Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Stroje brněnských aerolinek v Británii dolétaly. Po problematickém přistání

Nestala se žádná nehoda ani se nikdo nezranil, přesto má letecká společnost Van Air Europe sídlící v Brně problém. Její flotila operující na Britských ostrovech dostala od tamních úřadů zákaz letů po přistání na ostrově Man. Pasažéři zmiňují na sociálních sítích dramatický manévr.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R45a39d76i79m 48N84e87b70e12l 5686835669219

S takovým lehkým letadélkem není snadné v bouři nebo silné turbulenci přistát. Zažil jsem to kdysi v L410 na Ruzyni. Nemohli jsme se dostat dolů, pořád nás to vynášelo nahoru do mraků :). Ostatně podobných kuriozních přistání je plný internet. Pokud pilot dokázal v takovém počasí přistát bez úhony, zaslouží spíše ocenění, než trest.

+4/0
2.3.2017 8:26

D85a47v21i35d 19H27u36r69k10a 3920943871411

Opravdu nevim, jestli jste vazne na googlu hledal a srovnaval L410 a L140.

0/0
2.3.2017 6:49

V95a42š68e10k 65Ř92í41h77a 2243353848422

Zlatý český šmejd;-D;-D;-D

0/−23
1.3.2017 22:55

M27a74r28t17i19n 83R14u19z88i15c25k11a 1562308806677

Je to ruska firma, tedy vyrabi se u nas, ale veskere know-how jiz patri rusum...

0/0
1.3.2017 23:36

J74a39n 82P84r59i52c90h38y42s67t27a72l 8791678703

Ovsem nevyrabi se v Cechach a ani letecka spolecnost neni z Cech - a dokonce je to napsano i v clanku.

Mozna ze se tim prispevkem chtel jen predstavit?

+1/0
2.3.2017 0:30

D21e36j91a91n 52T17a62d90i19c 7892786527907

Doufam, ze budou letat v cesku. Pro nejake brity je tohoto krasneho a spolehliveho stroje skoda.

+3/0
1.3.2017 22:48

M27a67r53t44i22n 72K12ř84í52ž 9103822730827

Ta společnost je podezřelá už jen tím, odkud je.

0/−14
1.3.2017 22:03

J89a73r50o66s41l38a31v 43S13t74u63c38h37l60í22k 7486728932796

Co to může být za aerolinky když jsou z Brna?

+3/−25
1.3.2017 21:55

P10a10v21e74l 24V81e59r17n64e85r 1683363192277

;-D na tom opravdu zalezi?

+2/0
1.3.2017 22:02

L68u27b87o50m52í58r 50H31r56a23c92h88o16v84i22n88a 6468782156120

A Vy máte pole kde?

+1/0
1.3.2017 23:53

P73a82v78e97l 36V84e80r30n65e57r 1443473542207

Lidi pochopte, co je na FB nebo Twiteru, tak to musi byt pravda, zvlast kdyz to nekomu vyhovyje ...

+3/0
1.3.2017 21:48

M67a43r34t97i29n 44N39e78č53a96s 8813343743749

Škoda, že L-410 není po světě víc rozšířená... jeden čas jsem vyloženě pátral, kde bych se s ní svezl. Povedlo se mi to v Rusku, se společností Orenburž'e - slečna za přepážkou koulila očima ("Takyj maleň'kij samoljótik!"), spolucestující si fotili u letadla selfíčka, piloti vtipkovali... všichni z toho kunovického výtvoru byli vedle R^:-)

+7/−1
1.3.2017 21:33

P94e75t49r 88V30á17c53l85a47v88e24k 6675778299647

L410 je vynikající letadlo. Za tento incident nemůže letadlo ale ten kdo se rozhodl že za takového počasí vůbec vzlétne.

+14/0
1.3.2017 21:44

J97a78n 54L44u94k26á78š 7647483583702

L410 neni spatne letadlo, ale neni to zadny zazrak.

Je urcen pro trh, ktery pozaduje kratke drahy, casto nezpevnene, tj. prevazne zaostale zeme tretiho sveta. Ve vyspelych zemich, pokud nejde o specificke podminky v horskych oblastech, zpravidla nema moc co nabidnout.

Jinak jeho montaz je vicemene klempirina a elektroinstalace, nejde o zadnou presnou strojovou vyrobu, jakou uvidite treba v Airbusu nebo Boeingu.

