Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

O vlakové nádraží v centru města by Brno mělo bojovat, říká architekt

Byl jedním z porotců urbanistické soutěže, jež skončila minulý týden a měla ukázat, jak může vypadat brněnské Jižní centrum, pokud vlakové nádraží zůstane pod Petrovem. Předseda České komory architektů Ivan Plicka právě tuhle variantu preferuje.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P96a33v18e13l 81K65o38l44á64č86e69k 9754284672981

Zní to rozumně. nicméně co se týče varianty Petrov, ona stojí na tom, že v prostoru pod Petrovem u Nových Sadů se počítá s podzemním VRT terminálem. Prostor stávajícího nádraží by se pak mohl zmodernizovat a sloužil by regionální dopravě. Nacpat do tohoto stávajícího koridoru terminál pro VRT pak už není prostorově reálné. Proto se také počítalo v rámci této varianty s tím, že nádražní terminál pro VRT bude prostorově zvlášť, ovšem i s dovětkem, že jeho realizace nutně nemusí být povedena souběžně s přestavbou stávajícím prostoru nádraží, tedy že celá modernizace nádraží může být řešena ve 2 etapách - vlastní nádraží a v další etapě terminál pro VRTku. To ovšem skýtá riziko, že se terminál pro VRT nikdy nepostaví, nebo až někdy, a opět tu budeme mít tzv. trvalé provizorium. Tím se centrum, města fakticky paralyzuje ve dvou stavebních vlnách přestavby železničního uzlu, což je s ohledem na exponovanost celé lokality a složitost celé rekonstrukce/přestavby nádraží hoodně problematické. Přičemž bez terminálu VRT by byl výsledek přestavby pouhým nekapacitním torzem, pokud by se od termináluVRT upustilo.

0/0
30.5.2016 16:45

V40l26a24d44i51m71í31r 96P70a12v78l42í41č54e67k 5776953405626

...nojo - pán řeší nádraží...ovšem už sto let nevyhovuje trať...takže znova...

0/0
24.5.2016 16:39

M80i30r70e45k 61Z63á50v65o81d38n17ý 7452107520478

Většina společnosti, především dojíždějící za prací a studenti, chce nádraží v centru. Problém je v tom, že politici a jejich přátelé již vlastní pozemky, na kterých jižní nádraží má stát. A k čemu jim budou tyto poměrně nehostinné pozemky, když je spekulantsky nebudou moci draze prodat státu? A jen o tom jde. Jiný relevantní důvod přesunu nádraží neexistuje.

+14/−1
22.5.2016 11:12

M54i68c15h49a74l 55B75r36ň46á10k 6134334957888

Tento pan je velkym kamaradem Patocky, to by melo uvedeno jako prvni. Tudiz je jasne, jak se bude cely rozhovor odvijet. Na zacatku se jeste drzi, ale ke konci uz to je demagogie jako vysita. Pres pole, louky a pastviny na nove nadrazi? Co prosim? 400 metru nic neni a 800 metru uz je silene a pomalu cesta na Mars? Developeri v Brne nejsou? Vazeny pane, navzdory vsem socialnim inzenyrum a neschopne radnici je v Brne mnohem nizsi neobsazenost kancelari, nez v te vami jmenovane Praze. A poptavka roste. Stejne tak je neskutecna poptavka po bydleni. A pokud by se melo nekde stavet, tak stavejme v centru a ne na periferiich. Tusim i ve vasi Praze se ted sklonuje tzv zahustovani zadtavby nanisto zbytecne expanze do poli za mesty. Brno ma suverenne druhy nejvyssi pocet dokoncenych bytu v republice a kdyby bylo v tabulce ktaju, tak je samo pred 8 kraji. S okresem Brno-venkov (dokupy cca 600 tisic obyvatel), coz je vlastne nejblizsi okoli, by nas predstihla jen Praha a Stredocesky kraj, oboje 2x vetsi. Tak o cem se bavime? Navic jste se krasne vyhnul odpovedi k VRT. Pokud by melo byt mesto spravny hospodar a myslet na budoucnost, tak by melo byt VRT prave tim duvodem, proc to pod Petrovem nema byt. Dotahnout to tam znamena vest trat od Kohoutovic tunelem pod polovinou mesta! Kdo to zaplati a jake to bude mit nasledky na zivotni prostredi a zivoty desetitisicovek lidi, to vas zelene najednou netrapi.

