už ne.

0/0
17.4.2015 15:48

L73u89k18á25š 63B48a57z94a42l45a 9729438722

No tak nádraží bych přesunul do míst dnešního dolního nádraží (což je pokud se nepletu ona varianta u řeky) zároveň s tím by bylo vhodné rekonstruovat zvonařku čímž by při troše dobré vůle bylo možné vybudovat na části současného autobusového nádraží přestup na mhd (pravda bylo by to od vlaku dál než v současné době, ale při dobře udělaném projektu by to zas takový problém být nemusel). Vznikla by tak velmi dobrá varianta pro přestup z vlaku na bus nebo mhd a spokojení by byly všichni

+3/−4
17.4.2015 8:35

P20a95v92e26l 73O50d29r36a85z26i78l 6274489387430

Problém je v tom, že MHD je plánována mizerně, nebo nijak. Že jakýmkoliv přesunem uzlu MHD utrpí centrum je jasné, ale asi nepodstatné.

+1/−1
17.4.2015 10:37

T78o74m66á22š 25J50o58h14á77n11e48k 6408454102533

Já jsem tedy jednoznačně pro zachování nádraží v současné poloze, protože které město se může pochlubit hlavním vlakovým nádražím prakticky přímo v centru. Nicméně rád bych polemizoval s jedním názorem v textu a sice, že po případném přesunu nádraží výrazně ubude lidí, kteří budou využívat vlaky. A na to pan Pavlíček přišel jak, respektive to si opravdu myslí, že všichni začnou jezdit autem? A kde budou parkovat? Drtivá většina těch, co nyní jezdí do Brna vlakem, by jezdila vlakem dále, protože čas, který by ušetřila za jízdu autem, ztratí hledáním parkovacího města v auty přeplněném městě.

+3/−1
17.4.2015 8:33

P22a69v60e22l 34M34o19r76a68v28e83c 3812879722388

Současná poloha není vhodná z několika hledisek (z hlavy si nepamatuju). I skoro všichni odpůrci odsunu ke Zvonařce s tímto souhlasí.

Na nádraží v odsunu by jezdilo pořád dost lidí, ale část už ne - právě proto že by cesta trvala déle, jednak sama o sobě a druhak protože přetížené linky od nového nádraží resp. kolony na křižovatce Nové Sady.

+1/−1
17.4.2015 11:45

T97o24m20á23š 25T66a78t59í28č31e60k 5900252240358

Ale ano, zhoršení veřejné dopravy má za následek vyšší počet osobníchh automobilů.

Bydlel jsem v Líšni, nastupoval jsem na bus na Klicperové. Ten mně dovezl za 12 - 15 minut na Čáru, no neber to. Potom ti yntelygendi na radnici (se souhlasem zelenáčů v čele se sluníčkem Vlašínem) rozhodli, že aby se šetřilo životní prostředí, nebudou do města zajíždět autobusy. Kromě toho se snížil počet busových linek, takže třeba ta, kterou jsem kdysi jezdil, dnes jezdí za bývalý dvě. Ve finále teda člověk není za čtvrt hodiny ani na Staré osadě, aby šťastně přestoupil na šalinu do štatlu. - No řekni mně, kdo ze staré Líšně bude ještě jezdit hromadnou dopravou? Třičtvrtě hodiny sem, třičtvtě hodiny zpátky? Už jenom důchodce nebo nezletilec.

+1/0
18.4.2015 16:52

P19a83v36e41l 13O19d66r36a13z19i69l 6974969937400

Klicperova -> náměstí Karla IV. -> Mifkova, tram. -> hlnádr

Není to 15 a už vůbec ne 12 minut, ale ne 45;-)

0/0
18.4.2015 20:41

L67u70d40ě48k 13M33u30s31e83l86í43k 3196419

Páni politici by se měli chytit za nos-proč nejde starý nádraží opravit?

Protože je celý pronajaté-kuk a je to venku.

Takže hledejte cestu ven;-D

+1/−1
16.4.2015 19:47

M89a73r42t92i61n 43V18e10r55n55e68r 3296409861160

Ale prosím. Klidně ho odsuňte; kdysi mi to sice strašně vadilo, ale když slyším tu spoustu argumentů, jak to je jediná rozumná možnost...

Jenom s jednou podmínkou - přinejmenším zachovejte současnou návaznost na MHD. Tedy stav, kdy a) jsou od nádraží bez přestupu dosažitelné až na jednu všechny konečné tramvají (klidně to zlepšete na úplně všechny, budete frajeři), a b) na každou zastávku MHD lze od nádraží dojet s nejvýše jedním přestupem. Abychom si rozuměli, "od nádraží" neznamená "z místa půl kilometru vzdáleného".

Půjde to? Fajn, račte odsunovat.

