Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Brno zvažuje nízkoemisní zóny, mohly by začít platit už za pět let

Magistrát má studii, která řeší zavedení nízkoemisních zón v centru Brna. Jejich cílem je pročistit vzduch. Řidiči starších aut by do části města nesměli vjet.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J34i98ř56í 64F44a47t26r26d38l92a 4663852119

Až město vyřadí z hromadný dopravy všechny ty smradlavý naftový autobusy, až všechny městský firmy budou jezdit na CNG,LPG, elektřinu nebo alespoň hybrid, až si starostové a úředníci nebudou jezdit v nafťácích až před radnici, tak pak ať klidně ty zóny zavedou.

0/0
22.11.2017 10:46

K14a36r10e48l 51H39y41n45e73k 9460247476895

Někteří diskutující zpochybňují vliv dopravy na kvalitu ovzduší. Doporučuji si přečíst zprávu Českého hydrometeorologického ústavu: http://portal.chmi.cz/files/portal/docs/uoco/isko/grafroc/16groc/gr16cz/V2_Brno_CZ.html

0/0
21.11.2017 16:18

P44a57v55e91l 33V14a33v52ř84í17n 6514841422702

Případně další analýzy jako např.:

Bucek, Jakub: Vyhodnocení kvality ovzduší v Jihomoravském kraji v letech 2010 – 2016. Brno 2017

Bucek, Jakub: Vyhodnocení smogových situací v Jihomoravském kraji v lednu a únoru 2017. Brno 2017

ČHMÚ, Šíření znečišťujících látek ovzduší v okolí dopravních komunikací, Praha, 2017

... a tak dále. Závěry jsou jasné. Doprava se sice na znečištění podílí, ale není to ani zdaleka jediný zdroj znečištění a ani výrazný pokles intenzity dopravy se významně neodrazí v koncentracích PM.

Suspendované částice PM2,5: v Brně nebyly normy v letech 2013, 2015-2016 překročeny vůbec. 2014 jen na 2 stanicích a to zcela minimálně (o 2, resp. 4%)

Suspendované částice PM10: pokud vůbec k nějakému překročení norem došlo (což je v posledních letech výjimečné), tak díky tzv. smogovým dnům, které ale nevznikají na území města.

0/0
21.11.2017 20:25

J11i43ř80í 77K60u50c91h96t65a 6958695109977

Jak se zplodinami liší 10 let staré auto od nového? Předpokládám obě na CNG

0/0
21.11.2017 15:13

A28l18e96š 71N22o58v60o48t51n91ý 1421781719291

„Pokud zavedeme nízkoemisní zóny, tak nám budou lidi do centra jezdit násilně. Musí se dostavět dva poslední úseky městského okruhu,“ prohlásil starosta největší městské části Brno-střed Martin Landa (za Žít Brno). Má na mysli Žabovřeskou a úsek Tomkovo náměstí – Rokytova.

Zdroj: https://brno.idnes.cz/nizkoemisni-zony-brno-smog-cistsi-ovzdusi-fkc-/brno-zpravy.aspx?c=A171118_365169_brno-zpravy_dh

Opravdu si myslíte, že chybí dostavět pouze DVA poslední úseky VMO? Nechybí jich dostavět výrazně víc?

+2/0
21.11.2017 13:48

P26a75v91e73l 87V92a59v33ř48í84n 6494291432112

Musí se dostavět i Plotní-Dornych. A to nebude dřív než za 30 let (protože napřed se musí postavit nádraží).

+1/0
21.11.2017 13:51

P88a25v33e76l 53V87a36v90ř41í10n 6844681192302

Nízkoemisní zóny v první řadě ničemu nepomohou - roky výroby uvedené v článku se týkají dieslových aut. Ne benzínových. Benzínová auta cca od r.1993 budou mít zelenou (nejvyšší) emisní známku. I v nejpřísnější podobě to postihne jen bezvýznamné % aut.

Navíc podmínkou pro zavedení je dokončení velkého městského okruhu - tím veškerá diskuse na toto téma končí, protože VMO v dohledné době prostě nebude.

0/0
21.11.2017 13:34

R61a90d88e45k 81H78o71d79a89ň 9146957211153

Nedělejte si iluze, že to co se prosadí dnes bude platit za deset let. Nikdo nemá odvahu přijít s opravdovým řešením, protože to riskuje demonstrace, nepříjemnosti, medializaci a tak dále. Takže je potřeba utahovat šroub pěkně po kouscích, jen tak aby se vždy poutáhlo o kousek, ale ne o moc - ať se naštve vždy jen omezené množství lidí.