+4/−6
22.5.2016 2:00

P96a18v73e45l 65K86o77l68á80č62e79k 9114164482681

Opravdu nechápu ty mínusy. Brno je po Praze prakticky jediné takto intenzivně se rozvíjející se město v ČR. Má-li dlouhodobě uspět a být centrem špičkové vědy a výzkumu, tak tomu také musí odpovídat je infrastruktura. Vezmu-li v potaz, že v Brně fakticky žije již více jak 450 tisíc obyvatel, k tomu cca 60 000 studentů a téměř 100 tisíc lidí do Brna pravidelně dojíždí za prací, tak je evidentní, že stávající dopravní infrastruktura tomu absolutně neodpovídá. Takže flikovat to provizorii a variantami aby se vlk nažral a koza zůstala celá, je naprostá hloupost. Je-li varianta pod Petrovem opravdu tak úžasná, tak běda jakékoli kritice, že je moc drahá a že nemáme peníze na výstavbu sítě tunelů či "argumentů", že Brno není Praha. Brno si zaslouží pořádné a přiměřeně robustní a dlouhodobě dostačující řešení.

0/0
30.5.2016 17:05

P63a65v78e88l 92K10o98l71á55č64e17k 9154934342451

Problém je, že celá problematika přestavby železničního uzlu se zpolitizovala a redukovala toliko pouze na vlastní nádraží a už se vůbec nepřipomíná, že smyslem bylo i zjednodušit a redukovat celou síť kolejišť, která celý prostor jižně od centra rozbíjejí a jsou dědictvím toho, že celý železniční uzel se vyvíjel živelně a byl v průběhu 19. století budován více soukromými společnostmi. Nikdy nedošlo k ucelenému řešení a toto je dnes výsledkem. Navíc celý jih dodnes funguje jako jeden obrovský brownfiled, coby dědictví zániku textilního průmyslu v Brně. Ta obrovská disproporce územního rozvoje jak kvantitativní, tak zejména kvalitativní, mezi územím města severně od historického jádra a územím jižně od něj, je do očí bijící. Toto už dlouhá desetiletí představuje a generuje prostorový konflikt se všemi negativními důsledky pro ucelený územní rozvoj města. Polarizuje město v severojižním gradientu i ve vztahu k harmonizaci dopravy ve městě. Brno se musí vyvíjet zejména jižním směrem a je to pochopitelně obtížné to koncepčně zvládnout.

0/0
30.5.2016 17:21

T58o40m53a75s 84N29o43v10o44t65n69y 1841874526685

Ten pán je velice slušný demagog. 400m na nástupiště pod Petrov podle něj nejsou nic, 800m k řece za Zvonařku je podle něj cesta šalinou přes louky, zahrady a pole nebo co to tam říkal. Bohužel takoví demagogové jsou všichni zelení a jejich kamarádi aktivisti a architekti a proto to (nejen) s nádražím vypadá v Brně tak jak vypadá. A hlavně, žádná auta... možná by mu mohl někdo vysvětlit, že např. dálkovými vlaky nejezdí jen lidi z Brna, kteří si na pohodu dojedou MHD, ale lidi z vesnic, odkud rozumné spojení prostě není, takže potřebují i tím autem k nádraží přijet a zaparkovat...

Podobně ta varianta, že zelená sebranka chce zrušit Grand a autobusy hodit (zpátky) na Zvonařku. To je zajímavé, že tady aktivisti nekvičí, že to lidi budou mít hůř dostupné, ale u vláčků se můžou potentovat že by to měli o kousek dál (i když pro velkou část lidí by se cestování zároveň zrychlilo, ono totiž jen minimum lidí jde to toho slavného "centra")