0/−4
2.3.2017 8:16

D71a93n38i81e26l 11T19s15c35h89e18r54n26a47y 2655812949442

Ukazte Airbus ci Boeing teto kategorie.

+3/0
2.3.2017 8:32

K83a61r65e20l 23L54a27n37g88r 2782587250208

Přitom DHC-6 pohořely na Manu jak voskovaný papír, ta mašina je mnohem horší na stabilitu než L-410.

Opomínáte jednu věc, provozovatelé jiných značek nemůžou L-410 přijít na jméno z důvodu jeho údržby, není nutné dělat tolik úkonů jak na motorech tak draku (to nerozdejchali už v době představení L-410 po jeho uvedení na trh).

+1/0
2.3.2017 20:36

R10a39d59i44m 58N56e65b72e22l 5586715929749

L410 byla kdysi vyvíjena pro ruské poměry, přistávání na neupravených plochách apod.

0/0
2.3.2017 8:28

D89a34n37i96e38l 44T82s30c64h96e14r61n80a83y 2635882229392

Hlavne pro vojenske podminky, snadna udrzba vysoka spolehlivost a pod

0/0
2.3.2017 8:33

P56e19t78r 17V24á66c12l16a34v39e70k 6705128939267

co se mi podařilo najít: přistání se zdařilo protože se přistává proti větru, nicméně když se otočili bokem a chtěli pojíždět tak vítr letadlem začal pohazovat, snad jej dokonce i zcela nadzvedl, každopádně letadlo nebylo schopno pojíždět a byla nutná asistence letištních hasičů, kteří přistavili cisternu aby letadlo bylo v závětří a mohli vystoupit cestující. Letadlo pak nějakou dobu blokovalo runway jelikož ve větru jej nebylo možné ani odtáhnout. Podobný incident už tato letecká společnost údajně měla, letadlo tehdy vítr také nadzvedl a při dopadu se poškodilo. Jestli je to skutečně pravda tak rozhodnutí britské CAA je správné, piloti neměl v takovém počasí vůbec nikam letět s tak lehkým letadlem.

+22/−1
1.3.2017 20:34

F47i63l92i98p 90N49e23s42p89o45r 6427557818772

Cetl jsem neco velmi podobneho vitr az 65 mil/hod a cisterny byly dve. Zdroj zde: https://www.google.cz/amp/s/www.aviationwales.com/caa-suspends-van-air-europe-czech-authorities-investigate/amp/

+6/0
1.3.2017 20:48

P72e11t83r 10V28á25c82l95a81v19e70k 6935328209537

ano, ten hlavní důvod bude že vůbec letěli v takovém počasí. Díval jsem se i na FB CityWings a někdo to popsal tak že pilot odstartoval v silném větru kdy to na Manu bralo střechy. Ale odstartovat a přistát na IoM to nebyl problém jelikož runway byla proti větru, Belfast je jen 20min letu a dráha tam byla přesně kolmo na vítr, takže přistání se nezdařilo. Problém je že to pilot měl zjistit na předletové přípravě.

Každopádně se let tedy musel vrátit a přistání na IoM bylo celkem bezpečné díky tomu že stále foukalo přímo na runway, problémy nastaly po přistání.

Jde asi o to že každé letadlo má nějaké limity na vítr a toto asi bylo už hodně přes..

+9/−2
1.3.2017 21:33

P58a92v93e20l 45V42e29t70e88š30n88í42k 7765888715807

Vypadá to tak.

Zřejmě tu společnost vyšetřují pro opakované selhání pilotů. Zdá se, že "neusadili" L410, ale tu leteckou společnost.

+3/0
1.3.2017 21:43

P20e30t38r 60N38ě86m70e83c 4770423510807

Asi jsem omylem tlápnul na mínus-sorry,mělo to být na plus. O těch cisternách jsem také něco našel.

0/0
1.3.2017 22:01

I82v38o 95J27a13n88á40č51e47k 8453453451522

No pokud to bylo takto, tak by ti hasiči měli přistoupit na palubu, aby bylo letadlo těžší a mohli ho odtáhnout na apron. Takto nechat vystoupit lidi - zátěž je docela kontraproduktivní ne?

0/0
1.3.2017 21:23

P39e93t78r 39V82á16c16l20a38v59e73k 6925588249707

to máte určitě pravdu, vy byste ale chtěl zůstat v takovém letadle? Zvlášť když poskakuje po dráze a nevíte jestli ho vítr každou chvíli nepřevrátí.

