Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Osmnáct metrů a patery dveře. Do Brna dorazil nový kloubový trolejbus

Pět dveří, přes osmnáct metrů na délku a osmačtyřicet sedadel. Od května bude brněnskými ulicemi jezdit nový kloubový trolejbus značky Škoda 31Tr SOR. V pátek ho přivezli z Plzně. Následovat bude dalších devětadvacet vozů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

S43t79a43n56i22s39l45a93v 52Č72e77š27k77a 8957626375149

"""Dopravní podnik města Brna (DPMB) nakoupí celkem třicet nových kloubových trolejbusů. Stejný počet starých vyřadí.

...

„Nasadíme je na linky 25 a 26, kde jsou potřeba vozy s větší kapacitou. Prozatím na těchto linkách jezdí v době dopravní špičky kloubové autobusy,“ podotkla mluvčí.""""

----

Je vidět, že paní nebo slečna redaktorka MHD opravdu rozumí, protože mluvčí DPMB určitě tak mimo není.

DPMB může stěží vyřadit třicet starých kloubových trolejbusů, protože jich má pouze 24, z čehož je pouze 8 opravdu starých (byť stále dobrých) vozů 15Tr. Moc bych se divil, kdyby se vyřazovaly nízkopodlažní trolejbusy 22Tr a 25Tr, kterých je také po osmi. Navíc by po jejich vyřazení bylo kloubových trolejbusů v Brně zase zoufale málo.

A na linkách 25 a 26 ve špičkách kloubové autobusy jezdí jen výjimečně, místo kloubových trolejbusů zde jezdí totiž ty krátké dvanáctimetrové (občas pěkně nacpané). Kloubové autobusy jezdí pouze na lince 26 v sedle (nikoliv ve špičce!), protože v té době pokračují do Lesné.

A pokud jde o tu níže diskutovanou hnanou pouze zadní nápravu, je to bohužel pravda. Svého času stály skoro všechny 25Tr díky tomu, že byla v háji.

Ony jsou totiž vozy 22Tr, tedy poslední skutečné trolejbusy ze Škody Ostrov (a ne "autobusy s fajama", jak trochu pohrdlivě říkají řidiči) vtipně řešené tak, že zadní polovina je mírně zvyšená, do zadních dveří je pak malý schůdek, což nevadí. A díky tomu nezaclání vzadu obrovská bedna s motorem ani naležato jako v 25Tr, ani nastojato jako v Solarisech a tuším SOR, navíc je tak jednoduše vyřešen pohon prostřední nápravy podobně jako ve starých vozech 15Tr. A je tak mimochodem, neslyšel jsem brněnského řidiče, který by dával přednost novým trolejbusům řadou 25Tr počínaje.

0/0
23.4.2015 16:04

J33i64ř29í 10P48e13š 7476110723611

Ale je že pěkné, ten šalinbus ?;-D

0/0
23.4.2015 13:47

M19i75r93o44s11l13a44v 71V82y44k29o45u29p71i34l 3140646263355

Níže mně zaujala odborná reakce pana Kuřítka. Jako laik v dopravě hlavně vnímám podle mne dost špatný trend nákupu takovýchto velkých "oblud" (jedno jestli trolejáků, autobusů, nebo šalin), které dle mého do malého a členitého Brna s uzkými silnicemi nepatří. To je tak do Moskvy a do obrovských měst, kde jsou dlouhé rovné úseky a je tam pro to vhodná síť komunikací. Tak mi tedy připadá, že tady ty "obludy" (co do rozměru = ne, že by byly škaredé) pořizuje někdo s  velikášskými představami o "GIGA" flotile DPmB. Je to obdoba "úletu" se stavbou mrakodrapu AZ-Tower, ke kterému vede jakási silnička formátu areálové komunikace třeba v areálu Zetoru.

