Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Letadla burácí nad Brnem. Létají nízko, diví se lidé

Brňany na začátku února překvapilo velké letadlo přelétávající nízko nad centrem města. Patřilo společnosti Austrian Airlines, která tady cvičí své piloty a přelety nad městem má povolené. Ač je to lidem nepříjemné, podle odborníků nejde o bezpečnostní riziko.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M12i43r22o56s51l59a61v 90U17r49b18a58n 1616947681599

Kdyz leti nizko letadlo,tak nekdo bere dalekohled ci fotak a nekdo prudi :)

+2/0
6.3.2016 8:38

P29a21v19e79l 33M49o40r41a85v55e67c 1284495154717

Dneska létají zase tak fotím.

0/0
4.4.2016 11:07

A13n57t22o87n48í17n 18S63c95h86i94n72d13l98e59r 8313227555729

"Ač je to lidem nepříjemné, podle odborníků nejde o bezpečnostní riziko." To je dobrá hláška.;-D Zejtra třeba bych mohl jít někoho vykrást a říct mu ve dveřích to samé.

+2/−2
5.3.2016 22:30

L61u85d95ě36k 41C14h22r50á64s80t21e57k 5234914382756

A není to snad pravda? :-) Výcvikové okruhy bezpečnostním rizikem nejsou.

+2/0
6.3.2016 15:36

V18l61a59d68i83m36í74r 81F10u75x 3100552668293

"V letectví se používají k určení výšky barometrické výškoměry, výsledný údaj proto závisí na aktuálním atmosférickém tlaku,“ upozornil Klíma. Změna atmosférického tlaku o každý jeden hektopascal je ve výškoměru posunem o devět metrů."

Pokud se přes zimu něco nezměnilo, tak pod převodní výškou (v Brně 5000 ft = 1524m nad mořem) se výškoměr nastavuje na oblastní QNH, a to se pravidelně aktualizuje s každou změnou tlaku, takže výškoměr v kabině pak ukazuje nadmořsku výšku poměrně přesně.

Pokud lety probíhaly ve výšce menší než minimální předepsané, nemá s tím nic společného změna atmosférického tlaku, ale nepozornost nebo nekázeň. Obojí při výcviku dost průkak. Pan Klíma poněkud mlží.

+1/0
5.3.2016 21:42

L84u88d39ě53k 84C97h74r84á46s10t24e26k 5974704812956

Celý problém je v tom, že neexistuje žádná informace o tom, že by letadlo bylo v nižší výšce, než bylo povoleno ATC. Jen subjektivní pocit nějakého pozorovatele :-)

+1/0
6.3.2016 15:38

V16l33a76d32i23m97í46r 44F37u24x 3760342698293

Aha. Tak to se omlouvám za nepozornost...

+1/0
6.3.2016 20:41

L64u43d18ě86k 39M75u46s93e84l72í44k 3606799

Nevím co se řeší,tyhle manévry jsou tu běžné již dlouho.Bydlím kousek od letiště ani nepamatuji kdy takhle začali lítat.Jenže teď je letadlo trošku větší a je víc vidět i když je ve stejné výšce jako jindy.No furt je to lepší než když tady lítaly ruský stíhačky těsně nad barákama.Jednou padl nějakej šikmookej do zahrady a vypálil švestky na stromě.

+3/0
5.3.2016 18:10

J75i15n22d10ř57i58c60h 46T53ů53m33a 1204432397748

Pro ty co se rozhořčují nad tím výcvikem.

Začínající piloti se musí vycvičit, než začnou vozit lidi. Výcvik je třeba dělat na mezinárodním letišti s řízením letového provozu, vybaveném třemi navigačními systémy (všechny v praxi piloti musí umět, protože se někde používají) - ILS, VOR a NDB. Lze cvičit jen na letišti s malým provozem (nelze ve Vídni, Mnichově či Praze). Nelze cvičit na letištích v hornaté oblasti (většina rakouských letišť), protože ty mají složité a nestandardní příletové i odletové tratě, které dají zabrat i zkušeným pilotům. Letiště nemůže být příliš vzdálené od mateřské základny společnosti (cesta tam a zpátky prázdným letadlem je drahá). Brno je proto naprosto logický výběr po všech stránkách.

