Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Když vezmeme závislým metadon, budou krást, varují bojovníci proti drogám

Na boj proti drogám dostaly neziskovky od jihomoravského kraje o 2,5 milionu korun méně než loni. Hrozí, že kvůli tomu skončí metadonová léčba ve dvou brněnských centrech, které ji jako jediná na jižní Moravě provozují.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

E26v97a 83K86o54r23b38e57l12o11v91á 4922956772

Drogy legalizovat, ale zločiny pod vlivem drog tvrdě trestat.Dneska nejsou drogy legální, ale když něco feťák spáchá, tak je to pro některé pomalu polehčující okolnost.

+2/−1
30.1.2018 9:06

P97a23v10e49l 49M89o22r37a26v95e33c 3672369182158

Ano:

- ideálně drogy legalizovat (výhodné z vícero důvodů),

- jakýmkoliv nemocným (závislost je nemoc) pomáhat pokud se chtějí (vy)léčit (s tím, že závislost je někdy nevyléčitelná nemoc, bohužel)

- při páchání trestné činnosti pod vlivem drog (alkohol je také droga a hodně silná) brát tento fakt jako přitěžující okolnost - něco na způsob obecného ohrožení. Přitěžující okolnost lze prominout, pokud dotyčný nastoupí na léčbu (pozitivní motivace).

+3/0
30.1.2018 9:11

O61n40d84ř34e17j 96S82e54k33e77r57a 1227196316579

To je stejně krátkozraký přístup, jako jsou níže ty, kterým oponujete.

Například nemůžete legalizovat pervitin, protože je extrémně návykový. Za rok byste měl desítky tisíc nových narkomanů, kterým by za další rok rozpadl život a skončili by na ulici jednou nohou v hrobě a jednou rukou v nejbližší dostupné kapse s peněženkou.

Určitě jsem pro legalizaci drog, u kterých je návykovost na úrovni těch dnes už legálních, nicméně stimulanty na bázi efedrinu a menamfetaminu jsou prostě příliš nebezpečné.

Mimochodem, většina těch budoucích narkomanů ve vašem světě má řidičák a auto.

+1/0
30.1.2018 9:37

P40a40v23e14l 95M15o30r64a29v55e61c 3872819872638

Vycházíte z premisy, že legalizací drog přibude jejich uživatelů. Můžete toto prosím nějak zdůvodnit?

Protože opak je pravdou. Zakázané ovoce nejvíc chutná, laicky řečeno. A trochu fundovaněji: Portugalsko dekriminalizovalo drogy. Od té doby tam poklesla drobná kriminalita, poklesl počet závislých i mrtvých z předávkování.

Osobně nemám názor na míru dekriminalizace či legalizace (dva rozdílné pojmy), např. je možný přístup, kdy tvrdé drogy bude možné získat jen v lékárnách oproti občance. To je na zvážení variant. Mně jde o základní přístup přestat kriminalizovat současný stav..

(btw. alkohol je hodně silnou drogou a je legální, dá se sehnat kdekoliv atd., jen pro srovnání. podobně tabák)

+1/0
30.1.2018 9:44

O85n85d29ř51e49j 70S16e68k87e80r24a 1687756716909

Alkohol je u nás statisticky destruktivnější, než kterákoliv jiná droga, včetně toho pervitinu. Protože je volně dostupný.

Co se týče Portugalska, tak u nich dekriminalizace DRŽENÍ/UŽÍVÁNÍ drog nastolila stav, který je v podstatě identický s naším. Ano, pomohlo to, ale další uvolnění by vedlo k šíření závislosti stejně jako u toho alkoholu.

Pro vysvětlení - alkoholu se nevyhýbá většina populace. Z toho cca 10 % ho konzumuje nadměrně a z toho cca polovina je na něm závislá. U pervitinu vzniká těžká závislost mnohonásobně rychleji, čili přibližně polovina z lidí, kteří by se mu "nevyhýbali", by se na něm stala závislá.

0/0
30.1.2018 9:56

P76a12v15e68l 64M92o53r31a21v10e41c 3752649782558

Ad nebezpečnost drog: zkuste si prosím něco najít k tématu, např. "drug comparison alcohol heroin", o marihuaně ani nemluvím..