Tady také někdo s velkým egem prosadil něco za každou cenu bez ohledu na stav okolí. Výásledek je ten, že tady každou chvíli stojíme před křižovatkou u M paláce, a zuříme, že nemůžeme vyjet na Heršpickou, která je imr vére ucpaná kolizemi na D1 okolo Brna. Včera tam zrovna najel dlouhý autobus, který znemožnil i při zelené v  našem směru průjezd křižovatkou. Takže mi ti "experti" na dopravu a výstavbu už pěkně lezou krkem, protože nikdo už nepoužívá zdravý selský rozum.

0/0
22.4.2015 13:18
Foto

B53r73o60n76i80s28l13a66v 52G93a75b95r55y49š 2772359281

Jakto "velkých oblud"? Jestliže jsou dnešní kloubové trolejbusy nacpané, tak byste je chtěl nahradit dvanáctimetry? Linka 33 by si to někdy zasloužila taky. Na některých trolejbusových linkách jsem viděl vypomáhat kloubové autobusy, protože je to tam prostě potřeba. V Rusku sice nejsme, ale i přesto je mobilita v Brně celkem vysoká.

0/0
23.4.2015 14:33

P58a38v75e23l 43M34a79r92e83š 2863448561741

Naopak do Brna by se kloubů hodilo mnohem více.Oni na některých linkach suplují léta slibované tramvajové trati a jsou ve špičkách narvané k prasknutí.

Kromě smyčky na České a provizoria v Líšni jezdí brněnské trolejbusy poměrně širokými ulicemi sídlišť a kraje centra,s motaním se úzkými historickými uličkami fakt problém nemají.

Heršpická je z hlediska dopravy průšvih, ovšem svůj podíl na něm mají odmítači odsunu nádraží a nového Jižního centra.Kolem AZ Toweru měla vést nová tramvajová trať na odsunuté nádraží.

0/0
23.4.2015 16:47

M44a47r30t74i29n 87K57u97ř23í25t97k46a 6907766168485

Trolejbusy jsou pěkné, ale čekám, že to bude pr.ů.ser jak Brno. Koncepce jejich pojezdu, tj. hnaná pouze zadní náprava (byť se silnějším motorem) vůbec není do Brna vhodná. V placatém Hradci Králové či Českých Budějovicích zatím není problém, ale v Brně kde jsou páteřní trolejbusové linky vedeny z kopce v Pisárkách, do kopce v Kohoutovicích, už problém je.

Problém se vyskytuje trolejbusů Škoda 25Tr, které jsou úplně stejné, akorát v karoserii jiného výrobce. Mají také úplně stejnou hnací nápravu od výrobce ZF. 

Výsledek: 2-3 z devíti brněnských trolejbusů stojí kvůli nápravě, která mnohdy vydrží s bídou 50.000 km. Zato staré nízkopodlažní kloubáky 22Tr, které mají hnané 2 nápravy, mají nalítánobez problémů už přes půl milionu km.

Problém není v nápravě samotné, ale v tom, že je to náprava konstruovaná pro autobus se spalovacím motorem. Elektromotor má mnohem vyšší dynamické účinky a nápravu výrazně přetěžuje a ničí.

Aneb takhle to dopadá, když o všem rozhodují politici, kterým chybí patřičné znalosti a zkušenosti a je jim pod úroveň vzít v potas připomínky chlapů z vozoven, kteří tyto problémy denodenně řeší. Místo toho se řídí pouze cenou, protože jeden motor a jedna hnací náprava jsou levnější než dvě nápravy a dva motory. Bohužel i ta karoserie je postavená tak, že doplnění druhé hnací nápravy v budoucnu je vyloučeno.

Takže až bude 10 z 30 trolejbusů Škoda 31Tr Sor odstavených kvůli nápravě a začne se o to zajímat EU kvůli dotacím, tak si paní/slečno redaktorko vzpomeňte na tento příspěvek a patřičně to rozmázněte.

A stejně tak si na tento příspěvek vzpomeňte v zimě, až tyto trolejbusy uvíznou v kopci, protože jim na náledí ustřelí nehnaná prostřední náprava do boku.

