Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Osmnáct metrů a patery dveře. Do Brna dorazil nový kloubový trolejbus

Pět dveří, přes osmnáct metrů na délku a osmačtyřicet sedadel. Od května bude brněnskými ulicemi jezdit nový kloubový trolejbus značky Škoda 31Tr SOR. V pátek ho přivezli z Plzně. Následovat bude dalších devětadvacet vozů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

S60t61a79n98i12s38l59a94v 92Č79e16š76k93a 8587806395349

"""Dopravní podnik města Brna (DPMB) nakoupí celkem třicet nových kloubových trolejbusů. Stejný počet starých vyřadí.

...

„Nasadíme je na linky 25 a 26, kde jsou potřeba vozy s větší kapacitou. Prozatím na těchto linkách jezdí v době dopravní špičky kloubové autobusy,“ podotkla mluvčí.""""

----

Je vidět, že paní nebo slečna redaktorka MHD opravdu rozumí, protože mluvčí DPMB určitě tak mimo není.

DPMB může stěží vyřadit třicet starých kloubových trolejbusů, protože jich má pouze 24, z čehož je pouze 8 opravdu starých (byť stále dobrých) vozů 15Tr. Moc bych se divil, kdyby se vyřazovaly nízkopodlažní trolejbusy 22Tr a 25Tr, kterých je také po osmi. Navíc by po jejich vyřazení bylo kloubových trolejbusů v Brně zase zoufale málo.

A na linkách 25 a 26 ve špičkách kloubové autobusy jezdí jen výjimečně, místo kloubových trolejbusů zde jezdí totiž ty krátké dvanáctimetrové (občas pěkně nacpané). Kloubové autobusy jezdí pouze na lince 26 v sedle (nikoliv ve špičce!), protože v té době pokračují do Lesné.

A pokud jde o tu níže diskutovanou hnanou pouze zadní nápravu, je to bohužel pravda. Svého času stály skoro všechny 25Tr díky tomu, že byla v háji.

Ony jsou totiž vozy 22Tr, tedy poslední skutečné trolejbusy ze Škody Ostrov (a ne "autobusy s fajama", jak trochu pohrdlivě říkají řidiči) vtipně řešené tak, že zadní polovina je mírně zvyšená, do zadních dveří je pak malý schůdek, což nevadí. A díky tomu nezaclání vzadu obrovská bedna s motorem ani naležato jako v 25Tr, ani nastojato jako v Solarisech a tuším SOR, navíc je tak jednoduše vyřešen pohon prostřední nápravy podobně jako ve starých vozech 15Tr. A je tak mimochodem, neslyšel jsem brněnského řidiče, který by dával přednost novým trolejbusům řadou 25Tr počínaje.

0/0
23.4.2015 16:04

J69i92ř10í 52P20e43š 7966840823561

Ale je že pěkné, ten šalinbus ?;-D

0/0
23.4.2015 13:47

M73i69r40o84s76l27a59v 36V98y18k88o30u20p74i21l 3450446133845

Níže mně zaujala odborná reakce pana Kuřítka. Jako laik v dopravě hlavně vnímám podle mne dost špatný trend nákupu takovýchto velkých "oblud" (jedno jestli trolejáků, autobusů, nebo šalin), které dle mého do malého a členitého Brna s uzkými silnicemi nepatří. To je tak do Moskvy a do obrovských měst, kde jsou dlouhé rovné úseky a je tam pro to vhodná síť komunikací. Tak mi tedy připadá, že tady ty "obludy" (co do rozměru = ne, že by byly škaredé) pořizuje někdo s  velikášskými představami o "GIGA" flotile DPmB. Je to obdoba "úletu" se stavbou mrakodrapu AZ-Tower, ke kterému vede jakási silnička formátu areálové komunikace třeba v areálu Zetoru.

