Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Konec biflování. Matematika bude bavit, slibují autoři nových učebnic

Matematika už nemusí být pro žáky základních škol děsivá a nepochopitelná. Tři brněnští učitelé sepisují nové učebnice, které mají pro mnohé děsivý předmět představit zábavnou formou. Obliba nových textů roste, používá je už přes dvacet škol na jižní Moravě.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P35a60v67e70l 42D61v31o43ř94á24k 8922239827428

Biflování....to je otázka, já už vidím, jak si někdo odvozuje integrálem povrch koule nebo obvod elipsy. Na to už je třeba znát něco víc a hlavně tu potřebnou látku mít řádně osvojenou.

Určitě není třeba se učit nazpamět obvod čtverce.

Prostě biflování patří do všeho, do jakéhokoliv učení, pokud chcete něčeho dosáhnout.

A jen tak na okraj, odpověď typu - to znát nepotřebuji, to si najdu na internetu - neobstojí v okamžité konverzaci, než to najdete, řeč je už dávno o něčem jiném.

Nicméně osobně nechám na každém, co si zvolí.

Učitel nejsem.

+6/0
6.4.2016 14:34

M20i77l19a24n 61P41o46k93o22r32n27y 7789725597290

Obvod elipsy? Nechtěl jste napsat něco jiného?

0/−1
6.4.2016 15:09

R33o87s37t63i29s87l51a75v 35C44a84h17a 6593897747321

Proc?

+1/0
6.4.2016 15:38

M28i53l36a21n 61P10o39k43o45r33n62y 7119475467540

Jen tak, že příslušné eliptické integrály opravdu zpaměti neznám a musel bych si je odvodit. O žádném jiném vzorci (kromě toho, kdy se elipsa redukuje na kružnici) nevím.

0/0
6.4.2016 21:50

A33l66e23n16a 71E26l86i48á57š13o28v28á 3494381222928

Vy užíváte pro výpočet obvodu elipsy něco jiného, než integrální počet?

0/0
6.4.2016 17:46

I67v11a 69K27r48i38s23t95o70f86o89v26á 7745643842622

a) matematika se nedá biflovat už z logiky věci a kdo to dělá, daleko se nedostane, protože nepochopí návaznosti

.

b) kouknu-li se do učebnic svých dětí, tak již dnes tam vidím obrázky a praktické příklady.

+3/0
6.4.2016 11:41

J28a71k68u29b 21K42o71n13i98c14a96r 4979681416389

Rád bych napsal, že s bodem "a)" souhlasím ne na 100 ale na 1000 %. To bych ale u zde přítomných matematiků asi narazil...:-)

+4/0
6.4.2016 12:08

L86i50a75n67a 42V49o48l51k86o62v67á 9756886824176

Třeba nenarazil, nikdy jsem nebyla pro biflování matematiky, učila jsem ji přes 30 let.

0/0
6.4.2016 22:22

Z24d76e84n15ě60k 44B52e87r95á23n35e71k 2848795706352

Určitě se bude vyučovat moderními metodami po vzoru "anglicky za čtrnáct dní a plynně". Naše školství opět zaboduje, po inkluzi a začleňování nezačleňovatelných konečně dotáhne základní vzdělání pro všechny na stejnou úroveň. A o to přece jde, ne? Dopadne to jako technologická revoluce a technologický náskok států východního bloku před zastaralými technologiemi západu před rokem 1989.

+2/0
6.4.2016 11:17

P42e72t68r 90H37o38n67s 3924984400308

Matematika, to je pár základních pravidel, které je třeba znát nazpaměť. Zbytek je dril. To znamená kolik příkladů spočítáš, tak budeš v matice dobrý. Malůvky a zábavička v učebnicích nepomůže, spíš rozptyluje.

+2/−4
6.4.2016 11:13

Z51d48e90n89ě83k 31B71e42r88á39n98e62k 2978275306232

Jak vidno, tak vy zrovna nejste matematik?

+2/0
6.4.2016 11:18

M84i90l62a48n 77P18o21k21o49r37n45y 7829555427650

To jsou počty, ale ne matematika. Ospravedlnění pro takovou úvahu je, že pro velkou část lidí to stačí, nemám ale pocit, že je to správný směr, kam se ubírat ve výuce. Tím ale netvrdím, že jen malůvky a zábavička jsou ten správný směr, stejně tak jako souhlasím s tím, že je třeba počítat hodně příkladů.

+4/−1
6.4.2016 11:33

J69a54n 68P65e33r79n45i42k 8850261728186

Máte na mysli axiomy? Pokud ano, pak máte pravdu a těch pár tisíc vět si z těch pár axiomů již hravě odvodíte.