+4/−5
21.5.2016 22:35

I72v48o 36P66e81r43n33i44c13a 8886973458270

Nevím v čem jsou tunely levnější než budování kolejí šaliny, který tam stejně podle plánu jednou povedou. Na povrchu vlakového nádraží je jen o jednu kolej (ne nástupiště) navíc oproti současnosti. Podzemní prostory budou o hodně provozně nákladnější, už jenom kvůli vzduchotechnice. A podle návrhů bude v podzemí i hala, protože v plánu žádná pořádná není. Taky nevím, kde pan architekt vzal 20 minut navíc, když šalina až do Komárova jede 8 minut. Za 20 min jsem teď z Hlavasu až na Technologickým parku. S novým nádržím u řeky bude tato varianta platit stále jen s tím, že se bude přestupovat na nádraží až v Krpoli a ne na Hlavase. Celkově varianta u řeky počítá s cestou do různých částí Brna právě s využitím přestupu na ostatních nádražích v Brně a tím uleví už teď přecpanýmu uzlu šalin na Halvase. Varianta v centru ho jen víc zahltí a pak se bude řešit nakládný metro. A ještě ať mě pan architekt najde, kam dali autobusový nádraží a příjezd k němu :-). Proti nádraží v centru nic nemám, mě by se tam i líbilo, ale obávám se, že na něco takovýho prostě nemáme a dlouho mít nebudeme. Jestli máme peněz dost mohli bysme konečně dodělat VMO. Kdybych byl Brňák tak jednoznačně bojuju za nádraží u řeky, protože mě zmizí koleje z centra a tím ta otřesná bariéra mezi současným historickým centrem a oblastí Dornychu.

+6/−12
21.5.2016 15:21

T79o58m80a83s 44N44o14v49o57t40n62y 1481294656445

Samozřejmě že máte pravdu, ale místním aktivistům (co většinou tím vlakem ani nejezdí - většinou přijedou na kolej nebo privát "zlým" autem, zabírají s ním pak týden místo pro rezidenty a mají ještě tu drzost plácat něco o tom, že máme jezdit MHD) to nedochází. Už mnohokrát bylo prokázáno, že současné nádraží nelze rekonstruovat bez vybourání okolí včetně Tesca nějak rozumně, aby technicky a kapacitně vyhovovalo. O paskvilu "pod Petrovem" (který ani neprosazují všichni aktivisti, sami v tom mezi sebou mají docela hokej) ani nemluvě.

+1/−2
21.5.2016 22:38
Foto

M32a33r24t20i29n 85L91ö67w 8774365517112

Tramvaj neni taxi. Kazdy prestup pridava par minut cekani. Do prace to mam 20 min pesky nebo 20 min MHD protoze 3 prestupy.

+1/0
23.5.2016 9:28

M34a94r49t85i86n 83K25r29u84p83i85c50a 8523479295257

By mě zajímalo, kdo Vám dal těch 9 mínusů, to je nějaká zelená lobby, co to tady odkliká? Jinak rozhovor je plný demagogie. ...

0/0
23.5.2016 10:05

K18a73r28e62l 77H88r21u79b73ý 2865258417874

" Nenapadá mě, jakou výhodu by mohlo přinést vzdálené řešení. "

Mne něco napadá. Brutální zhodnocení "dobře" nakoupených pozemků.

+8/−3
21.5.2016 13:20

I89v13o 56P91e43r78n53i17c53a 8746633138450

Asi nejhlavnější je zrušení bariéry železničního náspu - kolejiště v centru zabírá poměrně velkou plochu. Uvolněný prostor nabídne spoustu místa pro klidovou zónu a propojí centrum s ostatními částmi města. Nádraží u řeky řeší železniční dopravu komplexně v celým Brně, tak aby se využilo i ostatních nádraží a všichni nemuseli vystoupit na hlavase, ale vystoupili o zastávku dříve nebo později, podle toho kam jedou - snaha rozložit cestující na více míst. Varianta u řeky byla projektovaná mnohem dříve než si "vlivní" koupili pozemky - vlastně to měli o to jednoduší protože už to bylo naplánovaný a oni to jen využili. Dle mého názoru je odsunutá varianta také mnohem levnější a nabídne více prostoru - širší nástupiště, prostorná hala, prostor před nádražím.

+3/−6
21.5.2016 16:28

P58a47v47e73l 67M80o66r76a59v14e17c 3882339452838

Ve Vídni zrekonstruovali a mírně posunuli hlavní nádraží. Železniční násep jako obrovská liniová stavba tam je pořád, podjezdy či nějaký ten most dostačují.