Tady také někdo s velkým egem prosadil něco za každou cenu bez ohledu na stav okolí. Výásledek je ten, že tady každou chvíli stojíme před křižovatkou u M paláce, a zuříme, že nemůžeme vyjet na Heršpickou, která je imr vére ucpaná kolizemi na D1 okolo Brna. Včera tam zrovna najel dlouhý autobus, který znemožnil i při zelené v  našem směru průjezd křižovatkou. Takže mi ti "experti" na dopravu a výstavbu už pěkně lezou krkem, protože nikdo už nepoužívá zdravý selský rozum.

0/0
22.4.2015 13:18
Foto

B59r25o76n96i90s20l56a88v 43G49a28b81r23y28š 2802849351

Jakto "velkých oblud"? Jestliže jsou dnešní kloubové trolejbusy nacpané, tak byste je chtěl nahradit dvanáctimetry? Linka 33 by si to někdy zasloužila taky. Na některých trolejbusových linkách jsem viděl vypomáhat kloubové autobusy, protože je to tam prostě potřeba. V Rusku sice nejsme, ale i přesto je mobilita v Brně celkem vysoká.

0/0
23.4.2015 14:33

P61a93v39e59l 43M32a80r30e44š 2483818351411

Naopak do Brna by se kloubů hodilo mnohem více.Oni na některých linkach suplují léta slibované tramvajové trati a jsou ve špičkách narvané k prasknutí.

Kromě smyčky na České a provizoria v Líšni jezdí brněnské trolejbusy poměrně širokými ulicemi sídlišť a kraje centra,s motaním se úzkými historickými uličkami fakt problém nemají.

Heršpická je z hlediska dopravy průšvih, ovšem svůj podíl na něm mají odmítači odsunu nádraží a nového Jižního centra.Kolem AZ Toweru měla vést nová tramvajová trať na odsunuté nádraží.

0/0
23.4.2015 16:47

M73a97r92t10i33n 41K96u72ř49í73t29k37a 6267856808355

Trolejbusy jsou pěkné, ale čekám, že to bude pr.ů.ser jak Brno. Koncepce jejich pojezdu, tj. hnaná pouze zadní náprava (byť se silnějším motorem) vůbec není do Brna vhodná. V placatém Hradci Králové či Českých Budějovicích zatím není problém, ale v Brně kde jsou páteřní trolejbusové linky vedeny z kopce v Pisárkách, do kopce v Kohoutovicích, už problém je.

Problém se vyskytuje trolejbusů Škoda 25Tr, které jsou úplně stejné, akorát v karoserii jiného výrobce. Mají také úplně stejnou hnací nápravu od výrobce ZF. 

Výsledek: 2-3 z devíti brněnských trolejbusů stojí kvůli nápravě, která mnohdy vydrží s bídou 50.000 km. Zato staré nízkopodlažní kloubáky 22Tr, které mají hnané 2 nápravy, mají nalítánobez problémů už přes půl milionu km.

Problém není v nápravě samotné, ale v tom, že je to náprava konstruovaná pro autobus se spalovacím motorem. Elektromotor má mnohem vyšší dynamické účinky a nápravu výrazně přetěžuje a ničí.

Aneb takhle to dopadá, když o všem rozhodují politici, kterým chybí patřičné znalosti a zkušenosti a je jim pod úroveň vzít v potas připomínky chlapů z vozoven, kteří tyto problémy denodenně řeší. Místo toho se řídí pouze cenou, protože jeden motor a jedna hnací náprava jsou levnější než dvě nápravy a dva motory. Bohužel i ta karoserie je postavená tak, že doplnění druhé hnací nápravy v budoucnu je vyloučeno.

Takže až bude 10 z 30 trolejbusů Škoda 31Tr Sor odstavených kvůli nápravě a začne se o to zajímat EU kvůli dotacím, tak si paní/slečno redaktorko vzpomeňte na tento příspěvek a patřičně to rozmázněte.

A stejně tak si na tento příspěvek vzpomeňte v zimě, až tyto trolejbusy uvíznou v kopci, protože jim na náledí ustřelí nehnaná prostřední náprava do boku.