A totéž o Portugalsku - jejich drogová politika má od té naší snad nejvíce rozdílů z vyspělého světa.

0/0
30.1.2018 10:15

O18n10d66ř69e90j 70S92e67k81e86r34a 1707346336819

Problematikou drog se zabývám přibližně deset let, díky za radu.

0/0
30.1.2018 10:22

P46e53t92r 38K77o58n81í22č33e69k 8424632175505

Dáváte rovnítko mezi legalizaci, návykovost a skokové zvýšení počtu uživatelů. Tím říkáte, že dnes si mnozí lidé říkají "ty jo, strašně rád bych to zkusil, ale je to nelegální, tak nic". Což je nesmysl. Ty životní situace, za kterých do toho jde prvouživatel, existují bez ohledu na to, jestli je pervitin legální, nebo ne.

+1/0
30.1.2018 12:43

E17v93a 50K89o42r71b23e11l16o79v29á 4832446332

Jejich návyk, jejich chyba. Kdyby si amfetamin mohli za levno sami koupit a nekupovali si ho za draho od dealerů, nemuseli by krást. A pokud by byli chyceni po požití drogy za volantem, tak zavřít za obecné ohrožení.

0/0
30.1.2018 15:21
Foto

J81i39ř31í 28D97v39o63ř87á82k 5365119950368

Kde, kdy to byla polehčující okolnost?

0/0
30.1.2018 9:53

K87a43m98i58l 16N85o26v73o91t82n80y 4916615672440

Tak krasna diskuze. Par lidi se tu polituje, ze se maji spatne, ze se ty fetky maji lip, kdyz se jim plati tolik penez (aha), par lidi by radsi zavirala do kriminalu a ocividne, kdyby prisel nejaky politik s tim, ze nektere lidi by bylo lepe popravovat, tak by tu taky ziskal par hlasu. No krasa.

+8/0
30.1.2018 8:45

M46i22c18h92a24l 58T40o92m48á23n65e76k 9867299216

tak to je u kazde diskuze, si prectete co se tu psalo pod clankem o stavce taxikaru napriklad, tam by je tkay nejradeji rovnou popravili a to jeste ani ta nove planovana nenastala

0/0
30.1.2018 8:50

M24i88c45h44a35l 67T16o30m22á97n28e58k 9897569506

navic ja bych nepopravoval, ja bych je nehcal svemu osudu a az by neco provedli tak tvrde trestal ale ne jen je, vsehcny co se nejak provinni hlavne opakovane, tedy jednou ok, jdes se lecit , nejdes/nechces ci to i tak porusis a nepomuze a nekomu kvuli sve zavisloti ci nejakemu jinemu duvodu ublizis podruhe sorry smula... nevidim proc nekoho omlouvat za to ze bere drogy to ma byt pritezujici okolonost a ne polehcujici a dotovana, btw nezavidim jim, nemaji to lehke ale to na veci nic nemeni...

+4/−2
30.1.2018 8:53

O36n45d71ř29e50j 69S28e17k81e76r57a 1507606446499

Problém je, že kdybyste nechal svému osudu drogově závislé, nechal byste tím svému osudu i lidi drogově nezávislé, kteří by měli tu smůlu a narazili na prvně jmenované v době, kdy by sháněli prostředky na další dávku.

A to je v podstatě shrnutí problému lidí, jako jste vy - nemyslíte dál, než za první roh.

+5/−1
30.1.2018 8:56

M18i38c54h80a67l 91T56o26m41á76n39e90k 9947949956

ale na takove lidi narazite tka i tak, nebo si snad myslite ze tihle lide hned jsou do neziskovky pro metadon, ze nemaji zadne kradeze , pokusy ci nejaka ublizeni na zdravi apod? jasne v cele spolecnosti to je nejak statisticky dane , kdezto fetky jsou kristalove ciste a zacnou delat problemy az kdyz je odstavite od metadonu , ke kteremu kazdy ma pristup hned .... proc tedy lidi frci na koksu, perniku a jinych drogach a nechodi si vsichni rovnou pro metadon?