Létá se v malé výšce, protože se opakovaně cvičí start - přistání z jedné i druhé strany dráhy. Nemá tedy cenu stoupat nad tzv. výšku středního přiblížení. To je výška, ve které se nalétne přistávací navigační systém letiště. Hluk takového výcviku bývá minimální, protože při startu se stahuje vzletový výkon motorů hned po dosažení této výšky a dále téměř na volnoběh při zahájení klesání z ní. Začínající piloti musí být schopni toto zvládnout bez pomoci, takže logicky dochází při jejich výcviku, že se letadlo mírně vychýlí z předepsané trasy nebo výšky.

Až budete přistávat při letu na dovolenou za špatného počasí, možná vás napadně, že piloti měli mít těch "obtěžujících" letů podstatně více.

+7/0
5.3.2016 10:25

A42n38t89o35n50í62n 59S43c26h82i89n52d47l47e89r 8473967355919

Se vším souhlasím. Navíc ale (a to už nezmiňuejte) předpokládám, že takový výcvik stojí pořádné peníze, a jako Pražák ;-) říkám, že že ty peníze na tom vydělané by měli rozdat Brňákům...

0/0
5.3.2016 22:34

J27i95n76d83ř59i61c42h 36T21ů88m83a 1754952457708

Za výcvik se letišti platí především přistávací poplatky a pak se platí za službu řízení letového provozu (ty nejdou letišti, ale centrále ŘLP v Praze ;-) ). Obojí je ale pro výcvik tuším padesát procent normálu. Peníze nakonec "dostanou" brňané tím, že tady zůstane provozuschopné letiště. Provoz letiště je drahý a letní chartery ho neuživí. Hodně lidí si to neuvědomuje, ale dnes jsou letiště to, co dříve přístavy nebo křižovatky cest. Vznikají kolem nich významná centra. Málokdo investuje v místech, kam není letecké spojení. Typickým příkladem je třeba růst významu Mnichova poté, co tam vzniklo významné mezinárodní letiště.

+1/−1
5.3.2016 22:58

B81e18d20ř26i26c70h 95M26r66á15z23e98k 7626161350844

Bože to jsou kecy.

0/0
8.3.2016 11:57

P17e75t85r 43K64o87n25í74č11e34k 8794662915565

Určitou roli taky hraje to, že je prázdný nemá palivo na šest hodin letu. Bydlím ve Starém Lískovci, takže vidím, že finále je relativní pojem. Někdy letí nad Leskavou, jindy nad Osovou. Pořád je ještě dost daleko od BRQ. Rozhodně to není tak, že by musel držet kurz dráhy 09 už někdy od Ostopovic.

0/0
5.3.2016 9:05

F44r11a89n77t26i64š19e72k 96M46ü22l28l50e47r 2683742209538

https://youtu.be/8_j9qAfBU7o

0/0
5.3.2016 9:00

M18a25r57t29i58n 81P25l38o40c21e32k 4792226487206

Kolikrát se pobavím nad tím jak lidi reagují, proletí ,,nízko" nad městem letadlo, zavlají do novin, úřady, policajty atd.,najdou velkého hřiba, teta načeše drdol a se strejdou volají Novu.

+2/0
5.3.2016 7:16

J25i13ř27í 21H91o87v54o81r92k34a 2236617320861

Tohle mě už kolikrát napadlo a nikde jsem nenašel odpověď: když ukazuje Flightradar okolo Prahy či Brna u letadel co přistávají/vzlétají nějakou výšku, co to je vlastně za údaj? Výška nad mořem nebo nad terénem? A jak moc přesný ten údaj je?

+2/0
5.3.2016 1:38

R37o92m53a89n 86S44m69ě39l28ý 8674165816601

Je to výška nad mořem. Třeba na Ruzyni to ukazuje při dosednutí na dráhu cca 300m. Ale ty údaje na F24 se musí brát s rezervou, může tam být odchylka několik metrů.