+4/0
18.4.2015 8:35

T75o11m39á88š 85T83a50t73í35č25e91k 5940752550718

Ježišmarja, nemaluj čerta na zeď. :-( Ne že bych ti nevěřil, ale kurňa ředitele DPMB znám, a nechcu si představit, že by podepsal takové úlet... 8-o

0/0
18.4.2015 14:05

P74a63v12e75l 30M87a23r93e49š 2863618221301

On je jaksi problém v tom, že jiné trolejbusy dnes neseženete. 22Tr je ještě výrobek Škody Ostrov, která si trolejbusy i sama vyvíjela.

Moderní trolejbusy ( jediné dnes dostupné) jsou unifikované vozy, konstrukčně stejné jak pro naftovou tak elektrickou trakci. Je to totiž levnější a servisně jednodušší , vyvíjet samostatně trolejbusy, jež se na trhu udá mnohem méně než autobusů se zřejmě nevyplatí.  - O.T.: napadá mně, kromě několika zemí bývalého východního bloku, jezdí vůbec někde po světě trolejbusy? -

Na druhou stranu možnost zástavby/ponechání spalovacího motoru může být i výhoda . Viz zmíněný Hradec a jejich duobusy na dvou linkách. Jen se radnice zjevně ještě nenaučili tuhle universalitu a možnost obejití se bez trakčního vedení patřičně využívat ve větším měřítku

0/0
18.4.2015 17:12

M20a31r27t45i10n 93K68u47ř52í45t54k89a 6577296748175

1. 22Tr, stejně jako 21Tr byly konstruované jako trolejbusy, proto se také neujaly z nich odvozené autobusy 21Ab.

2. Solaris nabízí i dvoumotorové vozy. 

3. Např v San Francisku jezdí trolejbusy, jsou to dokonce 14Tr a 15Tr z Ostrova.

http://transphoto.ru/show.php?t=2&cid=307

+1/0
18.4.2015 18:13

V48l11a96s92t12i53m73i24l 19S59m47o62l16k88a 9126342710294

Ta unifikace je opravdu zajímavá, ale když bude záplava trolejbusů stát dole pod kopcem, tak z toho bude opravdu víc problémů, než užitku. Přitom dát elektromotor do každého kola na druhé a třetí nápravě není až tak nereálná věc - navíc by tím odpadlo hodně dalších součástek včetně diferenciálu a nápravy by se tím značně zjednodušily.

0/0
18.4.2015 19:35

P63a13v97e55l 94O80d86r33a32z28i56l 6854729687470

Ono by to šlo i do řízené nápravy, není zvláštní důvod, proč ne. To by bylo, sníh, auta a autobusy stojí, trolejáky 6x6 jedou...;-)

0/0
18.4.2015 20:44

J85o10z84e63f 28D27u65h57a13c36e49k 7561160403620

je pravda ze na kohoutovickom kopci vidim docela casto stat pokazene trolejbusy :D nastastie 25+26 nema taky velky kopec

0/0
19.4.2015 11:58

P43e30t27r37a 65N70o19v91á16k26o16v77á 7318546664338

Ano, jak nasněží, tak to na Vinohrady jezdí úplně samo, chcete říct...?

+1/0
19.4.2015 22:33

P86a77v24e29l 88O26d69r52a12z96i55l 6944299547330

A kolikrát za rok sněží? 3 dny?

+1/0
20.4.2015 10:00

P79a92v68e84l 35M67a44r12e76š 2763188781471

Vinohrady, to je taky úlet.

Velké sídliště připojené k městu jednou silnicí ustici na věčně ucpaný městský okruh...

0/0
23.4.2015 16:50

J22a48n 43Ž12á45k 4125624788912

>>>A stejně tak si na tento příspěvek vzpomeňte v zimě, až tyto trolejbusy uvíznou v kopci, protože jim na náledí ustřelí nehnaná prostřední náprava do boku.<<<

Úplně stejně jako kloubové autobusy. Hnaná zadní náprava a až za ní je motor a převodovka. Tato páka pak odlehčuje prostřední nápravu.

0/0
20.4.2015 9:30

P20a73v26e60l 73M35a67r25e24š 2713618921351

Takže konečný počet tykadel, bude stejný jako dnes...