+3/−2
30.1.2018 9:02

P98a50v45e96l 86M30o15r67a77v50e94c 3802639672778

Proč drogově závislí kradou? Protože potřebují peníze na drogy na níž jsou závislí. Když nebudou potřebovat drogu, nebudou muset krást. Ti lidé nejsou z principu zlí, že by se vyžívali v krádežích.

Takže když je zbavíte potřeby si získávat drogu, nebudou mít potřebu na ni "hledat" peníze, a tedy nebudou krást.

DOkážete pochopit tyto implikace, nebo je vám mám nějak nakreslit? (pardon za sarkasmus, ale myslím to zčásti i vážně. pokud je ochota na druhé straně, dokážu vysvětlit ledacos. zkušenosti z doučování i výuky mám)

+1/−1
30.1.2018 9:06

M26i55c85h72a88l 88T14o18m87á57n78e28k 9407529206

ja to chapu ale takhle to muze mit kdejaky zavisly i na tech pc hrach, nebo takto casto radi i vyhrozuji neziskovky ohledne romu, zivte je nebo budou krast, ne to proste neni reseni... to je jen odklad problemu a vydelavani na nem dalsi stranou, kdyz se navic ti kterych se to tyka v tom nauci zit a zacnou to brat jako samozrejmost, cimz se tady nasledna snaha o jakekoliv jine reseni bude hore provadet a vzbudi jeste vetsi protesty , lidi na tom prisatych at uz z rad neziskovek, ci primo drogove zavislych ci jinych jechz se to tyka

+1/−2
30.1.2018 9:09

I77r33e21n85a 77K16r15o62u57p29o13v70á 4750393727202

Jistě, zní to pěkně, ale i když zbavíte feťáka nutnosti shánět drogu, ještě to z něj neudělá čověka s pracovními návyky, takže obvykle kradou dál. Vágní tvrzení, že metadon umožní feťákům vrátit se do normálního života, mně jaksi neuspokojuje. Nebo snad máte odkaz na nějakou statistiku, že feťáci na substituční léčbě si, řekněme ve 30% (ať nejsem moc náročná) najdou zaměstnání mimo neziskový prostor (práci pro neziskovky typu "jezdím o školách a vyprávím dětem, jak jsou drogy nebezpečné" nepočítám, to může dělat jako dobrovoník) a dlouhodbě si ji udrží? Jestli ne, ponechám si svůj názor, že metadonovou léčbou děláme z neužitečných vyžírek (případně nebezečných zlodějů a násilníků) neužitečné vyžírky, které jsou zdravější a déle vydrží.

+4/−1
30.1.2018 9:17

P91a58v62e59l 83M15o32r15a16v93e41c 3562499172128

Statistiku nemám, ale jak píšu jinde tento přístup se používá všude možně po světě takže jsou pro to zřejmě opodstatněné argumenty.

Btw. drogově závislí lidé dříve normálně pracovali. A dost z nich nepracuje JEN protože jim v tom brání drogy..

+1/−1
30.1.2018 9:23

I73r25e67n72a 70K69r77o88u70p21o91v37á 4520853287382

S tím "všude" bych byla opatrnější.

+1/−1
30.1.2018 9:28

P78a25v46e86l 68M76o91r36a71v11e15c 3782839742578

"všude možně po světě", paní demagogová, která umí vyzobnout slovíčko z kontextu;-):-P.

0/−1
30.1.2018 9:41

I23r49e27n38a 55K17r66o11u50p24o69v91á 4470903777782

Kde mimo západní a střední Evropy se, prosím, na státní náklady podává metadonová léčba?

+1/0
30.1.2018 9:45

E29v87a 64K61o41r12b30e42l96o32v41á 4102696632

Kradou, protože jsou drogy drahé. A drogy jsou drahé, protože jsou nelegální. Kdyby se drogy legalizovaly, tak peníze na boj proti jejich distributorům by se mohly dát třeba na zlepšení bezpečnosti silnic.

0/0
30.1.2018 15:27

O97n15d95ř63e78j 87S35e57k72e30r22a 1237956716989

Znovu jste napsal, že je vám jedno, že škrtnutím vyrobíte tisíce obětí trestných činů.

