Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Primátor Brna jedná o zapůjčení Slovanské epopeje. Pro festival Re:publika

Na festivalu Re:publika 1918-2018, který se uskuteční na přelomu května a června v Brně, má být Slovanská epopej od malíře Alfonse Muchy. O jejím zapůjčení jedná primátor Petr Vokřál (ANO) s pražskou primátorkou Adrianou Krnáčovou (ANO).

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M66a52r53k 26S97t33e84i10n 7961950795344

V M. Krumlově má tato výstava opodstatnění více než v Japonsku a v Praze. To je vidět, že Praha nehájí národní zájmy, ale byznys. Pro ni je nějaký M. Krumlov plivátko, se kterým si může zametat jak chce. Radši to pošleme ven, než aby se na to mohl někdo dívat doma. Možná to Praha radši prodá. Nikdo se o tyto obrazy nezajímal, až je bohužel komunistický starosta M. Krumlova z tradice rodiště A. Muchy (nedaleké Ivančice) nechal opravit a zachránil je a nechal je vystavit na zámku v 60. letech, tak pak po revoluci přijela soldateska z Práglu, že to je najednou její majetek a poslala Epopej do Japonska. Byl jsem zrovna v Krumlově, když si to tam ti Pražáci se štábem fotili, chovali se jako páni a my jako chudí poddaní markrasbství moravského. Vypráskat je svinským krokem.V Praze o nějaké slovanské tradici neví nikdo nic, jedině na Moravě nás drží se slovanstvím tradice cyrilometodějské mise. Cyrilometodějský odkaz v Čechách zanikl během 10. století. V Praze jsou to občané ČR žvatlající slovanským jazykem napůl Němci a multi kulti viď?, možná jim to v Praze dojde dýl.

0/−1
19.1.2018 16:28
Foto

P19e35t93e37r 13S77t20u37d69e25n20í94k 4135756359806

Pokud jsem Slovanskou epopej nevidel na vlastni oci, bylo mi to uplne jedno. Ale ted vim, že je to jedna z nejvetsich pametek CR a takoveto chovani je nedustojne. Snad se zachova i pro pristi generace.

0/0
19.1.2018 11:05

O10t16a81k58a86r 21Š54p72a49č30e15k 5361252292899

Praha již dávno nenávratně zradila poctu a důvěru, kterou jí věnováním svého životného veledíla prokázal jeho geniální autor, český vlastenec Alfons Mucha. Namísto splnění Muchova odkazu si z českého národního pokladu udělala Praha couravou komerční výstavu a tím definitivně pozbyla morální nárok na jeho vlastnictví.

V dobách nejhlubšího komunistického temna zachránili Slovanskou epopej před zkázou vlastenci jejím ukrytím v Moravském Krumlově. O její záchranu usilovali a podle svých skromných možností o dílo nezištně pečovali.

Za to byli odměněni chamtivou Prahou, která Moravský Krumlov o Muchovo dílo připravila. Praha jako vždy zradila, upřením vlastnických nároků Muchových dědiců zůstává morální nárok na umístění díla jedině Moravskému Krumlovu. To by mělo být uzákoněno jako vlatnictví českého státu. Pražské kavárně zůstává nesmazatelná hanba.

President ČR se k tomu vyjádřil zcela správně a nesmlouvavě.

0/−1
18.1.2018 22:45

B83o90h22u48m30i64l 16V39a87n55ě26k 5822505412586

Pane Špačku,

co na tom,že existuje smlouva (o dílo) mezi Muchou a Cranem, kde se Mucha zavazuje namalovat za královskou odměnu a v níž je stanoveno, že musí obrazy předat do vlastnictví Prahy, ta musí převzetí písemně Cranovi potvrdit a ten teprve pak Muchovi za obrazy platil. Šlo o obdobnou smlovu, kterou písemně uzavřete s malířem, aby vám vymaloval třeba záchod. Vy a vám podobní zamindrákovaní Moraváci to budou stále zpochybňovat.

Pane Špačku

Mucha Praze nic nedaroval, dárce byl Crane, Mucha byl jen "řemeslník" který to za ůplatu namaloval.

Pane Špačku,

veškerou údržbu restaurování atd. obrazů stéle platila Praha jako vlastník obrazů. Krumlov ztratil veškeré nároky na zapůjšení obrazů, když se jeho představitelé spojili s podvodníkem Johnem Omondem, který se vydává za pokrevního vnuka slavného malíře Alfonze Muchy a soudně popírali vlastnictví Epopeje Prahou

Pane Špačku

vlastnictví Epopeje Prahou na základě smlouvy z roku 1913 je naprosto nezpochybytelné a Praha ho prokázala u soudu prokázala i předávacími protokoly kterými jim Mucha obrazy do vlastnictví předával.

