Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Přesunout brněnské nádraží není správný počin, říká oceněný architekt

Do diskuze o poloze nového vlakového nádraží v Brně se už léta zapojuje architekt Jiří Oplatek, který nedávno převzal Cenu města Brna 2017 za architekturu a urbanismus. Nyní vystupuje jako lídr skupiny, která bojuje za nádraží v centru. A na toto téma promluvil i v rozhovoru pro MF DNES.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M89i74r75o38s54l87a26v 86V78y89k10o93u13p87i74l 3180976263185

Někteří zastánci "ponechání nádraží v současné poloze" se domnívají, nemajíc žádné technické vzdělání, že je to něco jako když se mění kolejový svršek u kolejí pro šaliny. Tedy , že se vytrhají koleje dají nové a jede se dál.

+1/−1
8.2.2018 13:51

V86l87a84d94i83m56i90r 30S11e70f10l 6107832895401

Hlavne ať už o tom rozhodnou a začnou to řešit, ať přestanou tyto diskuze. Každá z variant má sve pro a proti, ale hlavně ať už se někam pokročí a jen nemele.

+1/−1
8.2.2018 6:50

R28a25d73k91o 96K91ř18i70v58á48n64e96k 7130983245820

V Brně se čeká na to, až někdo pochopí, že je třeba vykoupit a zbořit bývalý Prior za nádražím, přidělat několik kolejí a nástupištních hran tím směrem a současně šílená kolejová "esíčka" u nástupišť změnit v přijatelný oblouk (jako nová Wien hbf.) a současně zmírnit další "esíčko" směr Židenice, ačkoliv by to znamenalo most nad částí křižovatky. Méně velkorysé varianty by se obešly i bez bourání.

Ztracené obchodní prostory mohou být nad či pod kolejištěm - dokonce mnohem atraktivnější - stejně jako parkoviště. Je to celkem obvyklé řešení. Výluky jsou průser, ale postupným budováním části kolejiště a nástupišť od nové části na místě býv. Prioru je to zvládnutelné. Zůstává možnost budoucí podpovrchové trasy S-bahnu do Králova pole.

Když chci stavět nádraží, musím se ptát v tomto pořadí:

1. Kde nádraží potřebují cestující? Současní i budoucí, které chci přetáhnout z aut, protože tím pomůžu městu víc, než deset nových developerských projektů. Z hlediska polohy, současné i v budoucnu reálné vazby na MHD je nejlepší variantou stávající poloha.

2. Kde lze realizovat kolejiště s dostatečným množstvým nástupišť a kolejovou kapacitou, umožňující co nejplynulejší provoz bez přenášení původně nicotného zpoždění na desítky navzájem si překážejících vlaků a napojit jej s odpovídajícími poloměry oblouků na všechny tratě? Nádraží není barák, ale fungující TECHNOLOGIE. Odpověď pro stávající polohu zní nelze, pro polohu rozšířenou směrem ke Zvonařce zní LZE.

Co je naopak nepodstatné:

1. Nádražní budova - lze opravit a využít jako nádraží nebo pro kulturně - oddychové účely a budovu postavit novou. Moderní odbavovací prostory bývají často i nad či pod kolejištěm. Rozhodování o budově zatěžuje rozhodování o nádraží.

2. Zájmy developerů a šedých politických struktur a ego architektů, ignorujících praktický provoz pro cestující.

3. Úspory peněz - říkám to jako pravičák nerad, ale všechny varianty budou drahé. Je to skrytý dluh za desítky let.

0/−2
7.2.2018 11:20

V41l71a79d19i20m14í78r 91Š81t62ě67r25b25a 2772891252137

Nerozhodují o tom ti, kteří tomu rozumí, ale papaláši, kterým z toho něco kápne.;-)

+1/0
6.2.2018 21:28

H72o68n59z43a 16M29a26c77h27a36r55á28č58e87k 2303868874672

Velice rozumný a dobře vysvětlující názor, (podle některých příspěvků nepochopený). Vidím to celé jako boj rozumu proti peňezům, latentně vložených do pozemků a boj rozumu proti hrr! a hurá ,po nás potopa (u řeky ).

+4/−6
6.2.2018 12:22

J37a14n 80P29y23t46e81l20a 5430346928

Dle SP si přijdou na své víc i ve var. B. Když pan architekt píše, že nádraží ještě chvíli vydrží, asi ho moc nepoužívá.

