Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

KRIMIPOMNÍČKY: Oholil se a zapnul spínač. Neznámý chtěl vraždit proudem

Stačilo málo a přišel život. Brňana se dodnes neznámý pachatel před deseti roky pokusil zabít elektřinou. Na kolo auta mu připevnil vodič vysokého napětí. Muž si naštěstí všiml jiskření a rychle z místa vycouval.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K54a67r71e27l 12N25e28d69o14p57i82l 7778596489784

A u Kramnyho uz zvonili? Treba provadel v te dobe zakladni vyzkum v oboru silova elektrina.

+1/0
5.5.2016 9:59

D64a81v21i92d 26P17o66l35á11k 7893880286961

No nevím. Ve škole nás učili, že karoserie auta je jako faradayova klec. Takže pokud řidič sedl do auta, tak v tu chvíli byl v bezbečí.

+2/0
5.5.2016 7:52

J25a12k46u62b 56Š79a51f13a83n73d69a 7245457311331

Tohle nemá s Faradayovou klecí vůbec nic společného.

0/−3
5.5.2016 8:06

P12a69v85e84l 43P66i35l63á10t 8751849615874

No spíše naopak. Má to společného hodně. Princip Faradayovy klece - náboj se na vodiči vyskytuje na jeho povrchu, uvnitř elektrické pole není a tudíž se tam nepohybuje žádný el. náboj, který by mohl uškodit. Samozřejmě auto není dokonalá Faradayova klec, ale ochranu je kovová karoserie auta schopna poskytnout i při úderu blesku, který jí projde do země (což jsou miliony voltů a tomu odpovídá i proud). Natož při zanedbatelných 400 V nebo i 22 kV, které ten útočník připojil ke karosérii auta potenciální oběti.

0/0
5.5.2016 9:20

J42a70k36u23b 95Š30a53f12a20n30d30a 7795957741801

Ne, tohle s Faradayovou klecí opravdu nic společného nemá. Ta funguje jako ochrana před elektromagnetickým zářením. V tomto případě se jednalo o prosté přivedení fáze na karoserii vozidla kdy pachatel předpokládal, že to dotyčného zabije. Což ho samozřejmě nezabije, princip je podobný, jako když si pták sedá na venkovní vedení (tam to s Faradayovou klecí také nemá nic společného). Zabilo by ho to v případě, kdy by byla karoserie pod proudem v okamžiku nastupování kdy by byl jednou nohou na zemi a jinou částí těla se dotkl nějaké kovové části auta.

+2/−1
5.5.2016 11:07

P18a50v77e79l 84P42i32l40á14t 8131849405884

S posledním větou samozřejmě souhlas. Ale k tomu tvému tvrdošíjnému odmítání výše nastíněných principů Faradayovy klece:

https://kdf.mff.cuni.cz/vyuka/elektrodynamika/doku.php?id=experimenty:faradayova_klec

https://cs.wikipedia.org/wiki/Faradayova_klec

Ať se pořád nepřeme - "má!", "nemá!" :-)

0/0
5.5.2016 12:59

J47a46k85u71b 27Š63a70f22a46n56d28a 7255777301901

Vím, co je to Faradayova klec. A samozřejmě karoserie auta jako Faradayova klec funguje. Ale tvrdím, že s tímto případem nemá vůbec nic společného. Protože stejného efektu by pachatel docílil pokud by tam dal třeba jen kovovou židli. Prostě je to stejné jako s tím ptákem na drátě.

0/0
5.5.2016 13:20

P49a64v14e46l 90P54i55l58á96t 8141759545194

V autě ano. Problém by nastal, kdyby chtěl vystoupit - napětí se přes kovové kolo dostalo na karosérii a vůči zemi mělo určitě nezanedbatelnou výši.

+3/0
5.5.2016 9:10

F39r32a19n21t88i63s63e73k 43H58a61v41e13l 6672702927598

Musim uprimne rict, ze hned prvni veta - "Stacilo malo a prisel zivot" me docela prekvapila a donutila si jeste jednou precist nazev clanku.

+1/0
5.5.2016 4:16

K64a17r21e40l 90W48a98t47z48k44o 9916877887666

Pokud už řidič seděl v autě, nemohlo se mu nic stát, kdyby pachatel zapnul spínač před nastoupením řidiče, jistě by ho to zabilo.

+5/0
4.5.2016 22:52
Foto

M51i19r60o82s23l47a16v 35S23t66e27i15n16e52r 6148874853835

Inspirace aférou Kramný? S 22 kV by to mohlo opravdu působit. S 220-240V jedině ve vaně.

0/−2
4.5.2016 21:43

J64a46n 49Š68e42b78e48s82t19a 6727490290705

;-D Inspirace Kramným? To asi těžko, pokud ovšem před deseti lety neviděl do budoucnosti ;-)

+2/0
4.5.2016 22:03







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.