Přitom už léta  se mluví o nutnosti NAVÝŠIT počet trolejbusů.Je to nutná podmínky pro výstavbu nových trolejbusových tratí. Především celé roky plánované prodloužení linky 25 /26 z provizorní konečné Novolíšeňská na terrminál na Jírovu a novou trať přes průmyslovou zónu do Tuřan

0/0
18.4.2015 8:10
Foto

J84a62c69h40y64m 51B75r47z52e79z47i32n40a 6629639532583

Design je tak 20 let do minulosti a sedačky má ty super klouzavy

+2/0
18.4.2015 4:48

A27n91d54r87e82a94s 67L74o92r19e43n61z 3619458278541

U vás v Polsku nemáte ani takový!

0/0
18.4.2015 8:18

P86a63v80e41l 14M46a20r12e54š 2663928781381

Co byste si představoval u trolejbusu za design?

trolejbus vždycky bude velká hranatá krabice

A navíc tohle je vlastně kloubový autobus SOR s elektrovýbavou místo naftového motoru. Tudíž logicky vnější vzhled bude totožný právě s autobusy ( které už po Brně také jezdí). Takhle se vyrábí trolejbusy už posledních pár let, fabrika Škody v Ostrově už dávno neexistuje...

Pořád lepší, než ten asijskej design nových plynových autobusů co je ted v Brně potkávám

0/−2
18.4.2015 8:33

P43e72t14r70a 64N54o69v48á46k12o67v11á 7658706414418

Ale ty klouzavý sedačky jsou fakt mor, to musel vymýšlet ultrablbec, kterému se líbilo jenom to, jak to vypadá.

0/0
18.4.2015 16:21

P85a89v43e30l 76M53a97r82e21š 2543798801511

není konfigurace, typ provedení sedadel v kompetenci objednavatele, tedy DPmB?

Furt lepší tohle než ty textilní sedačky. U plastu alespon vidím, který prase na tom sedělo přede mnou

0/0
18.4.2015 17:15

P43a25v11e88l 46O59d46r38a89z96i90l 6564169497610

Plast je ok, ale ne takovej, na kterým sjíždíte i v zastávce, natož v zatáčce.

0/0
18.4.2015 20:46

P22e40t48r75a 77N70o68v76á59k58o60v88á 7738316594208

Snad jediné horší než tenhle lesklý plast jsou dřevěné sedačky, které jezdí testovací v jednom busu. Zažila jsem je na 67 z Ikey. Jsou to něco jak židličky na venkovní posezení, takže ne celodřevěná sedátka, ale laťka. A aby nezadíraly třísky, tak nalakované. Měla jsem co dělat, abych se i s jednou rukou nadržadle udržela zadkem na židličce.

0/0
19.4.2015 22:38

P73a87v95e12l 85O65d22r29a21z94i12l 6944929517720

Přitom vymyšleno už to bylo - laminátový sesle ve starých šalinách taky klouzaly, ale jen dopředu. Boční vedení bylo slušné.

0/0
20.4.2015 10:01

S70e13n45a69d 80K16o14l12á79ř 9744481514393

Že bychom se ráno v té pětadvacítce ve směru na kampus konečně nemačkali? :))

0/0
18.4.2015 3:41

T84o69m71á17š 39T85a27t68í19č46e75k 5560272280648

A ty se nerad mačkáš na cestující do kampusu? ;-)

+1/0
18.4.2015 14:07

P82e67t72r82a 17N85o88v84á38k61o78v14á 7698856264368

Kdyžto jsou důchodci do nemocnice, tak ani ne, no.

