Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Na nákup jízdenky v Brně postačí bankovní karta, systém sám spočítá tarif

Papírové jízdenky na MHD v Brně od roku 2018 ustoupí do pozadí. K platbě totiž postačí běžná bankovní karta, kterou cestující ve vozech přiloží k terminálu. Nový systém sám spočítá cenu jízdného.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M24a85r39e50k 27T60o22p11i30č 4415639497353

Myšlenka je to hezká, ale zcelanesmyslné je tvrzení, že " nový systém na konci dne vypočítá nejnižší cenujízdného". Kdo se aspoň trošku vyzná v tarifu, ví, že něco takovéhoje absolutní utopie. Je to podobné jako současný eshop Českých drah. Ten setaky tváří, že dokáže vždy nabídnout nejvýhodnější cenu, ale velmi často jinenabídne. Ano, mám na mysli různé dělení jízdenek, kombinaci regionálníchcelodenních jízdenek namísto celorepublikové, atp.

Jako největší problém vidímzrovna výpočet ceny na konci dne, existuje totiž velká nabídka 24hodinovýchjízdenek. Takže pokud cestu nastoupím např. ve 13:00, někam pojedu, v 18:00se vydám na zpáteční cestu, systém už o půlnoci začne moje cestovánívyhodnocovat. A já přitom mohu následující den pokračovat a do 13:00 podniknoutještě několik cest. Pochybuji, že by pak systém půlnoční výpočet cen anuloval avše pokryl výhodnější 24hodinovou jízdenkou.

Další úskalí je ve skupinovémcestování. Zmíněné 24hodinové jízdenky totiž ve dnech pracovního klidu platí ažpro 5 cestujících (z nichž jen dva mohou být starší 15 let). Tady asi opětnebude stačit máchnutí platební kartou. Přinejmenším bude zapotřebí nějak systémunahlásit počet cestujících a jejich věkové začlenění (15-, 15+).

Jsem tedy také spíše zastáncem SMSjízdenek (mám na mysli s platností po celém kraji, ty totiž zatím kupovatnejdou). Jejich výhodou je to, že není nutnost mít připojení k internetu ahlavně jistota, že si koupím opravdu tu jízdenku, kterou chci já, ne tu, kterouvyhodnotí jako výhodnější systém.

0/0
8.10.2016 20:03

M77a73r29t92i36n 93Z90l31a46t57u33š82k69a 8227794340711

Něco je i přímo na stránkách DPMB:

http://dpmb.cz/?seo=download&id=3580

0/0
7.10.2016 21:14

M34i13r69o36s54l50a81v 10V42y91k73o66u43p85i54l 3700696703855

Toto je ideál. Platit kartou:-)

0/0
7.10.2016 20:18
Foto

Z21b72y30n74ě50k 70M92e48l80i27c44h89a98r 9315957695389

musí mít karta povolené internetové transakce? v Plzni jsem se svou kartou v trolejbuse nepochodil, což nechápu...

0/0
7.10.2016 15:42

L46u64k50a28s 77N21e35m60e98c 7579780242464

Teď nic. Plánuje se to od ledna

0/0
7.10.2016 19:16

P37e97t51r 18R48u59z61i81c93k84a 7838572423287

A jak to udelam kdyz chci plnou jizdenku pro sebe a polovicni pro dite?

+1/0
7.10.2016 15:38

L24u57k82a67s 22N89e84m42e32c 7169440922934

Nůžkami

+1/0
7.10.2016 19:17

P19e49t88r 71K44o68n66í79č16e90k 8574222575195

Pane Komínku, jestli tady ještě jste, a to vám pak přijde výpis z účtu a jsou na něm všechny ty desetikoruny? A co to je z pohledu banky? Platba přes internet nebo jako v obchodě?

0/0
7.10.2016 14:29

T76o63m69á64š 44M30u77c16h46a 4506737213114

Účtuje se to vždy ve 2 ráno jedna částka za celý předchozí den. Je to bráno jako klasická platba kartou.

