Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

O vlakové nádraží v centru města by Brno mělo bojovat, říká architekt

Byl jedním z porotců urbanistické soutěže, jež skončila minulý týden a měla ukázat, jak může vypadat brněnské Jižní centrum, pokud vlakové nádraží zůstane pod Petrovem. Předseda České komory architektů Ivan Plicka právě tuhle variantu preferuje.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P71a83v66e13l 50K89o61l20á94č51e30k 9394224242911

Zní to rozumně. nicméně co se týče varianty Petrov, ona stojí na tom, že v prostoru pod Petrovem u Nových Sadů se počítá s podzemním VRT terminálem. Prostor stávajícího nádraží by se pak mohl zmodernizovat a sloužil by regionální dopravě. Nacpat do tohoto stávajícího koridoru terminál pro VRT pak už není prostorově reálné. Proto se také počítalo v rámci této varianty s tím, že nádražní terminál pro VRT bude prostorově zvlášť, ovšem i s dovětkem, že jeho realizace nutně nemusí být povedena souběžně s přestavbou stávajícím prostoru nádraží, tedy že celá modernizace nádraží může být řešena ve 2 etapách - vlastní nádraží a v další etapě terminál pro VRTku. To ovšem skýtá riziko, že se terminál pro VRT nikdy nepostaví, nebo až někdy, a opět tu budeme mít tzv. trvalé provizorium. Tím se centrum, města fakticky paralyzuje ve dvou stavebních vlnách přestavby železničního uzlu, což je s ohledem na exponovanost celé lokality a složitost celé rekonstrukce/přestavby nádraží hoodně problematické. Přičemž bez terminálu VRT by byl výsledek přestavby pouhým nekapacitním torzem, pokud by se od termináluVRT upustilo.

0/0
30.5.2016 16:45

V57l71a79d59i21m94í76r 66P48a63v85l72í22č71e65k 5646433895686

...nojo - pán řeší nádraží...ovšem už sto let nevyhovuje trať...takže znova...

0/0
24.5.2016 16:39

M13i55r72e84k 78Z11á63v15o30d77n77ý 7412697270928

Většina společnosti, především dojíždějící za prací a studenti, chce nádraží v centru. Problém je v tom, že politici a jejich přátelé již vlastní pozemky, na kterých jižní nádraží má stát. A k čemu jim budou tyto poměrně nehostinné pozemky, když je spekulantsky nebudou moci draze prodat státu? A jen o tom jde. Jiný relevantní důvod přesunu nádraží neexistuje.

+14/−1
22.5.2016 11:12

M68i91c14h79a27l 64B23r21ň85á52k 6394934837538

Tento pan je velkym kamaradem Patocky, to by melo uvedeno jako prvni. Tudiz je jasne, jak se bude cely rozhovor odvijet. Na zacatku se jeste drzi, ale ke konci uz to je demagogie jako vysita. Pres pole, louky a pastviny na nove nadrazi? Co prosim? 400 metru nic neni a 800 metru uz je silene a pomalu cesta na Mars? Developeri v Brne nejsou? Vazeny pane, navzdory vsem socialnim inzenyrum a neschopne radnici je v Brne mnohem nizsi neobsazenost kancelari, nez v te vami jmenovane Praze. A poptavka roste. Stejne tak je neskutecna poptavka po bydleni. A pokud by se melo nekde stavet, tak stavejme v centru a ne na periferiich. Tusim i ve vasi Praze se ted sklonuje tzv zahustovani zadtavby nanisto zbytecne expanze do poli za mesty. Brno ma suverenne druhy nejvyssi pocet dokoncenych bytu v republice a kdyby bylo v tabulce ktaju, tak je samo pred 8 kraji. S okresem Brno-venkov (dokupy cca 600 tisic obyvatel), coz je vlastne nejblizsi okoli, by nas predstihla jen Praha a Stredocesky kraj, oboje 2x vetsi. Tak o cem se bavime? Navic jste se krasne vyhnul odpovedi k VRT. Pokud by melo byt mesto spravny hospodar a myslet na budoucnost, tak by melo byt VRT prave tim duvodem, proc to pod Petrovem nema byt. Dotahnout to tam znamena vest trat od Kohoutovic tunelem pod polovinou mesta! Kdo to zaplati a jake to bude mit nasledky na zivotni prostredi a zivoty desetitisicovek lidi, to vas zelene najednou netrapi.

