Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Obrazy za miliony jsem nezničil, hájil se před soudem bývalý kastelán

Bývalý kastelán zámku ve Valticích Michal Tlusták dopoledne stanul před břeclavským soudem. Obžaloba jej viní z toho, že před sedmi lety nechal zničit obrazy v hodnotě 4,6 milionu korun. Tlusták, kterému hrozí až tříleté vězení za poškozování cizí věci, vinu popírá.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R45e68n92a93t32a 22H20a47v66l92í13č78k73o75v72á 3549236823855

No, ve fotogalerii jsem žádné hodnotné umění neviděla...samé bezduché mazaniny, kde ani mnohdy není poznat, co vlastně na "obraze" je.

0/0
1.3.2018 18:58
Foto

J28i47ř27í 61K69r60á22t72k48ý 3670122664

Viděla jste někdy díla Picassa?

0/0
2.3.2018 13:37

R49e65n58a68t18a 60H62a79v22l85í42č58k25o36v56á 3619196593495

Viděla a také se mi nelíbí! Prostě mám ráda obrazy, ze kterých se mi nedělá špatně. A tyhle patlanice by za obraz navydávaly ani děcka ve školce.

0/0
2.3.2018 17:54

M12i85l45a37n 31V28o16s32t43r20ý 6499716784634

Možná jen pro zamyšlení... klidně bych věřil, že na zámcích či jiných památkách se někde povalují ještě staré plakáty (noviny či časopisy) z dob bolševika bojující proti kapitalismu a hledící ve světlé zítřky... v majetku jistě nefigurují a tak je v inventuře nikdo najít nemůže, ze zaměstnanců už také asi nikdo nebude vědět proč a jak přesně se do skladu, na půdu či do sklepa dostali a kdo přesně je tam uložil a proč. To stejné platí u vedení. Nikdo z vnějšku se k nim také nehlásí (dokonce několik let) a historickou hodnotu mají minimální či spornou... a teď co má kastelán (správce) dělat?

Potřebuje prostory kde to je uskladněno (třeba proto, že má proběhnout rekonstrukce) co s nimi? Vyhodit a nebo uskladnit jinam? A co když není jiný dostatečný prostor kam je přesunout? Najmout na to prostory a čekat jestli se o to někdo někdy nepřihlásí? Z čeho ho bude platit a jak to zdůvodní?

Dle mého se holt rozhodne (opakuji nikdo se k tomu nehlásí, nikdo neví proč to tam je, v majetku to není, vedení o tom také nic neví a historickou hodnotu to má nulovou) správně je vyhodit, zničit či jinak zlikvidovat.

+3/0
1.3.2018 18:07

L36u63d23v24í16k 64G93a59j12d73o41š14í67k 2465433144602

Toto je názorná ukázka, jak je hodnota dnešního "taky umění" pofiderní.

Pokud člověk nezasvěcený usoudí, že to je odpad na vyhození a nemá ani stín pochybnosti, jestli to náhodou nemá nějakou hodnotu, tak je asi v oceňování těch "děl" něco hodně pokřiveného.

Hlavní problém zde bude nejspíš v tom, že pan kastelán šlápl nechtěně těmto "taky umělcům" na jejich ego.

+5/−1
1.3.2018 13:58

P63a87v28e10l 79D13o38m37i50n11i37k 8298695723248

Každopádně je to vůl.

+1/−5
1.3.2018 13:06

Z62d94e88n72ě43k 46W12e93r54n51h83a71r94t 6267595682888

proč? Ty věci tam být neměly, nebyl o tom žádný záznam, nikdo o tom nevěděl. Klidně si mohl myslet, že to jsou kulisy po nějakém dávno zapomenutém dětském představení nebo něco podobného, co se hodí maximálně na podpal...

+7/0
1.3.2018 13:11

J39o59s85e82f 60S62u55k 8607830868640

Jako kastelán má vědět, co na zámku má (i to, jestli tam jsou nějaké kulisy z dětského představení), za to je placen. Dělají se inventury atd., takže výmluva, že o ničem pár let nevěděl, je hodně mizerná.

+3/−3
1.3.2018 13:26

Z62d66e39n41ě10k 27W51e72r56n70h69a23r60t 6927735572958

V inventurách to nebylo, nijak to nepřevzal, žádné papíry neměl. Ten zámek je velký jako kráva a těžko vědět, jestli v nějakém sklepě nebo někde je opřený nějaký starý krám po kdejaké dávné akci. Co je cenné a za co odpovídá, to je v seznamech a za to odpovídá. Proto ty seznamy jsou a dělají se inventury.

