Diskuse k článku

Přesunout brněnské nádraží není správný počin, říká oceněný architekt

Do diskuze o poloze nového vlakového nádraží v Brně se už léta zapojuje architekt Jiří Oplatek, který nedávno převzal Cenu města Brna 2017 za architekturu a urbanismus. Nyní vystupuje jako lídr skupiny, která bojuje za nádraží v centru. A na toto téma promluvil i v rozhovoru pro MF DNES.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M20i16r31o65s60l11a10v 89V33y96k17o85u76p27i70l 3880686143715

Někteří zastánci "ponechání nádraží v současné poloze" se domnívají, nemajíc žádné technické vzdělání, že je to něco jako když se mění kolejový svršek u kolejí pro šaliny. Tedy , že se vytrhají koleje dají nové a jede se dál.

+1/−1
8.2.2018 13:51

V25l18a49d69i18m71i43r 58S57e89f74l 6907922915901

Hlavne ať už o tom rozhodnou a začnou to řešit, ať přestanou tyto diskuze. Každá z variant má sve pro a proti, ale hlavně ať už se někam pokročí a jen nemele.

+1/−1
8.2.2018 6:50

R13a67d49k72o 95K77ř77i52v75á53n82e15k 7920743655640

V Brně se čeká na to, až někdo pochopí, že je třeba vykoupit a zbořit bývalý Prior za nádražím, přidělat několik kolejí a nástupištních hran tím směrem a současně šílená kolejová "esíčka" u nástupišť změnit v přijatelný oblouk (jako nová Wien hbf.) a současně zmírnit další "esíčko" směr Židenice, ačkoliv by to znamenalo most nad částí křižovatky. Méně velkorysé varianty by se obešly i bez bourání.

Ztracené obchodní prostory mohou být nad či pod kolejištěm - dokonce mnohem atraktivnější - stejně jako parkoviště. Je to celkem obvyklé řešení. Výluky jsou průser, ale postupným budováním části kolejiště a nástupišť od nové části na místě býv. Prioru je to zvládnutelné. Zůstává možnost budoucí podpovrchové trasy S-bahnu do Králova pole.

Když chci stavět nádraží, musím se ptát v tomto pořadí:

1. Kde nádraží potřebují cestující? Současní i budoucí, které chci přetáhnout z aut, protože tím pomůžu městu víc, než deset nových developerských projektů. Z hlediska polohy, současné i v budoucnu reálné vazby na MHD je nejlepší variantou stávající poloha.

2. Kde lze realizovat kolejiště s dostatečným množstvým nástupišť a kolejovou kapacitou, umožňující co nejplynulejší provoz bez přenášení původně nicotného zpoždění na desítky navzájem si překážejících vlaků a napojit jej s odpovídajícími poloměry oblouků na všechny tratě? Nádraží není barák, ale fungující TECHNOLOGIE. Odpověď pro stávající polohu zní nelze, pro polohu rozšířenou směrem ke Zvonařce zní LZE.

Co je naopak nepodstatné:

1. Nádražní budova - lze opravit a využít jako nádraží nebo pro kulturně - oddychové účely a budovu postavit novou. Moderní odbavovací prostory bývají často i nad či pod kolejištěm. Rozhodování o budově zatěžuje rozhodování o nádraží.

2. Zájmy developerů a šedých politických struktur a ego architektů, ignorujících praktický provoz pro cestující.

3. Úspory peněz - říkám to jako pravičák nerad, ale všechny varianty budou drahé. Je to skrytý dluh za desítky let.

0/−2
7.2.2018 11:20

V60l19a35d90i73m11í65r 61Š57t87ě67r51b42a 2432311262927

Nerozhodují o tom ti, kteří tomu rozumí, ale papaláši, kterým z toho něco kápne.;-)

+1/0
6.2.2018 21:28

H84o36n66z30a 29M40a74c46h40a95r92á64č88e37k 2643818344202

Velice rozumný a dobře vysvětlující názor, (podle některých příspěvků nepochopený). Vidím to celé jako boj rozumu proti peňezům, latentně vložených do pozemků a boj rozumu proti hrr! a hurá ,po nás potopa (u řeky ).

+4/−6
6.2.2018 12:22

J40a83n 65P98y39t66e82l21a 5480886198

Dle SP si přijdou na své víc i ve var. B. Když pan architekt píše, že nádraží ještě chvíli vydrží, asi ho moc nepoužívá.