+4/−6
22.5.2016 2:00

P56a87v43e65l 98K51o36l91á38č88e90k 9174494142811

Opravdu nechápu ty mínusy. Brno je po Praze prakticky jediné takto intenzivně se rozvíjející se město v ČR. Má-li dlouhodobě uspět a být centrem špičkové vědy a výzkumu, tak tomu také musí odpovídat je infrastruktura. Vezmu-li v potaz, že v Brně fakticky žije již více jak 450 tisíc obyvatel, k tomu cca 60 000 studentů a téměř 100 tisíc lidí do Brna pravidelně dojíždí za prací, tak je evidentní, že stávající dopravní infrastruktura tomu absolutně neodpovídá. Takže flikovat to provizorii a variantami aby se vlk nažral a koza zůstala celá, je naprostá hloupost. Je-li varianta pod Petrovem opravdu tak úžasná, tak běda jakékoli kritice, že je moc drahá a že nemáme peníze na výstavbu sítě tunelů či "argumentů", že Brno není Praha. Brno si zaslouží pořádné a přiměřeně robustní a dlouhodobě dostačující řešení.

0/0
30.5.2016 17:05

P68a62v32e67l 90K93o86l33á72č72e74k 9444624682141

Problém je, že celá problematika přestavby železničního uzlu se zpolitizovala a redukovala toliko pouze na vlastní nádraží a už se vůbec nepřipomíná, že smyslem bylo i zjednodušit a redukovat celou síť kolejišť, která celý prostor jižně od centra rozbíjejí a jsou dědictvím toho, že celý železniční uzel se vyvíjel živelně a byl v průběhu 19. století budován více soukromými společnostmi. Nikdy nedošlo k ucelenému řešení a toto je dnes výsledkem. Navíc celý jih dodnes funguje jako jeden obrovský brownfiled, coby dědictví zániku textilního průmyslu v Brně. Ta obrovská disproporce územního rozvoje jak kvantitativní, tak zejména kvalitativní, mezi územím města severně od historického jádra a územím jižně od něj, je do očí bijící. Toto už dlouhá desetiletí představuje a generuje prostorový konflikt se všemi negativními důsledky pro ucelený územní rozvoj města. Polarizuje město v severojižním gradientu i ve vztahu k harmonizaci dopravy ve městě. Brno se musí vyvíjet zejména jižním směrem a je to pochopitelně obtížné to koncepčně zvládnout.

0/0
30.5.2016 17:21

T61o46m49a92s 43N34o48v46o84t73n46y 1801574476805

Ten pán je velice slušný demagog. 400m na nástupiště pod Petrov podle něj nejsou nic, 800m k řece za Zvonařku je podle něj cesta šalinou přes louky, zahrady a pole nebo co to tam říkal. Bohužel takoví demagogové jsou všichni zelení a jejich kamarádi aktivisti a architekti a proto to (nejen) s nádražím vypadá v Brně tak jak vypadá. A hlavně, žádná auta... možná by mu mohl někdo vysvětlit, že např. dálkovými vlaky nejezdí jen lidi z Brna, kteří si na pohodu dojedou MHD, ale lidi z vesnic, odkud rozumné spojení prostě není, takže potřebují i tím autem k nádraží přijet a zaparkovat...

Podobně ta varianta, že zelená sebranka chce zrušit Grand a autobusy hodit (zpátky) na Zvonařku. To je zajímavé, že tady aktivisti nekvičí, že to lidi budou mít hůř dostupné, ale u vláčků se můžou potentovat že by to měli o kousek dál (i když pro velkou část lidí by se cestování zároveň zrychlilo, ono totiž jen minimum lidí jde to toho slavného "centra")