+3/0
6.4.2016 11:36

R52o28s87t76i37s87l60a59v 81C87a90h92a 6163657447571

ale vzdyt ma pravdu..... jen podotknu, ze nerekl, kolik zakladnich pravidel ma na mysli a take to, ze mluvil o matematice ZS a SS (=pocty)

+2/0
6.4.2016 12:45

M27i61c27h73a33l 15C29h26a65l40u13p50a 6768480449603

Ono nazpaměť není teoreticky potřeba znát nic - ono se to všechno dá odvodit, ale matematici na to měli několik století :-). Částečně je to o cviku, částečně o vrozených dispozicích, takže někomu to jde lépe než ostatním.

0/0
6.4.2016 21:20

D10a79v32i59d 88D54v56o90ř62á35k 6102340965517

K diskuzi o drilu je třeba trochu vyjasnit, co kdo tím drilem rozumí. Čemu říkáte dril?

Já říkám třeba dril procesu, při kterém se naučíte úpravu algebraických výrazů. Počítáte jeden příklad za druhým. A díky tomu se to naučíte tak, že to vůbec jste schopni dělat, neděláte v tom moc chyb a netrvá vám každá úprava hodinu. A bez toho drilu se neobejdete.

+9/0
6.4.2016 11:11

J13a15k15u22b 36K65o98n17i76c48a76r 4219381926379

Na VŠ jsme měli předmět Pružnost a pevnost, který byl zejména o výpočtech. Řadě lidem, mě nevyjímaje, to vůbec nešlo. Rozhodli jsme se to naučit a počítat společně. Sešlo se 5 lidí, jasně se definoval pracovní postup (jednotky, vzorce atp) a pokaždé každému vyšel jiný (špatný) výsledek. Počítali-li poté tentýž příklad 2 lidé, s původně rozdílnými výsledky, vyšel nový - špatný výsledek. V matematice (vyučovaném předmětu) je cosi nepochopitelného.

Podotýkám, že školu jsme všichni udělali a podobné matematické zhovadilosti (ani z dalších předmětů) už jsem ve vystudované profesi, které se stále věnuji, NIKDY nevyužil.

Proto záměr těchto tří lidí (i jim podobných) vítám a držím jim palce - snad dosáhnou toho, že se žáci a studenti nebudou cítit na hodinách jako oběti terorismu.

0/0
6.4.2016 11:29

P59a78v59e37l 11H47o59r73á81k 8311263375302

Pružnost a pevnost oddělí inženýry od "inženýrů".

+4/0
6.4.2016 11:38

L32á29ď98a 23V14r38a74n13ý 7438988988667

Ještě dynamika, kynematika a statika.

0/0
6.4.2016 12:03

L48u71k86á93š 10Š20m94a29h88e24l 2757364512744

Kynematika, to je nějaká matematika psů?8-o

+1/0
6.4.2016 18:58

J34a75k84u82b 92K36o52n94i77c12a45r 4439211396359

A jak to oddělí architekty od architektů?:-)

0/0
6.4.2016 12:05

P87a86v91e64l 37H90o51r40á83k 8671543895842

Nijak, ti to nemají.

0/0
9.4.2016 19:49

J54a96k52u24b 39K21o11n31i18c65a96r 4639331376429

Asi jsem nezmínil, že VŠ na které jsme měli onen nepopulární předmět byla architektura?

0/0
10.4.2016 6:10

J60a16n 22P27e40r90n97i71k 8450511838296

Cílem není abyste to použil, ale abyste dokázal, že jste schopen se to naučit a pochopit v daném termínu. Je to jako když jsme se po letech VŠ sešli a diskutovali, co jsme z toho, co jsme se učili použili. Manželka se hbitě přihlásila, že použila diferenciální rovnice, když počítala kolik oček musí ubírat na čepici pro dceru, aby měla požadovaný tvar.

+2/0
6.4.2016 11:39

P44e89t39r 85H49o22n22s 3834754790368

Také jsem měl Pružnost a pevnost, takže vím o čem to je. A jak, jsem již psal. Nejdříve spočítat 10 jednoduchých příkladů, pak 20 středně složitých a pak 10 hodně složitých. Je to jen o znalosti pravidel a o výdrži.

0/0
6.4.2016 11:40

A76n24n74a 12K60i54r41š58o24v72á 9216480855943

Přijde mi to jako blábol. A je moderní dnes připustit, že každého prostě baví něco jiného? Někoho baví matika, někdo hraje na kytaru, někdo sportuje....ale že by od teď všechny začala bavit matematika?

Je to jen další z mozaiky projektů sociálních inženýrů - všichni budou šťastní, úspěšní....všichni mají právo na úspěch, všem půjde všechno.

