Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Od tragédie v Židenicích uplynulo 75 let. „Vlak smetl lidi jako kuželky“

Před tři čtvrtě stoletím se odehrálo na nádraží v brněnských Židenicích neštěstí, při němž přišlo o život osmnáct lidí a mnoho dalších bylo zraněno. Do cestujících, kteří za tmy čekali na vlak v kolejišti, najel rychlík.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J77a23n 85L11i84b21i64c31h 9272348405123

Bohužel v kolejišti neměli správně, co dělat, i když díky světlu a změnám, netušili, že tam pojede vlak.

0/0
23.9.2016 19:52

J38a76n 28H46l33e44d55í78k 8658729548896

byla to smutná událost, kterou dnešní občan ztěží pochopí, obrovská masa na malinkém nádraží, s velmi malým osvětlením, lidé se tlačili, aby si mohli posléze ve vlaku sednout a vů mrtvýchbec nevnímali, že stojí v kolejišti, kudy prolétl vlak mající válečnou přednost, 18 usmrcených se zdá být na tu masu cestujících velmi málo, zřejmě většina zaslechla hřmot a ustoupila a těch 18 prostě nemělo asi kam, asi půl kilometru bydleli příbuzní ((v Židenicich)), byla to rána a velký všeobecný žal a smutek

0/0
21.9.2016 11:41

M95i96l24o70s45l53a11v 25S31e17d14l58á30č81e68k 6964774984711

No tak podchody tam nebyli, takže museli přes kolejiště. Jenže správně asi měli počkat až vlak zastaví. / Dnes jsou podchody i nadchody a stejně se najdou trubky , který lezou přes koleje. Jak ti dva mladí blbečci, co je ukazovali v TV. Měli kliku že to neskončilo smrťákem./ A pak taky bylo zatemnění, takže se lidé špatně orientovali. Smůla taky byla že malá nádraží tehdy neměla nádražní rozhlas, který by lidi upozornil že přijíždí jiný než očekávaný vlak. Když tam každý den ráno nastupovalo tolik cestujících , tak proč dráhy neposílili osazenstvo stanice? Alespoň na tu ranní špičku? Dnes už nemá smysl ptát se proč to nebo ono? Prostě situace byla taková jaká byla. Akorát by mě zajímalo Jestli ti přeživši museli odjet s tím hrůzným zážitkem a šokem do práce, nebo dostali volno?

+1/0
20.9.2016 13:37

I86v21a52n 19H78o40l43a11s 5577557718347

> Smůla taky byla že malá nádraží tehdy neměla nádražní rozhlas, který by lidi upozornil že přijíždí jiný než očekávaný vlak

No - on tehdy nádražní rozhlas nebyl ani ne velkých nádražích.

+1/0
20.9.2016 16:08

M15i68l94o14s87l96a93v 85S73e32d25l80á30č72e68k 6264504754581

Aha? já myslel že už tehdy byl.. Když byl pouliční rozhlas, který hlásil popravy za Haydrichiády, tak mě nenapadlo že na nádražích nebyl nádražní rozhlas.

0/0
20.9.2016 22:53

R10i65c10h66a77r53d 86K45r39á11l 4518527690593

Dovolím si dvě poznámky. Pokud výpravčí prodal dejme tomu 400 jízdenek (někdo měl dejme tomu nějakou průkazku, někdo jich mohl koupit víc), tak mu prodej při odhadu 30 vteřin na osobu musel trvat přes tři hodiny. A pokud vlak odjížděl ve 4:42, tak to aby tam lidi pomalu chodili ve dvě v noci. Ale to není až tak podstatné.

Bagatelizovat nechci ani počet obětí, ale poměr cca 1000 lidí a 18 obětí je asi nepoměrně šťastnější než třeba skutečné tragédie ve Stéblové, Šakvicích, Spálově a podobných. Tím nechci říci, že oběti v Židenicích jsou méně závažné.

+2/−2
20.9.2016 12:47

F82r97a89n34t76i80š98e83k 22M96a63t95ě71j87č15e71k 7273602813951

„Zkusil alespoň ze své budky výpravčího na tento vlak upozornit telefonem staničního zřízence Josefa Hájka v jeho domečku na nádraží, jenže Hájek tam byl sám a právě plně zaměstnán prodejem jízdenek pro téměř tisícovku cestujícíc

Zdroj:http://brno.idnes.cz/vlakova-tragedie-v-zidenicich-vyroci-ds4-/brno-zpravy.aspx?c=A160917_2273928_brno-zpravy_krut

0/0
20.9.2016 13:24

M71i67c14h11a26l 60P11l61e63š84t32i79l 2545301475

Jinýmu bych žebřík půjčil, ale Hájkovi na**r !!!