0/0
21.11.2017 15:56

P67e84t57r 86Ř72i38h27á46k 9624766187128

A kolikpak ten canc stal??

+1/0
21.11.2017 12:39

K40a89m83i60l 73N13o33v49o13t86n92y 4606835602320

Jednoznacne kro spravnym smerem. Reseni je proste to, ze se holt budeme muset uskromnit. Brno je precpane auty, neni kde parkovat, smog prerusta unosnou miru. A hustota dopravy porad narusta. Reseni jsou nizkoemisni zony, omezeni vjezdu do centra a jednoznacna preference mhd.

+1/−9
21.11.2017 11:17

L26u44k43a72s 57N76e30m33e55c 7519970952804

Ale pro druhý, že jo Kamile, ... tobě samozřejmě možnost vjezdu zůstat musí...V

+6/0
21.11.2017 11:23

K12a24m37i22l 36N79o60v41o88t16n52y 4316185812270

Nemusi. Ja jezdim temer vyhradne mhd. A pokud se omezi vjezd do centra, tak to budu akceptovat.

+1/0
21.11.2017 13:56

P80a70v92e22l 53V66a24v46ř41í74n 6384701632692

Je to byrokratické opatření, které nic nezmění. Dotkne se max. několika % aut.

0/0
21.11.2017 13:35

P60a14v31e14l 37V68a11v71ř65í47n 6574801702842

Tvrzení, že "smog prerusta unosnou miru" je zcela nepravdivé. Stav ovzduší v Brně se setrvale zlepšuje a za poslední 2 roky jsou normy překračovány jen zcela výjimečně. Měření ČHMÚ jsou jednoznačná.

0/0
21.11.2017 13:50

K54a37r29e35l 67H47y15n74e79k 9150837376455

OK, takže cituji zprávu CHMU:

Aglomerace Brno má z hlediska kvality ovzduší zásadní problém s nejzatíženějšími dopravními lokalitami. Kvůli nedokončenému velkému městskému okruhu a chybějícímu obchvatu musí veškerá tranzitní doprava stejně jako cestující mezi severem a jihem Brna projet centrem. V místech, kde je tento tah veden kaňonem v zástavbě, nedochází k dostatečnému provětrávání lokalit a dochází dlouhodobě k překračování imisních limitů pro 24hodinovou koncentraci PM10 a průměrnou roční koncentraci NO2. V případě pozaďových lokalit jsou zcela zásadní meteorologické podmínky v topné sezoně. K překračování imisního limitu pro 24hodinovou koncentraci PM10 na pozaďových lokalitách, jako je Brno-Líšeň, Brno-Soběšice či Brno-Tuřany, dochází pouze v letech s delšími obdobími nepříznivých rozptylových podmínek (2005, 2006, 2011) či v letech s dlouhou topnou sezonou (2010). V letech s vysokým počtem teplých a slunečných dní může docházet k překročení imisního limitu pro troposférický ozon, avšak pouze na předměstských lokalitách, jako jsou Brno-Tuřany. V městském prostředí k překračování imisního limitu pro ozon nedochází. Z hlediska ostatních imisních limitů dle platné legislativy nedochází na brněnských pozaďových lokalitách dlouhodobě k překročení žádného imisního limitu, a to ani v letech se zhoršenými rozptylovými podmínkami v topné sezoně.

Aglomerace Brno neplnila v období od roku 2010 imisní limity v případě suspendovaných částic (PM10 i PM2,5), NO2, benzo[a]pyrenu a troposférického ozonu. V roce 2016 došlo k překročení imisního limitu pro 24hodinovou koncentraci PM10 na dvou stanicích. Dále byl překročen imisní limit pro troposférický ozon, avšak pouze v lokalitě Brno-Tuřany.

0/0
21.11.2017 15:52

P10a90v79e60l 50V89a76v29ř54í48n 6984131542582

Tím není řečeno, že se ovzduší nezlepšuje a že doprava má jen dílčí vliv. Viz např. R.Skeřil (zaměstnanec ČHMÚ):

http://www.ovzdusi-brno-jm.cz/index.php/2017/08/31/koncentrace-castic-predmesti-okrajovych-castech-brna-ii-vyvoj-imisni-limity/

+ další jeho články na stejné adrese.