+1/0
7.10.2016 14:46

P56e52t65r 28K12o13m66í66n72e54k 3949227222729

Jako v obchodě, zúčtování probíhá jen jednou denně, ve 2 ráno a potom se vám odečte celková částka. Zde posílám jak se to objevuje ve výpisu....

Účet***********

Majitel účtuKomínek Petr

Datum zaúčtování07.10.16

Valuta07.10.16

Částka-14,00CZK

Detaily transakcePlatba dne 05.10.2016

************ / PETR KOMÍNEK

CZK 14,00

DP - OSTR*125705 - OSTRAVA

+2/0
7.10.2016 14:48

P61e43t51r 90K20o98n41í75č65e68k 8454782575735

Děkuji R^

0/0
7.10.2016 16:21

R41u42d52o30l69f 57L65i33n62h35a38r20t 5532511192

Jo to bude fajn, takže lidi se budou motat u "snímacích terminálů" při nástupu i výstupu, když se člověk díky tlačenici, chaosu nebo z jiného důvodu neodhlásí, to pak buď zaplatí asi celodenní jízdenku, nebo bude pak nahánět nějakou jinou šalinu či autobus, aby se tam mohl jít jen odhlásit :D Jo to mi zní opravdu jako zjednodušení 8-o

+2/−2
7.10.2016 13:39

P90e25t68r 32K17o14m54í12n98e82k 3119127242769

Vy jste to ani nečetl, že? "V případě, že při výstupu cestující kartu zapomene přiložit, platí jízdenka 60 minut.

+1/0
7.10.2016 14:07

O10n59d66ř33e19j 91N41o22v52á90k 9517254949199

takže ta dražší, samozřejmě ....

0/0
7.10.2016 14:14

O87t65t80o 88P86o33s55p77í29š20i35l 4664365867498

Takže když zapomene, zaplatí víc, než by bylo potřeba... U narvaných spojů bude jistě lahůdka se protlačit k terminálu. (Opět zkušenost s obdobným systémem.)

Ale budiž, pro MHD se to dá ještě "přežít", když člověk čas od času oželí pár kaček... Ale pro regionální dopravu je systém "přihlášení a odhlášení" absolutně nepoužitelný. Ale i to nás v republice čeká, protože banky se na byznys třesou.

+1/−1
7.10.2016 15:06

M31i86r55e62k 19V85o35j77n53a30r 2421271583139

U regionálních autobusů to bude pravděpodobně trochu odlišné - nabízí se varianta, kdy cestující přiloží kartu k terminálu u řidiče při nástupu (stejně musí předními dveřmi), řidič zvolí počet zón (v IDS JMK) a je to. Pípnutí při výstupu tím pádem nevidím jako potřebné. Další vytahování karty bude potřeba při přestupu do dalšího spoje, kdy by se mělo na řidičově terminálu návazného autobusu zobrazit, že už je zaplaceno. Při ujetí přípoje kvůli zpoždění se platnost jízdenky prodlouží tak, jako dosud - pokud cestující zavolá na infolinku, spojí se tato s dispečinkem a řidič dalšího spoje bude informován, že na první pohled prošlou jízdenku má uznat, stejně tak si to na dispečinku může ověřit případný revizor.

No uvidíme, jak to nakonec bude.

0/0
7.10.2016 17:45

L26i40b64o87r 58Z91a20v26ř29e23l 8369526541812

to by ale to zpoždění musel někdo nahlásit. Praxe je taková, že při ujetí přípoje platíte znovu jízdenku na dojezd do cíle cesty!!

0/0
7.10.2016 21:48

M46i23r82e35k 14V34o12j69n64a69r 2421101123409

Asi takhle: pokud zpoždění nahlásí řidič nebo přímo cestující, a to ještě před odjezdem dalšího spoje, na který je nutno čekat, nebývá problém. Pokud to cestující řeší až s řidičem dalšího spoje, má tento určitě možnost ověřit si zpoždění na dispečinku, kde mu to podle stažení dat GPS (předpokládám) potvrdí. Pokud cestující neřekne nic a koupí si další jízdenku, je to tak trochu jeho blbost - nicméně člověk nemůže být finančně postižen za něco, za co nemůže, když zpoždění nezavinil.

