Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Přesunout brněnské nádraží není správný počin, říká oceněný architekt

Do diskuze o poloze nového vlakového nádraží v Brně se už léta zapojuje architekt Jiří Oplatek, který nedávno převzal Cenu města Brna 2017 za architekturu a urbanismus. Nyní vystupuje jako lídr skupiny, která bojuje za nádraží v centru. A na toto téma promluvil i v rozhovoru pro MF DNES.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M18i36r40o28s59l58a45v 22V41y43k58o24u74p90i14l 3440606903585

Někteří zastánci "ponechání nádraží v současné poloze" se domnívají, nemajíc žádné technické vzdělání, že je to něco jako když se mění kolejový svršek u kolejí pro šaliny. Tedy , že se vytrhají koleje dají nové a jede se dál.

+1/−1
8.2.2018 13:51

V83l79a54d80i35m41i11r 41S28e68f92l 6747652985101

Hlavne ať už o tom rozhodnou a začnou to řešit, ať přestanou tyto diskuze. Každá z variant má sve pro a proti, ale hlavně ať už se někam pokročí a jen nemele.

+1/−1
8.2.2018 6:50

R84a32d19k97o 76K87ř84i42v35á61n29e83k 7480343335230

V Brně se čeká na to, až někdo pochopí, že je třeba vykoupit a zbořit bývalý Prior za nádražím, přidělat několik kolejí a nástupištních hran tím směrem a současně šílená kolejová "esíčka" u nástupišť změnit v přijatelný oblouk (jako nová Wien hbf.) a současně zmírnit další "esíčko" směr Židenice, ačkoliv by to znamenalo most nad částí křižovatky. Méně velkorysé varianty by se obešly i bez bourání.

Ztracené obchodní prostory mohou být nad či pod kolejištěm - dokonce mnohem atraktivnější - stejně jako parkoviště. Je to celkem obvyklé řešení. Výluky jsou průser, ale postupným budováním části kolejiště a nástupišť od nové části na místě býv. Prioru je to zvládnutelné. Zůstává možnost budoucí podpovrchové trasy S-bahnu do Králova pole.

Když chci stavět nádraží, musím se ptát v tomto pořadí:

1. Kde nádraží potřebují cestující? Současní i budoucí, které chci přetáhnout z aut, protože tím pomůžu městu víc, než deset nových developerských projektů. Z hlediska polohy, současné i v budoucnu reálné vazby na MHD je nejlepší variantou stávající poloha.

2. Kde lze realizovat kolejiště s dostatečným množstvým nástupišť a kolejovou kapacitou, umožňující co nejplynulejší provoz bez přenášení původně nicotného zpoždění na desítky navzájem si překážejících vlaků a napojit jej s odpovídajícími poloměry oblouků na všechny tratě? Nádraží není barák, ale fungující TECHNOLOGIE. Odpověď pro stávající polohu zní nelze, pro polohu rozšířenou směrem ke Zvonařce zní LZE.

Co je naopak nepodstatné:

1. Nádražní budova - lze opravit a využít jako nádraží nebo pro kulturně - oddychové účely a budovu postavit novou. Moderní odbavovací prostory bývají často i nad či pod kolejištěm. Rozhodování o budově zatěžuje rozhodování o nádraží.

2. Zájmy developerů a šedých politických struktur a ego architektů, ignorujících praktický provoz pro cestující.

3. Úspory peněz - říkám to jako pravičák nerad, ale všechny varianty budou drahé. Je to skrytý dluh za desítky let.

0/−2
7.2.2018 11:20

V98l80a49d11i68m37í80r 59Š92t28ě56r14b92a 2722491822587

Nerozhodují o tom ti, kteří tomu rozumí, ale papaláši, kterým z toho něco kápne.;-)

+1/0
6.2.2018 21:28

H75o90n28z21a 50M92a80c94h93a22r55á72č22e26k 2913938444782

Velice rozumný a dobře vysvětlující názor, (podle některých příspěvků nepochopený). Vidím to celé jako boj rozumu proti peňezům, latentně vložených do pozemků a boj rozumu proti hrr! a hurá ,po nás potopa (u řeky ).

+4/−6
6.2.2018 12:22

J75a83n 59P97y25t93e38l48a 5830686378

Dle SP si přijdou na své víc i ve var. B. Když pan architekt píše, že nádraží ještě chvíli vydrží, asi ho moc nepoužívá.