+5/0
1.3.2018 13:30

M40i42l20o90š 41B47r89a20d86í40k 3126419437218

Věděl dobře, že tam ta akce byla a že to s ní souvisí, ale prostě nikdo o to neprojevil zájem, tak co by to skladoval, zvlášť když to nebylo v evidenci.

+1/0
1.3.2018 13:35

Z58d59e46n40ě86k 22W51e71r77n73h86a22r28t 6687455342898

OK, Nejlepší bude, když to necháme na soudu, ten rozhodne.

+2/0
1.3.2018 13:37

M85i14l58o29š 50B75r73a31d28í49k 3316239867498

Já taky myslím, protože pokud jen uklízel ve sklepě, tak jej za to asi neodsoudí, ale pokud věděl o co jde, tak je to věc jiná.

+1/0
1.3.2018 13:42

P40a23v58e21l 63K23h61a85i45l 2548689642468

Takže kdyby našel něco co má historickou hodnotu a nevěděl to, může to zničit, protože to nepřevzal a nejsou k tomu papíry? Svatá prostoto.

+1/0
1.3.2018 16:24

P14a29v29e30l 73D61o50m25i36n83i91k 8188825713198

Proto ta moje reakce; co je to za kastelána, když neví, co tam má, a když něco najde, tak nepřemýšlí, nebo se nezeptá..

0/0
1.3.2018 13:47

L68u71d29v57í90k 34G55a97j69d57o81š20í37k 2985683144592

A koho se tak asi měl zeptat, když je kastelán?

0/0
1.3.2018 14:04

M84i39l69a11n 97V29o57s60t46r33ý 6149386654134

Nikdy nemůže vědět o všem co tam má, na to tam toho je moc, má-li to tam být tak to je v inventuře...

Mohl se klidně ptát (zaměstnanců, vedení), ale holt nenarazil na nikoho kdo by věděl o co se jedná... řekli mu holt, že netuší o co jde a on tedy vycházel z toho, že tam je něco k čemu se nikdo nehlásí, v majetku to evidováno není, nikdo neví o co jde a na historické práce to také nevypadalo... takže se rozhodl dané věci nechat zlikvidovat protože holt ty prostory potřeboval...

0/0
1.3.2018 17:57

L79u51d52v27í73k 35G21a73j21d57o30š59í72k 2905503224262

Inventura je hlavně od toho, aby se zjistilo, že je v majetku skutečně vše, co je zaevidováno.

Pokud kastelán zjistil, že je v zámku něco, co tam být nemá, pak je zvcela logické, že to nechal zlikvidovat. Přesně to je předepsaný postup při řádné inventuře.

0/0
1.3.2018 14:02

Z67d79e41n32ě52k 12W18e69r52n70h95a54r10t 6517695132538

No, to si nejsem jistý. Co kdyby někde v obložení našel třeba nějakou starožitnou sošku nebo šperk? To by asi likvidovat neměl. Ale uznávám, že tohle je jiný případ...

0/0
1.3.2018 14:10

I11v68a84n81a 93M77o48t21a27l21í79k48o55v65á 5194331170452

Už je to spoustu let, co jsem pracovala v inventarizačních komisích, ale pokud vím, tak vše, co je při inventarizaci nalezeno a není v inventarizačních seznamech, se musí řádně zaevidovat a zahrnout jako přírůstek do zásob a do účetnictví, určitě se nic nelikviduje.

0/0
1.3.2018 14:54

M58i33l79a37n 48H43a56v31í63ř 4249294205

umění...no, dobře to vystihuje tehle starší článek

https://kultura.zpravy.idnes.cz/vytvarne-umeni-obraz-ikea-09m-/vytvarne-umeni.aspx?c=A150320_123955_vytvarne-umeni_vha

+9/0
1.3.2018 11:34

R16a60d55i28m 88Z81e37h43e72r 3114920203351

Teda nevím, co bych o těch obrazech řekl, aniž bych "umělce" urazil. Ale co, každej se nějak živí...

+7/0
1.3.2018 10:53

M89i37l31a95n 14V85o30s92t15r20ý 6789736734304

Mě by docela zajímalo jak bylo uskladnění obrazů řešeno smluvně... pokud se podívám na starší článek tak obrazy vznikaly mezi lety 1992-2005, poslední "kontrola" ze strany umělců co se týče uskladněných obrazů byla v roce 2009 a potom si pro nějaké přijeli až v roce 2014. Kdy už byly zničené.