+3/−1
16.4.2015 17:39

L14i55b68o81r 64S87e62v88e60r76a 2202126872615

Nadpis o odbornících považuji za neseriózní. K problému by se měli vyjádřit hlavně odborníci železniční dopravy. V tom je přece jádro pudla. Námitky, že budou mít potíže mimobrněnští s dopravou  na pracoviště se mně zdají malicherné, protože jsem měl před léty možnost celý projekt prostudovat a i tento problém byl v návrhu řešen. Stejně podpásové vidím poukazování na to, kdo se na pozemcích napakuje, protože tím jen apeluje na lidskou závist. Buď chceme Brno zmodernizovat nebo budeme zapšknutě oprašovat vše staré a dívat se jak Praha  buduje, někdy málem něco jako Hladovou zeď. Záhadou je mně i poukazování na referendum k přesunu nádraží, tedy na něco co neplatí. Zastánci přesunu udělali tehdy hloupost, že naváděli příznivce aby nehlasovali, protože při malé účasti nebude referendum platné. Proto jsem se s celou rodinou hlasování nezúčastnil, netuše, že bude v budoucnu někdo mávat něčím co neplatí.

+9/−5
16.4.2015 13:30

T51o54m69á98š 34T45a38t75í75č45e63k 5850402220248

Jo, před letys studoval projekt. To byl asi ještě ten původní, komunistický, kdy se mělo budovat Jižní centrum a zdvojnásobit tak střed města. Ale to už má s realitou společnýho asi tolik jako prvomájový průvody.

+4/−4
16.4.2015 14:00

R71o28m72a45n 23J26e38s27c61h54k53e 9378835817265

V roce 1928 byla soutěž a 14 projektů. 7 se hodnotilo a jeden dostal zvláštní cenu. Žádný nebyl dokonalý.

V článku jsou odborníci architekti. Problém je provozní řešení kolejiště, Tam

jsou nedostatky a těm bohužel nerozumí. Zeptejte se výpravčích, průvodčích a strojvůdců proč je nádraží Brno hlavní špatné. Budova se může ponechat, tu nikdo nebourá. Je však nutný posun. Nikoliv v oblouku ale od 5.nástupiště k řece. Vede tam tramavaj a na druhé straně je velké místo na prakoviště.

0/0
18.4.2015 6:17

P50a40v29e47l 13O11d97r29a15z51i77l 6374789337270

Ale ovšem, dejme slovo odborníkům. Proč by do toho měli kafrat cestující !!

0/−3
16.4.2015 14:19

J78a56r50o74s87l57a47v 65D73i44t23t36r18i54c80h 2186535935593

Většina cestujících do toho v referendu kafrat ani nebude to máte naprostou pravdu. Dojíždějící hlasovat nebudou...

+1/0
16.4.2015 15:07

P93a32v65e91l 18O22d72r97a66z93i45l 6874589937430

Což je chyba.

+2/−1
16.4.2015 16:49

R74o95m86a19n 92J68e13s74c55h12k89e 9748885747345

Architekti nejsou odborníci na dopravu. Zeptejte se průvodčích, výpravčích, strojvůdců a dispečerů proč je kolejově nádraží v Brně špatné. Tento problém se řeší od roku 1928 - soutěž a 14 projektů. Žádný nebyl dokonalý.

0/0
18.4.2015 6:20

M42i33r42o29s39l94a22v 64V41y61k25o58u80p70i38l 3550636413745

Obávám se, že pokud bude vybraná varianta opravy stávajícího, tak se to zpomalí s ohledem na archeologický průzkum, historické fresky na zdech a neuvěřitelně prodraží, jako vždy, když se opravuje něco staršího, kdy se objevuje co všechno se ještě musí mimo plán udělat a co v projektu nebylo a s čím se nepočítalo...atd.

Bude to masakr neuvěřitelných rozměrů, který nakonec nevyřeší hlavní problémy nádraží jako je dopravní obslužnost a podobně, ale po dobu rekonstrukce bude 1/2 Brna ochrnuta stavební činností. S tím také příjde to, že se 10 let bude jezdit stejně z jiného nádraží a dojíždět do centra vloženými spoji = hromada přesedání.

Pozemky, které vlastní splekulanti, stejně dobře prodají spekulanti na něco jiného (a spíše ještě lépe než státu), protože  se tam bude  stavět tak jako tak. Takže jestli si něko myslí, že je tímto potrestá tak je to holý nesmysl.

A argument o vzdálenosti odsunuté polohy je opravdu úsměvný. Navíc stejně většina lidí z nádraží pokračuje dále, takže tento argument by mohl pocházet nejspíše od bezdomovců, kteří tam mají skutečně již roky svá stanoviště.