Ad časová posloupnost nákupu pozemků a varianty u řeky / u Zvonařky: A co posloupnost "nejdřív jsme koupili pozemky a pak jsme tlačili tu variantu politicky"?

+3/−1
21.5.2016 18:12

I69v22o 10P67e83r41n94i80c38a 8586183678740

Ve Vídni je to mírné posunutí cca 500 m mezi starou a novou halou. To co kvůli tomu zbořili a zastavěli je oblast celýho Jižního centra mezi nádražím u řeky a stávajícím nádražím. Výhodou ve Vídni bylo, že mohli staré nádraží srovnat se zemí, to u nás nejde. Navíc to nádraží v centru opravdu není, v porovnání s Brnem. Zrovna Vídeň používá koncept více nádraží a přesun mezi nimi se řeší Ubahnem. Problém v Brně je v tom, že ty náspy má dva a to už je velká plocha. Oblast kolejí brání rozvoji, protože byty u nich nikdo nechce a bez bytů se nevytvoří obchody. Já proti nádraží v centru v zásadě nic nemám, jen sem ještě neviděl návrh, který by situaci skutečně vyřešil a nebyla by drahá - vždy tam byly tunely.

0/−2
21.5.2016 20:16

T17o64m97a63s 58N41o39v73o41t10n28y 1431734206405

A taky udělali z Hauptbahnhofu skanzen bez aut, jako to plánují zelení tady?

0/−1
21.5.2016 22:40

T98o48m12a19s 43N69o46v41o73t95n28y 1141624666185

Už přestaňte pořád lhát o těch pozemcích

0/−1
21.5.2016 22:41

M24a58r23t90i68n 94K15r53u39p91i15c20a 8383219815337

Jsem zastánce přesunu. Jen by mě zajímalo, jak je to tedy o těch pozemcích?

0/0
23.5.2016 10:06

T20o30m 64K80l88í55č98n34í14k 5690334345675

O tom se mluvilo už před více než deseti lety, když byl primátorem Duchoň, ale když se podívám do katastrální mapy, tak tam nic takového nevidím.

0/0
25.5.2016 7:13

T40o36m76a16s 32N85o68v30o81t51n44y 1931944716275

Pozemky patří převážně SŽDC, takže ti nepotřebují nic zhodnocovat. A ti co případně mají nějaký ten pozemek v plánované výstavě na "bulváru" k nádraží, ti to zhodnotí tak jako tak. Takže ty kecy o tom, jak si někdo vydělá na pozemcím, jsou zbytečné

+1/−3
21.5.2016 22:39

M38i59c18h29a91l 71B18r82ň97á84k 6284674597878

A vsiml jste si toho, ze ty pozemky jsou zastavene i ve variante Petrov?

+2/−1
22.5.2016 2:05
Foto

R86i97c71h79a84r98d 64D38u13ř15p35e22k12t 9376781295868

"budete jezdit tramvají skrz pole, louky a pastviny" - tomu říkám čirá demagogie.

+6/−6
21.5.2016 13:17

T93o82m80a94s 53N61o13v42o95t31n53y 1771314146275

Ano, 400 m "pod Petrov" je v klidu ale 800 m jsou pole a pastviny. Prostě další zelený blázen a kamarád Andera.

+2/−2
21.5.2016 22:42

P18a42v94e52l 72H23o20u72s62k98a 3561135930788

Nedokážu si představit nic megalomanštějšího než je podbragrování Petrova a tunel pod celým Brnem, ale hlavně, že v jižní čtvrti nebudou žádné supermarkety. Myslím, že je jasné, odkud u pana "architekta" vítr fouká.

+6/−7
21.5.2016 13:07

J68a79r13o77s96l34a83v 78Š91k42r46o67b47á87k 3760215598805

Tak proti tomuto návrhu se těžko bude argumentovat oblíbeným stylem ODSáků a jejich kmotrů - "zase další sluníčkář" ... Toto je totiž zasvěcený názor zkušeného odborníka podložený mj. ekonomickými argumenty. Bez výhrad podepisuji a samozřejmě podpořím v referendu. A pánům politikům, co si nakoupili parcely "u řeky" na kšeft, pěkně sklapne.

