Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Konec biflování. Matematika bude bavit, slibují autoři nových učebnic

Matematika už nemusí být pro žáky základních škol děsivá a nepochopitelná. Tři brněnští učitelé sepisují nové učebnice, které mají pro mnohé děsivý předmět představit zábavnou formou. Obliba nových textů roste, používá je už přes dvacet škol na jižní Moravě.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P12a77v82e48l 66D17v14o52ř18á21k 8112559957268

Biflování....to je otázka, já už vidím, jak si někdo odvozuje integrálem povrch koule nebo obvod elipsy. Na to už je třeba znát něco víc a hlavně tu potřebnou látku mít řádně osvojenou.

Určitě není třeba se učit nazpamět obvod čtverce.

Prostě biflování patří do všeho, do jakéhokoliv učení, pokud chcete něčeho dosáhnout.

A jen tak na okraj, odpověď typu - to znát nepotřebuji, to si najdu na internetu - neobstojí v okamžité konverzaci, než to najdete, řeč je už dávno o něčem jiném.

Nicméně osobně nechám na každém, co si zvolí.

Učitel nejsem.

+6/0
6.4.2016 14:34

M87i70l72a56n 66P38o46k61o17r76n88y 7469665717170

Obvod elipsy? Nechtěl jste napsat něco jiného?

0/−1
6.4.2016 15:09

R43o12s14t48i33s37l42a73v 83C73a40h19a 6163117967371

Proc?

+1/0
6.4.2016 15:38

M51i53l42a64n 84P20o31k56o96r53n65y 7269755717760

Jen tak, že příslušné eliptické integrály opravdu zpaměti neznám a musel bych si je odvodit. O žádném jiném vzorci (kromě toho, kdy se elipsa redukuje na kružnici) nevím.

0/0
6.4.2016 21:50

A70l46e79n10a 77E97l51i56á92š60o37v97á 3714911972378

Vy užíváte pro výpočet obvodu elipsy něco jiného, než integrální počet?

0/0
6.4.2016 17:46

I16v78a 60K94r22i39s51t57o90f82o90v35á 7825763572182

a) matematika se nedá biflovat už z logiky věci a kdo to dělá, daleko se nedostane, protože nepochopí návaznosti

.

b) kouknu-li se do učebnic svých dětí, tak již dnes tam vidím obrázky a praktické příklady.

+3/0
6.4.2016 11:41

J12a63k47u68b 30K96o59n52i12c84a70r 4349821326849

Rád bych napsal, že s bodem "a)" souhlasím ne na 100 ale na 1000 %. To bych ale u zde přítomných matematiků asi narazil...:-)

+4/0
6.4.2016 12:08

L14i55a37n70a 69V91o25l74k33o50v57á 9296166684656

Třeba nenarazil, nikdy jsem nebyla pro biflování matematiky, učila jsem ji přes 30 let.

0/0
6.4.2016 22:22

Z67d76e60n50ě63k 89B43e88r85á84n81e11k 2528205536792

Určitě se bude vyučovat moderními metodami po vzoru "anglicky za čtrnáct dní a plynně". Naše školství opět zaboduje, po inkluzi a začleňování nezačleňovatelných konečně dotáhne základní vzdělání pro všechny na stejnou úroveň. A o to přece jde, ne? Dopadne to jako technologická revoluce a technologický náskok států východního bloku před zastaralými technologiemi západu před rokem 1989.

+2/0
6.4.2016 11:17

P32e18t59r 16H30o36n49s 3854474190478

Matematika, to je pár základních pravidel, které je třeba znát nazpaměť. Zbytek je dril. To znamená kolik příkladů spočítáš, tak budeš v matice dobrý. Malůvky a zábavička v učebnicích nepomůže, spíš rozptyluje.

+2/−4
6.4.2016 11:13

Z72d45e79n48ě39k 45B43e29r13á57n31e80k 2318245216472

Jak vidno, tak vy zrovna nejste matematik?

+2/0
6.4.2016 11:18

M84i84l20a24n 32P23o95k76o96r96n18y 7589465497210

To jsou počty, ale ne matematika. Ospravedlnění pro takovou úvahu je, že pro velkou část lidí to stačí, nemám ale pocit, že je to správný směr, kam se ubírat ve výuce. Tím ale netvrdím, že jen malůvky a zábavička jsou ten správný směr, stejně tak jako souhlasím s tím, že je třeba počítat hodně příkladů.

+4/−1
6.4.2016 11:33

J63a25n 79P95e26r49n14i42k 8700161768336

Máte na mysli axiomy? Pokud ano, pak máte pravdu a těch pár tisíc vět si z těch pár axiomů již hravě odvodíte.

