Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Stroje brněnských aerolinek v Británii dolétaly. Po problematickém přistání

Nestala se žádná nehoda ani se nikdo nezranil, přesto má letecká společnost Van Air Europe sídlící v Brně problém. Její flotila operující na Britských ostrovech dostala od tamních úřadů zákaz letů po přistání na ostrově Man. Pasažéři zmiňují na sociálních sítích dramatický manévr.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R48a18d84i50m 77N16e24b48e32l 5506925239499

S takovým lehkým letadélkem není snadné v bouři nebo silné turbulenci přistát. Zažil jsem to kdysi v L410 na Ruzyni. Nemohli jsme se dostat dolů, pořád nás to vynášelo nahoru do mraků :). Ostatně podobných kuriozních přistání je plný internet. Pokud pilot dokázal v takovém počasí přistát bez úhony, zaslouží spíše ocenění, než trest.

+4/0
2.3.2017 8:26

D77a85v30i90d 79H35u27r95k31a 3740873941171

Opravdu nevim, jestli jste vazne na googlu hledal a srovnaval L410 a L140.

0/0
2.3.2017 6:49

V51a55š66e83k 27Ř22í71h90a 2263373148452

Zlatý český šmejd;-D;-D;-D

0/−23
1.3.2017 22:55

M67a21r41t30i14n 21R10u45z36i25c24k57a 1282508116147

Je to ruska firma, tedy vyrabi se u nas, ale veskere know-how jiz patri rusum...

0/0
1.3.2017 23:36

J62a27n 43P95r55i69c64h67y81s47t32a79l 8511578613

Ovsem nevyrabi se v Cechach a ani letecka spolecnost neni z Cech - a dokonce je to napsano i v clanku.

Mozna ze se tim prispevkem chtel jen predstavit?

+1/0
2.3.2017 0:30

D58e25j54a22n 23T85a75d27i62c 7862586797357

Doufam, ze budou letat v cesku. Pro nejake brity je tohoto krasneho a spolehliveho stroje skoda.

+3/0
1.3.2017 22:48

M40a18r65t75i21n 67K38ř97í93ž 9183892960567

Ta společnost je podezřelá už jen tím, odkud je.

0/−14
1.3.2017 22:03

J72a47r65o87s29l93a78v 63S65t41u72c38h86l27í86k 7106798182956

Co to může být za aerolinky když jsou z Brna?

+3/−25
1.3.2017 21:55

P89a38v36e72l 81V55e68r83n29e62r 1633173642247

;-D na tom opravdu zalezi?

+2/0
1.3.2017 22:02

L66u22b37o60m73í66r 64H11r70a73c75h91o47v34i49n50a 6978242986920

A Vy máte pole kde?

+1/0
1.3.2017 23:53

P17a27v46e73l 83V42e60r20n58e11r 1123343182237

Lidi pochopte, co je na FB nebo Twiteru, tak to musi byt pravda, zvlast kdyz to nekomu vyhovyje ...

+3/0
1.3.2017 21:48

M29a15r58t48i15n 50N41e87č67a61s 8953883183439

Škoda, že L-410 není po světě víc rozšířená... jeden čas jsem vyloženě pátral, kde bych se s ní svezl. Povedlo se mi to v Rusku, se společností Orenburž'e - slečna za přepážkou koulila očima ("Takyj maleň'kij samoljótik!"), spolucestující si fotili u letadla selfíčka, piloti vtipkovali... všichni z toho kunovického výtvoru byli vedle R^:-)

+7/−1
1.3.2017 21:33

P43e77t64r 49V18á70c16l49a75v63e76k 6415168539517

L410 je vynikající letadlo. Za tento incident nemůže letadlo ale ten kdo se rozhodl že za takového počasí vůbec vzlétne.

+14/0
1.3.2017 21:44

J71a51n 83L33u15k44á91š 7587183573602

L410 neni spatne letadlo, ale neni to zadny zazrak.

Je urcen pro trh, ktery pozaduje kratke drahy, casto nezpevnene, tj. prevazne zaostale zeme tretiho sveta. Ve vyspelych zemich, pokud nejde o specificke podminky v horskych oblastech, zpravidla nema moc co nabidnout.

Jinak jeho montaz je vicemene klempirina a elektroinstalace, nejde o zadnou presnou strojovou vyrobu, jakou uvidite treba v Airbusu nebo Boeingu.