+4/0
20.9.2016 13:40

R74o77m90a72n 93J58e25s53c12h13k81e 9808975407675

Ten počet 1000 je nadměrný. Nejvíce lidí nastupovalo na hlavním. Když bych vzal tehdejší zvyklosti 8 - 12 dvounápravových vagónů okolo 100 cestujících v jednom. Také počet jízdenek není reálný, vetšína měla týdení nebo měsíční.

0/0
21.9.2016 16:41

A83d90a70m 72H87u24r92t88a 2181262797470

Kolik lidí dnes slyší na "Nevstupujte do kolejiště dokud vlak nezastaví"? :-) Z města odkud občas dojíždím se po téhle frázi všichni nahrnou do kolejiště jak slepice na zrní. Pravděpodobně si říkají, že hrozící nebezpečí včas uvidí nebo uslyší, ale já už zažil situaci, kdy na nádraží na výhybce (ve stanici jich bývá přece jen víc než běžně) vykolejilo několik vagónů nákladního vlaku, které zoraly přilehlé nástupiště, přičemž vzduchem lítaly kusy lampy. Od té doby už znamení respektuji.

+2/0
20.9.2016 12:29

K29a37r74e83l 50N51o50v40o92t35n86ý 4866460555245

Jak si vysvětlit, že do sbírky přispěly i zjevně německé firmy a zejména pak i říšský protektor?

0/0
20.9.2016 10:33

M11a97r44t79i12n 30W95a10l40l19n81e42r 6325800884820

Odepsali si to z daní;-D

+1/−1
20.9.2016 10:43

P56a24v21e95l 25H37o29r40á39k 8571983735572

V Adamově se jistě vyrábělo pro Wehrmacht. Navíc v protektorátu nebylo vše úplně přesně takové, jako nás učili ve škole.

+15/0
20.9.2016 10:44

Z13d82e35n42ě10k 91W89e72r46n76h26a32r36t 6437735682188

To je jednoduché, oficiální vyjádření bylo, že Velkoněmecká říše nás ochraňuje, že se ve své dobrotě a na naléhání rozhodla vzít na sebe nelehký úděl ochránce slabých národů a zemí Evropy. Proto taky protektorát, protektor je ochránce. Navenek se všude mluvilo o nerozborném svazku s Německem, vzájemném přátelství, podpoře, pomoci a podobně. Tak je to vždycky, když někdo někoho okupuje, on už se nějaký kolaborant vždycky najde, kdo je pozve a požádá o pomoc. No a proč by tedy laskavý ochránce nepřispěl trpícím, zejména když to bude v novinách, i s fotkama?

+14/0
20.9.2016 10:46

J27a59r14o52s40l72a35v 58K97u73č78e14r49a 8546318320522

To je jednoduché. Němci v protektorátu uplatňovali politiku cukru a biče. Ovšem cukrem se šetřilo a používal se na ty části obyvatelstva, které byly říši užitečné. Dělníci byli jednou z nich. Dostávali vyšší př

íděly jídla, občas volné lístky na sportovní události nebo do divadla a v práci se zavedlo závodní stravování. Prostě protektorátní správa se snažila, aby byl dělník výkonný a moc neremcal.

Takže, když při neštěstí zahynulo několik desítek lidí, kteří zjevně směřovali za prací do strategicky důležitého podniku, bylo logické (a z hlediska propagandy i relativně levné) řádně rozmáznout, že se velký

německý bratr dokáže postarat o ty, kteří mu slouží. Příspěvek od státního prezidenta byl pravděpodobně jediný čistě humání, u německých firem se dá možná pochybovat, ale u německé protektorátní správy šlo témě

ř jistě o čistý kalkul, který moc nestál a přinesl plusové body...