+3/−2
6.4.2016 10:57

R19o47s11t35i62s61l83a52v 70C87a19h33a 6883277367551

Nejde o to, ze by to vsechny nutne muselo bavit. Jde o to naucit se to, co je schopen se naucit kazdy takovou formou, aby to pochopili a zapamatovali

+2/0
6.4.2016 11:02

A23l66e58n54a 67E85l81i75á34š60o96v65á 3874201952888

Jde o nedůvěryhodnou pitominku. V matematice se musí biflovat pouze násobilka a názvy číslovek, nic jiného. Matematika je založena především na tréninku. Matematické výkony jsou závislé výhradně na tom, kolik času jste strávili řešením úloh. Matematika baví každého, kdo si najde čas na počítání. Je to stejné jako ve sportu a nelze to ošidit. Existují výjimky z řad některých autistů, kteří dobře počítají zpaměti. Jinak, matematika je jeden z předmětů, do kterého nepatří kalkulačky. Lidé s logickým myšlením napadne řešení slovních úloh dříve, než ty, kteří příliš nesvedou logicky myslet.

+4/0
6.4.2016 10:45

D14a33n86i38e68l 22J86a70n12k87o 9959489550472

Vyrůstal jsem v éře kdy kalkulačka nebyla běžná a vím o čem píšete.

A ještě bych přidal když už někdo má kalkulačku tak umět ji používat - zažil jsem tolikrát že výsledek byl špatně a ovlivněn jen špatnou manipulací s kalkulačkou (ne všichni výrobci používají stejné postupy)

0/0
6.4.2016 10:51

A87l82e13n56a 86E38l71i61á44š22o81v22á 3254651712788

Ve fyzice se klidně stane, že každý student má jiný výsledek a všechny jsou špatné. Při tom lze prostým úsudkem odhadnout, jak by měl přibližně vycházet.

0/0
6.4.2016 10:53

D29a83n59i49e21l 12J56a33n67k26o 9279129160792

To je další level - kdy by měl student tušit v jakých řádech by se výsledek měl pohybovat. Dost často jsem zažil že tady logika byla někde jinde a opsali to co vypočetli bez ohledu jak moc je ten výsledek reálný.

+2/0
6.4.2016 10:58

A13l77e29š 46H31o34r14á53k 7965240762880

Tak to je docela slušný blábol. Nezlobte se, pane Janko, ale že by kalkulačka vedla řešitele k chybným výsledkům, to si snad může myslet jen humanitní vzdělanec.

0/0
6.4.2016 10:58

R66o24s58t49i38s36l30a90v 85C49a25h87a 6313697797961

ma pravdu. Neni to chyba kalkulacky, ale jejim nespravny pouzitim.

Jendoduchy priklad

2+3*6

mohou lide spocitat na kalkulacce tak, ze jim vyjde 20, ale take 30, nebo uplne neco jineho.

+5/0
6.4.2016 11:09

D76a83n59i52e24l 22J86a77n67k27o 9519949890612

Jde o to umět ve správném pořadí vše naťukat a nezlobte se na mě stále mnoho lidí neumí. Takže já se rozhodně přikláním za výuku na ZŠ bez kalkulačky.

Nepamatuji se že by na škole někdy učitelka řešila jak se s kalkulačkou pracuje - každej měl jinou.

Je sice dnes pravda že mnohé app dokážou po vyfocení zadaného vzorce ho vypočítat ale to bych také nedoporučil.

+1/0
6.4.2016 11:20

R68o11s10t81i74s35l42a81v 76C12a23h84a 6193327807511

Souhlasim naprosto se vsim, jen ne s vetou "Matematické výkony jsou závislé výhradně na tom, kolik času jste strávili řešením úloh.", protoze vykony jsou z velke casti zavisle na tom case, ale z male casti i nadanim. Protoze ten kdo "vidi", co ostatni musi pracne spocitat, bude podavat pomerne slusny vykon bez jakehokoliv treninku. Je to podobne jako ve sporte (az na ten vrcholovy) - vykony jsou z velke casti zavisle na treninku, ale kdo ma velke nadani, tomu staci treninku malo, nebo nemusi trenovat vubec. Nicmene temer kazdy dostatecnym treninkem se dostane na pomerne vysokou uroven.

+3/0
6.4.2016 10:57

A62l70e81n88a 41E20l45i19á71š25o29v67á 3864691352308

Pane Caho, já s vámi souhlasím, ale každý úspěšný sportovec potřebuje stejně tréninku, a to hodně. Tuším pan "Gladwell"??? o věci napsal krásnou studii, ve které dokazuje, že mezi hudebním virtuosem a učitelem hudby je základní rozdíl v počtu hodin, které odtrénovali. S matematikou je to nemlich stejné. Jsem matematička.