0/−4
2.3.2017 8:16

D29a59n83i76e93l 34T26s75c79h46e61r26n47a16y 2795392949712

Ukazte Airbus ci Boeing teto kategorie.

+3/0
2.3.2017 8:32

K72a44r86e45l 97L88a54n14g83r 2382987850158

Přitom DHC-6 pohořely na Manu jak voskovaný papír, ta mašina je mnohem horší na stabilitu než L-410.

Opomínáte jednu věc, provozovatelé jiných značek nemůžou L-410 přijít na jméno z důvodu jeho údržby, není nutné dělat tolik úkonů jak na motorech tak draku (to nerozdejchali už v době představení L-410 po jeho uvedení na trh).

+1/0
2.3.2017 20:36

R41a59d19i86m 89N91e85b81e17l 5886775709329

L410 byla kdysi vyvíjena pro ruské poměry, přistávání na neupravených plochách apod.

0/0
2.3.2017 8:28

D20a35n46i26e35l 15T95s86c44h23e73r82n61a93y 2325892499872

Hlavne pro vojenske podminky, snadna udrzba vysoka spolehlivost a pod

0/0
2.3.2017 8:33

P76e93t40r 30V65á37c29l88a47v19e88k 6655548199747

co se mi podařilo najít: přistání se zdařilo protože se přistává proti větru, nicméně když se otočili bokem a chtěli pojíždět tak vítr letadlem začal pohazovat, snad jej dokonce i zcela nadzvedl, každopádně letadlo nebylo schopno pojíždět a byla nutná asistence letištních hasičů, kteří přistavili cisternu aby letadlo bylo v závětří a mohli vystoupit cestující. Letadlo pak nějakou dobu blokovalo runway jelikož ve větru jej nebylo možné ani odtáhnout. Podobný incident už tato letecká společnost údajně měla, letadlo tehdy vítr také nadzvedl a při dopadu se poškodilo. Jestli je to skutečně pravda tak rozhodnutí britské CAA je správné, piloti neměl v takovém počasí vůbec nikam letět s tak lehkým letadlem.

+22/−1
1.3.2017 20:34

F74i78l29i67p 66N13e93s88p28o95r 6467457148372

Cetl jsem neco velmi podobneho vitr az 65 mil/hod a cisterny byly dve. Zdroj zde: https://www.google.cz/amp/s/www.aviationwales.com/caa-suspends-van-air-europe-czech-authorities-investigate/amp/

+6/0
1.3.2017 20:48

P96e63t91r 67V11á11c76l90a89v68e18k 6965458679867

ano, ten hlavní důvod bude že vůbec letěli v takovém počasí. Díval jsem se i na FB CityWings a někdo to popsal tak že pilot odstartoval v silném větru kdy to na Manu bralo střechy. Ale odstartovat a přistát na IoM to nebyl problém jelikož runway byla proti větru, Belfast je jen 20min letu a dráha tam byla přesně kolmo na vítr, takže přistání se nezdařilo. Problém je že to pilot měl zjistit na předletové přípravě.

Každopádně se let tedy musel vrátit a přistání na IoM bylo celkem bezpečné díky tomu že stále foukalo přímo na runway, problémy nastaly po přistání.

Jde asi o to že každé letadlo má nějaké limity na vítr a toto asi bylo už hodně přes..

+9/−2
1.3.2017 21:33

P97a78v67e63l 18V85e25t12e32š81n83í81k 7145228335297

Vypadá to tak.

Zřejmě tu společnost vyšetřují pro opakované selhání pilotů. Zdá se, že "neusadili" L410, ale tu leteckou společnost.

+3/0
1.3.2017 21:43

P91e24t61r 49N54ě95m97e53c 4180963820877

Asi jsem omylem tlápnul na mínus-sorry,mělo to být na plus. O těch cisternách jsem také něco našel.

0/0
1.3.2017 22:01

I60v58o 69J67a36n12á30č27e77k 8803953511812

No pokud to bylo takto, tak by ti hasiči měli přistoupit na palubu, aby bylo letadlo těžší a mohli ho odtáhnout na apron. Takto nechat vystoupit lidi - zátěž je docela kontraproduktivní ne?

0/0
1.3.2017 21:23

P60e69t84r 26V28á72c77l65a48v26e82k 6825278419117

to máte určitě pravdu, vy byste ale chtěl zůstat v takovém letadle? Zvlášť když poskakuje po dráze a nevíte jestli ho vítr každou chvíli nepřevrátí.