+1/0
18.4.2015 16:21

Z47d24e82ň43k50a 33V94e64s16e34l14á 8619655697230

Nooo, ono taky záleží, kterou pětadvacítkou ráno zrovna jedete - jestli tou, co přijede narvaná po 10 minutách (když mezitím mají jet 3), nebo jestli si minutu počkáte na další, která je poloprázdná... ;-)

(Pětadvacítkou jezdívám ráno ke Kampusu do práce a mezi osmou a půl devátou je to fakt příšerný - má to jezdit co pár minut, přitom není výjimkou, že nejede nic třeba 10 minut a pak jedou 2 nebo 3 hned po sobě... :-/)

0/0
18.4.2015 14:47

P62a86v49e28l 22M12a64r43e53š 2953838421551

Především do kampusu měla být postavena tramvajová trať.

Taky slibovaná už pár let...

+1/0
18.4.2015 17:18

M60a81r56t81i91n 20D37u41f44e84k 3232587728174

Předpokládám, že v interiéru to bude drnčet podobně jako v autobusu ze SOR Libchavy. Interiér je sice opticky pěkný, ale sedadla jsou hladká jako skluzavka a interiér vibruje.

+1/0
17.4.2015 21:07

P75a81v81e36l 29O67d48r25a27z30i66l 6144349827790

Sedadla jsem viděl, naštěstí z auta, jak se v nich lesklo nízké slunce, tak jsem mimoděk začal sjíždět i v tom svém křesílku. Probůh, která hlava pomazaná vymyslela lesklé kluzké sedačky do vozidla MHD???

0/0
17.4.2015 23:09

T38o47m65á89š 49T14a34t76í31č68e55k 5420802280118

Ta, která chtěla vyhovět požadavku zákazníků, aby to nebylo plyšový.

0/0
18.4.2015 14:09

P35e69t48r93a 87N61o71v68á64k74o16v44á 7648366244878

Jel jste teď někdy naposledy novou 44/84? Má je ten kloubák plyšový? Nemá. A má je klouzavý? Nemá, protože to vymýšlel inteligent a použit takový ten zdrsnělý plast (nebo jak se to jmenuje).

0/0
18.4.2015 16:23

V84i54k61t15o47r 57K67o33š12í51č15e59k 3666723351666

Tak trolejbusů nebo autobusů?!

0/−1
17.4.2015 20:00

P95a25v93e96l 64O39d93r28a66z77i10l 6254429687690

Nyní trolejáky, už dříve i busy, ju?

0/0
17.4.2015 23:08

K50a17r80e70l 86F29a23j63t 5768112251903

Panebože ... už v té redakci zaměstnejte někoho kdo se v práci vyskytuje i hlavou. Včera jste míchali tramvaje s autobusy a dneska se vám to  daří i s trolejbusy ???

0/−1
17.4.2015 19:57

L46u55d22ě11k 91M48u48s48e48l41í26k 3326549

Linda ještě nejela do Šlapanic linka 31

0/0
17.4.2015 18:53

D59a42n47i68e57l 52K90r43o80n64e51r 7854114476477

Super, pojedeme k mori!

+4/0
17.4.2015 17:59

M81i61r27o94s49l47a57v 71H54r76u17š75k92a 1300305183895

Co?

0/0
17.4.2015 18:44

R57o25b37e85r75t 93M29a58c33h57a64l90a 8691241896114

no jasne,s prodluzovackou

+8/0
17.4.2015 18:48

K11a65r86e24l 30N82ě17m12e69c 2913914496768

Já taky jednu půjčím.

+1/0
17.4.2015 19:33

P96a22v59e55l 60V38e85l20e60c16k66ý 5964464253893

Já přinesu z domova lampu!

0/0
17.4.2015 21:02

P91a79v83e61l 27M74a91r64e43š 2923698731181

Já už k moři trolejbusem jel. Na Krymu ze Simferolu, 60km dlouhá trat s prastarýma  Tr8/Tr12.

To bylo ještě před tím, než se Krym vrátil tam, kam odjakřiva patří  - do Matičky Rusi

0/0
18.4.2015 17:21

P34a26v82e11l 79O80d36r44a15z44i19l 6854149907490

Jo, tam byli známí, prej byl pohled na místní ženy, které měly na cestu flašku vodky (tu půllitrovou jak naše stará na pivo, co nejde znovu zavřít) dost zajímavej.

0/0
18.4.2015 20:45







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.