Diskuse k článku

Brno zvažuje nízkoemisní zóny, mohly by začít platit už za pět let

Magistrát má studii, která řeší zavedení nízkoemisních zón v centru Brna. Jejich cílem je pročistit vzduch. Řidiči starších aut by do části města nesměli vjet.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J64i56ř39í 76F51a42t74r93d51l70a 4563402359

Až město vyřadí z hromadný dopravy všechny ty smradlavý naftový autobusy, až všechny městský firmy budou jezdit na CNG,LPG, elektřinu nebo alespoň hybrid, až si starostové a úředníci nebudou jezdit v nafťácích až před radnici, tak pak ať klidně ty zóny zavedou.

0/0
22.11.2017 10:46

K85a58r30e76l 90H38y45n15e35k 9880447716705

Někteří diskutující zpochybňují vliv dopravy na kvalitu ovzduší. Doporučuji si přečíst zprávu Českého hydrometeorologického ústavu: http://portal.chmi.cz/files/portal/docs/uoco/isko/grafroc/16groc/gr16cz/V2_Brno_CZ.html

0/0
21.11.2017 16:18

P44a12v25e69l 29V70a74v86ř47í85n 6794821262212

Případně další analýzy jako např.:

Bucek, Jakub: Vyhodnocení kvality ovzduší v Jihomoravském kraji v letech 2010 – 2016. Brno 2017

Bucek, Jakub: Vyhodnocení smogových situací v Jihomoravském kraji v lednu a únoru 2017. Brno 2017

ČHMÚ, Šíření znečišťujících látek ovzduší v okolí dopravních komunikací, Praha, 2017

... a tak dále. Závěry jsou jasné. Doprava se sice na znečištění podílí, ale není to ani zdaleka jediný zdroj znečištění a ani výrazný pokles intenzity dopravy se významně neodrazí v koncentracích PM.

Suspendované částice PM2,5: v Brně nebyly normy v letech 2013, 2015-2016 překročeny vůbec. 2014 jen na 2 stanicích a to zcela minimálně (o 2, resp. 4%)

Suspendované částice PM10: pokud vůbec k nějakému překročení norem došlo (což je v posledních letech výjimečné), tak díky tzv. smogovým dnům, které ale nevznikají na území města.

0/0
21.11.2017 20:25

J39i14ř35í 57K90u34c39h78t78a 6418345209577

Jak se zplodinami liší 10 let staré auto od nového? Předpokládám obě na CNG

0/0
21.11.2017 15:13

A77l38e67š 94N14o80v97o71t77n81ý 1501841649481

„Pokud zavedeme nízkoemisní zóny, tak nám budou lidi do centra jezdit násilně. Musí se dostavět dva poslední úseky městského okruhu,“ prohlásil starosta největší městské části Brno-střed Martin Landa (za Žít Brno). Má na mysli Žabovřeskou a úsek Tomkovo náměstí – Rokytova.

Zdroj: https://brno.idnes.cz/nizkoemisni-zony-brno-smog-cistsi-ovzdusi-fkc-/brno-zpravy.aspx?c=A171118_365169_brno-zpravy_dh

Opravdu si myslíte, že chybí dostavět pouze DVA poslední úseky VMO? Nechybí jich dostavět výrazně víc?

+2/0
21.11.2017 13:48

P47a71v49e92l 74V27a16v11ř10í40n 6524461402642

Musí se dostavět i Plotní-Dornych. A to nebude dřív než za 30 let (protože napřed se musí postavit nádraží).

+1/0
21.11.2017 13:51

P33a83v44e18l 22V51a18v19ř28í84n 6784451232672

Nízkoemisní zóny v první řadě ničemu nepomohou - roky výroby uvedené v článku se týkají dieslových aut. Ne benzínových. Benzínová auta cca od r.1993 budou mít zelenou (nejvyšší) emisní známku. I v nejpřísnější podobě to postihne jen bezvýznamné % aut.

Navíc podmínkou pro zavedení je dokončení velkého městského okruhu - tím veškerá diskuse na toto téma končí, protože VMO v dohledné době prostě nebude.

0/0
21.11.2017 13:34

R35a52d16e16k 69H90o41d16a90ň 9416457401263

Nedělejte si iluze, že to co se prosadí dnes bude platit za deset let. Nikdo nemá odvahu přijít s opravdovým řešením, protože to riskuje demonstrace, nepříjemnosti, medializaci a tak dále. Takže je potřeba utahovat šroub pěkně po kouscích, jen tak aby se vždy poutáhlo o kousek, ale ne o moc - ať se naštve vždy jen omezené množství lidí.