+2/0
30.1.2018 9:07

O83n54d44ř93e31j 85S90e28k22e26r20a 1297836406329

*škrtnutím pera

0/0
30.1.2018 9:08

M75i65c41h85a26l 63T95o83m22á89n52e70k 9257449496

neni mi to jedno ale to tu bylo a bude a nikdo to nikdy nevyresi a ani drive nedokzala vyresit, nebo vy snad mate nejaky napad, ktery dokaze zabrnait tomu aby lidi kradli, zabijeli apod?

+1/−2
30.1.2018 9:10

O27n15d58ř42e22j 76S95e16k47e77r17a 1867826466679

Práce s drogově závislými, včetně podávání metadonu, kriminalitu SNIŽUJE. Jestli patříte k lidem, kteří razí zásadu "všechno nebo nic", tak se nemáme o čem bavit. Nicméně bych spíš řekl, že prostě nejste schopen pochopit, že je lepší kriminalitu alespoň snižovat, když už ji nedokážeme eliminovat.

+1/0
30.1.2018 9:28

M67i51c26h49a54l 55T81o19m55á44n87e70k 9317149786

tak proc to neudelat pro vsechny? fetakum drogy, a ostatnim proste to co potrebuji a ucinni je spokojenymi, je treba dost lidi co je zblbnuto medialni mazasi a spolecneskym tlakem, tak aby se predeslo tomu ze se budou zadluzovat a tim predeslo pachani trestne cinnosti, tak navrhuji aby dostavali penize co citi ze budou potrebovat, u pedofilu bych navrhl zadotovat nejakou nahrazku treba vymyslet nejake robo deti na sexualni ukajeni aby neubilozali zivym, a tak by se dalo pokracovat, a veril bych ze nektere prevence by mozna byli u jinych ucinejsi a levnejsi nez v tomto pripade... ale ne vsehcny to uznavam, tohle proste neni reseni jen udrzovani pripadne oddalovani problemu a jasne ze kdyz zavislemu podate drogu snizujete jeho aktualni sanci ze kvuli sve zavislosti bude pachat trestnou cinnost

0/0
30.1.2018 9:44

O24n74d82ř72e98j 15S69e50k27e55r78a 1597926186189

Pane Tománku, my neumíme závislost na drogách vyléčit. Umíme ji pouze potlačit. Čili pokud nechcete všechny narkomany postřílet, máte na vybranou dvě možnosti - závislost potlačovat, nebo ji ignorovat. První možnost snižuje rizika, druhá je zvyšuje, čili já volím tu první možnost.

A pokud zmiňujete pedofily, tak tady se vzácně shodujeme. Je určitě méně riskantní jim ponechat možnost ukájet se nad obrázky, než pokrytecky kriminalizovat až tak nesmyslné věci, jako je držení kreslených komiksů s touto tématikou.

+1/0
30.1.2018 10:00

I76r22e46n54a 31K11r53o74u89p92o44v94á 4130973347152

Nějak jsem si nevšimla, že by díky dlouhým letům ulplatňované metadonové léčbě klesal počet feťáků a jimi páchaných trestných činů.

A moje osobní zkušenost je, že kolem míst, kde se feťákům mění stříkačky (a možná, co já vím, podává metadon) je krajně nepříjemné se pohybovat. Jeden čas jsem chodila kolem takového místa na Opatově a povalující se agresívní feťáci, z nedostatku lepší činnosti nadávájící a vyhrožující okolojducím, mě tedy nepřesvědčiii, že jsou peníze z mých daní vynaložené na dobrou věc.

+3/−1
30.1.2018 9:35

O74n11d68ř62e41j 13S19e47k62e97r10a 1987936746959

Nevšimla? A dala jste si někdy práci si ty informace opatřit?

0/−2
30.1.2018 9:38

P88a11v46e67l 74M34o76r81a76v69e10c 3922799632198

Přesně tak. Pan Tománek nezná slovo prevence.