0/0
6.4.2016 17:53

R18o20s23t81i16s53l66a65v 21C66a61h78a 6103607507141

Opet souhlasim jen castecne. Byli lide, kteri toho mnoho nenatrenovali a presto prevysovali ostatni. Jiste uznate, ze Mozart ve svem detskem veku tezko mohl natrenovat tolik, co dospely ucitel hudby.

0/0
6.4.2016 18:04

M87i35c16h15a85l 28C46h49a42l22u22p48a 6158330709633

Tak třeba sportovci musí trénovat všichni - nenadaní, aby jim to vůbec šlo a nadaní zase hrají "vyšší ligu", která zase vyžaduje náročnější trénink. Takže ti nadaní nakonec budou trénovat spíš víc. Pokud se na to nevykašlou a nezůstanou sportovat na úrovni těch nenadaných, ty převyšovat mohou i bez tréninku.

0/0
6.4.2016 21:28

R29o17s40t52i65s69l83a11v 91C80a37h90a 6153577827641

No a pro zs plati posledni veta

0/0
6.4.2016 23:56

J19i42ř48í 49N30o92v17o94t71n17ý 7588442

Tak já Vám nyní nerozumím. Zde tvrdíte, že matematika je založena především na tréninku. Níže tvrdíte něco jiného:

Dril je nutný v jiných předmětech. V matematice není co drilovat.

Jak to tedy myslíte?:-)

0/0
6.4.2016 11:19

V89í46t 58G79a24b95r19i26e59l 5574323596447

Biflování v matice? Jediné, co je třeba nabiflovat jsou definice, předpoklady vět a schémata důkazů.

+1/0
6.4.2016 10:38

M56i13l63a36n 16P92o72k91o54r96n37y 7979555707720

Pokud se musíte biflovat předpoklady vět a přitom umíte jejich důkazy, tak je něco špatně.

+2/0
6.4.2016 10:49

A50l15e17n88a 68E14l82i64á77š42o81v97á 3474631622398

I ty definice jsou jenom názvy činnosti a jde se k nim dostat logickou úvahou. Souhlasím s vámi.

0/0
6.4.2016 10:49

D84a23v23i98d 44D13v26o19ř30á45k 6442740845397

I k těm názvům se dá dojít logickou úvahou. V matematice se prostě člověk neumusí učit nic. Každý máme trojné integrály před nosem, jen po nich šáhnout.

0/0
6.4.2016 10:57

M18i88c29h56a54l 74C67h81a12l27u58p64a 6988730759173

Odvodit se dá všechno, ale matematici na to měli spoustu století, třeba u testu či zkoušky je na to pár (desítek) minut :-).

0/0
6.4.2016 21:30

T59o77m55á62š 34K81r45á50l 3368168407319

matematika je jednoducha a krasna, ale bez snahy nepomuze ani sebelepsi ucebnice. skola hrou, snadne vyhledani postupu jsou sice hezke fraze, ale pokud nejste 0,0001% bohem obdarenych jedincu, tak bez biflovani nemate v matematice sanci a je jedno zda se jedna o zkladni, nebo vysokou skolu:-) a jelikoz je matematika zaklad pro vsechno, tak by podle toho mel vypadat pristup zaku a ucitelu, protoze kazda snaha zjednodusovani, vyhnuti se uceni matematiky v plosnem meritku se nam dvojnasobne vymsti

+3/−2
6.4.2016 10:35

L58u60k25a62s 17S32u66c24h25a45n46e13k 5746857483460

souhlasil bych s vámi, ale zkuste mi dát příklad toho, co je nutné se biflovat :)

0/0
6.4.2016 10:37

J91a84n 34P70e56r95n63i97k 8340581338776

Např. pišvejcovy konstanty pro eplsilon dostatečně malé, tak aby ...., jinak ten důkaz u zkoušky prostě nedáte.

0/0
6.4.2016 10:40

M66i69l95a38n 21P59o59k44o13r42n28y 7629695117310

No jo, ale když si to rozmyslíte, zjistíte, ze když Vám na konci důkazu místo epsilon vyjde 1000 *epsilon či cokoliv tohoto tvaru, tak je to totéž. Takže se to dá krásně obejít.

0/0
6.4.2016 11:43

A20l40e63n77a 98E20l88i54á72š17o16v72á 3354821582918

V matematice se nebifluje. Biflování je nezbytné u jiných předmětů a má pozitivní výsledek, že zlepšuje paměť. Někteří naivnější jedinci si myslí, že lze zlepšit i logické myšlení. Nelze.

+1/−1
6.4.2016 10:48







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.