+3/−2
6.2.2018 11:01

P55a79v58e49l 93H40o39u63s48k35a 3521635410928

Ten člověk musí být snad zaplacený, tolik nesmyslných argumentů v jednom rozhovoru se jen tak nevidí.

+5/−6
6.2.2018 10:33

P77a32v73e32l 74B46o37u36c20n61í21k 4312521553225

Před 14 dny proběhla přednáška Tří odborníků pro nádraží v centru. Zaznělo zde několik vskutku zajímavých sdělení. Pan architekt Oplatka obhajoval nádraží Petrov například tím, že zpoždění přípravy výstavby nádraží Petrov oproti variantě Řeka není problém "co je deset roků proti věčnosti".

Zaujalo mne, že námitku proti bariérovému efektu železničních náspů přes Brno, neuznává. „Zaplať Pánbůh, že ve městě jsou bariéry“.

Pokud bychom zvolili nové nádraží Řeka, muselo by město Brno řešit, co s uvolněným pozemkem u současného nádraží, pošty a Malé Ameriky. Město by muselo třeba odstranit ekologickou zátěž. Což je problém. říká pan architekt.

Co mne vskutku "překvapilo", když pan architekt Oplatek variantu nádraží Řeka označil za větší bariéru v rozvoji Brna, než-li vybudování nového nádraží mezi současným žel. náspem a Priorem (Tescem) u nádraží (či místo něho) a zachování celého železničního náspu Židenice – Hlavní nádraží – Heršpice, který by byl ve variantě Řeka odstraněn.

Na můj dotaz, co říká na 11,5 km nových 3,5 metrů vysokých protihlukových stěn postavených na železničních náspech přes město, odpověděl, že v tom jako architekt problém varianty Petrov-centrum nevidí.

Celá debata byla natáčený, třeba se dočkáme i záznamu. Doporučuji.

+11/0
6.2.2018 10:12

P61a94v84e91l 83S70e55n96d78l64e57r 5904325483416

Domnívám se, že nové vlakové nádraží by mělo být budováno s určitou nadčasovou vizí. Děláme to také pro další generace našich potomků. Nerad bych se dočkal, že za 35 let, což mi bude 80, se bude hovořit o tom, že brněnské vlakové nádraží (pokud tedy bude nějaké nové vlakové nádraží) je nutné opět podrobit rekonstrukci za xx miliard.

A ty kecy o napojení na současné historické centrum Brna ? Koho láká se dívat a obdivovat nevzhledný svoboďák, průchoďák ala Česká, pustou a ubohou Kobližnou a další ???

+1/−3
6.2.2018 9:47

D84a49n48i35e44l 24K18o87r68o86u65s 9281694959370

Přestavbu stávajícího nádraží bych začala hned. Tím, že bych vyhnal z prostoru před nádražím a z Myší díry všechny opruzy a feťáky. Hned by se kredit místa zvýšil.

+3/0
6.2.2018 8:45

M71i86l83o51s86l39a66v 71S56e31d32l34á93č67e26k 6554154874771

Jak to tak vypadá, tak se zase bude 100 let kecat o poloze nádraží. Pak už to nebude třeba modernizovat ,nebo přesouvat. Budou jiné dopravní možnosti.

+4/0
6.2.2018 8:37
Foto

P76a70v81e26l 20S97v52i17t26i14l 5284523856112

Zatímco se taky kecá a majitelé přišmelených pozemků čekají až se začne stavět aby se konečně napakovali - tak Nádraží Vídeň Nord už dávno stojí nové na místě původního, v Drážďanech taky stojí 2-patrové nádraží na místě původního a v Birminghamu stojí dokonce 3-patrové a slouží obyvatelům o 106.

Zatímco v Brně prdky-krtky. :/

+10/−4
5.2.2018 23:32

T50o91m70á16š 80T61a11t28í77č90e13k 5210882230298

I ve Stuttgartu se přestaví staré hlavové nádraží na průjezdné ve stávající poloze, musí přitom přeorientovat směřování kolejí o 90°. Úsměvné je, že tam aktivisti bojovali pro odsunutí nádraží z centra, resp. pro zachování hlavového řešení.

+3/0
6.2.2018 8:57

R51o41m59a40n 90J29e65s88c69h72k52e 9438325507665

Hlavní nádražím ve Vídni řešili 150 roků. Nelze se zavděčit všem. To samé v Berlíně. Mnoho různých nádraží.