+3/−2
6.2.2018 11:01

P38a41v88e78l 11H89o58u42s93k86a 3391555300728

Ten člověk musí být snad zaplacený, tolik nesmyslných argumentů v jednom rozhovoru se jen tak nevidí.

+5/−6
6.2.2018 10:33

P42a67v13e29l 16B39o21u98c37n70í16k 4732251913135

Před 14 dny proběhla přednáška Tří odborníků pro nádraží v centru. Zaznělo zde několik vskutku zajímavých sdělení. Pan architekt Oplatka obhajoval nádraží Petrov například tím, že zpoždění přípravy výstavby nádraží Petrov oproti variantě Řeka není problém "co je deset roků proti věčnosti".

Zaujalo mne, že námitku proti bariérovému efektu železničních náspů přes Brno, neuznává. „Zaplať Pánbůh, že ve městě jsou bariéry“.

Pokud bychom zvolili nové nádraží Řeka, muselo by město Brno řešit, co s uvolněným pozemkem u současného nádraží, pošty a Malé Ameriky. Město by muselo třeba odstranit ekologickou zátěž. Což je problém. říká pan architekt.

Co mne vskutku "překvapilo", když pan architekt Oplatek variantu nádraží Řeka označil za větší bariéru v rozvoji Brna, než-li vybudování nového nádraží mezi současným žel. náspem a Priorem (Tescem) u nádraží (či místo něho) a zachování celého železničního náspu Židenice – Hlavní nádraží – Heršpice, který by byl ve variantě Řeka odstraněn.

Na můj dotaz, co říká na 11,5 km nových 3,5 metrů vysokých protihlukových stěn postavených na železničních náspech přes město, odpověděl, že v tom jako architekt problém varianty Petrov-centrum nevidí.

Celá debata byla natáčený, třeba se dočkáme i záznamu. Doporučuji.

+11/0
6.2.2018 10:12

P26a22v54e96l 35S66e83n23d83l42e25r 5124455123836

Domnívám se, že nové vlakové nádraží by mělo být budováno s určitou nadčasovou vizí. Děláme to také pro další generace našich potomků. Nerad bych se dočkal, že za 35 let, což mi bude 80, se bude hovořit o tom, že brněnské vlakové nádraží (pokud tedy bude nějaké nové vlakové nádraží) je nutné opět podrobit rekonstrukci za xx miliard.

A ty kecy o napojení na současné historické centrum Brna ? Koho láká se dívat a obdivovat nevzhledný svoboďák, průchoďák ala Česká, pustou a ubohou Kobližnou a další ???

+1/−3
6.2.2018 9:47

D88a54n13i76e51l 61K69o44r64o62u96s 9261414619180

Přestavbu stávajícího nádraží bych začala hned. Tím, že bych vyhnal z prostoru před nádražím a z Myší díry všechny opruzy a feťáky. Hned by se kredit místa zvýšil.

+3/0
6.2.2018 8:45

M94i26l42o49s90l69a27v 11S33e47d75l83á89č44e72k 6244194634341

Jak to tak vypadá, tak se zase bude 100 let kecat o poloze nádraží. Pak už to nebude třeba modernizovat ,nebo přesouvat. Budou jiné dopravní možnosti.

+4/0
6.2.2018 8:37
Foto

P85a27v29e22l 25S60v64i51t20i42l 5724683666812

Zatímco se taky kecá a majitelé přišmelených pozemků čekají až se začne stavět aby se konečně napakovali - tak Nádraží Vídeň Nord už dávno stojí nové na místě původního, v Drážďanech taky stojí 2-patrové nádraží na místě původního a v Birminghamu stojí dokonce 3-patrové a slouží obyvatelům o 106.

Zatímco v Brně prdky-krtky. :/

+10/−4
5.2.2018 23:32

T31o34m29á85š 12T62a91t28í36č12e53k 5140842850548

I ve Stuttgartu se přestaví staré hlavové nádraží na průjezdné ve stávající poloze, musí přitom přeorientovat směřování kolejí o 90°. Úsměvné je, že tam aktivisti bojovali pro odsunutí nádraží z centra, resp. pro zachování hlavového řešení.

+3/0
6.2.2018 8:57

R29o88m81a17n 77J36e31s76c95h30k34e 9408155747895

Hlavní nádražím ve Vídni řešili 150 roků. Nelze se zavděčit všem. To samé v Berlíně. Mnoho různých nádraží.