0/0
1.3.2017 21:41
Foto

V31l20a41s12t89a 47C87o60u33f70a38l 7877579299425

Když už je na zemi, tak se nic nestane.

+1/−10
1.3.2017 21:43

P74e83t92r 17V97á91c91l53a94v36e44k 6705548779327

a to právě není pravda. letadlo má tu vlastnost že když kolem křídel proudí vzduch tak vzniká vztlak a je jedno jestli vzduch proudí protože hodně fouká nebo protože se letadlo pohybuje dopředu. Pokud vítr v náraze dosáhne nějakou rychlost tak může letadlo i převrátit. L410 je lehké letadlo není to B737.

https://www.youtube.com/watch?v=IPOtDPHjW-Y

+4/0
1.3.2017 21:52
Foto

V34l53a73s69t29a 37C13o43u54f15a50l 7437549679535

Mám nalétáno 2500 hodin a vím, o čem mluvím.

+1/−4
1.3.2017 22:01

P27e58t89r 94N83ě88m10e51c 4250783390657

Řidiči kamionů říkají "jezdím už 20 let a ještě se to nehlo". Pak je vídáváme ve zprávách s vysypaným nákladem.

+3/0
1.3.2017 22:09
Foto

V46l74a55s76t43a 81C10o46u83f23a87l 7987159719505

Pane kolego, mě už se toho stalo docela dost. Dostali letadlo na zem a to je v té situaci to hlavní. Letadlo se nedá pověsit do vzduchu, aby se počkalo, až se vítr uklidní.

+3/0
1.3.2017 22:14
Foto

V48l12a56s58t46a 85C50o19u85f79a58l 7937439339125

Letiště jim nemělo dát povolení k přistání, pokud byl vítr nad povolenými minimy pro typ.

+3/−7
1.3.2017 22:15

P58e89t89r 70V66á67c98l37a17v60e54k 6305688149707

zase špatně. Řídící z hlediska počasí mohou rozhodnout max o uzavření letiště pokud počasí nesplňuje limity daného letiště, Pokud je letiště ale otevřeno tak rozhodnutí o provedení letu je vždy na pilotu. řídící nejsou piloti a nestudují letové manuály k všem typům letadel.

Někdo s 2500 hodinami by to ale asi měl vědět :-)

+10/0
1.3.2017 22:44

L90u88d22ě47k 61C49h67r29á92s79t94e65k 5684964832876

Pokud máte nalétáno 2500hodin, tak nejspíš jen na neřízená letiště a VFR, takže toho moc nevíte o dopravním létání. Jinak byste věděl, že rozhodnutí o přistání v souvislosti s aktuálním počasí je čistě v kompetenci velitele letadla, nikoliv letiště. A je to logické, protože věž nemůže znát limity všech letadel, které se navíc můžou lišit podle stavu letadla a dalších faktorů. Tudíž věž nemá co zakazovat přistání kvůli větru, to musí vědět posádka, jestli je v limitech nebo ne. Věž uděluje povolení k přistání pouze na základě provozních záležitostí.

+11/0
1.3.2017 23:21

P66e23t81r 64N96ě19m43e15c 4810493730497

Jistě. Řeší se to například tak, že letadlo ani nevzlétne. :-) Já ale pilot nejsem.

+1/0
2.3.2017 6:30

P96e91t64r 81V14á25c88l69a81v94e71k 6625898699957

nalétáno na čem, na FSX nebo X-Plane? Nechce se mi věřit že by pilot něco takového napsal.

+4/0
1.3.2017 22:35

L90u70k12á39š 40M33a72l86í17č86e48k 3723802555167

Možná jen X-box nebo Playstation! :)))

+1/0
2.3.2017 7:09

D65a22n74i28e32l 11T24s22c60h53e18r24n16a70y 2505292749362

kolik mate nalitano vy? a na cem? A kde? HM

0/0
2.3.2017 8:30
Foto

V23l51a43s79t19a 43C26o34u14f57a94l 7657519179235

To jsou jen ohnuté plechy.

0/0
1.3.2017 22:03

D74a39n58i86e70l 47T93s76c57h50e84r32n19a66y 2265652679732

velkej vitr vam prevrati i B737

+1/0
2.3.2017 8:42

I46v67o 13J72a85n12á41č12e97k 8963663271942

No ono jak se to vezme, taky se to mohlo zvednout během vystupování. Ale nikdo z nás tam nebyl, takže těžko soudit jak to vlastně bylo.