0/0
21.11.2017 15:56

P76e38t36r 51Ř66i49h42á48k 9934476427718

A kolikpak ten canc stal??

+1/0
21.11.2017 12:39

K22a39m38i53l 63N24o39v13o48t74n57y 4336465762490

Jednoznacne kro spravnym smerem. Reseni je proste to, ze se holt budeme muset uskromnit. Brno je precpane auty, neni kde parkovat, smog prerusta unosnou miru. A hustota dopravy porad narusta. Reseni jsou nizkoemisni zony, omezeni vjezdu do centra a jednoznacna preference mhd.

+1/−9
21.11.2017 11:17

L33u26k91a12s 72N80e34m41e79c 7909430212944

Ale pro druhý, že jo Kamile, ... tobě samozřejmě možnost vjezdu zůstat musí...V

+6/0
21.11.2017 11:23

K79a28m41i15l 73N43o56v60o12t62n37y 4276165362770

Nemusi. Ja jezdim temer vyhradne mhd. A pokud se omezi vjezd do centra, tak to budu akceptovat.

+1/0
21.11.2017 13:56

P12a79v13e14l 89V98a18v31ř11í44n 6684901872962

Je to byrokratické opatření, které nic nezmění. Dotkne se max. několika % aut.

0/0
21.11.2017 13:35

P57a62v30e13l 43V32a29v42ř52í58n 6134301882312

Tvrzení, že "smog prerusta unosnou miru" je zcela nepravdivé. Stav ovzduší v Brně se setrvale zlepšuje a za poslední 2 roky jsou normy překračovány jen zcela výjimečně. Měření ČHMÚ jsou jednoznačná.

0/0
21.11.2017 13:50

K63a64r84e66l 53H56y39n10e86k 9390307956715

OK, takže cituji zprávu CHMU:

Aglomerace Brno má z hlediska kvality ovzduší zásadní problém s nejzatíženějšími dopravními lokalitami. Kvůli nedokončenému velkému městskému okruhu a chybějícímu obchvatu musí veškerá tranzitní doprava stejně jako cestující mezi severem a jihem Brna projet centrem. V místech, kde je tento tah veden kaňonem v zástavbě, nedochází k dostatečnému provětrávání lokalit a dochází dlouhodobě k překračování imisních limitů pro 24hodinovou koncentraci PM10 a průměrnou roční koncentraci NO2. V případě pozaďových lokalit jsou zcela zásadní meteorologické podmínky v topné sezoně. K překračování imisního limitu pro 24hodinovou koncentraci PM10 na pozaďových lokalitách, jako je Brno-Líšeň, Brno-Soběšice či Brno-Tuřany, dochází pouze v letech s delšími obdobími nepříznivých rozptylových podmínek (2005, 2006, 2011) či v letech s dlouhou topnou sezonou (2010). V letech s vysokým počtem teplých a slunečných dní může docházet k překročení imisního limitu pro troposférický ozon, avšak pouze na předměstských lokalitách, jako jsou Brno-Tuřany. V městském prostředí k překračování imisního limitu pro ozon nedochází. Z hlediska ostatních imisních limitů dle platné legislativy nedochází na brněnských pozaďových lokalitách dlouhodobě k překročení žádného imisního limitu, a to ani v letech se zhoršenými rozptylovými podmínkami v topné sezoně.

Aglomerace Brno neplnila v období od roku 2010 imisní limity v případě suspendovaných částic (PM10 i PM2,5), NO2, benzo[a]pyrenu a troposférického ozonu. V roce 2016 došlo k překročení imisního limitu pro 24hodinovou koncentraci PM10 na dvou stanicích. Dále byl překročen imisní limit pro troposférický ozon, avšak pouze v lokalitě Brno-Tuřany.

0/0
21.11.2017 15:52

P95a39v69e15l 52V68a62v53ř98í17n 6244721142572

Tím není řečeno, že se ovzduší nezlepšuje a že doprava má jen dílčí vliv. Viz např. R.Skeřil (zaměstnanec ČHMÚ):

http://www.ovzdusi-brno-jm.cz/index.php/2017/08/31/koncentrace-castic-predmesti-okrajovych-castech-brna-ii-vyvoj-imisni-limity/

+ další jeho články na stejné adrese.