V Brně v roce 1928 byla soutěž. 14 projektů, hodnotilo se 7 a jeden dostal zvláštní cenu.

Žádný nebyl dokonalý.

Všichni jsou odborníci, všichni tomu rozumí. Ale ono odbavit 10 vozový rychlík v oblouku není jednoduché. Taky jsem zažil odjezd 4 vozového osobáku

ze zastávky v oblouku v Bílovicích bez průvodčího.

O kvalitě našich projektantů svědčí nádraží bez ostrovních perónů na koridoru Brno - Česká Třebová. Adamov, Rájec, Letovice a další odbytá nádraží. Nedávno v letech 1996 -99.

+3/0
6.2.2018 18:07

J90o74s17e26f 18Š23p48a93č32e60k 2715927984911

Ano, peníze až na prvním místě - šmelináři s pozemky, developeři, provize od stavebních firem ... A proto ten důrazný odpor proti Oplatkovi! O to vše by soudruzi přišli!:-)

0/−1
8.2.2018 12:38

R19o70b55e79r65t 64M22a82c85h59a13l94a 8121511886814

Kdyby místo toho tlachání a všech možných referend a průzkumů a kdoví čeho už před 15ti lety kopli do země u reky, tak by už bylo hotovo a klid. Takhle kdo má díru mezi půlkama, tak dělá chytrýho a skutek utek..

+19/−7
5.2.2018 23:04

A38n60t22o60n21i62n 39N77e68m46e16c 7508873831260

Zadne VRT nbude existovat. Pokud se vyhodi 50 miliard na presun nadrazi, zadny cizinec kvuli tomu nepojede z Berlina do Vidne pres Brno, ale pres Regensburg, protoze je to rychlejsi a kulturnejsi.

nejprve by se musela zacit planovat nova VRT draha do Prahy, aby tam byl vlak

za 1 hodinu a potom teprve menit nadrazi.

Ale je tu vidina vyhodit 50 milard v Brne a kasirovat z toho co nejvice mala domu

+9/−10
5.2.2018 22:35

M63i37c77h14a20l 62B84r35ň19á35k 6774904307668

Možná by bylo fajn se podívat na tu srovnávací studii a nechat si to vysvětlit odborníkem. Stačí vám městský architekt dosazený panem Anderem? Bude vás to stát pár minut, ale třeba se tam dozvíte něco nového, kupříkladu to, že varianta pod Petrovem bude stát mnohem více.

https://www.youtube.com/watch?v=DaS2zflzncA

+10/0
5.2.2018 22:56

L14a27d45i51s43l78a43v 42P85í40s96a18ř25í12k 9953281163426

Synku,studie se dělá proto, aby vyhověla tomu, kdo ji zadává. Stoupnout si u nádraží a pozeptat se lidí, co přijíždějí za prací, to jsou největší uživatelé nádraží. A pro rychlostní železnici by to chtělo úplně jiné nádraží a taky jinde, aby ta železnice vůbec mohla být rychlostní.

+1/−3
6.2.2018 8:16

J97o74s86e40f 74Š73l83o70u74f 1759867518851

Pokut ta rychlostní železnice má být rychlostní, tak vůbec nebude zajíždět do městské zástavby. Zřídí se zastávka mimo město a s městem se spojí rychlodráhou. tak jak se to dělá i jinde. Přece nemůže jet VRT dvacet kilometrů městem.

"Bude velký tlak na to, aby se co nejrychleji stavělo a pozemky se zhodnotily."

.............................

Tady jste to pane profesore trefil přesně. Přece nejde o to, kde bude stát nádraží, ale o to, aby se šíbrům zhodnotily (zpeněžily) pozemky.

+2/−3
6.2.2018 10:02

T83o48m56á12š 42T87a14t45í49č46e30k 5940912730238

K té rychlosti: Nejrychlejší spoj Berlín-Vídeň je přes Prahu, i když je to, co si vzpomínám, jeden denně (cca 7 h 30 min). Další ± dva vlaky s 9 hod. jízdy se standardu nevymykají.

0/0
6.2.2018 8:39

J53a68n 32P23y16t70e58l32a 5900266858

Tu zmiňovanou trasu nikdo nejezdí, pokud to není šotouš, protože tam je přestup, a to je už lepší jet na letiště a z letiště (a hodinu letět, navíc levněji než použitím ICE) - spíš slouží jako důkaz české neschopnosti stavět. A pokud se dostanete do centra s rozumným zpomalením (80 km), je lepší tam jet tím stejným vlakem jako z Prahy než prestupovat na metro, protože jinak by ti lidi jeli autem.