Nicméně díky tempu a nekonečným debatám a konferencím odborníků se Brno stejejně nedočká v dohledné době ničeho, protože všechny peníze spolkne Praha a její tunel Blanka, který má prý být již v roce 2023 finálně otevřen.

+7/−4
16.4.2015 13:11

P78a83v31e44l 11O89d90r56a20z88i27l 6474829337420

No, myslíte, že v odsunuté poloze by arch. průzkum neproběhl? Ale to víte, že proběhl. Jaké historické fresky máte na mysli? Mají se stavět nové budovy. A ano, vzdálenost odsunuté polohy, když díky tomu musíte přidat jeden přestup a čekat, než se i několik vlaků narve do jedné dvou linek, ano, to je pro denně dojíždějící důležité.

+1/−4
16.4.2015 16:51

M60i21c55h39a64l 48K61v41á54č 3573762196316

Strašně mě fascinuje to datum 2030, 2050 !!

0/0
16.4.2015 13:02

J13a26r55o36s42l24a95v 49D21i88t41t38r47i47c12h 2746235235413

2030 je reálný datum pouze s variantou u řeky, kde je hotový projekt, další varianty jsou utopie. To je jako když Vokřál řekne, že chce příští rok budovat šalinu na Kamechy, stejná utopie.

+1/−1
16.4.2015 15:09

B35r47o20n27i10s34l76a36v 26Š52i75m85o34n80í68k 5532925422907

Mimochodem ta strašná vzdálenost je zhruba stejná jako z nádraží na Českou

+4/−8
16.4.2015 12:11

P15a68v37e92l 49M31o24r10a26v10e59c 3652419432448

Prosím, přijeďte někdy vlakem s kufrem a trmácejte se až na Českou na nejbližší dopravní uzel MHD, ano?

+3/−2
16.4.2015 12:23

P82a83v92e98l 54S12t65a86v78j95a45n13í16k 6578785927191

Zajímavá myšlenka. Teď jdete taky na Čáru, nebo využijete toho co staví před nádražím?

Mně se líbilo, jak s tím zatočili soudruzi, když dělali novej autobusák. Jedna smyčka šaliny a opičí dráha jako bonus.

Před nádražím, místo aby šalinu hodili pod zem, tak vytvořili další opičí dráhu s uzlem, který se téměř nedá rozetnout.

Na toto navazovat, to chce fakt odborníky a ne politiky, natož veřejnost.

+3/0
16.4.2015 12:32

P41a32v18e72l 97K54o70l94á85č33e59k 9354664862441

Myslím, že cílíte na podstatu problému a tím je to, že zkrátka jen ten dopravní uzel před nádražím, je dnes již málo.

+2/−1
16.4.2015 12:36

T52o88m96á84š 60T92a87t88í48č80e57k 5960132280178

Ááno, ááno, jak račte pane: tak přesuneme nejen rolu do polí, ale ještě taky do těch polí přesuneme všecky šaliny a busy. Jó, na drajfy abych nezapomněl. :-/

+3/0
16.4.2015 13:56

R52o46b16e49r33t 19M34o71t84k38a 4326137689775

Do polí ne, ale za Zvonařku. Kdyby se přesunulo i MHD nemuseli by lidi z autobusu šlapat pěšky na nádraží.

+1/−2
16.4.2015 14:21

P15a61v21e18l 11O59d27r59a93z42i25l 6534429697910

Jenže MHD se přesouvat nemá, víme?

+1/−3
16.4.2015 14:22

P49a57v66e76l 78S80t22a28v26j62a34n27í26k 6228555377891

Jistě, bude tam parkoviště taxíků…

+1/−1
16.4.2015 15:59

P28a20v42e29l 45O87d12r67a88z92i52l 6724349797750

A to kdoví jestli.

0/−2
16.4.2015 16:53

L64i79b44o80r 64Z35a88v96ř92e42l 8949546751412

Když o tom nic nevíš,tak se neztrapňuj, Mhd bude zajištěno jak kolejovou tak busovou dopravou

+1/0
17.4.2015 17:08

P10a46v48e14l 35O34d32r36a72z13i68l 6634189897860

Super, dejte mi link na propozice.

0/0
17.4.2015 22:53

R69o55m91a82n 58J62e46s76c74h72k63e 9398235497855

Proč se postavila Zvonařka. Aby ubylo autobusů. Teď jezdí plno žlutých autobusů před Grand. To je ten paradox. Vyhnat na Zvonařku.

0/0
18.4.2015 7:33

P50a42v36e36l 87M55o13r67a97v54e53c 3372179412218

Ne, dnes jedu šalinou z hlaváku, z největšího uzlu MHD. U odsunutého nádraží budou stavět dvě linky (tedy pokud bude Brno mít peníze na infrastrukturu). A neřeším delší dojezdovou vzdálenost.

Ad soudruzi s autobus.nádražím: jo, pohnojili to. Zvonařka je bída. A ODS chce totéž udělat s vlakem. Děkuji nechci.