Podvodník John Omond, kterého podporoval Krumlov se Epopeje nezmocnil,

Muchovi dědici prostě nárok na Epopej nemají. Vlastnictví Prahy uznávé i jediná skutečna pokrevní příbuzná - Dcera Jiřího a vnučka Alfonse - Jarmila Plocková Muchová

0/0
19.1.2018 1:57

I23v32a 96D14o98l90a23n30s47k97á 2803306860820

>Mucha Praze nic nedaroval, dárce byl Crane, Mucha byl jen "řemeslník" který to za ůplatu namaloval.<

Tak takhle snad ne. Mucha do toho dal celou svou dusi a mnoho let zivota. Delal to z lasky k narodu a jako kdysi vsichni umelci mel mecenase pro ktereho byla cest Epopej financovat. Uplata a remeslnik, to urcite ne.

0/0
19.1.2018 5:58

B72o82h22u49m35i36l 13V89a37n14ě25k 5932755932136

Paní Dolanská,

doufám, že jste postřehla ty uvozovky. Ten termín "řemeslník" jsem použil pro objasnění postavení Muchy v ramci té smlouvy.

Budete se divit. ale i já si myslím, že Mucha byl velký umělec, zejména co se týče jeho tvorby v oblasti užitého umění- secesní plagáty, šperky atd - nádhera. I kdyř se přiznám Epopej se mi zrovna moc nelíbí.

Nicméně co se týče Epopeje jsem si vytvořil názor, který asi budete považovat za dost cynický:

Mucha byl velký umělec ale svou tvorbu v oblasti užitého umění považoval za jdo jisté míry "podřadnou". Měl velký mindrák toužil vytvořit velká akademická díla, která by mohla být obdívována v Salonu. Je zřejmé, že o namalování Epopeje dlouhodobě uvažoval a měl silnou motivaci a chtěl aby jí "darovat" Praze s tím že pro ni postaví pavilon. Dokonce i v tomto směru proběhla jistá jednání. Nicméně Mucha byl i zdatný obchodník a ta touha nebyla natolik silná aby ta díla namaloval za své, nebo dokonce strádal. Naštěstí měl možnost získat jako mecenáše amaerického obchodníka Cranea, když maloval jeho dceru.

Nicméně Crane mu nic nedaroval, jako zkušený obchodník s ním uzavřel smlouvu (o dílo), kde se Mucha zavazuje namalovat 20 obrazů a Crane se zavazuje mu za ně zaplatit za podmínky, že Mucha předá obrazy Praha a ta je převezme do vlastnictví. Sjednaná odměna je vskutku královská 5000 dolarů za obraz, celkem 100 tisíc dolarů. Existuje přepočet na současnou hodnotu, Mucha v současných cenach dostal přes 300 milionů korun.

0/0
19.1.2018 20:06

I70v37a 13D40o90l17a81n38s21k30á 2983696700730

Dekuji za zajimavy vyklad, pane Vanku. Platna jsem videla a jsou impresivni. Podle meho si zaslouzi lepsi zachazeni.Neco jako Monetovy lekniny, ne? Videl jste jak ty jsou umistene? Francouzi si svych umelcu vazi vic a ja si myslim, ze kdyby Mucha svoje obrazy venoval Parizi, kde take zil, dostalo by se jim vic ucty.

0/0
19.1.2018 20:49

I50v49a 43D29o56l24a71n13s43k25á 2153546320940

Ta platna uz davno mela mit vlastni budovu v Praze. Misto toho je posilaji od certa k dablu. Takhle to chudak Mucha nemyslel.

+1/0
18.1.2018 18:46

B92o87h15u24m29i26l 76V69a76n89ě94k 5742895542106

Paní Dolanská

Jedinou podmínkou na základě které Praha do vlastnictví od CRANEa dostala je vyjádřeno usnesením Rady Prahy:

"7339. Přípis Kranův ohledně Muchova cyklu vzat na vědomí; budiž odpovězeno, že rada městská chce každý jednotlivý obraz přijmouti a potvrditi a chce se postarati o bezpečné a vhodné jich uložení."

Toto sdělila Praha Cranovi svým dopisem z 25.10.1910

BEZPEČNÉ A VHODNÉ UMÍSTĚNÍ je velmi široký pojem a může znamenat i uložení v depozitáři.

Nicméně je jasné, že by Epopej měla mít v Praze vhodné výstavní prostory, i když zrovna samostatná budova to být nemusí, Stále ovšem platí, že Praha nemá právní závazek k vybudování budovy či zřízení výstavních prostorů pro Epopej. Maximálně by se mohlo uvažovat o jistém morálním závazku.

Nedivím se, že většina veřejnosti je zmatená a olpakuje vyslovené bludy. Ty jsou masivně šířeny novináři, kteří jsou naprosto líní si ověřit snadno dostupné dokumenty.