0/0
1.3.2017 21:41
Foto

V79l23a55s20t12a 36C51o72u22f26a55l 7127919169515

Když už je na zemi, tak se nic nestane.

+1/−10
1.3.2017 21:43

P20e28t20r 66V93á36c23l37a88v34e14k 6325218429867

a to právě není pravda. letadlo má tu vlastnost že když kolem křídel proudí vzduch tak vzniká vztlak a je jedno jestli vzduch proudí protože hodně fouká nebo protože se letadlo pohybuje dopředu. Pokud vítr v náraze dosáhne nějakou rychlost tak může letadlo i převrátit. L410 je lehké letadlo není to B737.

https://www.youtube.com/watch?v=IPOtDPHjW-Y

+4/0
1.3.2017 21:52
Foto

V46l63a35s84t48a 55C18o95u72f10a71l 7697859599955

Mám nalétáno 2500 hodin a vím, o čem mluvím.

+1/−4
1.3.2017 22:01

P84e42t70r 21N85ě39m49e36c 4260633280717

Řidiči kamionů říkají "jezdím už 20 let a ještě se to nehlo". Pak je vídáváme ve zprávách s vysypaným nákladem.

+3/0
1.3.2017 22:09
Foto

V25l36a32s20t57a 32C53o79u77f67a98l 7507509779655

Pane kolego, mě už se toho stalo docela dost. Dostali letadlo na zem a to je v té situaci to hlavní. Letadlo se nedá pověsit do vzduchu, aby se počkalo, až se vítr uklidní.

+3/0
1.3.2017 22:14
Foto

V46l68a34s38t22a 90C19o30u31f11a48l 7607459269595

Letiště jim nemělo dát povolení k přistání, pokud byl vítr nad povolenými minimy pro typ.

+3/−7
1.3.2017 22:15

P42e30t69r 18V72á13c67l91a35v15e79k 6155158109187

zase špatně. Řídící z hlediska počasí mohou rozhodnout max o uzavření letiště pokud počasí nesplňuje limity daného letiště, Pokud je letiště ale otevřeno tak rozhodnutí o provedení letu je vždy na pilotu. řídící nejsou piloti a nestudují letové manuály k všem typům letadel.

Někdo s 2500 hodinami by to ale asi měl vědět :-)

+10/0
1.3.2017 22:44

L19u71d18ě62k 28C28h77r70á19s62t61e43k 5474444292926

Pokud máte nalétáno 2500hodin, tak nejspíš jen na neřízená letiště a VFR, takže toho moc nevíte o dopravním létání. Jinak byste věděl, že rozhodnutí o přistání v souvislosti s aktuálním počasí je čistě v kompetenci velitele letadla, nikoliv letiště. A je to logické, protože věž nemůže znát limity všech letadel, které se navíc můžou lišit podle stavu letadla a dalších faktorů. Tudíž věž nemá co zakazovat přistání kvůli větru, to musí vědět posádka, jestli je v limitech nebo ne. Věž uděluje povolení k přistání pouze na základě provozních záležitostí.

+11/0
1.3.2017 23:21

P12e10t13r 87N79ě77m51e71c 4230903570947

Jistě. Řeší se to například tak, že letadlo ani nevzlétne. :-) Já ale pilot nejsem.

+1/0
2.3.2017 6:30

P73e61t19r 97V12á21c79l46a21v35e90k 6975648599607

nalétáno na čem, na FSX nebo X-Plane? Nechce se mi věřit že by pilot něco takového napsal.

+4/0
1.3.2017 22:35

L54u21k68á30š 56M16a22l77í15č12e22k 3373402295457

Možná jen X-box nebo Playstation! :)))

+1/0
2.3.2017 7:09

D48a36n69i81e96l 57T53s62c41h35e63r81n81a75y 2195142329302

kolik mate nalitano vy? a na cem? A kde? HM

0/0
2.3.2017 8:30
Foto

V26l96a60s54t70a 11C88o60u82f14a94l 7897829499265

To jsou jen ohnuté plechy.

0/0
1.3.2017 22:03

D74a85n63i38e82l 62T13s11c57h37e93r92n33a40y 2115942969882

velkej vitr vam prevrati i B737

+1/0
2.3.2017 8:42

I17v23o 32J84a93n65á68č91e45k 8733483661502

No ono jak se to vezme, taky se to mohlo zvednout během vystupování. Ale nikdo z nás tam nebyl, takže těžko soudit jak to vlastně bylo.