Tzv. smogové dny (což je příčina překračování norem PM10 pokud k němu vůbec dojde) nevznikají na území Brna. Jakékoliv místní opatření bude mít jen marginální vliv, pokud vůbec nějaký. Viz Bucek, Jakub: Vyhodnocení smogových situací v Jihomoravském kraji v lednu a únoru 2017. Brno 2017 (dostupné jako PDF) - významný vliv na plošném zatížení území Jihomoravského kraje vysokými koncentracemi PM10 měly lokální topeniště. Na měřených koncentracích podílel dálkový transport

znečištění z Polska a Moravskoslezského kraje

Ev. Bucek, Jakub: Vyhodnocení kvality ovzduší v Jihomoravském kraji v letech 2010 – 2016. Brno 2017 - na silniční dopravu (tedy včetně hromadné) v JMK připadá 19% emisí suspendovaných části PM10 a 26% PM2,5 a to bez započtení větrné eroze v zemědělství. Doprava však koncentrace pouze navyšuje, hlavním faktorem ovlivňujícím koncentrace PM10 jsou meteorologické podmínky a topná sezóna

Sládeček, J. – Paličková, L. – Školoudová, L. a kol.: Šíření znečišťujících látek ovzduší v okolí dopravních komunikací. ČHMÚ, Praha 2015 - vliv dopravy se na koncentracích odráží v menší míře, pouze je lokálně navyšuje. Ani výrazný pokles intenzity dopravy se tedy významně neodrazí v koncentracích PM.

0/0
21.11.2017 20:16

P79a98v36e73l 94V84a52v61ř85í46n 6194441952312

Ta měření si snadno každý najde zde:

http://portal.chmi.cz/files/portal/docs/uoco/isko/tab_roc/tab_roc_CZ.html

... jakékoliv překročení norem je v posledních letech výjimečné (pokud vůbec nějaké)

0/0
21.11.2017 20:26

D54a39v50i98d 52N40o65v70y 4731678954397

Proc neni v clanku opet uvedeno, ze temi "starymi auty" jsou mineny vetsinou jen dieselove vozy? I do nejprisnejsi "zelene" zony je totiz vjezd benzinovych vozidel povolen jiz od normy Euro1, kterou plni auta od roku 91. Jen naftak je omezen na minimum Euro4.

+1/0
21.11.2017 11:08

R80a17d35e81k 80H35o63d92a55ň 9936807771193

Zatím...

0/0
21.11.2017 17:53

J41i59n57d38ř92i24c40h 54H79r97a10d18e58c14k11ý 6275249372622

evidentně se blíží naplnění Matějova snu: celé Brno bude jezdit jen na bicyklech

+2/−1
21.11.2017 10:11

P16e97t55r 70K53o60v64a38ř19í41k 1371973459697

No nevšim jsem si. Na kle jen sem tam někdo, většinou mladíci bez povinností, kteří nemusí řešit nic jiného než sebe. Naopak celé Brno už Holana a celou tu sebranku z magistrátu za to, co vymýšlejí, už nemůže vystát.

+2/0
21.11.2017 10:14

J30i43n98d15ř23i44c73h 81H97r36a36d37e81c71k76ý 6595919382792

vy asi nejíte maso, viďte

0/0
21.11.2017 10:26

I52v25a13n 43D13í85t84ě 1426595114449

Takové sociální inženýrství. Pokud auto plní všechny podmínky pro provoz na pozemních komunikacích, proč by mělo mít do některých zón zakázán vjezd?

+4/0
21.11.2017 10:09

P48e69t11r 72S87u82c67h28ý 1188249274426

Jenže právě ty podmínky provozu se ve městech změní. Stejně jako když je auto schváleno na rychlost 130km/h, tak neznamená, že tou rychlostí může jezdit i po městě.

0/0
21.11.2017 10:57

P25e56t44r 26M32r81á66č42e80k 5453699646267

A kudy pak budou ty lidi jezdit, když není, a ani do 5let nebude okruh Brna? Dostat se z jihu na sever města je nadlický úkol pokud nechcete strávit hodinu v zácpách, viz Pisárky, Gajdoška, Koliště atd. Jste snad schizofrenní pane Ander?

+4/0
21.11.2017 9:59

K15a39r64e11l 37H59y40n32e96k 9900877676795

Linkou 84 a 44 :-P

+2/−3
21.11.2017 10:03

J98i87n75d34ř19i70c38h 97H70r27a56d50e67c20k76ý 6445129662342

nebo jako matěj na kole...

+1/0
21.11.2017 10:07

P41e17t71r 77M37r63á16č85e66k 5113919596537

Pokaždé jedu s plným kufrem nářadí, celkem to váží cca 150kg. Mohu se Vás zeptat, jaký způsob dopravení do linky 84 a 44 mi doporučíte??!!