+3/0
5.3.2016 2:30
Foto

M70i92c67h70a44l 78Ř26e19h35á12č91e44k 8625427638

Je to tlaková výška - což je výška ve standardní atmosféře, ve které je stejný tlak, jako na místě, kde je to letadlo. Mrkněte do diskuze níže, mám tam delší příspěvek o měření výšek včetně příkladu.

0/0
5.3.2016 9:49

V93a44c29l92a51v 13V27a77v88r35a 3137504855847

Snad si nemyslíte že vás bude totalitní stát chránit před hlukem?

Je to hazard? Není! Tak si trhněte nohou!

Snad u vojenských letišť se to dá tolerovat...Stát by měl mít v rukou zákon který chrání i malé děti před hlukem a ne jim jen plivnout že se to smí a není to hazard.

JE TO HAZARD! JE TO HLUČNÉ A OHROŽUJE TO ZDRAVÍ !!!

+2/−17
5.3.2016 1:32

D58a15v19i37d 24P20e10t65r52l27í52k 4706276676514

Zajeď zpátky k pásu, Thyronxi. :-P

Mimochodem, tady je Evropa, kde nám nikdo k mikrovlnkám nedává návod, že v nich nemáme sušit čivavu. A ve fast foodu žena nedostane varování, že je to horké, tak ať si to nevykydne na kozy...

Ještě pořád Florida? A ještě pořád nutkání, chodit prudit sem, k těm primitivům, kterým tak závidíš, protože tě tam za oceááánem, světáááku nikdy nepřijali? ;-)

+17/0
5.3.2016 1:39

I97v52a81n 36H74o34l33a85s 5887187368537

> vás bude totalitní stát chránit před hlukem

Tak se odstěhuj z totalitního státu třeba do ČR (tedy pokud ti to totalitní úřady ve tvém státě povolí).

0/0
5.3.2016 10:34

B25e77d45ř40i37c40h 34M76r96á81z16e47k 7326621370914

Kde žijete? V Bohnicích?

0/0
8.3.2016 11:59
Foto

V12l49a80s84t59a 35C90o82u30f24a20l 7607349289305

Hezká diskuse. Samý pilot.

0/0
5.3.2016 1:23
Foto

P29a87v65e83l 86Č17e85r25n40í92k 1898535260450

Jojo, brnane se zacali prilis mnozit tak se musela vypustit koncentrovana davka chemtrails primo nad mestem. ;-O

+3/−7
5.3.2016 1:08

B44e13d22ř95i41c83h 48M36r50á93z88e86k 7626201220294

Aáááá, pán je také deprivant.

0/0
8.3.2016 12:02

J72i51r78i60n86a 58P65a78n49c84e26r 2341506918681

Je zvlastni,ze nikoho nezajima kolik skodlivych splodin na Brno a okoli spadne behem roku.proc si vsichni netrenuji ve svych domovinach?Aby si neznecistovali ovzdusi,nejedli vice chemikalii a byli zdravejsi.Ale Cesi snesou vse,ze,za valuty samozrejme.V Cesku je nejvyssi vyskyt rakoviny z cele Evropy a neni divu kdyz si nasi krasnou zemi nechame nicit,ale v tom jedou I chemicky se spatnymi filtry a spoustu jinych byznysu.!!!!!!

+5/−7
5.3.2016 0:43

J81i74n46d85ř21i97c63h 92T44ů81m91a 1474712937108

Viz můj příspěvek výše.

0/0
5.3.2016 10:42

L53u75k12á20š 29J48í74l64e57k 7852471421565

+1/0
5.3.2016 0:41

M55i67c23h85a57l 34P17a22l25e34č11e31k 2191578432784

V Brně chtějí mezinárodní letiště pomalu typu Atlanty a najednou, když jednou za tři dny přiletí letadlo, tak je haloo. Jedním slovem: BRNO

+7/−4
5.3.2016 0:21

Š94t21ě92p83á49n 40V49a32n40ě71k 3303169207877

Bože...když práskaly letadla při překonání rychlosti zvuku, všichni to brali jako samozřejmost. Dnes přeletí letadlo nízko a je to učiněná tragédie. ;-(

+6/−1
5.3.2016 0:17

J10i72ř64í 17Š46v76e67h16l88a 1474864872386

"Někteří Brňané si stěžují i na další problém spojený s letadly. „Piloti na trase Brno–Londýn si občas zkracují cestu přes hustě obydlené oblasti. Například 11. února letělo letadlo přes Bohunice a Starý Lískovec. Podle pravidel provozu letiště v Tuřanech by ale měla mít letadla otočný bod nad Ostopovicemi,“ upozornil amatérský nadšenec do letectví Pavel Železný.