V Brně v roce 1928 byla soutěž. 14 projektů, hodnotilo se 7 a jeden dostal zvláštní cenu.

Žádný nebyl dokonalý.

Všichni jsou odborníci, všichni tomu rozumí. Ale ono odbavit 10 vozový rychlík v oblouku není jednoduché. Taky jsem zažil odjezd 4 vozového osobáku

ze zastávky v oblouku v Bílovicích bez průvodčího.

O kvalitě našich projektantů svědčí nádraží bez ostrovních perónů na koridoru Brno - Česká Třebová. Adamov, Rájec, Letovice a další odbytá nádraží. Nedávno v letech 1996 -99.

+3/0
6.2.2018 18:07

J38o78s46e32f 52Š74p54a48č33e35k 2755587914891

Ano, peníze až na prvním místě - šmelináři s pozemky, developeři, provize od stavebních firem ... A proto ten důrazný odpor proti Oplatkovi! O to vše by soudruzi přišli!:-)

0/−1
8.2.2018 12:38

R22o97b18e38r87t 73M71a67c21h93a81l84a 8121101436374

Kdyby místo toho tlachání a všech možných referend a průzkumů a kdoví čeho už před 15ti lety kopli do země u reky, tak by už bylo hotovo a klid. Takhle kdo má díru mezi půlkama, tak dělá chytrýho a skutek utek..

+19/−7
5.2.2018 23:04

A27n78t77o21n62i34n 74N66e70m53e96c 7928363141240

Zadne VRT nbude existovat. Pokud se vyhodi 50 miliard na presun nadrazi, zadny cizinec kvuli tomu nepojede z Berlina do Vidne pres Brno, ale pres Regensburg, protoze je to rychlejsi a kulturnejsi.

nejprve by se musela zacit planovat nova VRT draha do Prahy, aby tam byl vlak

za 1 hodinu a potom teprve menit nadrazi.

Ale je tu vidina vyhodit 50 milard v Brne a kasirovat z toho co nejvice mala domu

+9/−10
5.2.2018 22:35

M69i73c97h56a73l 43B14r44ň75á93k 6704664517508

Možná by bylo fajn se podívat na tu srovnávací studii a nechat si to vysvětlit odborníkem. Stačí vám městský architekt dosazený panem Anderem? Bude vás to stát pár minut, ale třeba se tam dozvíte něco nového, kupříkladu to, že varianta pod Petrovem bude stát mnohem více.

https://www.youtube.com/watch?v=DaS2zflzncA

+10/0
5.2.2018 22:56

L67a71d54i14s95l18a96v 80P80í37s87a33ř51í67k 9433761783416

Synku,studie se dělá proto, aby vyhověla tomu, kdo ji zadává. Stoupnout si u nádraží a pozeptat se lidí, co přijíždějí za prací, to jsou největší uživatelé nádraží. A pro rychlostní železnici by to chtělo úplně jiné nádraží a taky jinde, aby ta železnice vůbec mohla být rychlostní.

+1/−3
6.2.2018 8:16

J17o79s21e20f 14Š53l69o92u22f 1449117268901

Pokut ta rychlostní železnice má být rychlostní, tak vůbec nebude zajíždět do městské zástavby. Zřídí se zastávka mimo město a s městem se spojí rychlodráhou. tak jak se to dělá i jinde. Přece nemůže jet VRT dvacet kilometrů městem.

"Bude velký tlak na to, aby se co nejrychleji stavělo a pozemky se zhodnotily."

.............................

Tady jste to pane profesore trefil přesně. Přece nejde o to, kde bude stát nádraží, ale o to, aby se šíbrům zhodnotily (zpeněžily) pozemky.

+2/−3
6.2.2018 10:02

T66o32m26á12š 81T51a87t40í95č27e88k 5920702680498

K té rychlosti: Nejrychlejší spoj Berlín-Vídeň je přes Prahu, i když je to, co si vzpomínám, jeden denně (cca 7 h 30 min). Další ± dva vlaky s 9 hod. jízdy se standardu nevymykají.

0/0
6.2.2018 8:39

J91a46n 10P98y24t39e59l71a 5380566678

Tu zmiňovanou trasu nikdo nejezdí, pokud to není šotouš, protože tam je přestup, a to je už lepší jet na letiště a z letiště (a hodinu letět, navíc levněji než použitím ICE) - spíš slouží jako důkaz české neschopnosti stavět. A pokud se dostanete do centra s rozumným zpomalením (80 km), je lepší tam jet tím stejným vlakem jako z Prahy než prestupovat na metro, protože jinak by ti lidi jeli autem.