Tzv. smogové dny (což je příčina překračování norem PM10 pokud k němu vůbec dojde) nevznikají na území Brna. Jakékoliv místní opatření bude mít jen marginální vliv, pokud vůbec nějaký. Viz Bucek, Jakub: Vyhodnocení smogových situací v Jihomoravském kraji v lednu a únoru 2017. Brno 2017 (dostupné jako PDF) - významný vliv na plošném zatížení území Jihomoravského kraje vysokými koncentracemi PM10 měly lokální topeniště. Na měřených koncentracích podílel dálkový transport

znečištění z Polska a Moravskoslezského kraje

Ev. Bucek, Jakub: Vyhodnocení kvality ovzduší v Jihomoravském kraji v letech 2010 – 2016. Brno 2017 - na silniční dopravu (tedy včetně hromadné) v JMK připadá 19% emisí suspendovaných části PM10 a 26% PM2,5 a to bez započtení větrné eroze v zemědělství. Doprava však koncentrace pouze navyšuje, hlavním faktorem ovlivňujícím koncentrace PM10 jsou meteorologické podmínky a topná sezóna

Sládeček, J. – Paličková, L. – Školoudová, L. a kol.: Šíření znečišťujících látek ovzduší v okolí dopravních komunikací. ČHMÚ, Praha 2015 - vliv dopravy se na koncentracích odráží v menší míře, pouze je lokálně navyšuje. Ani výrazný pokles intenzity dopravy se tedy významně neodrazí v koncentracích PM.

0/0
21.11.2017 20:16

P68a37v53e10l 68V20a86v67ř46í58n 6124461402672

Ta měření si snadno každý najde zde:

http://portal.chmi.cz/files/portal/docs/uoco/isko/tab_roc/tab_roc_CZ.html

... jakékoliv překročení norem je v posledních letech výjimečné (pokud vůbec nějaké)

0/0
21.11.2017 20:26

D57a74v89i81d 47N60o32v12y 4811538604617

Proc neni v clanku opet uvedeno, ze temi "starymi auty" jsou mineny vetsinou jen dieselove vozy? I do nejprisnejsi "zelene" zony je totiz vjezd benzinovych vozidel povolen jiz od normy Euro1, kterou plni auta od roku 91. Jen naftak je omezen na minimum Euro4.

+1/0
21.11.2017 11:08

R35a76d63e56k 70H93o49d97a70ň 9716437381613

Zatím...

0/0
21.11.2017 17:53

J84i83n37d92ř21i12c16h 37H94r95a33d26e41c35k52ý 6355659552982

evidentně se blíží naplnění Matějova snu: celé Brno bude jezdit jen na bicyklech

+2/−1
21.11.2017 10:11

P49e17t83r 20K14o88v87a18ř95í41k 1961843419617

No nevšim jsem si. Na kle jen sem tam někdo, většinou mladíci bez povinností, kteří nemusí řešit nic jiného než sebe. Naopak celé Brno už Holana a celou tu sebranku z magistrátu za to, co vymýšlejí, už nemůže vystát.

+2/0
21.11.2017 10:14

J30i61n76d93ř19i70c50h 54H34r40a79d39e40c38k67ý 6965729142262

vy asi nejíte maso, viďte

0/0
21.11.2017 10:26

I43v88a53n 11D72í33t13ě 1326935194949

Takové sociální inženýrství. Pokud auto plní všechny podmínky pro provoz na pozemních komunikacích, proč by mělo mít do některých zón zakázán vjezd?

+4/0
21.11.2017 10:09

P97e20t91r 64S21u72c74h40ý 1558839574936

Jenže právě ty podmínky provozu se ve městech změní. Stejně jako když je auto schváleno na rychlost 130km/h, tak neznamená, že tou rychlostí může jezdit i po městě.

0/0
21.11.2017 10:57

P82e53t39r 73M58r58á49č97e68k 5913689966717

A kudy pak budou ty lidi jezdit, když není, a ani do 5let nebude okruh Brna? Dostat se z jihu na sever města je nadlický úkol pokud nechcete strávit hodinu v zácpách, viz Pisárky, Gajdoška, Koliště atd. Jste snad schizofrenní pane Ander?

+4/0
21.11.2017 9:59

K75a59r13e70l 16H47y56n44e38k 9410687466745

Linkou 84 a 44 :-P

+2/−3
21.11.2017 10:03

J26i94n31d42ř57i41c84h 93H70r56a42d59e54c72k53ý 6215369152512

nebo jako matěj na kole...

+1/0
21.11.2017 10:07

P94e91t45r 22M70r69á49č46e11k 5593539216697

Pokaždé jedu s plným kufrem nářadí, celkem to váží cca 150kg. Mohu se Vás zeptat, jaký způsob dopravení do linky 84 a 44 mi doporučíte??!!