+3/0
6.4.2016 11:36

R20o27s15t43i25s30l44a79v 76C53a26h45a 6723107317201

ale vzdyt ma pravdu..... jen podotknu, ze nerekl, kolik zakladnich pravidel ma na mysli a take to, ze mluvil o matematice ZS a SS (=pocty)

+2/0
6.4.2016 12:45

M39i73c39h34a19l 62C61h80a72l75u28p31a 6718370679513

Ono nazpaměť není teoreticky potřeba znát nic - ono se to všechno dá odvodit, ale matematici na to měli několik století :-). Částečně je to o cviku, částečně o vrozených dispozicích, takže někomu to jde lépe než ostatním.

0/0
6.4.2016 21:20

D66a76v60i78d 72D98v79o65ř82á31k 6782330845207

K diskuzi o drilu je třeba trochu vyjasnit, co kdo tím drilem rozumí. Čemu říkáte dril?

Já říkám třeba dril procesu, při kterém se naučíte úpravu algebraických výrazů. Počítáte jeden příklad za druhým. A díky tomu se to naučíte tak, že to vůbec jste schopni dělat, neděláte v tom moc chyb a netrvá vám každá úprava hodinu. A bez toho drilu se neobejdete.

+9/0
6.4.2016 11:11

J69a20k37u94b 95K36o82n10i63c53a61r 4519541266579

Na VŠ jsme měli předmět Pružnost a pevnost, který byl zejména o výpočtech. Řadě lidem, mě nevyjímaje, to vůbec nešlo. Rozhodli jsme se to naučit a počítat společně. Sešlo se 5 lidí, jasně se definoval pracovní postup (jednotky, vzorce atp) a pokaždé každému vyšel jiný (špatný) výsledek. Počítali-li poté tentýž příklad 2 lidé, s původně rozdílnými výsledky, vyšel nový - špatný výsledek. V matematice (vyučovaném předmětu) je cosi nepochopitelného.

Podotýkám, že školu jsme všichni udělali a podobné matematické zhovadilosti (ani z dalších předmětů) už jsem ve vystudované profesi, které se stále věnuji, NIKDY nevyužil.

Proto záměr těchto tří lidí (i jim podobných) vítám a držím jim palce - snad dosáhnou toho, že se žáci a studenti nebudou cítit na hodinách jako oběti terorismu.

0/0
6.4.2016 11:29

P15a25v58e93l 18H89o64r43á77k 8931663345392

Pružnost a pevnost oddělí inženýry od "inženýrů".

+4/0
6.4.2016 11:38

L95á78ď59a 92V52r42a21n11ý 7268398568667

Ještě dynamika, kynematika a statika.

0/0
6.4.2016 12:03

L82u83k75á95š 35Š21m57a35h49e34l 2257634742904

Kynematika, to je nějaká matematika psů?8-o

+1/0
6.4.2016 18:58

J11a79k55u93b 27K11o69n57i69c67a74r 4119571116829

A jak to oddělí architekty od architektů?:-)

0/0
6.4.2016 12:05

P46a14v97e28l 46H50o17r80á66k 8801683545762

Nijak, ti to nemají.

0/0
9.4.2016 19:49

J13a56k53u44b 39K76o50n19i31c70a44r 4399651236359

Asi jsem nezmínil, že VŠ na které jsme měli onen nepopulární předmět byla architektura?

0/0
10.4.2016 6:10

J16a38n 60P19e98r33n65i87k 8210641558546

Cílem není abyste to použil, ale abyste dokázal, že jste schopen se to naučit a pochopit v daném termínu. Je to jako když jsme se po letech VŠ sešli a diskutovali, co jsme z toho, co jsme se učili použili. Manželka se hbitě přihlásila, že použila diferenciální rovnice, když počítala kolik oček musí ubírat na čepici pro dceru, aby měla požadovaný tvar.

+2/0
6.4.2016 11:39

P59e72t73r 37H45o42n24s 3804664210308

Také jsem měl Pružnost a pevnost, takže vím o čem to je. A jak, jsem již psal. Nejdříve spočítat 10 jednoduchých příkladů, pak 20 středně složitých a pak 10 hodně složitých. Je to jen o znalosti pravidel a o výdrži.

0/0
6.4.2016 11:40

A66n28n34a 42K36i81r36š83o17v84á 9926550605523

Přijde mi to jako blábol. A je moderní dnes připustit, že každého prostě baví něco jiného? Někoho baví matika, někdo hraje na kytaru, někdo sportuje....ale že by od teď všechny začala bavit matematika?

Je to jen další z mozaiky projektů sociálních inženýrů - všichni budou šťastní, úspěšní....všichni mají právo na úspěch, všem půjde všechno.