+1/0
6.2.2018 11:15
Foto

P10e44t12r 94K61a78d63l45e30c 1110353647608

Já hlavně nechápu, proč to chtějí za každou cenu přesouvat. Stál jsem nedávno v hlavním vestibulu a prohlížel si tu pěknou historickou budovu, které by sice možná slušela nějaká rekonstrukce, ale jinak mi přijde vyhovující.

+10/−7
5.2.2018 22:21

T34e90r11e20z61a 31H27o43l84á 4294113743437

ale to, že by právě tato budova byla jako nádraží zachována, VŮBEC NENÍ VE HŘE. A kapacita nádraží nestačí. Budova je, pokud vím, památkově chráněna a bude využita jinak.

+11/−2
5.2.2018 22:42

Š12t12ě61p16á59n 86V55a23n51ě52k 3373109657207

Kapacita nádraží nestačí? V čem konkrétně Terezko?

+4/−6
5.2.2018 23:31

R38o34m47a48n 66N80o49v73a33k 6389491202166

přečtěte si studii, případně jakýkoliv článek o nemožnosti přidat další regionální spoje na brněnské hlavní nádraží (o tom se píše neustále), dálkové spoje přidávat také nelze, není kapacita...ovšem dle vašeho dotazu se o problematiku asi moc nezajímáte

+10/0
6.2.2018 2:20
Foto

P38e34t25r 25K10a29d27l76e61c 1830233507478

A opravdu jsou další spoje potřeba?

0/−1
6.2.2018 9:39

J19a47n 82P48y72t20e95l21a 5880186468

Není vyhovující hlavně v tom, že tam nemůžou jezdit vlaky. Do Židenic vedou 2 koleje a celý ŽUB je samá zatáčka 40 km/h.

+1/0
6.2.2018 11:06
Foto

P79e43t93r 93K37a77d33l66e49c 1800263887358

Jaktože tam nemůžou jezdit vlaky, když tam vlaky jezdí?

0/−2
6.2.2018 11:25

J36a36n 79P47y43t76e50l33a 5970286718

Další vlaky. Železniční doprava roste svižným tempem a hl.n. je na hranici kapacity.

+1/0
6.2.2018 11:32
Foto

P11e90t83r 65K39a23d93l49e25c 1780453667358

A nestačilo by třeba přesunout regionální spoje na Dolní nádraží?

0/−2
6.2.2018 11:51

J32a48n 82P59y55t11e66l91a 5570566218

Právě tímhle řešením se spojí nevýhody obou variant - zůstane bariéra a jezdilo by se dál od centra. V nové poloze může být buď vše, nebo nic (nefungovaly by přestupy).

+1/0
6.2.2018 11:57

M45a39r57t77i22n 67S22l80e25z31á91č46e92k 7674378351853

Haha, pan architekt posuzuje celý návrh jen podle toho, jak se mu to líbí architektonicky. O tom, že se staví železnice (a o všem pro to podstatném) vůbec neuvažuje. Poloměry oblouků? Neřeším. VRT? Neřeším. Náročnost stavby? Neřeším... očividně odborník na svém místě.

+26/−9
5.2.2018 21:43

J75a73n 56V90o69j53t25í93š92e89k 6762961615786

Ne. On to posuzuje z hlediska urbanistickýho a to je u takovejch věcí jediný důležitý hledisko. V tom městě žijou lidi a je potřeba myslet na to, jak se jim tam bude žít. Jestli bude oblouk takovej nebo makovej je technikálie, která se dá vždycky vyřešit.

Takhle se totiž správně navrhuje. Výrobek musí být navržen tak, aby vyhovoval uživateli. Nemůžete obrazovku televize rozdělit na dva díly proto, že jste uprostřed potřeboval zapojit nějakej drát, nemůžete dát nádrž auta na místo spolujezdce, protože je pak blíž k motoru a líp to jede. A stejně tak musíte železnici ve městě navrhovat tak, aby to město (nebo jeho část) nezničila.

A náročnost stavby? Ta věc bude ve městě stát klidně stovky let. Vážně bychom měli postavit něco horšího jen proto, že to bude jednodušší?

+10/−6
5.2.2018 23:20

M53i43l72o29š 98Ř65e26h37á56k 8656638517145

V Praze také kdysi horovali pro dálniční průjezd městem. Dnes mají jiný názor.