Vlastní zkušenost - zpoždění kvůli semaforům na uzavírce, přípoj logicky nemohl cca 25 minut čekat, volal jsem na IDS, jízdenku mně a ještě jedné paní prodloužili. Paní pak v dalším spoji o půl hodiny později začala vyprávět svůj příběh a řidič ji jen zastavil s tím, že v pořádku, že o tom ví a ať si jde sednout s tou jízdenkou, kterou má. Netuším tedy, jak je to v jiných krajích / integrovaných systémech, třeba to jinde tak jednoduché nebude, mimo JmK tak často necestuji.

Kromě toho, pokud mám např. jízdenku na vlak, jejíž platnost končí o půlnoci, vlak má dejme tomu 90 minut zpoždění a o těch 23:59 je ještě třeba 30 km před mou výstupní stanicí, kde jsem měl už dávno být, taky po mně nebude žádáno zaplacení oněch třiceti kilometrů. Aspoň doufám :-)

0/0
8.10.2016 4:28

M13a44r66t90i37n 28N26o92v93o11t48n37ý 3566206691354

V Ostravě to mají už delší dobu a nevšiml jsem si, že by tam kvůli tomu vznikal nějaký chaos. Většina lidí stejně má šalinkartu.

+4/0
7.10.2016 14:19

P49e81t42r 79K95o16m17í58n90e54k 3779237702109

Přesně tak.

0/0
7.10.2016 14:22

O27t26t90o 18P85o26s77p68í61š26i63l 4294295877338

No, vtipné je, že banky už vymýšlí, jak zrušit systém časovek a nacpat vše do pípání u terminálů, aby vám za pade měsíčně mohly spočítat, kolik jste za měsíc projezdil... :)

Doufám, že se těšíte i na tuhle technologickou novinku.

0/0
7.10.2016 15:09

O64n96d54ř58e93j 43N91o28v68á59k 9177374599419

Tomu nějak nerozumím ... když na jedné zastávce přiložím kartu, na druhé opět ... ale nevystoupím ?

A jak se revizor dostane k údajům bankovní karty ? když má mít terminl, který zkontroluej zaplacení?

A to už se budou někde shromažďovat i informace o tom, kudy a jak jezdím? Není toho špehování pořád stále málo Antone Pavloviči?

+1/−1
7.10.2016 13:39

O46n72d48ř78e33j 11P30u20t65n11a 9821194711225

Z článku to chápu takto:

1.) Když vás pak bude kontrolovat revizor, tak zjistí, že jste už oficiálně vystoupil a tím pádem jedete na černo.

2.) Předpokládám, že revizor přes čtečku zjistí, jestli vaší kartou byla jízda v tom autobuse zaplacena.

3.) Když si kupujete elektronickou jízdenku třeba na dálkový autobus, tak vám taky vadí shromažďování informací?

Jinak bych spíš očekával, že budou v článku uvedeny zkušenosti z nějakého zahraničního města, kde tento systém funguje (jestli funguje dobře, tak ho asi někde využívají) a ne z jedné, a to ještě zvláštní linky.

+3/0
7.10.2016 13:53

P79e63t41r 85K86o69m66í88n80e68k 3219157832349

Jen vás trošku opravím, revizor nemá ve své čtečce nic. Vše je uloženo lokálně ve vozidle. Revizor vás vyzve, abyste přiložil kartu k terminálu. Systém samotný shromáždí informace jen jednou za den (v Ostravě každý den ve 2 ráno) a až poté spočte nejvhodnější cenu a tu vám strhne z karty. Maximálně však cenu 24 hodinové jízdenky, i kdyby jste si označil kartu 125x za den.

0/0
7.10.2016 13:57

O72n48d36ř19e49j 19N30o79v89á80k 9507644329449

a proč bych měl přikládat kartu k čtečce? to znamená, že bych měl hned vystoupit, že ... ale když chci jet dál?

to ten revizor čeká, až na to, že budu vystupovat?