+4/−5
21.5.2016 22:35

I74v38o 30P81e96r60n32i54c79a 8716863348210

Nevím v čem jsou tunely levnější než budování kolejí šaliny, který tam stejně podle plánu jednou povedou. Na povrchu vlakového nádraží je jen o jednu kolej (ne nástupiště) navíc oproti současnosti. Podzemní prostory budou o hodně provozně nákladnější, už jenom kvůli vzduchotechnice. A podle návrhů bude v podzemí i hala, protože v plánu žádná pořádná není. Taky nevím, kde pan architekt vzal 20 minut navíc, když šalina až do Komárova jede 8 minut. Za 20 min jsem teď z Hlavasu až na Technologickým parku. S novým nádržím u řeky bude tato varianta platit stále jen s tím, že se bude přestupovat na nádraží až v Krpoli a ne na Hlavase. Celkově varianta u řeky počítá s cestou do různých částí Brna právě s využitím přestupu na ostatních nádražích v Brně a tím uleví už teď přecpanýmu uzlu šalin na Halvase. Varianta v centru ho jen víc zahltí a pak se bude řešit nakládný metro. A ještě ať mě pan architekt najde, kam dali autobusový nádraží a příjezd k němu :-). Proti nádraží v centru nic nemám, mě by se tam i líbilo, ale obávám se, že na něco takovýho prostě nemáme a dlouho mít nebudeme. Jestli máme peněz dost mohli bysme konečně dodělat VMO. Kdybych byl Brňák tak jednoznačně bojuju za nádraží u řeky, protože mě zmizí koleje z centra a tím ta otřesná bariéra mezi současným historickým centrem a oblastí Dornychu.

+6/−12
21.5.2016 15:21

T96o18m57a48s 68N65o26v26o71t85n45y 1771164256815

Samozřejmě že máte pravdu, ale místním aktivistům (co většinou tím vlakem ani nejezdí - většinou přijedou na kolej nebo privát "zlým" autem, zabírají s ním pak týden místo pro rezidenty a mají ještě tu drzost plácat něco o tom, že máme jezdit MHD) to nedochází. Už mnohokrát bylo prokázáno, že současné nádraží nelze rekonstruovat bez vybourání okolí včetně Tesca nějak rozumně, aby technicky a kapacitně vyhovovalo. O paskvilu "pod Petrovem" (který ani neprosazují všichni aktivisti, sami v tom mezi sebou mají docela hokej) ani nemluvě.

+1/−2
21.5.2016 22:38
Foto

M73a56r68t48i85n 86L98ö38w 8634155307332

Tramvaj neni taxi. Kazdy prestup pridava par minut cekani. Do prace to mam 20 min pesky nebo 20 min MHD protoze 3 prestupy.

+1/0
23.5.2016 9:28

M86a18r28t21i46n 73K25r91u15p11i58c55a 8463499715277

By mě zajímalo, kdo Vám dal těch 9 mínusů, to je nějaká zelená lobby, co to tady odkliká? Jinak rozhovor je plný demagogie. ...

0/0
23.5.2016 10:05

K89a61r26e80l 44H59r67u44b93ý 2805198387334

" Nenapadá mě, jakou výhodu by mohlo přinést vzdálené řešení. "

Mne něco napadá. Brutální zhodnocení "dobře" nakoupených pozemků.

+8/−3
21.5.2016 13:20

I61v88o 98P81e77r27n86i18c80a 8246533298170

Asi nejhlavnější je zrušení bariéry železničního náspu - kolejiště v centru zabírá poměrně velkou plochu. Uvolněný prostor nabídne spoustu místa pro klidovou zónu a propojí centrum s ostatními částmi města. Nádraží u řeky řeší železniční dopravu komplexně v celým Brně, tak aby se využilo i ostatních nádraží a všichni nemuseli vystoupit na hlavase, ale vystoupili o zastávku dříve nebo později, podle toho kam jedou - snaha rozložit cestující na více míst. Varianta u řeky byla projektovaná mnohem dříve než si "vlivní" koupili pozemky - vlastně to měli o to jednoduší protože už to bylo naplánovaný a oni to jen využili. Dle mého názoru je odsunutá varianta také mnohem levnější a nabídne více prostoru - širší nástupiště, prostorná hala, prostor před nádražím.

+3/−6
21.5.2016 16:28

P62a62v19e94l 33M93o81r96a78v17e67c 3792619692278

Ve Vídni zrekonstruovali a mírně posunuli hlavní nádraží. Železniční násep jako obrovská liniová stavba tam je pořád, podjezdy či nějaký ten most dostačují.