+3/−2
6.2.2018 11:01

P11a43v20e60l 88H10o89u38s96k39a 3891935250368

Ten člověk musí být snad zaplacený, tolik nesmyslných argumentů v jednom rozhovoru se jen tak nevidí.

+5/−6
6.2.2018 10:33

P70a69v67e92l 98B39o85u59c19n21í85k 4192281373375

Před 14 dny proběhla přednáška Tří odborníků pro nádraží v centru. Zaznělo zde několik vskutku zajímavých sdělení. Pan architekt Oplatka obhajoval nádraží Petrov například tím, že zpoždění přípravy výstavby nádraží Petrov oproti variantě Řeka není problém "co je deset roků proti věčnosti".

Zaujalo mne, že námitku proti bariérovému efektu železničních náspů přes Brno, neuznává. „Zaplať Pánbůh, že ve městě jsou bariéry“.

Pokud bychom zvolili nové nádraží Řeka, muselo by město Brno řešit, co s uvolněným pozemkem u současného nádraží, pošty a Malé Ameriky. Město by muselo třeba odstranit ekologickou zátěž. Což je problém. říká pan architekt.

Co mne vskutku "překvapilo", když pan architekt Oplatek variantu nádraží Řeka označil za větší bariéru v rozvoji Brna, než-li vybudování nového nádraží mezi současným žel. náspem a Priorem (Tescem) u nádraží (či místo něho) a zachování celého železničního náspu Židenice – Hlavní nádraží – Heršpice, který by byl ve variantě Řeka odstraněn.

Na můj dotaz, co říká na 11,5 km nových 3,5 metrů vysokých protihlukových stěn postavených na železničních náspech přes město, odpověděl, že v tom jako architekt problém varianty Petrov-centrum nevidí.

Celá debata byla natáčený, třeba se dočkáme i záznamu. Doporučuji.

+11/0
6.2.2018 10:12

P63a45v29e36l 56S30e94n59d53l37e48r 5644915943226

Domnívám se, že nové vlakové nádraží by mělo být budováno s určitou nadčasovou vizí. Děláme to také pro další generace našich potomků. Nerad bych se dočkal, že za 35 let, což mi bude 80, se bude hovořit o tom, že brněnské vlakové nádraží (pokud tedy bude nějaké nové vlakové nádraží) je nutné opět podrobit rekonstrukci za xx miliard.

A ty kecy o napojení na současné historické centrum Brna ? Koho láká se dívat a obdivovat nevzhledný svoboďák, průchoďák ala Česká, pustou a ubohou Kobližnou a další ???

+1/−3
6.2.2018 9:47

D10a92n71i82e12l 94K23o52r54o89u78s 9241834109490

Přestavbu stávajícího nádraží bych začala hned. Tím, že bych vyhnal z prostoru před nádražím a z Myší díry všechny opruzy a feťáky. Hned by se kredit místa zvýšil.

+3/0
6.2.2018 8:45

M13i90l71o11s68l74a54v 74S88e78d49l73á18č48e71k 6894314674241

Jak to tak vypadá, tak se zase bude 100 let kecat o poloze nádraží. Pak už to nebude třeba modernizovat ,nebo přesouvat. Budou jiné dopravní možnosti.

+4/0
6.2.2018 8:37
Foto

P97a84v25e56l 53S34v68i31t75i80l 5664513796752

Zatímco se taky kecá a majitelé přišmelených pozemků čekají až se začne stavět aby se konečně napakovali - tak Nádraží Vídeň Nord už dávno stojí nové na místě původního, v Drážďanech taky stojí 2-patrové nádraží na místě původního a v Birminghamu stojí dokonce 3-patrové a slouží obyvatelům o 106.

Zatímco v Brně prdky-krtky. :/

+10/−4
5.2.2018 23:32

T53o87m45á72š 29T92a52t35í48č96e93k 5320552480448

I ve Stuttgartu se přestaví staré hlavové nádraží na průjezdné ve stávající poloze, musí přitom přeorientovat směřování kolejí o 90°. Úsměvné je, že tam aktivisti bojovali pro odsunutí nádraží z centra, resp. pro zachování hlavového řešení.

+3/0
6.2.2018 8:57

R16o27m88a92n 25J85e50s27c75h25k57e 9438165327975

Hlavní nádražím ve Vídni řešili 150 roků. Nelze se zavděčit všem. To samé v Berlíně. Mnoho různých nádraží.