+3/−2
6.4.2016 10:57

R18o45s76t79i89s64l32a74v 31C95a59h58a 6963177927321

Nejde o to, ze by to vsechny nutne muselo bavit. Jde o to naucit se to, co je schopen se naucit kazdy takovou formou, aby to pochopili a zapamatovali

+2/0
6.4.2016 11:02

A97l53e48n27a 39E52l80i98á33š60o38v37á 3714461732788

Jde o nedůvěryhodnou pitominku. V matematice se musí biflovat pouze násobilka a názvy číslovek, nic jiného. Matematika je založena především na tréninku. Matematické výkony jsou závislé výhradně na tom, kolik času jste strávili řešením úloh. Matematika baví každého, kdo si najde čas na počítání. Je to stejné jako ve sportu a nelze to ošidit. Existují výjimky z řad některých autistů, kteří dobře počítají zpaměti. Jinak, matematika je jeden z předmětů, do kterého nepatří kalkulačky. Lidé s logickým myšlením napadne řešení slovních úloh dříve, než ty, kteří příliš nesvedou logicky myslet.

+4/0
6.4.2016 10:45

D28a76n92i34e78l 13J85a30n65k43o 9539129450762

Vyrůstal jsem v éře kdy kalkulačka nebyla běžná a vím o čem píšete.

A ještě bych přidal když už někdo má kalkulačku tak umět ji používat - zažil jsem tolikrát že výsledek byl špatně a ovlivněn jen špatnou manipulací s kalkulačkou (ne všichni výrobci používají stejné postupy)

0/0
6.4.2016 10:51

A33l39e76n23a 61E93l11i21á34š78o91v95á 3794661132928

Ve fyzice se klidně stane, že každý student má jiný výsledek a všechny jsou špatné. Při tom lze prostým úsudkem odhadnout, jak by měl přibližně vycházet.

0/0
6.4.2016 10:53

D46a59n58i84e78l 77J39a10n97k29o 9499629950722

To je další level - kdy by měl student tušit v jakých řádech by se výsledek měl pohybovat. Dost často jsem zažil že tady logika byla někde jinde a opsali to co vypočetli bez ohledu jak moc je ten výsledek reálný.

+2/0
6.4.2016 10:58

A18l37e96š 86H83o15r96á93k 7335210832260

Tak to je docela slušný blábol. Nezlobte se, pane Janko, ale že by kalkulačka vedla řešitele k chybným výsledkům, to si snad může myslet jen humanitní vzdělanec.

0/0
6.4.2016 10:58

R65o67s55t85i17s15l62a61v 50C16a52h86a 6913537617461

ma pravdu. Neni to chyba kalkulacky, ale jejim nespravny pouzitim.

Jendoduchy priklad

2+3*6

mohou lide spocitat na kalkulacce tak, ze jim vyjde 20, ale take 30, nebo uplne neco jineho.

+5/0
6.4.2016 11:09

D22a63n74i60e58l 38J15a83n67k82o 9799299870482

Jde o to umět ve správném pořadí vše naťukat a nezlobte se na mě stále mnoho lidí neumí. Takže já se rozhodně přikláním za výuku na ZŠ bez kalkulačky.

Nepamatuji se že by na škole někdy učitelka řešila jak se s kalkulačkou pracuje - každej měl jinou.

Je sice dnes pravda že mnohé app dokážou po vyfocení zadaného vzorce ho vypočítat ale to bych také nedoporučil.

+1/0
6.4.2016 11:20

R64o35s72t94i60s73l42a52v 43C42a56h42a 6213677307531

Souhlasim naprosto se vsim, jen ne s vetou "Matematické výkony jsou závislé výhradně na tom, kolik času jste strávili řešením úloh.", protoze vykony jsou z velke casti zavisle na tom case, ale z male casti i nadanim. Protoze ten kdo "vidi", co ostatni musi pracne spocitat, bude podavat pomerne slusny vykon bez jakehokoliv treninku. Je to podobne jako ve sporte (az na ten vrcholovy) - vykony jsou z velke casti zavisle na treninku, ale kdo ma velke nadani, tomu staci treninku malo, nebo nemusi trenovat vubec. Nicmene temer kazdy dostatecnym treninkem se dostane na pomerne vysokou uroven.

+3/0
6.4.2016 10:57

A10l90e60n45a 57E20l57i19á65š16o39v49á 3114481322828

Pane Caho, já s vámi souhlasím, ale každý úspěšný sportovec potřebuje stejně tréninku, a to hodně. Tuším pan "Gladwell"??? o věci napsal krásnou studii, ve které dokazuje, že mezi hudebním virtuosem a učitelem hudby je základní rozdíl v počtu hodin, které odtrénovali. S matematikou je to nemlich stejné. Jsem matematička.