+4/0
18.4.2015 8:35

T73o95m51á45š 16T54a36t49í22č20e48k 5800832950408

Ježišmarja, nemaluj čerta na zeď. :-( Ne že bych ti nevěřil, ale kurňa ředitele DPMB znám, a nechcu si představit, že by podepsal takové úlet... 8-o

0/0
18.4.2015 14:05

P67a19v77e59l 38M74a80r29e89š 2773298451221

On je jaksi problém v tom, že jiné trolejbusy dnes neseženete. 22Tr je ještě výrobek Škody Ostrov, která si trolejbusy i sama vyvíjela.

Moderní trolejbusy ( jediné dnes dostupné) jsou unifikované vozy, konstrukčně stejné jak pro naftovou tak elektrickou trakci. Je to totiž levnější a servisně jednodušší , vyvíjet samostatně trolejbusy, jež se na trhu udá mnohem méně než autobusů se zřejmě nevyplatí.  - O.T.: napadá mně, kromě několika zemí bývalého východního bloku, jezdí vůbec někde po světě trolejbusy? -

Na druhou stranu možnost zástavby/ponechání spalovacího motoru může být i výhoda . Viz zmíněný Hradec a jejich duobusy na dvou linkách. Jen se radnice zjevně ještě nenaučili tuhle universalitu a možnost obejití se bez trakčního vedení patřičně využívat ve větším měřítku

0/0
18.4.2015 17:12

M77a76r51t56i72n 53K20u90ř92í20t68k88a 6207796628195

1. 22Tr, stejně jako 21Tr byly konstruované jako trolejbusy, proto se také neujaly z nich odvozené autobusy 21Ab.

2. Solaris nabízí i dvoumotorové vozy. 

3. Např v San Francisku jezdí trolejbusy, jsou to dokonce 14Tr a 15Tr z Ostrova.

http://transphoto.ru/show.php?t=2&cid=307

+1/0
18.4.2015 18:13

V48l75a23s26t84i40m36i23l 27S77m73o92l75k61a 9676852190244

Ta unifikace je opravdu zajímavá, ale když bude záplava trolejbusů stát dole pod kopcem, tak z toho bude opravdu víc problémů, než užitku. Přitom dát elektromotor do každého kola na druhé a třetí nápravě není až tak nereálná věc - navíc by tím odpadlo hodně dalších součástek včetně diferenciálu a nápravy by se tím značně zjednodušily.

0/0
18.4.2015 19:35

P71a44v67e91l 17O40d85r49a73z98i19l 6694279937270

Ono by to šlo i do řízené nápravy, není zvláštní důvod, proč ne. To by bylo, sníh, auta a autobusy stojí, trolejáky 6x6 jedou...;-)

0/0
18.4.2015 20:44

J20o50z11e16f 28D37u46h49a37c38e94k 7791260253410

je pravda ze na kohoutovickom kopci vidim docela casto stat pokazene trolejbusy :D nastastie 25+26 nema taky velky kopec

0/0
19.4.2015 11:58

P52e81t78r95a 18N27o50v55á67k82o39v44á 7658376144568

Ano, jak nasněží, tak to na Vinohrady jezdí úplně samo, chcete říct...?

+1/0
19.4.2015 22:33

P60a79v74e64l 20O66d78r89a86z34i94l 6404629227600

A kolikrát za rok sněží? 3 dny?

+1/0
20.4.2015 10:00

P69a33v42e56l 36M90a30r85e98š 2683938421321

Vinohrady, to je taky úlet.

Velké sídliště připojené k městu jednou silnicí ustici na věčně ucpaný městský okruh...

0/0
23.4.2015 16:50

J88a91n 80Ž22á33k 4805444108502

>>>A stejně tak si na tento příspěvek vzpomeňte v zimě, až tyto trolejbusy uvíznou v kopci, protože jim na náledí ustřelí nehnaná prostřední náprava do boku.<<<

Úplně stejně jako kloubové autobusy. Hnaná zadní náprava a až za ní je motor a převodovka. Tato páka pak odlehčuje prostřední nápravu.

0/0
20.4.2015 9:30

P59a30v84e12l 87M18a82r32e20š 2923558321691

Takže konečný počet tykadel, bude stejný jako dnes...