0/0
21.11.2017 10:34

J38i64n12d66ř53i15c20h 59H93r86a16d67e46c54k86ý 6905309552612

myslel jsem, že tu jasnou nadsázku každý pochopí. no nic, příště tam dám smajlíka...

0/0
21.11.2017 10:38

P87e30t43r 47M90r26á96č95e55k 5633519406687

Vaši nadsázku jsem pochopil a pobavila, s tím MHD od pana Hynka je to de bilita

0/0
21.11.2017 10:41

J34i96n95d39ř54i73c76h 58H61r23a81d23e83c70k68ý 6265619982742

třá p.Hynek měl na mysli to, že autobusy mají výsuvné plošiny, a po ní byste to nářadí nějakým paleťákem v pohodě naložil ;-D

+1/0
21.11.2017 10:51

P80e46t97r 65S17u31c63h74ý 1378179244136

Z jihu na sever Brna je to kratší snad kamakoliv jen ne centrem

0/0
21.11.2017 10:58

P39e44t74r 98M21r56á89č60e74k 5803839396687

No nejkratší je to právě centrem cca o 4-5km. Delší je to přes okruhy, ale ty jsou pořád v zácpách, takže ne rychlejší.

0/0
21.11.2017 11:06

P29e65t77r 41S35u37c39h12ý 1518659874876

Bydlím Komíně, takže tam jezdím často ..... i když např. u pisárek je kolona na okruhu, tak je to i s 10 minutama čekání pořád rychlejší než jet centrem - tamzase stojíte na X semaforech a celkově tam strávíte ještě více času (jen pocitově je 10 minut stání delší než stání 5x po 2ti minutách)

+1/0
21.11.2017 11:13

P98e39t32r 33S19u12c30h53ý 1988779824486

P.S. jezdím tama i ve špičku, a déle než 10 min jsem tam snad ještě nečekal

+1/0
21.11.2017 11:14

K95a69r14e14l 19H23y15n64e23k 9360477116975

Vytlačit auta s ekologickou zátěží z města je krok dobrým směrem. Nejde ale jen o městský kruh. Hlavně by měla vzniknout záchytná parkoviště, odkud by mohli řidiči starších aut cestovat do města. Obavy obyvatel města se staršími auty jsou oprávněné, ale dají se řešit výjimkou, případně poplatkem odstupňovaným podle typu auta, stáří a motorizace, podobně jako to bude s poplatky na německé dálnici. Ve chvíli, kdy v Německu a Francii klesají ceny dieslových ojetin, je logické bránit se dalšímu zamořování ovzduší. V Brně, obzvláště v centru, je ovzduší zatíženo nejvíce právě automobilovou dopravou.

A teď "mínusujte"!!! :-P

0/−2
21.11.2017 9:47

P95a95v80e85l 73V37a92v19ř20í33n 6574601382512

Automobilová doprava představuje jen zlomek brněnských emisí a ještě menší je její podíl na kvalitě ovzduší, které dýcháme (imisích). Dost jasně to vyplývá z rozptylových studií Českého hydrometeorologického ústavu.

Navíc nízkoemisní zóny imisní situaci nijak nezmění - dotknou se max. jednotek % aut.

0/0
21.11.2017 13:39

K71a81r18e24l 30H86y94n91e39k 9660347966425

Máte na mysli větu "Aglomerace Brno má z hlediska kvality ovzduší zásadní problém s nejzatíženějšími dopravními lokalitami" ze studie ČHMÚ? Z té vyplývá pravý opak. V Brně dnes prakticky neexistuje těžký průmysl, teplárna jede na plyn, ve městě uhlím topí minimum lidí. Co jiného než auta tady může ovzduší znečisťovat?

0/0
21.11.2017 16:13

P51a81v32e84l 13V83a31v21ř15í34n 6724221142552

Mýlíte se, stačí nahlédnout do rozptylových studií a je jasné, že opatření proti dopravě v Brně nemohou nijak významně situaci změnit. A už vůbec nemohou nic změnit nízkoemisní zóny, protože postihnou nanejvýš několik procent aut. Emisní bilance Brno-město (PM10):

Průmysl – 42 %

Silniční doprava (včetně MHD) – 32%

Lokální topeniště – 11%

Zemědělství – 10%

Přičemž jde o emisní bilanci. To co dýcháme (imise) je klíčovým způsobem ovlivněno zdroji mimo město. Proto také jakékoliv lokání opatření bude mít jen omezený efekt (pokud vůbec nějaký - nízkoemisní zóny žádný)

http://www.ovzdusi-brno-jm.cz/index.php/2017/07/20/zdroje-castic-v-jihomoravskem-kraji-a-brne/