Pořád nerozumím tomu, jak může revizor zkontrolovat mojí platební kartu ... buď se musí dostat "dovnitř" karty (a může ukrást peníze ...) anebo mne donutí zaplatit něco, co nechci ....

0/0
7.10.2016 14:09

P85e88t57r 20K34o29m15í88n94e74k 3519727702789

Revizor kontroluje vaši kartu tak, že vy ji přiložíte k terminálu ve vozidle, nikoliv k žádné jeho čtečce. Tam se pouze objeví, je-li karta evidovaná. Nic víc se z toho nedoví.

0/0
7.10.2016 14:12

P82e66t20r 21K94o46m84í91n62e56k 3989327132599

Revizoři přepnou terminály ve vozidle do režimu přepravní kontroly.

+1/0
7.10.2016 14:13

O83n50d15ř45e15j 44N54o93v78á63k 9947584159669

To jako že se "protočí" celá narvaná tramvaj u těch tří, čtyř terminálů? nebo kolik jich tam je ?

0/0
7.10.2016 14:15

P59e41t43r 97K45o58m10í17n23e39k 3529367962109

Tyto obavy jsou zbytečné, jelikož stejně většina lidí jezdí na šalinkartu. Údaje z těchto karet jsou čitelné ze zařízení revizorů.

+1/0
7.10.2016 14:19

O95n93d63ř34e95j 12N38o21v33á46k 9367654439389

před chvílí jste tvrdil, že revizoři žádné zařízení nemají .... že používají ty nainstalované čtečky ....

0/0
7.10.2016 14:29

P72e40t57r 10K86o79m35í12n25e64k 3349667102829

Ano, na kontrolu platební karty se využívají terminály ve vozidle. Na kontrolu šalinkarty mají vlastní terminály, které nosí u sebe.

0/0
7.10.2016 14:32

P43e90t16r 61K18o56m92í81n68e41k 3339187632319

Trošku jsem vás asi zmátl, ale už chápu proč. V Ostravě už totiž nejsou papírové šalinkarty, ale plastové kartičky (ODISka). Z těchto karet mají revizoři data ve svých terminálech. pokud ale platíte platební kartou, tak platí, že ty se kontrolují na terminálech ve vozidle.

+1/0
7.10.2016 14:37

O30n20d61ř19e92j 66N77o50v98á94k 9367204309709

Stejně si to nějak neumím představit, jak ve špičce a v narvané tramvaji (v Praze přes den skoro pořád) se sunu někam ke dveřím, přeskakuju kočárek, psa, dítě, baťoh ....

0/0
7.10.2016 14:49

P91e48t68r 71K45o37m37í88n55e30k 3139357802789

Tento systém se používá ve dvou městech na světě. Londýn a Ostrava. Já vím, zní to vtipně, ale je to tak :) A z vlastní zkušenosti musím říct, že funguje skvěle.

+1/0
7.10.2016 13:59

P58e87t68r 63K71o70m80í94n54e72k 3569167262659

http://ostrava.idnes.cz/placeni-kartami-v-ostravske-mhd-je-stale-vetsim-hitem-p0w-/ostrava-zpravy.aspx?c=A161007_2277806_ostrava-zpravy_woj

+1/0
7.10.2016 14:00

O49n17d66ř80e46j 72N20o76v91á63k 9457284929919

ad 1) - jak - jak - jak to zjistí? na to se ptám ....

ad 2) - takže revizor má přístup na údaje mé platební karty? já budu muset svojí běžnou platební kartu přikládat na nějakou čtečku revizora?

ad 3) - a to máte nějak - nezpochybnitelně - propojeno se svým jménem?

0/−1
7.10.2016 14:12

P30e16t88r 89K40o96m71í49n16e66k 3559577102219

ad 1, 2) - revizor nemá žádné vaše údaje o kartě. Terminály ve vozidle se přepnou do režimu přepravní kontroly a vy kartu přiložíte k tomuto terminálu, který jenom "vyplivne" karta zaevidovaná/nezaevidovaná. Revizor nic nevidí.

ad 3) - jméno nikoho nezajímá, jde jen o tu kartu

+1/0
7.10.2016 14:17

P53e24t98r 87K31o21m33í15n23e45k 3539437152479

Ještě k bodu 3. Je to stejné jako s papírovou jízdenkou. Taky nikoho nezajímá vaše jméno. V tomto případě je vaší "papírovou" jízdenkou platební karta.