Ano, chce to odborníky na rozhodnutí. Hlavně ne politiky (ať už z ODS nebo SZ).

Btw. jak jsem psal, většina odborníků je proti odsunu na Zvonařku.:-P

+3/−1
16.4.2015 12:43

P11a27v98e19l 32S86t12a71v27j77a62n69í72k 6418705947191

Architekt nerovná se odborník, jasný?

+2/−1
16.4.2015 12:45

P86a85v62e36l 37M81o11r41a65v86e92c 3382159342398

Nepíšu jen na základě tohoto článku, jasný?

A jinak, architekt JE relevantní odborník na část této problematiky.

+2/−2
16.4.2015 13:24

P45a63v70e46l 40S13t26a98v48j70a19n57í35k 6858405367371

Nicméně potřebuje spoustu vstupů a neumím si nijak uvědomit, kdo z brněnských architektů projektoval nějakou stanici. Projektoval jsem kde co, ale nejšílenější je, když se člověk něco učí za pochodu…

+1/0
16.4.2015 16:40

R58o43m50a30n 78J83e72s45c96h77k65e 9108185427215

Proč se někdo nezeptá výpravčích, průvodčí, dispečerů a strojvůdců, kteří několikrát týdně jezdí na Brno hlavní. Architekti nejsou odborníci na provoz. Viděl jsem studii - namalované domečky u nádraží. Před lety jsem byl na diskusi o přestavbě nádraží. Byli tam projektanti z VUT a na můj dotaz, kolik namalovali reálných nádraží z nich vylezlo, že ani jedno. Stačí se podívat na nepovedená  nádraží v Adamově, Blansku a Rájci -Jestřebí z roku 1996. OPRAVDU ODBORNÍCI.

0/0
18.4.2015 21:12

P53a32v33e19l 69M34o64r15a69v85e23c 3642289332758

Píšu snad někde, že jen architekti jsou ti jediní kdo o tom má rozhodovat? Nepíšu..

Btw. když odkazujete na nádraží v Adamově, Blansku a Rájci: kdo je tam tedy projektoval? A co je na nich nepovedené (např. an poloze)? Nic o tom nevím, rád se poučím.

0/0
18.4.2015 21:26

R55o35m59a65n 78J70e82s19c66h78k96e 9118425357605

Například nádraží v Rájci-Jestřebí jsou uzounké nízké peróny šířky 140 cm. Přitom bezpečnostní vzdálenost  od hrany je 80 cm. Spočítejte 2 krát 80 cm a šířku člověka. Alespoň by měla být šíře 250 - 300 cm. Dneska tam jezdí vlaky rychlostí 140 km. Chybí tam podchod čí lávka. Od přestavby v roce 1996 tam přejeli 18 lidí.

Když stavěli novou staniční budovu, tak zapomněli na čekárnu pro cestující. Tu pak dodatečně přilepili vedle budovy.

V Blansku je jeden vysoký perón a dva nízké. Zeptejte se maminek, jak se jim nastupuje s kočárkem. K vysokému perónu se nedostanete bezbariéově. Pouze, když požádáte výpravčího.

0/0
18.4.2015 21:50

P98a40v38e96l 14M12o61r31a65v12e93c 3382809442648

OK, já sice obě nádraží znám a žádného takového problému si nevšiml (až na podchod v Rájci, ale ten by byl problematický, cenově i tím že by lidi chodili stejně vrchem). Ale argumenty beru.

A teď: to jestli je peron tak nebo onak široký je naprosto jiný problém než kde má nádraží stát, nemyslíte?

0/0
18.4.2015 22:09

R29o54m21a31n 32J40e49s51c63h50k69e 9238665397725

V Blansku na městě je malý podchod a lidé jím rádí chodí, já také.

V Brně na hlavním je hlavní problém právě na nástupištích, které jsou v esíčku. Je tam špatně vidět - zde je problém pro průvodčí a strojvedoucí. Právě ta varianta u pošty počítá kolejové řešení v oblouku a to je to špatné. Velice špatně se kontroluje nazastávkách v oblouku například v Bílovicích a Babicích. Jednou se nám stalo v Bílovicích, že průvodčí nestačil vlézt do vlaku a ten mu ujel.

Další problém Brna hlavní je nedostatečný počet kolejí. Také výjezd přes most Koliště je problém, tam se musí zvětšit poloměr oblouku.

Není jednoduché řešení. Dále by to chtělo v podchodech udělat

nakloněný svah aby tam mohli jezdit invalidé a kočárky jako třeba Praha Holešovice.

Když by se přidala železniční zastávka u Hornbachu, tak by ubylo pár cestujících v MHD.

0/0
19.4.2015 7:41







Najdete na iDNES.cz