V Brně v roce 1928 byla soutěž. 14 projektů, hodnotilo se 7 a jeden dostal zvláštní cenu.

Žádný nebyl dokonalý.

Všichni jsou odborníci, všichni tomu rozumí. Ale ono odbavit 10 vozový rychlík v oblouku není jednoduché. Taky jsem zažil odjezd 4 vozového osobáku

ze zastávky v oblouku v Bílovicích bez průvodčího.

O kvalitě našich projektantů svědčí nádraží bez ostrovních perónů na koridoru Brno - Česká Třebová. Adamov, Rájec, Letovice a další odbytá nádraží. Nedávno v letech 1996 -99.

+3/0
6.2.2018 18:07

J17o21s97e93f 41Š94p83a53č57e47k 2305547584751

Ano, peníze až na prvním místě - šmelináři s pozemky, developeři, provize od stavebních firem ... A proto ten důrazný odpor proti Oplatkovi! O to vše by soudruzi přišli!:-)

0/−1
8.2.2018 12:38

R58o59b11e23r81t 41M74a48c61h85a59l66a 8461281966144

Kdyby místo toho tlachání a všech možných referend a průzkumů a kdoví čeho už před 15ti lety kopli do země u reky, tak by už bylo hotovo a klid. Takhle kdo má díru mezi půlkama, tak dělá chytrýho a skutek utek..

+19/−7
5.2.2018 23:04

A44n18t29o26n98i85n 21N56e54m12e20c 5438447443770

Zadne VRT nbude existovat. Pokud se vyhodi 50 miliard na presun nadrazi, zadny cizinec kvuli tomu nepojede z Berlina do Vidne pres Brno, ale pres Regensburg, protoze je to rychlejsi a kulturnejsi.

nejprve by se musela zacit planovat nova VRT draha do Prahy, aby tam byl vlak

za 1 hodinu a potom teprve menit nadrazi.

Ale je tu vidina vyhodit 50 milard v Brne a kasirovat z toho co nejvice mala domu

+9/−10
5.2.2018 22:35

M64i95c68h98a65l 97B42r91ň49á65k 6414724457178

Možná by bylo fajn se podívat na tu srovnávací studii a nechat si to vysvětlit odborníkem. Stačí vám městský architekt dosazený panem Anderem? Bude vás to stát pár minut, ale třeba se tam dozvíte něco nového, kupříkladu to, že varianta pod Petrovem bude stát mnohem více.

https://www.youtube.com/watch?v=DaS2zflzncA

+10/0
5.2.2018 22:56

L80a37d47i35s59l42a85v 45P39í59s59a72ř89í65k 9373381633156

Synku,studie se dělá proto, aby vyhověla tomu, kdo ji zadává. Stoupnout si u nádraží a pozeptat se lidí, co přijíždějí za prací, to jsou největší uživatelé nádraží. A pro rychlostní železnici by to chtělo úplně jiné nádraží a taky jinde, aby ta železnice vůbec mohla být rychlostní.

+1/−3
6.2.2018 8:16

J27o51s81e11f 49Š58l97o48u46f 1759367758421

Pokut ta rychlostní železnice má být rychlostní, tak vůbec nebude zajíždět do městské zástavby. Zřídí se zastávka mimo město a s městem se spojí rychlodráhou. tak jak se to dělá i jinde. Přece nemůže jet VRT dvacet kilometrů městem.

"Bude velký tlak na to, aby se co nejrychleji stavělo a pozemky se zhodnotily."

.............................

Tady jste to pane profesore trefil přesně. Přece nejde o to, kde bude stát nádraží, ale o to, aby se šíbrům zhodnotily (zpeněžily) pozemky.

+2/−3
6.2.2018 10:02

T54o47m21á46š 30T81a95t18í83č44e78k 5590382490158

K té rychlosti: Nejrychlejší spoj Berlín-Vídeň je přes Prahu, i když je to, co si vzpomínám, jeden denně (cca 7 h 30 min). Další ± dva vlaky s 9 hod. jízdy se standardu nevymykají.