+10/−1
5.2.2018 21:34

J39o12s88e91f 27Š74l79o26u83f 1109307748841

Pokud někdy bude VRT, tak stejně nepojede městem. Stejně tak jako dálnice.

Stačí se podívat 130 km od Brna do Vídně.

Proč se neposunulo pražské HN do Holešovic a zůstalo na svém místě?

0/0
6.2.2018 10:11

M42i83l28o77š 44Ř83e62h51á48k 8126308477385

S těmi Holešovicemi je to trefné. Máte pravdu.

0/0
6.2.2018 12:00

J69a69n 48P26y90t36e28l49a 5840916148

My ale nestavíme dálnici.

0/0
6.2.2018 11:02

M97i58l31o80š 62Ř69e43h52á54k 8246338427185

Dálnici nestavíme - uvažujeme podobně ;-)

0/0
6.2.2018 11:49

J78a30n 78P87y61t90e10l68a 5530886158

Nevím ve vztahu k jaké variantě hovoříte, novou obří bariéru ve městě nezaloží ani jedna.

0/0
6.2.2018 11:58

R20o76b66e18r92t 55M45a56t90u24l78a 8847619816885

Mně je jedno, kde to nádraží bude, ale k řece nevede momentálně žádná použitelná MHD a návrh vypadá sice pěkně, ale nepočítá s tím, že tam budou stát v koloně auta;-D Ono by to šlo vyřešit, ale to by si někdo z vedení musel všimnout jak to dělají na západě nebo kousek ve Vídni. Místo silnice 2+2 vedou po jedné ulici 4 pruhy jedním směrem a po druhé ulici zase druhým...

+2/−3
5.2.2018 21:17

R78o67m76a91n 24J46e36s39c47h70k56e 9408875937915

Kromě šaliny tam jezdí autobusy 44 a 84. Jinak já chodím po Brně pěšky. 10 minut pěšky nedám 20 Kč.

V Brně pracuji ale 20 roků tady nebydlím. Nelituji toho.

0/0
6.2.2018 18:14

P44e53t69r 26M69i84h12u35l59a 2980772757509

Vídeň přesunula hlavní nádraží a trpí tím?

Berlín má nové hlavní nádraží a trpí tím?

Je mi líto, ale pan architekt chce zakonzervovat Brno jako "větší vesnici na server od Vídně", což vzhledem k jeho věku se dá pochopit (hlavně žádné změny, že?).

Ale Brno a Brňané snad mají právo po 100 letech konečně napravit hřích minulosti.

+24/−10
5.2.2018 20:51

A92n98t44o27n16i71n 21N41e90m60e74c 7678823461280

Omyl, Viden ma nadrazi ve meste a nepresunula jej za mesto.

+10/−4
5.2.2018 22:37

T47e45r25e57z61a 98H78o34l25á 4454213133767

a Brno snad ano? Připadá mi, že lidi nechápou zásadní věc - to nádraží u řeky nebude stát mimo. Zástavba vyroste okolo! Nemohu se dočkat, až se konečně tahle odporná lokalita někam posune. A kilometr tramvaj překoná za cca dvě tři minuty...

+15/−8
5.2.2018 22:44

T42o27m92á45š 69T85a46t48í35č39e34k 5250822590538

"Zástavba vyroste okolo" - jo, to vidíme, to krásné Jižní město na Polní a Holandské. Je to funglnágl nový a už je to brownfield, odkud každý po vyřízení svých věcí prchá jak před zubařem.

+4/−2
6.2.2018 9:06

R92o93m57a85n 48N82o86v23a82k 6309231502246

hlavní Vídeňské nádraží bylo posunuto také, přibližně o 450 metrů...

+4/0
6.2.2018 2:22

M73i28r80o93s68l44a97v 72H67r39u97š96k10a 1790215153905

Ono předtím ale de facto neexistovalo.

0/0
6.2.2018 8:28

R41o78m48a34n 41J31e86s35c64h92k55e 9148195247555

Ve Vídni bylo 8 hlavových nádraží. Od sebe dál než 10 minut pěšky na Zvonařku.

+1/0
6.2.2018 18:11

T44o31m73á17š 57T39a56t47í60č80e34k 5640592880478

Vídeň nic nepřesunula. Hlavák je tom, kde byl Südbahnhof.

+1/−1
6.2.2018 9:01







Najdete na iDNES.cz