+1/0
6.2.2018 11:15
Foto

P70e77t58r 17K67a65d97l88e20c 1330763547928

Já hlavně nechápu, proč to chtějí za každou cenu přesouvat. Stál jsem nedávno v hlavním vestibulu a prohlížel si tu pěknou historickou budovu, které by sice možná slušela nějaká rekonstrukce, ale jinak mi přijde vyhovující.

+10/−7
5.2.2018 22:21

T85e28r37e62z35a 50H20o78l80á 4204573313177

ale to, že by právě tato budova byla jako nádraží zachována, VŮBEC NENÍ VE HŘE. A kapacita nádraží nestačí. Budova je, pokud vím, památkově chráněna a bude využita jinak.

+11/−2
5.2.2018 22:42

Š63t37ě78p23á89n 33V21a25n11ě43k 3663899387617

Kapacita nádraží nestačí? V čem konkrétně Terezko?

+4/−6
5.2.2018 23:31

R39o93m83a12n 29N90o77v29a30k 6529301692656

přečtěte si studii, případně jakýkoliv článek o nemožnosti přidat další regionální spoje na brněnské hlavní nádraží (o tom se píše neustále), dálkové spoje přidávat také nelze, není kapacita...ovšem dle vašeho dotazu se o problematiku asi moc nezajímáte

+10/0
6.2.2018 2:20
Foto

P74e74t90r 96K48a59d46l58e43c 1600413207868

A opravdu jsou další spoje potřeba?

0/−1
6.2.2018 9:39

J31a81n 69P26y93t95e44l21a 5580496868

Není vyhovující hlavně v tom, že tam nemůžou jezdit vlaky. Do Židenic vedou 2 koleje a celý ŽUB je samá zatáčka 40 km/h.

+1/0
6.2.2018 11:06
Foto

P35e54t11r 25K85a17d58l69e69c 1630543507368

Jaktože tam nemůžou jezdit vlaky, když tam vlaky jezdí?

0/−2
6.2.2018 11:25

J51a68n 51P78y24t80e59l32a 5700196148

Další vlaky. Železniční doprava roste svižným tempem a hl.n. je na hranici kapacity.

+1/0
6.2.2018 11:32
Foto

P55e47t60r 36K35a73d31l63e26c 1510193227158

A nestačilo by třeba přesunout regionální spoje na Dolní nádraží?

0/−2
6.2.2018 11:51

J45a42n 56P52y81t49e27l66a 5360296898

Právě tímhle řešením se spojí nevýhody obou variant - zůstane bariéra a jezdilo by se dál od centra. V nové poloze může být buď vše, nebo nic (nefungovaly by přestupy).

+1/0
6.2.2018 11:57

M52a36r91t42i44n 68S36l13e83z91á20č39e69k 7974438431893

Haha, pan architekt posuzuje celý návrh jen podle toho, jak se mu to líbí architektonicky. O tom, že se staví železnice (a o všem pro to podstatném) vůbec neuvažuje. Poloměry oblouků? Neřeším. VRT? Neřeším. Náročnost stavby? Neřeším... očividně odborník na svém místě.

+26/−9
5.2.2018 21:43

J33a85n 19V98o58j38t73í78š47e12k 6782871685866

Ne. On to posuzuje z hlediska urbanistickýho a to je u takovejch věcí jediný důležitý hledisko. V tom městě žijou lidi a je potřeba myslet na to, jak se jim tam bude žít. Jestli bude oblouk takovej nebo makovej je technikálie, která se dá vždycky vyřešit.

Takhle se totiž správně navrhuje. Výrobek musí být navržen tak, aby vyhovoval uživateli. Nemůžete obrazovku televize rozdělit na dva díly proto, že jste uprostřed potřeboval zapojit nějakej drát, nemůžete dát nádrž auta na místo spolujezdce, protože je pak blíž k motoru a líp to jede. A stejně tak musíte železnici ve městě navrhovat tak, aby to město (nebo jeho část) nezničila.

A náročnost stavby? Ta věc bude ve městě stát klidně stovky let. Vážně bychom měli postavit něco horšího jen proto, že to bude jednodušší?

+10/−6
5.2.2018 23:20

M88i20l40o45š 81Ř46e38h31á80k 8826828197305

V Praze také kdysi horovali pro dálniční průjezd městem. Dnes mají jiný názor.