0/0
6.2.2018 8:39

J34a51n 36P22y37t76e66l27a 5650986368

Tu zmiňovanou trasu nikdo nejezdí, pokud to není šotouš, protože tam je přestup, a to je už lepší jet na letiště a z letiště (a hodinu letět, navíc levněji než použitím ICE) - spíš slouží jako důkaz české neschopnosti stavět. A pokud se dostanete do centra s rozumným zpomalením (80 km), je lepší tam jet tím stejným vlakem jako z Prahy než prestupovat na metro, protože jinak by ti lidi jeli autem.

+1/0
6.2.2018 11:15
Foto

P96e76t61r 93K48a68d12l82e27c 1270513547898

Já hlavně nechápu, proč to chtějí za každou cenu přesouvat. Stál jsem nedávno v hlavním vestibulu a prohlížel si tu pěknou historickou budovu, které by sice možná slušela nějaká rekonstrukce, ale jinak mi přijde vyhovující.

+10/−7
5.2.2018 22:21

T17e80r18e19z66a 47H32o89l29á 4584423213347

ale to, že by právě tato budova byla jako nádraží zachována, VŮBEC NENÍ VE HŘE. A kapacita nádraží nestačí. Budova je, pokud vím, památkově chráněna a bude využita jinak.

+11/−2
5.2.2018 22:42

Š10t63ě14p76á80n 92V80a31n55ě98k 3413329497407

Kapacita nádraží nestačí? V čem konkrétně Terezko?

+4/−6
5.2.2018 23:31

R89o36m65a87n 17N98o81v31a29k 6949571182976

přečtěte si studii, případně jakýkoliv článek o nemožnosti přidat další regionální spoje na brněnské hlavní nádraží (o tom se píše neustále), dálkové spoje přidávat také nelze, není kapacita...ovšem dle vašeho dotazu se o problematiku asi moc nezajímáte

+10/0
6.2.2018 2:20
Foto

P61e13t16r 56K13a60d36l43e12c 1280223507708

A opravdu jsou další spoje potřeba?

0/−1
6.2.2018 9:39

J60a19n 84P35y19t77e43l96a 5900986928

Není vyhovující hlavně v tom, že tam nemůžou jezdit vlaky. Do Židenic vedou 2 koleje a celý ŽUB je samá zatáčka 40 km/h.

+1/0
6.2.2018 11:06
Foto

P91e54t14r 35K27a42d83l81e32c 1840813697528

Jaktože tam nemůžou jezdit vlaky, když tam vlaky jezdí?

0/−2
6.2.2018 11:25

J91a84n 29P88y13t55e33l46a 5740656378

Další vlaky. Železniční doprava roste svižným tempem a hl.n. je na hranici kapacity.

+1/0
6.2.2018 11:32
Foto

P30e21t43r 69K48a39d63l63e22c 1170623207158

A nestačilo by třeba přesunout regionální spoje na Dolní nádraží?

0/−2
6.2.2018 11:51

J31a18n 83P85y37t68e48l75a 5370256818

Právě tímhle řešením se spojí nevýhody obou variant - zůstane bariéra a jezdilo by se dál od centra. V nové poloze může být buď vše, nebo nic (nefungovaly by přestupy).

+1/0
6.2.2018 11:57

O26d92s24t17r87a52n68ě54n79ý 47U97ž96i31v50a21t82e54l

Uživatel požádal o vymazání
+26/−9
5.2.2018 21:43

J27a15n 40V84o31j18t82í80š47e49k 6602461965876

Ne. On to posuzuje z hlediska urbanistickýho a to je u takovejch věcí jediný důležitý hledisko. V tom městě žijou lidi a je potřeba myslet na to, jak se jim tam bude žít. Jestli bude oblouk takovej nebo makovej je technikálie, která se dá vždycky vyřešit.

Takhle se totiž správně navrhuje. Výrobek musí být navržen tak, aby vyhovoval uživateli. Nemůžete obrazovku televize rozdělit na dva díly proto, že jste uprostřed potřeboval zapojit nějakej drát, nemůžete dát nádrž auta na místo spolujezdce, protože je pak blíž k motoru a líp to jede. A stejně tak musíte železnici ve městě navrhovat tak, aby to město (nebo jeho část) nezničila.

A náročnost stavby? Ta věc bude ve městě stát klidně stovky let. Vážně bychom měli postavit něco horšího jen proto, že to bude jednodušší?

+10/−6
5.2.2018 23:20

M54i83l28o86š 31Ř46e49h55á33k 8636928647355

V Praze také kdysi horovali pro dálniční průjezd městem. Dnes mají jiný názor.