+9/0
20.9.2016 11:35

M37i36l55o10s31l88a97v 19S20e46d93l72á87č92e54k 6704304394491

No tak NSDAP byla socialistická dělnická strana. Proto ta výhoda dělníků. A v jejím původním programu bylo zestátnění podniků. Vlastně takový bolševismus, ale čistě národní. Později si Hitler uvědomil že bude bohaté průmyslníky a obchodníky potřebovat a tak ustoupil od ideje socialistické revoluce Proto taky uskutečnil noc dlouhých nožů a nechal odpravit Ernsta Röhma, velitele SA a jeho oddané spolubojovníky. Röhm věřil na uskutečnění socialistické revoluce. a tvrdošíjně trval na jejím dokončení. A prostředky i moc na to měl. I Hitler dobře věděl že kdyby se SA rozhodla ho zbavit tak jí v tom nic nezabrání.

+2/0
20.9.2016 14:31

R68u15d71o20l10f 82L11i27n21h68a95r32t 5942101832

Srovnávat zmasakrované lidi s kuželkami ?? Odporné! Mravně se otřásám. Rv

0/−20
20.9.2016 10:30

P16e47t23r 18M94u70n16z42a30r 1355401859206

Myslím, že panu Janečkovi už je vaše morální rozhořčení úplně egál.

+5/0
20.9.2016 10:39

M80i33c42h29a24l 80P62i47n64d25j54a27k 5303704857507

Navic kuzelky se nerozprsknou :-P

0/0
20.9.2016 11:24
Foto

O23n24d97r72a 14T86ů16m57a 1218435787628

Máte pravdu, kuželky nerozhazují vesele ručičkama a nožičkama, když do nich šťouchá vlak.

+1/0
20.9.2016 13:00

M71i51l83o68s95l90a45v 86S35e75d17l24á46č45e50k 6314674904741

Ale on je nesrovnává. Jen konstatuje že byli smeteni jak kuželky. Lidé stáli a vlak do nich vjel. Jakým vhodným příměrem by jste to teda chtěl pojmenovat?

+2/0
20.9.2016 14:38

M98a29r91t16i21n 42K23o15n93e27č84n17ý 3800114109755

Poznámky k článku:

V Židenicích nebylo nádraží ale jen zastávka na dvoukolejné trati, bez peronů. Výpravní budova (čekárna, prodejna jízdenek) byla na druhé straně trati, než kde je nyní, s přístupem od ulic Kuldova a Lazaretní. Úvodní fotografie je tedy pořízena čelem směr Hlavní nádraží. V čase příjezdu osobního vlaku od Brna (vzdálenější kolej) jel vojenský vlak. Cestující v domění, že se jedná o osobní vlak, vešli do kolejiště, kde je smetl rychlík na Brno (bližší kolej).

+12/0
20.9.2016 9:56

T23o41m85á30š 38T34a98t24í47č16e83k 5350682450838

Díky za dovysvětlení. R^

0/0
20.9.2016 13:40

Z88d30e68n79ě42k 79H44l72u36š82í 4858511694504

Ano, stačí se pořádně podívat na tu fotku. Precizně vysvětleno. Je zázrak, že za těch podmínek nebylo obětí mnohem víc.

0/0
21.9.2016 16:45

M68i36c22h45a69l 36H89o81r69á45k 7739304769684

Hájek. Vechtr ve výslužbě.

+1/0
20.9.2016 9:36

J58i86r46i 57P42r94i85m21a 7313677949784

Ja si nemohu pomoct,ale me by vlak na koleji nikdy nesrazil.Ad uz ocima ci uchem vnimam ze neco jede.Ten vlak proboha neni auto.nevim proste pokud nechcu spachat sebevrazdu,tak me nic nehrozi.Nejsu zamestnanec CD a na koleji su takrka denne.Samozrejme neskacu z koleje na kolej kdy na jedne koleji neco stoji.Ale z volneho prostoru to nechapu.

0/−49
20.9.2016 9:27

K68a58r47e52l 81V38o72h77n79o70u89t 4978199930177

Blížící se vlak na nadráží vůbec nemusíš slyšet.

+16/0
20.9.2016 9:29

Z32d15e21n12ě74k 67W77e94r48n93h37a55r81t 6247895772738

Ano, notabene tam zrovna přijížděly dva vlaky z různých stran. Jeden brzdil, druhý jel rychle. Za takových podmínek opravdu není nic slyšet, to je nesmysl, co ten člověk vykládá.

+39/0
20.9.2016 9:36

P57a30v32e32l 92H90o90r14á90k 8341863965472

Navíc se tam prý chystalo nastoupit tisíc lidí, což si dnes nedovedeme představit.