Podle Úřadu pro civilní letectví ale nemusí jít o problém. „Na letovou trasu mohou mít vliv povětrnostní podmínky. K posouzení dodržení konkrétního letového povolení by bylo třeba více informací, každopádně nikdo k nám nepodal podnět k prošetření nedodržení postupů,“ upřesnil mluvčí Hezký." - tohle je zvláštní přístup, v Bohunicích je nemocnice.

+1/0
5.3.2016 0:01

B51e10d87ř20i89c40h 84M62r73á53z58e17k 7256271900544

A?

0/0
8.3.2016 12:03

M84a13r11i12e 36O33h37l66í11d20a66l21o87v32á 1557960601112

Jedna věc je, když lidé vědí, že tam lítají nízko letadla z výcvikových důvodů, druhá věc je to nevědět a přemýšlet, jestli to letadlo náhodou z neznámých příčin nepřistává na Svoboďáku. :-)

+3/0
4.3.2016 23:41

J97i31n51d61ř40i75c34h 34T35ů29m15a 1104312587758

Chápu vaše obavy. Ale nebojte, většina teroristů z Al-Kajdy má na socialistické Československo nostalgické vzpomínky.:-)

+2/0
5.3.2016 11:00

A13n43d85r84e11j 27H71a31a18s 3784729723745

fascinuje mně jak lze z ničeho vytvořit článek - klobouk dolů

letiště Brno je periferií leteckého provozu a ekonomicky ztrátové (tedy dotované); článek vytváří dojem, že je zde v Brně frmol jak sviňa

+4/−4
4.3.2016 23:14

P50a96v61e55l 23Ř28a69p13e33k 7722346769115

To platí o celém Brnu, nejen o letišti :-P

+4/−8
4.3.2016 23:46

P97a18v60e11l 88M17o45r37a29v22e20c 1744105804587

Vtipný, ale Brno začíná být ekonomicky na úrovni Prahy jelikož platy jsou zde o něco nižší než v Praze ale stěsně tak i ceny, žil jsem teď 5 let v Praze tak mohu porovnat.

+2/0
5.3.2016 7:01

P30a52v60e12l 60N59o83v31á52k 7531186409153

Tak v tom případě jsou na ekonomické vyšší všechna města na světě protože najmy a ceny bytů jsou úměrné tomu co lidí vydělají (jsou schopni zaplatit)

0/0
5.3.2016 20:56

P57a78v69e60l 18M10o28r63a69v17e89c 1644375474317

Tak si to přečtěte ještě jednou, v Brně vyděláte jenom o něco min než v Praze (hlavně díky zahraničním firmam) ale zaplatíte min za bydlení a celkově náklady máte nižší takže vám po zaplacení těchto věcí zbyde v peněžence cca stejně peněz (o trochu min ale ne o moc). Např v Praze vydělám 35 tisíc a nájem mě stojí 16 a ostatní věci 10 tak mě zbyde 9 tisíc. V Brně vydělám 30 tisíc a za nájem dám 14 a ostatní věci mě stojí 8 tisic) takže mě zbylé 8 tisíc (je to jenom příklad ale snad to chapete)

0/0
6.3.2016 6:51

B84e50d79ř23i46c21h 82S79m22e32t25a50n23a 9867178568804

Na vesnici koukaj cim se dnes cestuje a hlava jim to nebere ;-D

+6/−1
4.3.2016 23:10

P76a39v78e49l 52Ř59a66p10e61k 7942596459695

Lepší pár letadel, na která je aspoň úchvatný pohled, než kolony smradlavých automobilových popelnic v ulicích a kravál z motocyklů upravených různými frustráty.