0/0
1.3.2017 23:44

J12i10n10d40ř40i91c41h 13T88ů28m74a 1844382347208

Není to bohužel tak lehké. Řada letadel totiž nemá provozní limit na čelní vítr (např ATR). V tom případě se kapitán letadla nemá o co opřít, když odmítne startovat. Podobný případ řešilo ČSA před lety v Braunschweigu (let koncernu Wolksvagen). Kapitán kvůli velmi silnému větru zpozdil odlet zhruba o hodinu, Škodovka si stěžovala (místo aby poděkovali, že je bezpečnost na prvním místě:-() a kapitán měl problémy. Konečné rozhodnutí je sice na kapitánovi, ale neformálně to může odnést i ztrátou zaměstnání.

Pokud si ale v tomto případě piloti neověřili, že na cílovém letišti boční vítr značně překračuje limit, kvůli čemuž tam nepřistáli, může je popotahovat jejich společnost za zbytečný let, ale těžko inspekce. Nic totiž neporušili (což by se stalo, kdyby přistáli s nadlimitním bočním větrem).

+5/0
2.3.2017 9:00

P16e67t86r 90V37á90c15l49a20v12e53k 6565558689497

souhlasím samozřejmě s Vámi. Podle internetu měla ona společnost už jednu podobnou nehodu s poškozením letadla a podle tehdejší závěrečné zprávy skutečně L410 nemá od výrobce určený limit větru na pozemní manipulaci, nicméně po nehodě byl stanoven limit na max 45 uzlů. Jen pro úplnost vítr byl 49 uzlů(dle METARU zahrnující nárazovou složku 42/56) jak při startu tak i při návratu a navíc to vycházelo kolmo na dráhu v Belfastu, kde se snad údajně pokusili i neúspěšně přistát(diskuse na internetovém foru). Po návratu nebyli schopni pojíždět a jak to vypadalo popsal jeden z cestujících např. zde:

http://www.pprune.org/rumours-news/591346-citywing-incident-isle-man-5.html

Vypadá to že se nepoučili z předešlé nehody a britské CAA došla trpělivost.

0/0
2.3.2017 22:43

J96i20n40d55ř82i31c18h 35T84ů73m35a 1694562497388

Jenom poznámka. Termín "lehké letadlo" je hodně zavádějící. Zdaleka neplatí, že rozhoduje jen váha. Rozhodující je např. plocha, do které se vítr může opřít, aerodynamika křídla i trupu a v turbulenci samozřejmě konstrukční pevnost (kterou mají malá letadla obykle lepší než velká). V daném případě, pokud pilot neporušil provozní limity na vítr mu těžko mohou formálně něco "přišít".

+3/0
2.3.2017 9:15
Foto

V86l56a77s30t94a 40C19o74u89f13a95l 7607889389865

Hezká L-410 s UNS-1K

+2/0
1.3.2017 20:26

V44l84a43d48o 30Č63e54r82m50á88k 8962411115278

na začátku článku L 410, na konci už L 140. Co kdyby si to taky redaktoři po sobě zkontrolovali, než to sem šoupnou.

+7/0
1.3.2017 20:17

J11a30n 57P10r81o24c96h78a34z72k19a 1867455509517

Já mám v celém článku pouze L 410, žádné 140.

0/0
1.3.2017 22:13

P85e70t29r 95V97e38s50e35l17ý 7284735424738

už se někdo probudil a opravil to.

0/0
1.3.2017 22:36

O36t41m96a97r 17K56u87c81z48e60r17a 7233890656603

Zde je plno "odborníků". Ví někdo CO SE STALO, nebo jen klábosíte o něčem vám neznámém?!!

0/0
1.3.2017 20:11

V70l39a42d28o 14Č40e64r27m77á45k 8132871605938

tak hlavně v celém článku není ani slovo PROČ. nic není ani v databázi nehod.

+1/0
1.3.2017 20:20

P49a80v17e81l 32O52d91e75h21n79a87l 6613699478205

Tak logicky, když nikdo nic neví a ani jednotlivé autority neví, kdo to vlastně vyšetřuje. Navíc nejde ani o incident, sám AVH to vede jako "novinku" a to jen proto, že je celá věc tak bizarní. Vi se jen to, že instrukce, které dostali piloti po úspěšném přistání, jsou vlastně nepochopitelné a naznačují, že snad někoho (koho?) naštvaly ty aerolinky jako takové.

+1/−1
1.3.2017 20:31







Najdete na iDNES.cz