Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Jiný pohled na historii. V nové učebnici nevládnou data, ale souvislosti

Přemýšlet o alternativních koncích, rozvinout schopnost kriticky myslet a upřednostnit uvažování v souvislostech před biflováním nazpaměť. To má středoškolákům poskytnout sada učebnic dějepisu, kterou připravila Masarykova univerzita s brněnským nakladatelstvím Didaktis.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R18o10m19a87n 40J85e78s14c66h48k19e 9708915317935

Jsem pro dobré učebnice. Před více než rokem jsem opravoval učebnici z Didaktisu kvůli nepřesnostem. Nelpím na datumech ale některé nepřesnosti historiků jsou strašné. Pletou si zbraně V1 a V2, Evropu bombardovaly B 29 a další nesmysly.

0/0
27.7.2017 16:50

I25v60a90n 12H63o40l73a79s 5877797818267

Ale bylo by dobré si opravit vlastní češtinu :-).

0/0
28.7.2017 12:03

V87á88c67l66a83v 91K77o75p46t46a 4894983712

nevím proč všichní vidí biflování jako zlo, je to nezbytná součást procesu který by měl zahrnovat: 1. porozumění principu, 2. nabiflovat fakta a data, 3. umět aplikovat na problém, 4. tušit mezioborové souvislosti. Bez práce a biflování to prostě nejde...

+2/−4
26.7.2017 14:01

L65u72k49á56š 47W31a83g58n62e62r 7767705768814

Do jisté míry máte pravdu, ale ta míra biflování se může dost lišit. Já třeba ve škole vždycky nesnášel typicky biflovací předměty jako byl v první řadě dějepis. Naopak mě velice bavila matematika, kde jsem se nabifloval jeden vzoreček a ten jsem se následně už jenom snažil aplikovat na konkrétní příklad. I náš matematikář měl pro mě ideální účební metodu. Vždy nám řekl jenom to nejzákladnější, potom zadal příklad a přijďte na to sami. Před ním jsme měli jinou učitelku, která do nás cpala miliony definicí a pouček, musel sem si zapamatovat kvanta nesmyslů, kterým jsem ani pořádně nerozuměl a neuměl je aplikovat. Takže ano, něco se člověk prostě nadrtit musí, ale umět celou knihu nazpaměť a nerozumět jí je na nic, lepší je se naučit jednu větu a tu pochopit.

+3/0
26.7.2017 14:34

V94l37a21d38i15m24í96r 89Z45a98u64š27k92a 5261832567353

Jistě, ale tázka poměru mezi fakty a komentáři, vysvětlujícími pozadí těch fakt. V dějepise bylo těch datumů k jedné události-třeba Francouzská revoluce- vždy celá řada, ale dovědět se proč to vzniklo, jak to probíhalo a proč to tak dopadlo - to nebylo v knize ani ve výkladu učitele. Prostě ponechat jen hlavní data a víc se věnovat smyslu dějin je nesporně užitečné, navíc se to déle a lépe pamatuje. Kolik z dospělých si dnes v mžiku vybaví přesný datum Francouzské revoluce?

+3/0
26.7.2017 15:27
Foto

M61a29r46t89i89n 26L42ö66w 8954335627342

Podle me neco biflovat znamena ucit se z pameti aniz bych vedel co to je a k cemu je to dobre. A to je nanic. A presne takhle treba u nas probihala vetsi cast vyuky na zakladce i na stredni. Dokonce i na vysoke. Funkcni smysluplne informace zadne, jen sada nic nerikajicich dat bez vyznamu a souvislosti. Ztrata casu. Pokud se ucite neco co vas zajima tak potrebne informace k tomu nemusite biflovat, zapamatujete si je snadno protoze maji smysl.

+1/0
27.7.2017 10:13

D21a95n88i11e95l 49N63. 18P40o74k11o81r29n73ý 6847386535151

To bude tedy matroš, podle toho co říká Fasora.

Takže část o WWII bude z pohledu Goebbelse? TVL v Brně je možné snad všechno 8-o

0/−4
26.7.2017 14:00

V98í11t36e11k 57H34a86m90p77e93j54s 7426818600716

Dle mého názoru by učebnice měly být formou skript s důležitými daty a následné pozadí událostí by měl dodat učitel. Z toho si student může souvislosti vyvodit sám. Mimochodem, bez těch dat se spousta událostí do souvislostí dává poměrně těžko, když nevíte jak to šlo po sobě.

+1/0
26.7.2017 13:52

V77l49a20d62i30m52í61r 75Z25a59u59š46k26a 5261152877873

Tohle ale není vysokoškolská učebnice k přednáškám, ale středoškolská učebnice,. která má teprve naučit studenty přemýšlet.

+3/0
26.7.2017 15:23
Foto

M60a95r31t35i33n 63L70ö12w 8204285557182

Pokud u starych ucebni takovy zamer byl do praxe se nedostal. U nas treba dejepis byl opravdu jen snuska nezazivnych dat bez kontaktu s necim smysluplnym.Panovnik1, Panovnik2, Panovnik 3, valka Panovnik4... ani naznak nejake vysvetleni proc treba k te valce doslo, jak vypadala valka ve 13 stoleti a cim se lisila od te v 19tem... nic. Jen nuda a ztrata casu.

0/0
27.7.2017 10:15

J74i58ř23í 38F13o79g62e31l 2170111526332

Co to znamená? Pomáhají učitelům, již se zdráhají...atd. Napište česky "kteří" a je to.

0/−3
26.7.2017 13:49

I85v76a51n 20H18o69l84a88s 5157927468597

"Již" je rovněž česky, ne každý ovšem umí česky natolik, aby tto věděl.

0/0
28.7.2017 12:04







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.