+3/−5
4.3.2016 22:55

R46o33m22a62n 45J12e73s93c92h93k73e 9988565377915

Letadlo, které nemá vrtulu není krásné. A jak se dostat do míst, kde nevedou koleje ? Auta jsou nutnost. Já jezdím vlakem minimálně 10 krát týdně. Tento týden jsem jel 2 krát autem pro dřevo na topení. Vždy je dobrá možnost výběru.

Jsem fanda do železnice. Desítky lokálek zrušili. Také předpokládám, že máte doma koupelnu. Před 100 lety jich bylo velice málo. Svět se vyvíjí.

0/0
5.3.2016 9:25

L58u15k75á61š 59Š19l87e96h67o80f42e90r 1223239845269

Nad vesnici preletelo letadlo a hned je z toho udalost mesice :-D

+9/−5
4.3.2016 22:53

R32i44c52h85a91r38d 59B50u15š81e85k 6829456146507

v brne...

0/−4
4.3.2016 23:04

L94u31d74ě50k 56C28h96r84á59s57t35e53k 5804134202606

Myslíte, že 370m (pokud jste to změřil přesně) je zásadní odchylka od osy dráhy při vzdálenosti cca 5000m k prahu dráhy? ;-) Pro dráhu 09 (od západu) není na letišti přesné přiblížení (ILS), takže v této fázi už pilot řídí letadlo manuálně a vizuálně se rovná s dráhou. Takže 370m je nepodstatná odchylka. Navíc WizzAir přilétá k Brnu od severozápadu a teprve někde v té oblasti dotáčí do směru dráhy. Každopádně přes Bohunice letí každé letadlo přistávající na dráhu 09. Jen s výjimkou případů, kdy letí od jihu (typicky letní chartery) a v případě hezkého počasí si vyžádá čistě vizuální přiblížení. Potom dotáčí do osy dráhy až blíž k letišti, někde u M-paláce.

+4/−1
4.3.2016 22:41

R80i18c76h51a64r14d 51B98u29š54e34k 6559766336147

ILS je pouze jednim z presnych priblizeni...

ve smeru 09 je k dispozici VOR-DME, NDB-DME, coz jsou dalsi presna pristrojova priblizeni, takze nejde o vizualni priblizeni...

Pokud o necem vite prd, nepiste o tom...

0/−2
4.3.2016 23:08

J60i62n40d46ř68i47c71h 38T96ů35m58a 1914372667838

Přesné přiblížení je pouze ILS, MLS, případně PAR. VOR a NDB jsou nepřesná přiblížení.

+2/0
4.3.2016 23:16

R78i47c94h31a14r74d 67B62u85š90e79k 6749316116937

mate pravdu, to slovo presne se mi tam pripletlo omylem a zapomel jsem ho smazat...

chtel jsem oponovat ze nejde o vizualni ale pristrojove priblizeni

0/0
4.3.2016 23:28

L50u17d36ě52k 73C90h50r66á51s23t19e78k 5794254152216

Je mi líto, ale prd o tom víte vy. VOR/DME je sice přístrojové přiblížení, ale NEPATŘÍ mezi přesná přiblížení. Přesné přiblížení vyžaduje přesné směrové vedení v ose dráhy a když se podíváte na mapu LKTB, tak zjistíte, že VOR/DME je umístěn zcela mimo osu dráhy, někde cca v polovině minimálně o 100m jižněji, což už z principu vylučuje, aby se jednalo o přesné přiblížení. Navíc je v předpisech jasně dáno, která přiblížení patří mezi přesná a která ne. VOR/DME to opravdu není, patří tam aktuálně jen PAR, ILS, MLS. Tak než se budete snažit někoho "opravovat", zjistěte si skutečný stav věci, děkuji.

+1/−1
4.3.2016 23:27

R24i42c45h75a86r60d 55B29u39š92e98k 6539546876727

jak jsem psal pred chvili, slovo presne mi tam zustalo omylem...

nicmene vy tvrdite ze jde pouze o vizualni priblizeni na 09, ja oponuji ze jde o pristrojova priblizeni...

0/0
4.3.2016 23:29







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.