Přitom už léta  se mluví o nutnosti NAVÝŠIT počet trolejbusů.Je to nutná podmínky pro výstavbu nových trolejbusových tratí. Především celé roky plánované prodloužení linky 25 /26 z provizorní konečné Novolíšeňská na terrminál na Jírovu a novou trať přes průmyslovou zónu do Tuřan

0/0
18.4.2015 8:10
Foto

J21a33c79h77y65m 39B93r75z94e25z34i56n11a 6949539812163

Design je tak 20 let do minulosti a sedačky má ty super klouzavy

+2/0
18.4.2015 4:48

A80n77d59r28e73a21s 70L33o12r21e12n75z 3589118858101

U vás v Polsku nemáte ani takový!

0/0
18.4.2015 8:18

P29a80v57e41l 54M25a14r15e74š 2633158601551

Co byste si představoval u trolejbusu za design?

trolejbus vždycky bude velká hranatá krabice

A navíc tohle je vlastně kloubový autobus SOR s elektrovýbavou místo naftového motoru. Tudíž logicky vnější vzhled bude totožný právě s autobusy ( které už po Brně také jezdí). Takhle se vyrábí trolejbusy už posledních pár let, fabrika Škody v Ostrově už dávno neexistuje...

Pořád lepší, než ten asijskej design nových plynových autobusů co je ted v Brně potkávám

0/−2
18.4.2015 8:33

P86e23t38r49a 13N21o77v71á51k46o21v19á 7538636274908

Ale ty klouzavý sedačky jsou fakt mor, to musel vymýšlet ultrablbec, kterému se líbilo jenom to, jak to vypadá.

0/0
18.4.2015 16:21

P98a46v24e47l 55M80a23r95e50š 2613658721541

není konfigurace, typ provedení sedadel v kompetenci objednavatele, tedy DPmB?

Furt lepší tohle než ty textilní sedačky. U plastu alespon vidím, který prase na tom sedělo přede mnou

0/0
18.4.2015 17:15

P52a19v16e19l 76O24d97r73a35z54i88l 6184389777430

Plast je ok, ale ne takovej, na kterým sjíždíte i v zastávce, natož v zatáčce.

0/0
18.4.2015 20:46

P45e32t11r60a 85N24o75v27á89k23o10v16á 7988426984518

Snad jediné horší než tenhle lesklý plast jsou dřevěné sedačky, které jezdí testovací v jednom busu. Zažila jsem je na 67 z Ikey. Jsou to něco jak židličky na venkovní posezení, takže ne celodřevěná sedátka, ale laťka. A aby nezadíraly třísky, tak nalakované. Měla jsem co dělat, abych se i s jednou rukou nadržadle udržela zadkem na židličce.

0/0
19.4.2015 22:38

P55a14v27e97l 37O14d98r75a49z29i27l 6724909347380

Přitom vymyšleno už to bylo - laminátový sesle ve starých šalinách taky klouzaly, ale jen dopředu. Boční vedení bylo slušné.

0/0
20.4.2015 10:01

S27e13n79a59d 27K60o14l85á39ř 9764901264953

Že bychom se ráno v té pětadvacítce ve směru na kampus konečně nemačkali? :))

0/0
18.4.2015 3:41

T76o18m97á40š 36T13a43t13í20č78e15k 5410322340218

A ty se nerad mačkáš na cestující do kampusu? ;-)

+1/0
18.4.2015 14:07

P66e96t12r35a 65N83o81v12á29k81o81v90á 7508276864318

Kdyžto jsou důchodci do nemocnice, tak ani ne, no.

+1/0
18.4.2015 16:21

Z46d87e13ň98k41a 30V85e46s87e90l34á 8169335747280

Nooo, ono taky záleží, kterou pětadvacítkou ráno zrovna jedete - jestli tou, co přijede narvaná po 10 minutách (když mezitím mají jet 3), nebo jestli si minutu počkáte na další, která je poloprázdná... ;-)

(Pětadvacítkou jezdívám ráno ke Kampusu do práce a mezi osmou a půl devátou je to fakt příšerný - má to jezdit co pár minut, přitom není výjimkou, že nejede nic třeba 10 minut a pak jedou 2 nebo 3 hned po sobě... :-/)

0/0
18.4.2015 14:47

P94a35v92e29l 41M73a64r59e21š 2933158781581

Především do kampusu měla být postavena tramvajová trať.