0/0
21.11.2017 10:34

J36i82n42d54ř75i35c43h 37H22r77a15d13e69c21k61ý 6735139332122

myslel jsem, že tu jasnou nadsázku každý pochopí. no nic, příště tam dám smajlíka...

0/0
21.11.2017 10:38

P36e27t51r 82M80r81á59č72e18k 5943839446267

Vaši nadsázku jsem pochopil a pobavila, s tím MHD od pana Hynka je to de bilita

0/0
21.11.2017 10:41

J44i71n32d70ř40i97c44h 10H71r23a81d24e40c19k10ý 6585879712962

třá p.Hynek měl na mysli to, že autobusy mají výsuvné plošiny, a po ní byste to nářadí nějakým paleťákem v pohodě naložil ;-D

+1/0
21.11.2017 10:51

P35e51t84r 52S83u98c60h72ý 1258629344416

Z jihu na sever Brna je to kratší snad kamakoliv jen ne centrem

0/0
21.11.2017 10:58

P37e42t87r 68M97r87á89č43e14k 5883129646137

No nejkratší je to právě centrem cca o 4-5km. Delší je to přes okruhy, ale ty jsou pořád v zácpách, takže ne rychlejší.

0/0
21.11.2017 11:06

P69e68t50r 71S58u24c30h32ý 1858199744586

Bydlím Komíně, takže tam jezdím často ..... i když např. u pisárek je kolona na okruhu, tak je to i s 10 minutama čekání pořád rychlejší než jet centrem - tamzase stojíte na X semaforech a celkově tam strávíte ještě více času (jen pocitově je 10 minut stání delší než stání 5x po 2ti minutách)

+1/0
21.11.2017 11:13

P29e47t71r 78S35u28c46h46ý 1818549804516

P.S. jezdím tama i ve špičku, a déle než 10 min jsem tam snad ještě nečekal

+1/0
21.11.2017 11:14

K50a12r69e97l 38H92y46n49e30k 9480247406205

Vytlačit auta s ekologickou zátěží z města je krok dobrým směrem. Nejde ale jen o městský kruh. Hlavně by měla vzniknout záchytná parkoviště, odkud by mohli řidiči starších aut cestovat do města. Obavy obyvatel města se staršími auty jsou oprávněné, ale dají se řešit výjimkou, případně poplatkem odstupňovaným podle typu auta, stáří a motorizace, podobně jako to bude s poplatky na německé dálnici. Ve chvíli, kdy v Německu a Francii klesají ceny dieslových ojetin, je logické bránit se dalšímu zamořování ovzduší. V Brně, obzvláště v centru, je ovzduší zatíženo nejvíce právě automobilovou dopravou.

A teď "mínusujte"!!! :-P

0/−2
21.11.2017 9:47

P10a65v48e14l 19V50a33v23ř19í77n 6494271632772

Automobilová doprava představuje jen zlomek brněnských emisí a ještě menší je její podíl na kvalitě ovzduší, které dýcháme (imisích). Dost jasně to vyplývá z rozptylových studií Českého hydrometeorologického ústavu.

Navíc nízkoemisní zóny imisní situaci nijak nezmění - dotknou se max. jednotek % aut.

0/0
21.11.2017 13:39

K69a64r27e31l 24H86y97n31e56k 9530327936925

Máte na mysli větu "Aglomerace Brno má z hlediska kvality ovzduší zásadní problém s nejzatíženějšími dopravními lokalitami" ze studie ČHMÚ? Z té vyplývá pravý opak. V Brně dnes prakticky neexistuje těžký průmysl, teplárna jede na plyn, ve městě uhlím topí minimum lidí. Co jiného než auta tady může ovzduší znečisťovat?

0/0
21.11.2017 16:13

P71a34v37e80l 33V40a67v34ř61í97n 6414711132562

Mýlíte se, stačí nahlédnout do rozptylových studií a je jasné, že opatření proti dopravě v Brně nemohou nijak významně situaci změnit. A už vůbec nemohou nic změnit nízkoemisní zóny, protože postihnou nanejvýš několik procent aut. Emisní bilance Brno-město (PM10):

Průmysl – 42 %

Silniční doprava (včetně MHD) – 32%

Lokální topeniště – 11%

Zemědělství – 10%

Přičemž jde o emisní bilanci. To co dýcháme (imise) je klíčovým způsobem ovlivněno zdroji mimo město. Proto také jakékoliv lokání opatření bude mít jen omezený efekt (pokud vůbec nějaký - nízkoemisní zóny žádný)

http://www.ovzdusi-brno-jm.cz/index.php/2017/07/20/zdroje-castic-v-jihomoravskem-kraji-a-brne/