+11/−4
21.5.2016 12:05

R10o18m14a69n 42L36i55p72s83k20ý 2289953969

Bez té hloupé první věty vcelku souhlasím.

0/0
21.5.2016 14:43

T57o19m62a37s 50N49o98v33o78t42n39y 1491624156155

Kde má nějaké argumenty, myslíte ty "Pole a louky"? :-D

0/0
21.5.2016 22:43

M74i31c95h50a49l 74B12r84ň74á97k 6474764327338

Znovu a znovu. Pozemky. Podivejte se na ty plany. Stejne jsou zastavene. Uz konecne pochopte, ze o tomhle to opravdu neni!

0/−1
22.5.2016 2:07

P50a73v59e95l 44V87a58v83ř60í35n 6704591562302

Ještě na okraj jedna starší varianta:

http://www.nadrazibrno.wz.cz/navrh.htm

0/0
21.5.2016 11:14

P74a73v30e79l 31V50a96v61ř24í76n 6564311552332

V zásadě rozumný postoj. Dosavadní "oficiální" plány se vyznačovaly hlavně megalomanií. Přesun nádraží pod Petrov sice není ideální z hlediska vysokorychlostní železnice, ale to musíme jedním dechem dodat, že nic takového stejně není reálně na obzoru.

+17/0
21.5.2016 11:13

R87a38d13e71k 76J10a38n67a79t52a 9275266554902

Dosavadní plány se především vyznačoval osobními zájmy politiků. Ti jsou bohužel schopni utratit z veřejného rozpočtu miliardy, hlavně když na tom nějaký jejich známý vydělá pár milionů. Z urbanistického hlediska by měl odsun nádraží z centra samé nevýhody, evropská města se dnes snaži o pravý opak.

Vysokorychlostní železnice samozřejmě na obzoru je. V rámci EU jsme se zavázali ji postavit. Konkrétně zde, do roku 2050 máme mít Praha-Brno (kompletně v provozu, takže dílčí úseky dříve) a do roku 2030 Brno-Přerov (zde se vede diskuze, zda to má být rychlosti 200, 230, nebo 300), ale to na nádraží v Brně nemá vliv.

Jenže Brno je dostatečně velké město na to, aby zde všechny vysokorychlostní spoje zastavovaly, takže ostřejší oblouk před stanicí nevadí, protože vlak už v té chvíli už rychle nejede. Stačí se podívat na Kolín nad Rýnem. Mají nádraží hned u katedrály, že už to snad ani více v centru být nemůže, a ostrý oblouk před ním. Vysokorychlostní vlaky tam zastavují a nikdo tam neplánuje nádraží někam odsouvat.

+13/0
21.5.2016 11:45

T70o69m79á88š 28T80a20t10í76č67e55k 5800352870598

V bohatým Frankfurtu nad Mohanem a ještě bohatším Mnichově mají dokonce hlavová nádraží. Ve Stuttgartu nezačali to jejich hlavový nádraží podkopávat jen kvůli tomu nádraží samotnýmu, ale hlavně kvůli vyřešení železničí sítě v celým regionu. Ve Frankfurtu a Mnichově se rozhodli, že to tak zůstane.

0/0
21.5.2016 15:58

J81i49ř23í 42S34v95a31š32e97k 9824568903169

Mám stejný názor jako tenhle člověk. Zbytečné vrtat do něčeho, co funguje. Samozřejmě, někdo na té vzdálené variantě vydělá, ale obyvatelé to nebudou.

+20/−2
21.5.2016 11:07

T93o77m61a14s 93N16o89v53o96t67n13y 1731234876615

Proč by na tom obyvatelé nevydělali? Minimálně pro půlku Brna bude rychlejší se na nádraží dostat než skákat šalinou u dnešního.

0/−2
21.5.2016 22:44

M44i26r95e73k 50Z18á96v12o14d83n31ý 7932497470808

Jak? Nemyslím si, že máme tolik Emilů Zátopků. A jestli chcete přecpat město ještě více auty, tak to už je skoro na léčení.

+2/0
22.5.2016 11:16







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.