(proč si mám kupovat ovoce s vitaminy, když mám radši čokoládu a teď jsem zdravý? já bych to nechal svému osudu a až onemocním tak ty bacily tvrdě potrestám)

+1/−1
30.1.2018 9:03

M66i52c92h49a14l 57T33o55m76á73n13e97k 9907339116

a tohle je prevence? prevence je aby se ten clovek nestal zavisly, ... tohle uz je lecba a to drogove zavislosti jinou drogovou zavislosti,

+1/−1
30.1.2018 9:14

P54a80v24e96l 55M93o66r39a58v80e96c 3282909912418

Teď už odpovídám jen proto, abych vám prokázal jak demagogicky (nebo hloupě? vyberte si) odpovídáte.

Prevence KRIMINALITY je podávat závislým metadon. Prevence krádeží atd. Celou dobu se tu o tom bavíme, celou dobu to nechápete?

+2/0
30.1.2018 9:22

M19i39c83h53a40l 56T15o54m69á47n64e54k 9687939716

ale to neni prevecne protoze ten clovek je porad zavisly a to zvysuje jeho sanci na kriminalni cinnost , to je jen oddalovani problemu, navic nikde neni jasne ze i tka zavisly nekrade protoze chce vic nez dostane, prvence zvysene kriminality je proste nemit drogove zavisle a to mi nevymluvite

0/−1
30.1.2018 9:29

I35r84e58n75a 25K28r77o82u17p24o10v23á 4430673167392

S tím uvažování sotva za rvní rh byste měl mířit síš na sebe. Přistupovat na vydírání se totiž v dlouhodobém horizontu nevyplácí.

Lepší by byl zákon "třkrát a dost" - recidivisté by se účinně odstranili ze společnosti, ušetřilo by se na jejich opakovaném chytání, usvědčování a souzení i na jimi spáchaných škodách. A bylo by nakonec jedno, jaký důvod by k páchání trestné činnosti byl - jestli závislost na čemkoli, nebo jenom nechuť se živit poctivě.

0/−2
30.1.2018 9:09

P42a63v45e63l 73M24o47r91a53v48e36c 3542589902498

Ale podávání metadonu není vydírání - zkuste si najít mé příspěvky, už jsem to tu vysvětloval.

0/0
30.1.2018 9:12

M96i45c86h54a21l 68T25o75m22á40n55e75k 9387409436

ale pan v clanku vydira tim ze kdyz se nebudou zavisli udrzovat na zavisloti byt metadonove tak budou krast ... nikdo nerika ze podavani metadu je vydirani, ale to ze nepodavani drogy zavislakovi z nej udela zlocince pro mne vydirani je

+1/−1
30.1.2018 9:18

I71r85e62n18a 32K90r33o39u96p21o47v66á 4310753917332

Vydírání je vynucování prostředků na podoru feťáků (včetně metadonové léčby) pod pohrůžkou, že jinak budou ještě ve větší míře páchat trestnou činnost.

+1/−1
30.1.2018 9:19

I33r26e74n13a 76K56r22o94u69p26o86v32á 4320273477182

Tak hleďme, buď budete financovat neziskovky, aby mohly poskytovat feťákům metadon, nebo se stanete terčem jejich trestné činnosti. To mi zní povědomě: zaplaťte a my vám nevypálíme krám ...

Neříká se tomu raketýring a není to trestný čin? Ne, když se toho dopouští instituce.

Medové kecy, jak se feťáci na substituční léčbě vrací k rodinám a do zaměstnání, si strčte za klobouk. Chci vidět statistiku: jaké procento feťáků fasujících metadon nastoupilo do práce - tím nemysím besedování po školách o nebezečnosti drog, to mohou dělat ve volném čase a patřilo by se, aby zadarmo. Jak dlouho jim ta náprava vydržela a jestlipak přisívají na dobročinnost (třeba právě na metadonovou léčbu), aby společnosti vynahradili spáchané škody?

+2/−11
30.1.2018 8:33

P61a20v76e49l 90M50o68r57a72v15e88c 3432739122928

Statistika by se mi také líbila, ať porovnáváme na tvrdých datech. Nicméně tento přístup je tradiční snad ve všech vyspělých zemích, včetně třeba Nizozemí (známé svým přístupem k drogám ale i tím, že si vše dopředu vykalkuluje). Takže věřím, že ta kalkulace vyjde ve prospěch metadonu.