0/0
7.10.2016 14:30

O21n75d98ř35e52j 87N12o33v66á67k 9267844679779

ad 1,2) nahoře tvrdíte, že revizoři mají své vlastní čtečky ... tak jak to je?

ad 3) karta je spojena se jménem - ta diskuse o je špehování ...

0/−1
7.10.2016 14:31

P66e60t24r 89K25o20m65í48n49e46k 3399717792969

ad 1,2) vysvětleno výše, asi jsem vás trochu zmátl

ad 3) tak je to stejné jako v obchodě. Nevím přesně jaké údaje se přenášejí, ale jméno tam nebude. Jen číslo karty a zda-li je platná/neplatná.

0/0
7.10.2016 14:43

K10a75r54e86l 62H65y12n93e90k 9560327576325

Senioři sice jezdí za roční paušál a nebudou se muset s novým systémem potýkat, ale je spousta lidí mezi 45-70 lety, pro které to bude více než složité. Nehledě na to, pokud do Brna přijede babička z Rousínova.

0/0
7.10.2016 13:25

P50e89t41r 30K14o36m64í37n55e83k 3399537892369

Proč složité. Vytáhne kartu, pípne a hotovo. Mnohem jednodušší, než zjišťovat čas nebo zóny atp.

+1/0
7.10.2016 13:30

K55a37r59e87l 23H26y32n36e65k 9910707966155

A myslíte, že tu kartu má? Bude na to zírat jak...

+3/0
7.10.2016 13:47

P21e63t66r 33K43o91m62í42n96e58k 3159187662529

Když přece kartu kartu nemá, tak se jich tento systém netýká. Papírové jízdenky se rušit nebudou. Kdo chce, nechť je dále používá.

+1/0
7.10.2016 13:52

M41i71r29e69k 57Z19á75v74o47d62n95ý 7442447160288

Nemám problém... problém jen mám s tvrzením "Snadnější placení i cestování, ušetření peněz a času. Na to vše se můžou těšit lidé, kteří využívají městskou hromadnou dopravu v Brně", protože levnější je to jen pro vybrané jedince.

+1/0
7.10.2016 13:23

P63a74t38r42i39k 58E26g91e27r 2158190969731

Nevím zda je to dobrý nápad. Mě se více líbí SMS jízdenka tu v Brně používám já a za 99 korun jezdím pořád jen ty zóny 100+101 mě matou.

0/0
7.10.2016 12:58

M23a39r10t82i14n 58N78o93v93o72t11n49ý 3956446881284

Oproti tomuto řešení jsou SMS zbytečně komplikované.

+1/0
7.10.2016 14:21

O69t47t57o 28P35o78s94p39í79š33i23l 4824555367528

Systém sám spočítá tarif = systém vás sám okrade.:-)

+1/−4
7.10.2016 12:53

O51t10t77o 10P34o33s95p61í39š56i48l 4684805657418

Levnější? Ale kdeže... Dopředu se počítá s tím, že si lidé zapomenout odpípnout výstup.

Bezpečné? Jistě, vytáhnout v přeplněné tramvaji dvakrát bankovní kartu, to je bezpečnost sama... O čtení karty, kterou ani nevytáhnete z peněženky ani nemluvě...Rv

Moderní systém vymyšlený lidmi, kteří jej využívat nebudou, ale napakovat se na tom umí.

+4/−4
7.10.2016 12:55

P88e62t80r 13K98o45m71í49n55e86k 3599157522349

Pardon, to mělo být mínus. Systém používám denně a rozhodně nikoho neokrádá. Takže blábolíte o něčem co jste ani nezkusil.

+1/0
7.10.2016 13:38







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.