+ další literatura např.:

R.Skeřil: Analýza ovzduší ve vztahu k jednotlivým územním celkům Jihomoravského kraje. Brno 2017

Bucek, Jakub: Vyhodnocení kvality ovzduší v Jihomoravském kraji v letech 2010 – 2016. Brno 2017

0/0
21.11.2017 20:39

M38a41g34d29a79l73e24n75a 83S12l26e98z52á22k78o19v93á 3813245574605

Já myslím, že se pan Ander zbláznil. Jen si toho na magistrátě nikdo nevšiml.

+5/0
21.11.2017 9:45

J87i80n95d26ř86i94c53h 18H65r85a59d21e40c68k89ý 6315339522302

ale všimli! a moc se jim to hodí do krámu, protože zatímco se všichni budou zabývat andersovinama, tak si v klidu upečou co potřebují...

+1/0
21.11.2017 10:09

T78o95m49á35š 64T33a87t55í55č51e13k 5590572540948

Jo, zakazování, to by vám šlo, mudrcové. :-P

+3/0
21.11.2017 9:15
Foto

P49r59e38m13y91s77l 70K66y28s26e66l87a22k 5525883874699

No napřed by ale měli zajistit, kde budou parkovat ta auta co tam nebudou smět. A za druhý co když člověk omylem vjede kam nemá? Kde se otočí? To ty hlavy malované nenapadne. Prostě si jen magistrát bude mastit kapsu za pokutičky. Špiny...

+1/−1
21.11.2017 9:09

A39l93i78c64e 47J55a40n92á98k49o97v65á 4628365124659

Myslím, že by to chtělo pročistit vzduch na magistrátu. Rudozelení extremisté tam nemají co dělat.

+10/0
21.11.2017 8:43

V44á29c39l91a30v 59P51o17u39s31t18k97a 3440741122

No, někdo je tam asi zvolil. ;-)

0/0
21.11.2017 8:59

Š65t63e43f30a62n 75F40r11i14č96a 7192928373726

Hlavně z Brna vymístěte těžkou tranzitní dopravu. Na jednu stranu chcete z Brna vyhánět auta lidí, kteří zde bydlí, na druhé straně necháte přes Starou osadu a Královo Pole projíždět těžkou nákladní dopravu od Vyškova na Svitavy, Jundrovem a Pisárkami kamiony od Svitav na Prahu a Bratislavu, Z Vídně zavlékáte kamiony skrz Komárov na Prahu i Olomouc. Dálnice D1 vede v jižní části města skrz mnoho městských částí. R43 plánujete skrz městskou část Kníničky, středem Bystrce, mezi městskými částmi Kohoutovice a Žebětín až do centra městské části Bosonohy, kde chcete zřídit křižovatku tří dálnic D1 x R43 x R52. To vše v katastru města Brna. Takže ruku na srdce, bez obchvatů vně hranic města nedává buzerace Brňanů v centru města absolutně žádný smysl. Krom toho, asi se Vám obyvatelé poděkují, když si budou muset kupovat výhradně nové vozy, a jako šestileté je včas obměnit opět za nové.

+1/−1
21.11.2017 8:21

J10a64k89u64b 32K76a33m58e94n48i78c52k70ý 4359262467426

R43 ma vest pod bystrcem ne skrz, neco si o tom zjisti

+3/0
21.11.2017 8:31

Š57t33e47f41a12n 28F15r48i88č13a 7272358943206

To myslíte vážně, že tranzitující řidiči kamionů stojí o jízdu skrz pět brněnských městských částí? A vskutku myslíte, že místní řidiči stojí o to, aby jim v dopravních špičkách komplikoval dopravu tranzit?

0/0
21.11.2017 9:10

J65a23k44u38b 65K28a43m22e96n77i16c67k93ý 4509202157156

co to meles? opakuji, R43 pojede v tunelech pod bystrcem, tak se bez starat o cejl a jiny cigansky geta a nemontuj se do veci, do kterych nerozumis

0/0
21.11.2017 9:40

M84a66g63d60a69l88e40n97a 46S83l25e42z73á16k33o10v37á 3233385354955

Oni už se na R43 domluvili? Stal se zázrak?8-o

0/0
21.11.2017 9:44

Najdete na iDNES.cz