+10/−1
5.2.2018 21:34

J83o20s86e64f 86Š56l64o30u19f 1209517418701

Pokud někdy bude VRT, tak stejně nepojede městem. Stejně tak jako dálnice.

Stačí se podívat 130 km od Brna do Vídně.

Proč se neposunulo pražské HN do Holešovic a zůstalo na svém místě?

0/0
6.2.2018 10:11

M15i34l16o15š 29Ř92e42h49á19k 8516468317335

S těmi Holešovicemi je to trefné. Máte pravdu.

0/0
6.2.2018 12:00

J60a18n 77P58y16t30e37l52a 5570966368

My ale nestavíme dálnici.

0/0
6.2.2018 11:02

M95i59l50o33š 34Ř73e17h44á89k 8746438317275

Dálnici nestavíme - uvažujeme podobně ;-)

0/0
6.2.2018 11:49

J58a73n 70P91y43t11e44l27a 5640326138

Nevím ve vztahu k jaké variantě hovoříte, novou obří bariéru ve městě nezaloží ani jedna.

0/0
6.2.2018 11:58

R21o41b61e45r20t 42M62a75t18u77l66a 8967829986845

Mně je jedno, kde to nádraží bude, ale k řece nevede momentálně žádná použitelná MHD a návrh vypadá sice pěkně, ale nepočítá s tím, že tam budou stát v koloně auta;-D Ono by to šlo vyřešit, ale to by si někdo z vedení musel všimnout jak to dělají na západě nebo kousek ve Vídni. Místo silnice 2+2 vedou po jedné ulici 4 pruhy jedním směrem a po druhé ulici zase druhým...

+2/−3
5.2.2018 21:17

R27o71m23a87n 70J42e43s36c87h71k63e 9808645637355

Kromě šaliny tam jezdí autobusy 44 a 84. Jinak já chodím po Brně pěšky. 10 minut pěšky nedám 20 Kč.

V Brně pracuji ale 20 roků tady nebydlím. Nelituji toho.

0/0
6.2.2018 18:14

P27e78t93r 27M29i22h42u55l97a 2780412807549

Vídeň přesunula hlavní nádraží a trpí tím?

Berlín má nové hlavní nádraží a trpí tím?

Je mi líto, ale pan architekt chce zakonzervovat Brno jako "větší vesnici na server od Vídně", což vzhledem k jeho věku se dá pochopit (hlavně žádné změny, že?).

Ale Brno a Brňané snad mají právo po 100 letech konečně napravit hřích minulosti.

+24/−10
5.2.2018 20:51

A18n80t17o73n19i43n 25N27e54m50e44c 5428777963340

Omyl, Viden ma nadrazi ve meste a nepresunula jej za mesto.

+10/−4
5.2.2018 22:37

T57e48r78e80z20a 54H51o48l28á 4884813653147

a Brno snad ano? Připadá mi, že lidi nechápou zásadní věc - to nádraží u řeky nebude stát mimo. Zástavba vyroste okolo! Nemohu se dočkat, až se konečně tahle odporná lokalita někam posune. A kilometr tramvaj překoná za cca dvě tři minuty...

+15/−8
5.2.2018 22:44

T39o67m88á90š 11T62a80t78í90č56e17k 5550292190108

"Zástavba vyroste okolo" - jo, to vidíme, to krásné Jižní město na Polní a Holandské. Je to funglnágl nový a už je to brownfield, odkud každý po vyřízení svých věcí prchá jak před zubařem.

+4/−2
6.2.2018 9:06

R43o44m31a50n 40N62o10v43a62k 6389671552296

hlavní Vídeňské nádraží bylo posunuto také, přibližně o 450 metrů...

+4/0
6.2.2018 2:22

M98i78r69o93s46l48a60v 47H61r46u25š61k87a 1600355673595

Ono předtím ale de facto neexistovalo.

0/0
6.2.2018 8:28

R87o18m68a37n 45J65e10s77c71h82k40e 9368785377955

Ve Vídni bylo 8 hlavových nádraží. Od sebe dál než 10 minut pěšky na Zvonařku.

+1/0
6.2.2018 18:11

T29o61m83á62š 79T51a30t46í15č89e39k 5810162620948

Vídeň nic nepřesunula. Hlavák je tom, kde byl Südbahnhof.

+1/−1
6.2.2018 9:01

Najdete na iDNES.cz