+10/−1
5.2.2018 21:34

J53o31s26e82f 83Š16l82o76u13f 1429797528761

Pokud někdy bude VRT, tak stejně nepojede městem. Stejně tak jako dálnice.

Stačí se podívat 130 km od Brna do Vídně.

Proč se neposunulo pražské HN do Holešovic a zůstalo na svém místě?

0/0
6.2.2018 10:11

M63i68l65o30š 34Ř33e94h32á33k 8506598667965

S těmi Holešovicemi je to trefné. Máte pravdu.

0/0
6.2.2018 12:00

J61a52n 94P64y37t26e75l29a 5520346268

My ale nestavíme dálnici.

0/0
6.2.2018 11:02

M84i95l14o62š 13Ř22e17h97á65k 8386698747615

Dálnici nestavíme - uvažujeme podobně ;-)

0/0
6.2.2018 11:49

J25a61n 57P85y35t30e96l75a 5320266188

Nevím ve vztahu k jaké variantě hovoříte, novou obří bariéru ve městě nezaloží ani jedna.

0/0
6.2.2018 11:58

R31o33b17e76r51t 36M10a43t26u40l14a 8487369906695

Mně je jedno, kde to nádraží bude, ale k řece nevede momentálně žádná použitelná MHD a návrh vypadá sice pěkně, ale nepočítá s tím, že tam budou stát v koloně auta;-D Ono by to šlo vyřešit, ale to by si někdo z vedení musel všimnout jak to dělají na západě nebo kousek ve Vídni. Místo silnice 2+2 vedou po jedné ulici 4 pruhy jedním směrem a po druhé ulici zase druhým...

+2/−3
5.2.2018 21:17

R29o38m52a68n 41J32e81s30c12h22k63e 9288435267145

Kromě šaliny tam jezdí autobusy 44 a 84. Jinak já chodím po Brně pěšky. 10 minut pěšky nedám 20 Kč.

V Brně pracuji ale 20 roků tady nebydlím. Nelituji toho.

0/0
6.2.2018 18:14

P75e97t50r 86M73i39h71u80l10a 2980362857399

Vídeň přesunula hlavní nádraží a trpí tím?

Berlín má nové hlavní nádraží a trpí tím?

Je mi líto, ale pan architekt chce zakonzervovat Brno jako "větší vesnici na server od Vídně", což vzhledem k jeho věku se dá pochopit (hlavně žádné změny, že?).

Ale Brno a Brňané snad mají právo po 100 letech konečně napravit hřích minulosti.

+24/−10
5.2.2018 20:51

A62n13t25o46n49i52n 47N27e30m22e89c 7668373161190

Omyl, Viden ma nadrazi ve meste a nepresunula jej za mesto.

+10/−4
5.2.2018 22:37

T83e81r52e50z70a 92H39o77l83á 4474223553837

a Brno snad ano? Připadá mi, že lidi nechápou zásadní věc - to nádraží u řeky nebude stát mimo. Zástavba vyroste okolo! Nemohu se dočkat, až se konečně tahle odporná lokalita někam posune. A kilometr tramvaj překoná za cca dvě tři minuty...

+15/−8
5.2.2018 22:44

T39o87m39á46š 57T71a78t94í40č45e40k 5970362190588

"Zástavba vyroste okolo" - jo, to vidíme, to krásné Jižní město na Polní a Holandské. Je to funglnágl nový a už je to brownfield, odkud každý po vyřízení svých věcí prchá jak před zubařem.

+4/−2
6.2.2018 9:06

R77o38m96a17n 12N65o71v26a26k 6829451672696

hlavní Vídeňské nádraží bylo posunuto také, přibližně o 450 metrů...

+4/0
6.2.2018 2:22

M73i46r62o12s40l90a42v 89H33r59u29š78k44a 1390875503175

Ono předtím ale de facto neexistovalo.

0/0
6.2.2018 8:28

R19o72m65a29n 29J15e18s25c48h81k73e 9268235307735

Ve Vídni bylo 8 hlavových nádraží. Od sebe dál než 10 minut pěšky na Zvonařku.

+1/0
6.2.2018 18:11

T36o20m35á66š 97T76a94t95í28č25e86k 5150472860328

Vídeň nic nepřesunula. Hlavák je tom, kde byl Südbahnhof.

+1/−1
6.2.2018 9:01



Najdete na iDNES.cz