Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Jiný pohled na historii. V nové učebnici nevládnou data, ale souvislosti

Přemýšlet o alternativních koncích, rozvinout schopnost kriticky myslet a upřednostnit uvažování v souvislostech před biflováním nazpaměť. To má středoškolákům poskytnout sada učebnic dějepisu, kterou připravila Masarykova univerzita s brněnským nakladatelstvím Didaktis.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R27o15m53a45n 63J91e15s33c58h87k85e 9308475237285

Jsem pro dobré učebnice. Před více než rokem jsem opravoval učebnici z Didaktisu kvůli nepřesnostem. Nelpím na datumech ale některé nepřesnosti historiků jsou strašné. Pletou si zbraně V1 a V2, Evropu bombardovaly B 29 a další nesmysly.

0/0
27.7.2017 16:50

I14v31a19n 96H13o80l86a95s 5987807818347

Ale bylo by dobré si opravit vlastní češtinu :-).

0/0
28.7.2017 12:03

V53á72c44l19a10v 87K78o42p91t56a 4504873282

nevím proč všichní vidí biflování jako zlo, je to nezbytná součást procesu který by měl zahrnovat: 1. porozumění principu, 2. nabiflovat fakta a data, 3. umět aplikovat na problém, 4. tušit mezioborové souvislosti. Bez práce a biflování to prostě nejde...

+2/−4
26.7.2017 14:01

L11u58k92á76š 27W49a47g84n84e56r 7827545768944

Do jisté míry máte pravdu, ale ta míra biflování se může dost lišit. Já třeba ve škole vždycky nesnášel typicky biflovací předměty jako byl v první řadě dějepis. Naopak mě velice bavila matematika, kde jsem se nabifloval jeden vzoreček a ten jsem se následně už jenom snažil aplikovat na konkrétní příklad. I náš matematikář měl pro mě ideální účební metodu. Vždy nám řekl jenom to nejzákladnější, potom zadal příklad a přijďte na to sami. Před ním jsme měli jinou učitelku, která do nás cpala miliony definicí a pouček, musel sem si zapamatovat kvanta nesmyslů, kterým jsem ani pořádně nerozuměl a neuměl je aplikovat. Takže ano, něco se člověk prostě nadrtit musí, ale umět celou knihu nazpaměť a nerozumět jí je na nic, lepší je se naučit jednu větu a tu pochopit.

+3/0
26.7.2017 14:34

V32l46a27d56i46m81í19r 80Z78a84u52š76k29a 5591432847223

Jistě, ale tázka poměru mezi fakty a komentáři, vysvětlujícími pozadí těch fakt. V dějepise bylo těch datumů k jedné události-třeba Francouzská revoluce- vždy celá řada, ale dovědět se proč to vzniklo, jak to probíhalo a proč to tak dopadlo - to nebylo v knize ani ve výkladu učitele. Prostě ponechat jen hlavní data a víc se věnovat smyslu dějin je nesporně užitečné, navíc se to déle a lépe pamatuje. Kolik z dospělých si dnes v mžiku vybaví přesný datum Francouzské revoluce?

+3/0
26.7.2017 15:27
Foto

M74a68r18t84i78n 38L13ö31w 8624425857672

Podle me neco biflovat znamena ucit se z pameti aniz bych vedel co to je a k cemu je to dobre. A to je nanic. A presne takhle treba u nas probihala vetsi cast vyuky na zakladce i na stredni. Dokonce i na vysoke. Funkcni smysluplne informace zadne, jen sada nic nerikajicich dat bez vyznamu a souvislosti. Ztrata casu. Pokud se ucite neco co vas zajima tak potrebne informace k tomu nemusite biflovat, zapamatujete si je snadno protoze maji smysl.

+1/0
27.7.2017 10:13

D49a86n61i88e39l 87N68. 67P42o46k25o64r74n12ý 6977736865481

To bude tedy matroš, podle toho co říká Fasora.

Takže část o WWII bude z pohledu Goebbelse? TVL v Brně je možné snad všechno 8-o

0/−4
26.7.2017 14:00

V48í36t26e25k 80H13a93m19p32e52j85s 7906968120426

Dle mého názoru by učebnice měly být formou skript s důležitými daty a následné pozadí událostí by měl dodat učitel. Z toho si student může souvislosti vyvodit sám. Mimochodem, bez těch dat se spousta událostí do souvislostí dává poměrně těžko, když nevíte jak to šlo po sobě.

+1/0
26.7.2017 13:52

V41l28a96d79i37m64í83r 40Z17a37u76š59k49a 5841982467613

Tohle ale není vysokoškolská učebnice k přednáškám, ale středoškolská učebnice,. která má teprve naučit studenty přemýšlet.

+3/0
26.7.2017 15:23
Foto

M10a80r96t37i39n 32L70ö79w 8854455787462

Pokud u starych ucebni takovy zamer byl do praxe se nedostal. U nas treba dejepis byl opravdu jen snuska nezazivnych dat bez kontaktu s necim smysluplnym.Panovnik1, Panovnik2, Panovnik 3, valka Panovnik4... ani naznak nejake vysvetleni proc treba k te valce doslo, jak vypadala valka ve 13 stoleti a cim se lisila od te v 19tem... nic. Jen nuda a ztrata casu.

0/0
27.7.2017 10:15

J24i55ř55í 27F62o41g70e78l 2760161216822

Co to znamená? Pomáhají učitelům, již se zdráhají...atd. Napište česky "kteří" a je to.

0/−3
26.7.2017 13:49

I52v85a17n 53H35o43l68a46s 5537497398967

"Již" je rovněž česky, ne každý ovšem umí česky natolik, aby tto věděl.

0/0
28.7.2017 12:04







Najdete na iDNES.cz