Ad časová posloupnost nákupu pozemků a varianty u řeky / u Zvonařky: A co posloupnost "nejdřív jsme koupili pozemky a pak jsme tlačili tu variantu politicky"?

+3/−1
21.5.2016 18:12

I66v93o 65P38e65r33n69i17c77a 8456173268190

Ve Vídni je to mírné posunutí cca 500 m mezi starou a novou halou. To co kvůli tomu zbořili a zastavěli je oblast celýho Jižního centra mezi nádražím u řeky a stávajícím nádražím. Výhodou ve Vídni bylo, že mohli staré nádraží srovnat se zemí, to u nás nejde. Navíc to nádraží v centru opravdu není, v porovnání s Brnem. Zrovna Vídeň používá koncept více nádraží a přesun mezi nimi se řeší Ubahnem. Problém v Brně je v tom, že ty náspy má dva a to už je velká plocha. Oblast kolejí brání rozvoji, protože byty u nich nikdo nechce a bez bytů se nevytvoří obchody. Já proti nádraží v centru v zásadě nic nemám, jen sem ještě neviděl návrh, který by situaci skutečně vyřešil a nebyla by drahá - vždy tam byly tunely.

0/−2
21.5.2016 20:16

T38o90m79a48s 62N56o50v85o29t49n61y 1111754706525

A taky udělali z Hauptbahnhofu skanzen bez aut, jako to plánují zelení tady?

0/−1
21.5.2016 22:40

T92o74m86a94s 29N17o10v22o44t91n58y 1881954676525

Už přestaňte pořád lhát o těch pozemcích

0/−1
21.5.2016 22:41

M65a67r69t22i88n 11K71r60u62p51i41c36a 8853559125807

Jsem zastánce přesunu. Jen by mě zajímalo, jak je to tedy o těch pozemcích?

0/0
23.5.2016 10:06

T24o47m 49K67l25í44č41n55í66k 5440254915525

O tom se mluvilo už před více než deseti lety, když byl primátorem Duchoň, ale když se podívám do katastrální mapy, tak tam nic takového nevidím.

0/0
25.5.2016 7:13

T43o48m50a72s 84N56o12v22o78t12n98y 1361174266825

Pozemky patří převážně SŽDC, takže ti nepotřebují nic zhodnocovat. A ti co případně mají nějaký ten pozemek v plánované výstavě na "bulváru" k nádraží, ti to zhodnotí tak jako tak. Takže ty kecy o tom, jak si někdo vydělá na pozemcím, jsou zbytečné

+1/−3
21.5.2016 22:39

M40i16c38h61a80l 50B27r61ň20á22k 6504844527328

A vsiml jste si toho, ze ty pozemky jsou zastavene i ve variante Petrov?

+2/−1
22.5.2016 2:05
Foto

R71i30c84h36a29r17d 84D95u21ř92p13e68k41t 9736731645218

"budete jezdit tramvají skrz pole, louky a pastviny" - tomu říkám čirá demagogie.

+6/−6
21.5.2016 13:17

T23o32m61a52s 66N17o17v75o68t12n42y 1211214136155

Ano, 400 m "pod Petrov" je v klidu ale 800 m jsou pole a pastviny. Prostě další zelený blázen a kamarád Andera.

+2/−2
21.5.2016 22:42

P83a59v68e88l 57H51o64u93s20k20a 3301115410738

Nedokážu si představit nic megalomanštějšího než je podbragrování Petrova a tunel pod celým Brnem, ale hlavně, že v jižní čtvrti nebudou žádné supermarkety. Myslím, že je jasné, odkud u pana "architekta" vítr fouká.

+6/−7
21.5.2016 13:07

J64a30r50o26s19l80a52v 78Š58k17r18o71b14á66k 3630275888145

Tak proti tomuto návrhu se těžko bude argumentovat oblíbeným stylem ODSáků a jejich kmotrů - "zase další sluníčkář" ... Toto je totiž zasvěcený názor zkušeného odborníka podložený mj. ekonomickými argumenty. Bez výhrad podepisuji a samozřejmě podpořím v referendu. A pánům politikům, co si nakoupili parcely "u řeky" na kšeft, pěkně sklapne.