0/0
6.4.2016 17:53

R41o61s67t86i60s28l58a10v 71C79a20h40a 6283127947921

Opet souhlasim jen castecne. Byli lide, kteri toho mnoho nenatrenovali a presto prevysovali ostatni. Jiste uznate, ze Mozart ve svem detskem veku tezko mohl natrenovat tolik, co dospely ucitel hudby.

0/0
6.4.2016 18:04

M26i47c38h79a37l 37C12h17a25l24u85p94a 6668130129413

Tak třeba sportovci musí trénovat všichni - nenadaní, aby jim to vůbec šlo a nadaní zase hrají "vyšší ligu", která zase vyžaduje náročnější trénink. Takže ti nadaní nakonec budou trénovat spíš víc. Pokud se na to nevykašlou a nezůstanou sportovat na úrovni těch nenadaných, ty převyšovat mohou i bez tréninku.

0/0
6.4.2016 21:28

R92o33s59t78i15s62l66a48v 72C12a45h84a 6393477777461

No a pro zs plati posledni veta

0/0
6.4.2016 23:56

J14i43ř56í 84N11o92v12o13t34n64ý 7798452

Tak já Vám nyní nerozumím. Zde tvrdíte, že matematika je založena především na tréninku. Níže tvrdíte něco jiného:

Dril je nutný v jiných předmětech. V matematice není co drilovat.

Jak to tedy myslíte?:-)

0/0
6.4.2016 11:19

V14í71t 14G15a76b17r98i35e77l 5444233206847

Biflování v matice? Jediné, co je třeba nabiflovat jsou definice, předpoklady vět a schémata důkazů.

+1/0
6.4.2016 10:38

M71i41l64a35n 65P31o84k75o17r58n61y 7689555557900

Pokud se musíte biflovat předpoklady vět a přitom umíte jejich důkazy, tak je něco špatně.

+2/0
6.4.2016 10:49

A40l57e74n80a 96E86l13i67á39š40o79v61á 3404781212368

I ty definice jsou jenom názvy činnosti a jde se k nim dostat logickou úvahou. Souhlasím s vámi.

0/0
6.4.2016 10:49

D97a42v74i26d 30D70v48o97ř97á57k 6592370635557

I k těm názvům se dá dojít logickou úvahou. V matematice se prostě člověk neumusí učit nic. Každý máme trojné integrály před nosem, jen po nich šáhnout.

0/0
6.4.2016 10:57

M52i18c61h52a43l 46C86h47a38l86u84p37a 6968940359513

Odvodit se dá všechno, ale matematici na to měli spoustu století, třeba u testu či zkoušky je na to pár (desítek) minut :-).

0/0
6.4.2016 21:30

T33o45m38á46š 35K69r22á80l 3748198857369

matematika je jednoducha a krasna, ale bez snahy nepomuze ani sebelepsi ucebnice. skola hrou, snadne vyhledani postupu jsou sice hezke fraze, ale pokud nejste 0,0001% bohem obdarenych jedincu, tak bez biflovani nemate v matematice sanci a je jedno zda se jedna o zkladni, nebo vysokou skolu:-) a jelikoz je matematika zaklad pro vsechno, tak by podle toho mel vypadat pristup zaku a ucitelu, protoze kazda snaha zjednodusovani, vyhnuti se uceni matematiky v plosnem meritku se nam dvojnasobne vymsti

+3/−2
6.4.2016 10:35

L81u97k38a53s 40S74u84c36h53a78n35e76k 5886217933460

souhlasil bych s vámi, ale zkuste mi dát příklad toho, co je nutné se biflovat :)

0/0
6.4.2016 10:37

J38a45n 43P51e13r72n16i35k 8900351188276

Např. pišvejcovy konstanty pro eplsilon dostatečně malé, tak aby ...., jinak ten důkaz u zkoušky prostě nedáte.

0/0
6.4.2016 10:40

M47i48l71a68n 37P10o20k55o88r56n82y 7659305497240

No jo, ale když si to rozmyslíte, zjistíte, ze když Vám na konci důkazu místo epsilon vyjde 1000 *epsilon či cokoliv tohoto tvaru, tak je to totéž. Takže se to dá krásně obejít.

0/0
6.4.2016 11:43

A78l66e13n69a 45E58l27i44á45š73o52v84á 3784341322278

V matematice se nebifluje. Biflování je nezbytné u jiných předmětů a má pozitivní výsledek, že zlepšuje paměť. Někteří naivnější jedinci si myslí, že lze zlepšit i logické myšlení. Nelze.

+1/−1
6.4.2016 10:48







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.