Ad váš raketýring: toto není vydírání. To je konstatování faktu.

+4/0
30.1.2018 8:37

M10i29c17h31a59l 63T36o66m24á72n67e48k 9157149116

mafie vam taky konstatuje fakta, bud zaplatite nebo vam vypali kram :), tudiz kde vidite v konstatovani rozdil?

+2/−3
30.1.2018 8:41

P16a78v73e39l 15M21o98r51a42v82e56c 3262409702668

Ne, "vypálíme vám krám" doopravdy není konstatování faktu.

Jestli chcete takto argumentovat dále, tak si pište sám se sebou, na takovou demagogii nemám čas.

+2/0
30.1.2018 8:42

M78i31c66h33a85l 13T25o95m86á53n34e52k 9617759326

jiste mafie vydira ale kdyz vydira pan z neziskovky , cimz ho ty dotace zivi , tak konstatuje fakta jiste, uplna demagogie.... vubec tim nevydira ... kdyby to rekl , vubec tim nerika, zivte mne , ja budu dal krmit fetky nahrazkou a budete mit klid ... jiste ze ne... zadne vydirani.... to jsem rad, ze uz diky vma vidim ten jasny rozdil,

+1/−2
30.1.2018 8:48

K12a63m53i70l 98N20o69v44o96t80n11y 4766735482120

Je rozdil neco tvrdit na zaklade vyzkumu a dlouhodobe znalosti problematiky (pan z neziskovky) a na zaklade pocitu, ze by to tak melo byt (vy).

+2/0
30.1.2018 9:01

M47i95c94h57a93l 46T80o80m27á97n89e82k 9857849796

jako myslite ze mafie neco rika z pocitu? ja bych rek,l ze to maji taky statisticky podlozene a vi, ze kdyz vam reknou plat nebo budes trpet, ze to skutecne nastane... dokonce bych rekl, ze presneji nez pan z neziskovky o svych oveckach co ho zivi

+1/−4
30.1.2018 9:04

K67a46m75i19l 80N92o72v68o71t56n18y 4856695512840

To je idnes jedina stranka, co umite otevrit na pocitaci? Je zverejnena spousta studii, ktere mapuji ucinnost metadonu.

0/0
30.1.2018 8:48

I35r51e56n83a 16K37r57o14u81p85o30v81á 4360723187362

Já nezpochybňuji účinńost metadonu, ale tvrzení, že feťák, kterému je poskytnuta metadonvá léčba, se stane platným členem společnosti.

A skutečně jsem nikde nenašla studii, která by dokladovala, v jakém procentu se feťáci na substituční léčbě stávají pracujícími, daně platícími občany. Maximálně občas někde média zveřejní srdceryvný příběh feťáka, který přešel na metadon a teď poučuje děti na školách, jak jsou drogy nebezepečné. Když pominu, že to nepovažuji za práci (takovou činnost by měl takový abstinující feťák dělat případně jako dobrovolnictví), asi jich stejně moc nebude, to by musely mít školy besedy o nebezpečnosti drog 2x týdně, aby se stím mohli živit všichni substituovaní feťáci.

0/0
30.1.2018 9:43

M82a58t26o23u63š 11L64á66z19ň74o36v33s10k84ý59, 21T39e41c71h48n35e12t78.52c20z

Za tón si podle mého zasloužíte mínus, jen na vysvětlenou.

Ale jádro otázky je dobré a výsledky metadonové terapie by stály za lepší vysvětlení.

+1/0
30.1.2018 9:04

J41i92ř33í 60N21o46v95o62t29n35ý 6375537386316

Ten metadon by měl být dáván každému. Pokud možno začít s ním už ve školách. Protože po něm lidé rozkvetou, s chutí pracují a čekají je jen samá pozitiva. Zatímco ti, kterým je metadon odepřen, mají stále "blbou náladu" a do práce se jim vstávat nechce.

+5/−5
30.1.2018 7:54







Najdete na iDNES.cz