+ další literatura např.:

R.Skeřil: Analýza ovzduší ve vztahu k jednotlivým územním celkům Jihomoravského kraje. Brno 2017

Bucek, Jakub: Vyhodnocení kvality ovzduší v Jihomoravském kraji v letech 2010 – 2016. Brno 2017

0/0
21.11.2017 20:39

M55a85g59d80a55l57e84n63a 92S41l28e33z80á20k11o13v50á 3283485394595

Já myslím, že se pan Ander zbláznil. Jen si toho na magistrátě nikdo nevšiml.

+5/0
21.11.2017 9:45

J67i37n10d72ř57i54c29h 59H76r82a51d18e81c48k45ý 6535179522502

ale všimli! a moc se jim to hodí do krámu, protože zatímco se všichni budou zabývat andersovinama, tak si v klidu upečou co potřebují...

+1/0
21.11.2017 10:09

T83o66m28á39š 52T83a60t50í10č13e30k 5310922650258

Jo, zakazování, to by vám šlo, mudrcové. :-P

+3/0
21.11.2017 9:15
Foto

P95r27e31m80y82s10l 39K43y42s64e44l80a72k 5375613674959

No napřed by ale měli zajistit, kde budou parkovat ta auta co tam nebudou smět. A za druhý co když člověk omylem vjede kam nemá? Kde se otočí? To ty hlavy malované nenapadne. Prostě si jen magistrát bude mastit kapsu za pokutičky. Špiny...

+1/−1
21.11.2017 9:09

A21l94i87c74e 11J19a69n30á72k93o78v59á 4728615304249

Myslím, že by to chtělo pročistit vzduch na magistrátu. Rudozelení extremisté tam nemají co dělat.

+10/0
21.11.2017 8:43

V26á32c49l36a85v 71P67o82u36s83t95k86a 3490791772

No, někdo je tam asi zvolil. ;-)

0/0
21.11.2017 8:59

Š71t50e62f34a81n 69F37r30i26č21a 7202618373456

Hlavně z Brna vymístěte těžkou tranzitní dopravu. Na jednu stranu chcete z Brna vyhánět auta lidí, kteří zde bydlí, na druhé straně necháte přes Starou osadu a Královo Pole projíždět těžkou nákladní dopravu od Vyškova na Svitavy, Jundrovem a Pisárkami kamiony od Svitav na Prahu a Bratislavu, Z Vídně zavlékáte kamiony skrz Komárov na Prahu i Olomouc. Dálnice D1 vede v jižní části města skrz mnoho městských částí. R43 plánujete skrz městskou část Kníničky, středem Bystrce, mezi městskými částmi Kohoutovice a Žebětín až do centra městské části Bosonohy, kde chcete zřídit křižovatku tří dálnic D1 x R43 x R52. To vše v katastru města Brna. Takže ruku na srdce, bez obchvatů vně hranic města nedává buzerace Brňanů v centru města absolutně žádný smysl. Krom toho, asi se Vám obyvatelé poděkují, když si budou muset kupovat výhradně nové vozy, a jako šestileté je včas obměnit opět za nové.

+1/−1
21.11.2017 8:21

J64a82k91u81b 59K57a21m38e27n69i34c33k29ý 4909742357726

R43 ma vest pod bystrcem ne skrz, neco si o tom zjisti

+3/0
21.11.2017 8:31

Š42t33e23f10a86n 32F98r94i42č56a 7942288203746

To myslíte vážně, že tranzitující řidiči kamionů stojí o jízdu skrz pět brněnských městských částí? A vskutku myslíte, že místní řidiči stojí o to, aby jim v dopravních špičkách komplikoval dopravu tranzit?

0/0
21.11.2017 9:10

J60a15k55u89b 28K23a94m66e29n29i60c21k45ý 4649562467176

co to meles? opakuji, R43 pojede v tunelech pod bystrcem, tak se bez starat o cejl a jiny cigansky geta a nemontuj se do veci, do kterych nerozumis

0/0
21.11.2017 9:40

M38a50g84d47a29l13e31n64a 94S68l82e63z25á64k43o97v59á 3593715244455

Oni už se na R43 domluvili? Stal se zázrak?8-o

0/0
21.11.2017 9:44







Najdete na iDNES.cz