0/0
1.3.2017 23:44

J51i24n65d16ř89i54c75h 49T66ů23m95a 1124272757178

Není to bohužel tak lehké. Řada letadel totiž nemá provozní limit na čelní vítr (např ATR). V tom případě se kapitán letadla nemá o co opřít, když odmítne startovat. Podobný případ řešilo ČSA před lety v Braunschweigu (let koncernu Wolksvagen). Kapitán kvůli velmi silnému větru zpozdil odlet zhruba o hodinu, Škodovka si stěžovala (místo aby poděkovali, že je bezpečnost na prvním místě:-() a kapitán měl problémy. Konečné rozhodnutí je sice na kapitánovi, ale neformálně to může odnést i ztrátou zaměstnání.

Pokud si ale v tomto případě piloti neověřili, že na cílovém letišti boční vítr značně překračuje limit, kvůli čemuž tam nepřistáli, může je popotahovat jejich společnost za zbytečný let, ale těžko inspekce. Nic totiž neporušili (což by se stalo, kdyby přistáli s nadlimitním bočním větrem).

+5/0
2.3.2017 9:00

P65e30t80r 18V97á10c75l35a93v89e91k 6975698899267

souhlasím samozřejmě s Vámi. Podle internetu měla ona společnost už jednu podobnou nehodu s poškozením letadla a podle tehdejší závěrečné zprávy skutečně L410 nemá od výrobce určený limit větru na pozemní manipulaci, nicméně po nehodě byl stanoven limit na max 45 uzlů. Jen pro úplnost vítr byl 49 uzlů(dle METARU zahrnující nárazovou složku 42/56) jak při startu tak i při návratu a navíc to vycházelo kolmo na dráhu v Belfastu, kde se snad údajně pokusili i neúspěšně přistát(diskuse na internetovém foru). Po návratu nebyli schopni pojíždět a jak to vypadalo popsal jeden z cestujících např. zde:

http://www.pprune.org/rumours-news/591346-citywing-incident-isle-man-5.html

Vypadá to že se nepoučili z předešlé nehody a britské CAA došla trpělivost.

0/0
2.3.2017 22:43

J38i61n89d85ř52i78c67h 34T21ů50m31a 1484492107368

Jenom poznámka. Termín "lehké letadlo" je hodně zavádějící. Zdaleka neplatí, že rozhoduje jen váha. Rozhodující je např. plocha, do které se vítr může opřít, aerodynamika křídla i trupu a v turbulenci samozřejmě konstrukční pevnost (kterou mají malá letadla obykle lepší než velká). V daném případě, pokud pilot neporušil provozní limity na vítr mu těžko mohou formálně něco "přišít".

+3/0
2.3.2017 9:15
Foto

V81l76a88s60t36a 25C91o40u68f49a75l 7877709269965

Hezká L-410 s UNS-1K

+2/0
1.3.2017 20:26

V56l16a59d50o 83Č43e21r40m33á38k 8972951695678

na začátku článku L 410, na konci už L 140. Co kdyby si to taky redaktoři po sobě zkontrolovali, než to sem šoupnou.

+7/0
1.3.2017 20:17

J76a61n 35P35r67o17c24h18a18z62k11a 1467305319457

Já mám v celém článku pouze L 410, žádné 140.

0/0
1.3.2017 22:13

P76e89t95r 17V23e92s24e87l98ý 7254915704458

už se někdo probudil a opravil to.

0/0
1.3.2017 22:36

O65t31m38a28r 32K72u91c87z49e62r13a 7183820476963

Zde je plno "odborníků". Ví někdo CO SE STALO, nebo jen klábosíte o něčem vám neznámém?!!

0/0
1.3.2017 20:11

V96l48a47d22o 89Č94e56r47m11á87k 8552731615728

tak hlavně v celém článku není ani slovo PROČ. nic není ani v databázi nehod.

+1/0
1.3.2017 20:20

P35a19v74e46l 77O52d85e33h81n23a57l 6383569368375

Tak logicky, když nikdo nic neví a ani jednotlivé autority neví, kdo to vlastně vyšetřuje. Navíc nejde ani o incident, sám AVH to vede jako "novinku" a to jen proto, že je celá věc tak bizarní. Vi se jen to, že instrukce, které dostali piloti po úspěšném přistání, jsou vlastně nepochopitelné a naznačují, že snad někoho (koho?) naštvaly ty aerolinky jako takové.

+1/−1
1.3.2017 20:31







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.