+9/0
20.9.2016 10:46

Z48d47e87n36ě88k 26W55e92r13n11h80a52r13t 6877115272948

ano. Před pátou ráno, tma jak v pytli, zima, brzdící vlak, dav lidí, který se někam hrnul...

+3/0
20.9.2016 10:50

M80i54c29h51a79l 88K13o89z85d94e69r16k84a 4230865731

Tisíc lidí se vejde do jednoho vlaku metra. Mohlo to být asi jako ve špočce na Florenci.

Hluk takový dav ale nadělá. Nehledě na to, že parní lokomotivy nejsou při jízdě nejhlučnější, takže souhlasím. Přes brzdící rychlík mohli v davu přeslechnout přijíždějící vojenský vlak velice snadno.

+1/−1
20.9.2016 13:47

Z13d98e59n13ě35k 94W28e67r89n54h12a41r21t 6597495382178

No, ono to bylo naopak, brzdil vojenský vlak a lidé si mysleli, že to je jejich courák, tak se k němu nahrnuli a smetl je rychlík na první koleji, který jel rychle. Ale to na věci vcelku nic nemění.

+2/0
20.9.2016 13:53

J53a41k56u49b 19Š40a21f88a72n83d21a 7855687241631

Jasně. Na nádraží, kde je 1000 lidí....

+7/0
20.9.2016 9:32

D55a75v69i95d 85M36a61c60k35ů 8850709770361

Byla válka, tma, lidi stáli v místech, kde dnes nikdo nestojí, všechno bylo jinak.Nemachruj a když tama někdy pojedeš, sklapni Rv

+30/0
20.9.2016 9:33

P54e40t97r 94N70o79v30o71t52n19y 1921930821

Jenže byla totální tma. Ne jako dnes na nádražích.

+5/0
20.9.2016 9:49

P38a94v15e42l 25M72a96t95o92u62š46e93k 5660797908804

Ten rychlík mohl jet docela tiše, jel s kopce. Naproti tomu vojenský vlak jedoucí nahoru byl jistě dost hlučný. Po boji je každej králem. Není to tak dávno, co jsem v Kolíně zařval na pár lidí, kteří v pohodě přecházeli koleje asi 50 m před přijíždějícím rychlíkem. Taky určitě "věděli", že nic nejede.

+4/0
20.9.2016 13:24

J31a62n 48S62m84í43t41k84o 8264252874935

Nejsem si jistý, že v září 1941 do Adamova jezdili "nuceně nasazení"... Což nic nemění na tom, že jsem o neštěstí nevěděl a článkem si nerozšířil obzory.

0/−12
20.9.2016 9:24

Z13d65e76n11ě12k 96W65e54r91n69h97a80r39t 6617765612118

No, možné to je. Tam byla zbrojovka, ta měla zvláštní válečný režim a mohla si třeba vyžádat u jiných podniků dělníky - specialisty a ti museli jít tam makat. A když odmítli, řešilo se to jako sabotáž válečné výroby a to šlo o život. Asi to nebylo nucené (totální) nasazení, pod kterým si představujeme spíš práci v Reichu, ale nejspíš ti lidi moc na výběr neměli.

+23/0
20.9.2016 9:35

V13á10c38l89a30v 56S54v41o96b93o62d29a 5266108849

Tenkrát stačilo jednou,dvakrát zaspat a člověk mohl být popraven,anebo jít do koncentráku.

+7/0
20.9.2016 9:49

I14v88a96n 69H91o63l82a34s 5357387928507

Nucené nasazení probíhalo v několika vlnách už od roku 1939 (například studenti po zavření vysokých škol etc.). Zpočátku šlo ale jen o práci v Protektorátu a ve většině případů v blízkosti bydliště.

+10/0
20.9.2016 9:38

P81a55v81e63l 33H24o22r86á64k 8111813195322

Navíc v první vlně se spousta lidí hlásila dobrovolně. Představte si, že mladému člověku z Horní Dolní nabídli, aby šel pracovat třeba do Berlína, kde pracovní podmínky a sociální zabezpečení bylo neporovnatelné s tím, co bylo zde.

+1/0
20.9.2016 10:49

P68e15t12r 13N35o75v69o22t77n35y 1711780911

A spojenci ještě nebombardovali.