0/0
19.1.2018 2:14

I29v36a 66D42o26l86a63n81s74k29á 2783406660930

Jisteze mate pravdu, pane Vanku, ale musite sam uznat, ze takhle to Mucha urcite nemyslel. :)

0/0
19.1.2018 5:51

B87o35h45u84m86i45l 33V25a83n50ě53k 5952795722536

Musíte brát do úvahy stanoviska všech 3 zainteresovaných stran: Mucha by chtěl pavilon, ale hlavně chce namalovat velké akademické dílo a dostat zaplaceno, Crane, který je ochoten zaplatit, ale jen když Praha obrazy převezme do vlastnictví a Praha, která je ochotna obrazy převzít, ale nechce se zavázat ke stavbě pavilonu. To vše vyřeší Crane smlouvou

Je pravda že zvláštní pavilon si přál Mucha a že mu to Praha nejdříve přislíbila. Nicméně z hlediska práva je rozhodující výše uvedená pozdější korespodence mezi Cranem a Prahou. A tam se Praha zavazuje jen k tomu, že chce každý jednotlivý obraz přijmouti a potvrditi a chce se postarati o bezpečné a vhodné jich uložení. A to rozhodně není závazek postavit budovu.

Zkušený obchodník Crane si s tím pragmaticky poradí ve smlouvě s Muchou. Uvede tam sice přání Muchy na ten pavilon, ale zaroveň tam uvede stanovisko a závazek Prahy, že obrazy převezne ihned po dokončení do svého vlastnictví, že to Cranovi oznámí a "as well as to take care for a fit placing of them" = věnovt péči o jejich vhodné umístění.

Mucha tuto smlouvu podepsal i s tím stanoviskem Prahy a tím ho akceptoval. Hlavně se podle toho choval a obrazy Praze předával. Prostě u něj zvítězila jeho touha namalovat velké "akademické" dílo a hlavně za to dostat dobře zaplaceno

Prostě Crane se zachoval v duchu "vlk se nažral a koza zůstala celá"

A mimochodem tu smlouvu podepsal Mucha a Crane, pro ně byla právně závazná, ale pro Prahu ne.

Originál smlouvy najdete zde, ten český překlad je dost nepřesný

http://www.reflex.cz/clanek/kultura-archiv/37495/slovanska-epopej-mucha-a-incheba.html

0/0
19.1.2018 20:18

P33a81v34e27l 12K23o87v47á22ř 2154183381169

Ale to všechno dění kolem E!popeje, jsou jenom tanečky pražských protičeských "kavárenských", proněmeckých, proamerických kolaborantů a vlastizrádců. S jediným, konečným cílem - sprovodit Muchovo dílo z vědomí Čechů a jiných slovanských národů, právě proto, že to je Slovanská! epopej.

0/0
18.1.2018 16:53

P40e93t49r 85B20á75č87a 8645596895135

Tak to je hodne dulezity, to mu nezavidim.

0/0
18.1.2018 16:02

J19a76n 14V51á25c87l29a16v90í38k 3502476541239

Pokud bude jistota, že to tamní politici zase vrátí, tak by to bylo vůči Brnu fajn gesto R^

0/0
18.1.2018 15:58

M63a79r10t86i33n 78V78í16t27e84k 3899101676

Pořád s tím harcujte, srolovat, rozrolovat, zvlhnout, vyschnout, nechte to kolovat po poutích po celé republice, pak do Číny, Japonska a nejlíp islámského státu, kde to někdo spálí.

Památka takového významu by se měla vrátit na zámek v Moravském Krumlově. Znalci si tam cestu najdou, podmínky jsou ideální.

+7/−2
18.1.2018 15:23
Foto

J85i13ř83í 88D72v91o30ř18á34k 5195469320338

V jednom článku jsem četl vyjádření odbornice.

Čím víc se Epopej stěhuje, tím míň Muchy.

Každé stěhování znamená všechny díla srolovat, převést (otřesy, vibrace, změny teplot, vlhkosti) a po tom zase rozvinout.

Barvy, plátna, trpí. Jsou nutné menší opravy.

Tak s tou epopejí hodně čundrujte po světě.

P.S. Už má Praha vybudované důstojné místo na umístnění ? Byla to jedna z podmínek dědictví.

+6/0
18.1.2018 15:10

K85a11r46e76l 88K56o94p71e55c94k87ý 3764363206341

Kolik za to Brno zaplatí? Praha by z toho jako vlastník měla mít profit...

+2/−4
18.1.2018 15:03

P12e59t28r 61Š25v30a42r13c 2178488775550

Prý na oplátku postaví nový úsek metra, protože s tím mají dlouholeté zkušenosti :D

0/0
18.1.2018 15:07
Foto

J33o15s38e69f 62V64o98r92á77č69e49k 5951432158943

No já myslím že ba se měl do Brna zapůjčit na dva měsíce za symbolickou

1 korunu Českou autobus !

Ať nechají Muchu tam kam patří a udělají si výlet:-)

0/0
18.1.2018 16:02



Najdete na iDNES.cz