+11/−4
21.5.2016 12:05

R27o43m66a98n 61L61i61p15s38k71ý 2929623199

Bez té hloupé první věty vcelku souhlasím.

0/0
21.5.2016 14:43

T64o52m80a58s 90N21o19v79o38t50n62y 1191514796755

Kde má nějaké argumenty, myslíte ty "Pole a louky"? :-D

0/0
21.5.2016 22:43

M97i84c44h13a11l 58B96r74ň19á47k 6414454987748

Znovu a znovu. Pozemky. Podivejte se na ty plany. Stejne jsou zastavene. Uz konecne pochopte, ze o tomhle to opravdu neni!

0/−1
22.5.2016 2:07

P24a53v27e96l 55V12a42v41ř72í10n 6184331612452

Ještě na okraj jedna starší varianta:

http://www.nadrazibrno.wz.cz/navrh.htm

0/0
21.5.2016 11:14

P84a74v86e52l 81V32a64v75ř62í51n 6824421652662

V zásadě rozumný postoj. Dosavadní "oficiální" plány se vyznačovaly hlavně megalomanií. Přesun nádraží pod Petrov sice není ideální z hlediska vysokorychlostní železnice, ale to musíme jedním dechem dodat, že nic takového stejně není reálně na obzoru.

+17/0
21.5.2016 11:13

R45a54d88e62k 22J15a29n12a31t72a 9525146614542

Dosavadní plány se především vyznačoval osobními zájmy politiků. Ti jsou bohužel schopni utratit z veřejného rozpočtu miliardy, hlavně když na tom nějaký jejich známý vydělá pár milionů. Z urbanistického hlediska by měl odsun nádraží z centra samé nevýhody, evropská města se dnes snaži o pravý opak.

Vysokorychlostní železnice samozřejmě na obzoru je. V rámci EU jsme se zavázali ji postavit. Konkrétně zde, do roku 2050 máme mít Praha-Brno (kompletně v provozu, takže dílčí úseky dříve) a do roku 2030 Brno-Přerov (zde se vede diskuze, zda to má být rychlosti 200, 230, nebo 300), ale to na nádraží v Brně nemá vliv.

Jenže Brno je dostatečně velké město na to, aby zde všechny vysokorychlostní spoje zastavovaly, takže ostřejší oblouk před stanicí nevadí, protože vlak už v té chvíli už rychle nejede. Stačí se podívat na Kolín nad Rýnem. Mají nádraží hned u katedrály, že už to snad ani více v centru být nemůže, a ostrý oblouk před ním. Vysokorychlostní vlaky tam zastavují a nikdo tam neplánuje nádraží někam odsouvat.

+13/0
21.5.2016 11:45

T67o47m57á97š 26T64a11t18í39č17e83k 5620892490668

V bohatým Frankfurtu nad Mohanem a ještě bohatším Mnichově mají dokonce hlavová nádraží. Ve Stuttgartu nezačali to jejich hlavový nádraží podkopávat jen kvůli tomu nádraží samotnýmu, ale hlavně kvůli vyřešení železničí sítě v celým regionu. Ve Frankfurtu a Mnichově se rozhodli, že to tak zůstane.

0/0
21.5.2016 15:58

J73i24ř32í 47S66v77a31š27e75k 9664938983399

Mám stejný názor jako tenhle člověk. Zbytečné vrtat do něčeho, co funguje. Samozřejmě, někdo na té vzdálené variantě vydělá, ale obyvatelé to nebudou.

+20/−2
21.5.2016 11:07

T84o34m40a76s 13N61o53v89o98t77n80y 1211984976955

Proč by na tom obyvatelé nevydělali? Minimálně pro půlku Brna bude rychlejší se na nádraží dostat než skákat šalinou u dnešního.

0/−2
21.5.2016 22:44

M89i45r56e13k 20Z72á23v88o88d24n22ý 7862927320348

Jak? Nemyslím si, že máme tolik Emilů Zátopků. A jestli chcete přecpat město ještě více auty, tak to už je skoro na léčení.

+2/0
22.5.2016 11:16







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.