Taky slibovaná už pár let...

+1/0
18.4.2015 17:18

M53a21r91t85i32n 57D67u52f29e34k 3792457218644

Předpokládám, že v interiéru to bude drnčet podobně jako v autobusu ze SOR Libchavy. Interiér je sice opticky pěkný, ale sedadla jsou hladká jako skluzavka a interiér vibruje.

+1/0
17.4.2015 21:07

P47a73v58e75l 78O53d62r85a64z57i96l 6544569807370

Sedadla jsem viděl, naštěstí z auta, jak se v nich lesklo nízké slunce, tak jsem mimoděk začal sjíždět i v tom svém křesílku. Probůh, která hlava pomazaná vymyslela lesklé kluzké sedačky do vozidla MHD???

0/0
17.4.2015 23:09

T90o14m36á51š 36T91a75t98í48č82e75k 5160742750118

Ta, která chtěla vyhovět požadavku zákazníků, aby to nebylo plyšový.

0/0
18.4.2015 14:09

P23e83t30r19a 27N85o61v28á35k34o94v67á 7568446874768

Jel jste teď někdy naposledy novou 44/84? Má je ten kloubák plyšový? Nemá. A má je klouzavý? Nemá, protože to vymýšlel inteligent a použit takový ten zdrsnělý plast (nebo jak se to jmenuje).

0/0
18.4.2015 16:23

V11i86k25t37o30r 52K93o83š72í70č74e20k 3916133471866

Tak trolejbusů nebo autobusů?!

0/−1
17.4.2015 20:00

P20a63v43e23l 34O47d63r51a38z84i10l 6264409347290

Nyní trolejáky, už dříve i busy, ju?

0/0
17.4.2015 23:08

K64a59r16e73l 29F59a47j80t 5698882461453

Panebože ... už v té redakci zaměstnejte někoho kdo se v práci vyskytuje i hlavou. Včera jste míchali tramvaje s autobusy a dneska se vám to  daří i s trolejbusy ???

0/−1
17.4.2015 19:57

L55u21d51ě36k 32M86u18s57e91l10í73k 3526629

Linda ještě nejela do Šlapanic linka 31

0/0
17.4.2015 18:53

D32a73n98i44e52l 76K52r48o50n20e59r 7854384286367

Super, pojedeme k mori!

+4/0
17.4.2015 17:59

M71i82r73o33s87l11a17v 39H85r58u76š38k32a 1760365633855

Co?

0/0
17.4.2015 18:44

R85o48b46e26r22t 92M96a15c11h90a50l93a 8681801846194

no jasne,s prodluzovackou

+8/0
17.4.2015 18:48

K36a49r64e61l 25N43ě22m84e75c 2473304706248

Já taky jednu půjčím.

+1/0
17.4.2015 19:33

P55a73v32e27l 32V50e33l46e56c21k93ý 5134124383943

Já přinesu z domova lampu!

0/0
17.4.2015 21:02

P17a82v69e51l 90M27a37r45e96š 2583798521361

Já už k moři trolejbusem jel. Na Krymu ze Simferolu, 60km dlouhá trat s prastarýma  Tr8/Tr12.

To bylo ještě před tím, než se Krym vrátil tam, kam odjakřiva patří  - do Matičky Rusi

0/0
18.4.2015 17:21

P60a50v73e71l 35O90d54r27a28z76i45l 6404609727780

Jo, tam byli známí, prej byl pohled na místní ženy, které měly na cestu flašku vodky (tu půllitrovou jak naše stará na pivo, co nejde znovu zavřít) dost zajímavej.

0/0
18.4.2015 20:45







Najdete na iDNES.cz