Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Jiný pohled na historii. V nové učebnici nevládnou data, ale souvislosti

Přemýšlet o alternativních koncích, rozvinout schopnost kriticky myslet a upřednostnit uvažování v souvislostech před biflováním nazpaměť. To má středoškolákům poskytnout sada učebnic dějepisu, kterou připravila Masarykova univerzita s brněnským nakladatelstvím Didaktis.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R85o11m84a59n 32J29e32s85c31h71k73e 9298735987485

Jsem pro dobré učebnice. Před více než rokem jsem opravoval učebnici z Didaktisu kvůli nepřesnostem. Nelpím na datumech ale některé nepřesnosti historiků jsou strašné. Pletou si zbraně V1 a V2, Evropu bombardovaly B 29 a další nesmysly.

0/0
27.7.2017 16:50

I42v27a66n 29H51o65l66a46s 5137147588127

Ale bylo by dobré si opravit vlastní češtinu :-).

0/0
28.7.2017 12:03

V61á79c24l18a62v 29K17o98p75t25a 4294323732

nevím proč všichní vidí biflování jako zlo, je to nezbytná součást procesu který by měl zahrnovat: 1. porozumění principu, 2. nabiflovat fakta a data, 3. umět aplikovat na problém, 4. tušit mezioborové souvislosti. Bez práce a biflování to prostě nejde...

+2/−4
26.7.2017 14:01

L20u98k40á46š 39W22a70g28n49e65r 7987815978184

Do jisté míry máte pravdu, ale ta míra biflování se může dost lišit. Já třeba ve škole vždycky nesnášel typicky biflovací předměty jako byl v první řadě dějepis. Naopak mě velice bavila matematika, kde jsem se nabifloval jeden vzoreček a ten jsem se následně už jenom snažil aplikovat na konkrétní příklad. I náš matematikář měl pro mě ideální účební metodu. Vždy nám řekl jenom to nejzákladnější, potom zadal příklad a přijďte na to sami. Před ním jsme měli jinou učitelku, která do nás cpala miliony definicí a pouček, musel sem si zapamatovat kvanta nesmyslů, kterým jsem ani pořádně nerozuměl a neuměl je aplikovat. Takže ano, něco se člověk prostě nadrtit musí, ale umět celou knihu nazpaměť a nerozumět jí je na nic, lepší je se naučit jednu větu a tu pochopit.

+3/0
26.7.2017 14:34

V31l28a63d81i55m73í26r 69Z15a17u62š21k98a 5651982727273

Jistě, ale tázka poměru mezi fakty a komentáři, vysvětlujícími pozadí těch fakt. V dějepise bylo těch datumů k jedné události-třeba Francouzská revoluce- vždy celá řada, ale dovědět se proč to vzniklo, jak to probíhalo a proč to tak dopadlo - to nebylo v knize ani ve výkladu učitele. Prostě ponechat jen hlavní data a víc se věnovat smyslu dějin je nesporně užitečné, navíc se to déle a lépe pamatuje. Kolik z dospělých si dnes v mžiku vybaví přesný datum Francouzské revoluce?

+3/0
26.7.2017 15:27
Foto

M96a43r54t40i65n 36L98ö72w 8904865837222

Podle me neco biflovat znamena ucit se z pameti aniz bych vedel co to je a k cemu je to dobre. A to je nanic. A presne takhle treba u nas probihala vetsi cast vyuky na zakladce i na stredni. Dokonce i na vysoke. Funkcni smysluplne informace zadne, jen sada nic nerikajicich dat bez vyznamu a souvislosti. Ztrata casu. Pokud se ucite neco co vas zajima tak potrebne informace k tomu nemusite biflovat, zapamatujete si je snadno protoze maji smysl.

+1/0
27.7.2017 10:13

D23a24n35i63e21l 84N80. 21P43o73k58o57r50n92ý 6327836285221

To bude tedy matroš, podle toho co říká Fasora.

Takže část o WWII bude z pohledu Goebbelse? TVL v Brně je možné snad všechno 8-o

0/−4
26.7.2017 14:00

V15í28t75e48k 11H48a52m77p65e91j63s 7186638850416

Dle mého názoru by učebnice měly být formou skript s důležitými daty a následné pozadí událostí by měl dodat učitel. Z toho si student může souvislosti vyvodit sám. Mimochodem, bez těch dat se spousta událostí do souvislostí dává poměrně těžko, když nevíte jak to šlo po sobě.

+1/0
26.7.2017 13:52

V57l90a91d37i56m87í80r 27Z61a83u33š84k96a 5891712137253

Tohle ale není vysokoškolská učebnice k přednáškám, ale středoškolská učebnice,. která má teprve naučit studenty přemýšlet.

+3/0
26.7.2017 15:23
Foto

M53a77r81t64i45n 73L23ö86w 8204435297882

Pokud u starych ucebni takovy zamer byl do praxe se nedostal. U nas treba dejepis byl opravdu jen snuska nezazivnych dat bez kontaktu s necim smysluplnym.Panovnik1, Panovnik2, Panovnik 3, valka Panovnik4... ani naznak nejake vysvetleni proc treba k te valce doslo, jak vypadala valka ve 13 stoleti a cim se lisila od te v 19tem... nic. Jen nuda a ztrata casu.

0/0
27.7.2017 10:15

J56i34ř19í 71F25o91g12e40l 2550701346332

Co to znamená? Pomáhají učitelům, již se zdráhají...atd. Napište česky "kteří" a je to.

0/−3
26.7.2017 13:49

I11v24a64n 77H62o55l86a92s 5877477648847

"Již" je rovněž česky, ne každý ovšem umí česky natolik, aby tto věděl.

0/0
28.7.2017 12:04







Najdete na iDNES.cz