+1/0
20.9.2016 11:19

P18e48t27r 14S64l91a62b14y59h51o21u97d 1952115860967

Nuceně nasazený se nepoužívá jen pro lidi co museli pracovat v Německu (kde mužů samozřejmě chybělo více), ale i pro ty co pracovali zde a v noci spali normálně doma. Můj děda myslím právě mezi takovéto dělníky patřil. Prostě mu jendou řekli, že musí jít pracovat do fabriky - aniž by na to měl vzdělání. On pak u nějakého stroje udělal chybu a přišel o půlku prstu.

+1/0
20.9.2016 13:10

K47a13r16e87l 46D32r58d79a 6313105627329

Za válečné útrapy je třeba, aby se město Brno všem českým Němcům hlavně dobře a uctivě omluvilo. Rv:-P

Přitom nepochybuji, že to tehdy všichni brali se vší vážností a úctou bez ohledu na národnost.

U Jaroslava Mezníka vidím pěknou pomluvu. Prý přes zákaz vykoukl z okna věznice a strážný ho zastřelil. Jiný popis ale uvádí, že šlo o záměrnou sebevraždu, kdy dopoledne vylezl na římsu vězení a po marných pokusech stráže dostat ho zpět, byl strážným sestřelen. Prý hodinu umíral. Důvod smrti: sebevražda skokem z okna.

Měl to udělat po prvních výsleších, aby neprozradil známé z odboje. Inu, mladé Brno má legendu o popletovi, co vykoukl nedopatřením z okna a byl zastřelen.

Místo zemského prezidenta nebylo pak dále obsazeno a zastával ho místoprezident Karel Schwabe. Ten byl za kolaboraci zastřelen 1946.

(A Zemanovská perlička. Ve stejnou dobu český zemský prezident byl pozdější příbuzný Peroutky. Také souzený za kolaboraci.)

Syn Jaroslava Mezníka byl nejznámější brněnský disident.

+3/−5
20.9.2016 9:13

J37i13ř29í 20P84r41ů16š72a 7695602455899

Je skoro zázrak že se něco podobného nestává dnes a denně. Tam kde nejsou nástupiště se lidé hrnu do kolejí dlouho před zastavením vlaku a nekoukají jestli to náhodou není jiný vlak nebo dokonce jestli se po bližší koleji neblíží jiný. A jako bonus sluchátka na uších pro případ že rozhlas něco hlásil.

+14/0
20.9.2016 8:52

M55a28r18e63k 89F14l38e73k81a24č 1396325644908

Mě tohle vždy připomene jeden kreslený vtip co sem před X tisící lety četl v trnkách nebo dikobraze, už nevím...

taky kolejiště, vlakem rozsekané těla a z rohlasu se ozývalo " Pozor hlášení o změně koleje, vlak od Brna přijel na kolej první"

+4/−6
20.9.2016 8:57

J54a84n 89Š47e81b64e38s39t75a 6557310110235

Jojo, to je fakt k popukání

+10/0
20.9.2016 9:02

I64v94a24n 37H86o66l26a42s 5287247948887

Pokud do stanice bez ostrovních nástupišť přijíždí pravidelně zastavující osobní vlak, nesmí být žádný vlak (ani posunový díl) v pohybu na kterékoliv koleji mezi staniční budovou a kolejí, kam vlak přijíždí. Pravdou ovšem je, že lidi se často chovají jako stádo.

+2/−1
20.9.2016 9:41

Z27d70e87n50ě22k 72W96e55r92n85h30a81r31t 6777805612258

Nojo, jenže on tam nepřijížděl pravidelně zastavující osobní vlak, ale mimořádný válečný vlak, který měl vyšší prioritu a tedy jej pustili před něj. To si jen lidé chybně mysleli, že to už je ten jejich vlak a nahrnuli se k němu, i přes průběžnou kolej.

Takže nejspíš k porušení drážních předpisů opravdu nedošlo, jen ti lidé ve tmě udělali chybu, i když asi pochopitelnou.

+3/0
20.9.2016 9:48

I51v61a41n 88H89o73l78a66s 5867527648487

Reagoval jsem především na poznámku o dnešním chování cestujících, nikoliv o vzniku nehodového děje z roku 1941. Tudíž ani netvrdím, že tehdy došlo k porušení předpisů.

+4/0
20.9.2016 10:22







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.