Existovala nějaká smlouva o úschově? Pokud ano tak kolik za uskladnění obrazů umělci zámku platili? Nebo to bylo tak, že umělci si tam nechali uskladněné obrazy, za případné škody zodpovídal zámek, ale za uskladnění se nic neplatilo? To by bylo téměř na trestní stíhání toho kdo by za zámek (tedy stát) podobně nevýhodnou smlouvu uzavřel... a na jak dlouho byla ta úschova plánována? Na nějakou určitou dobu a nebo na tak dlouho jak by si umělci přáli?

Nebo to vše bylo řešeno bez jakékoliv smlouvy prostě si tam umělci obrazy nechali a odjeli pryč a jednou za pár let se přijeli podívat jestli tam ještě jsou a evidentně si nějaký obraz odvezli? Pokud to byla tahle varianta tak opět vzniká otázka proč jim to bývalé vedení zámku trpělo? Jestli se nepletu tak úlohou zámku není poskytovat bezplatné skladové prostory pro umělce...

+9/0
1.3.2018 10:43

Z50d35e72n24ě33k 90W16e15r28n92h37a76r37t 6947725712568

Spíš to bylo úplně na "hubu". Kastelán tvrdí, že o tom nebyl žádný papír, nic takového nepřebíral, nebylo to ani v majetku ani v žádném inventáři věcí, za které odpovídá. Takže on to nikdy nehledal, vůbec netušil, že tam něco takového je nebo má být.

+4/0
1.3.2018 10:46

L40u69d11v57í15k 35G34a58j37d97o27š11í50k 2755543254612

V tom případě ale nelze nikoho z likvidace obrazů vinit. Za případné poškození si zodpovídali "umělci" sami.

+2/0
1.3.2018 13:49

Z86d18e10n86ě68k 28W28e84r18n38h68a37r58t 6357305422638

Podle všeho je to nějaký binec a chaos. Obrazy nebyly v majetku, nebyly v inventáři, když to přejímal, tj o nich nevěděl. Pak se dělal běžný úklid a vyklízela se veškerá veteš, tak se to rozšmelcovalo a spálilo, někdo si maximálně odložil pár lepších rámů. Popravdě řečeno, kdybych někde v suterénu našel něco takového, asi bych to taky hodil do ohně, aby to nepřekáželo.

+21/0
1.3.2018 10:15

M48i13c71h71a44l 98P47a64u95l92í88č13e77k 2263815615755

Mohlo by to trochu připomínat tu situaci, jak uklízečka na nějaké výstavě zametla "odpadky na zemi", a potom se ukázalo, že to byla umělecká instalace...

+6/0
1.3.2018 10:34

Z18d64e71n69ě70k 50W82e72r95n96h65a30r78t 6727965672858

Ano, když jsem viděl fotku, tak se tomu vůbec nedivím. Vyspaný koš s odpadky uprostřed velkého sálu. Opravdu umění jako hrom.

+5/0
1.3.2018 10:39

M36i50l52o89š 51B18r61a31d72í35k 3386809397218

Asi mu tam překážely, myslel, že už se o ně nikdo nepřihlásí a tak nařídil je zlikvidovat, ale určitě to nedělal a tak musí být nějací další svědci. Pokud jejich svědectví policie nezajistila, tak možná vyvázne, ale byl by to šlendrián.

0/−1
1.3.2018 10:11

P85e75t81r 27Š65t70ě93c76h 2625886985470

No, nejsem si jistý jestli spíš pan kastelán neudělal národu dobrou službu... co vše se dnes považuje za umělecké dílo je teda masakr... :-(

+16/−3
1.3.2018 10:09

I12v81a43n 26H30o91l45a91s 5887417198857

Pán je zajisté kunsthistorik s nejméně třicetiletou praxí ....

+1/−6
1.3.2018 10:18

M65i55r20o47s97l24a53v 90V66l84a78s54á96k 4548410963912

Uměleckost díla je špatně definovatelný dosti subjektivní pojem. Záleží na posudcích znalců umění a na tržní a dobové oblíbenosti. Nedá se exaktně změřit, zvážit.

+4/0
1.3.2018 10:23

M59a86r62c90e13l16a 78B87í56l15á 4467450472329

třeba tři plátna v rámech umístěná vedle sebe a natřená na bílo ... (New York)

+1/0
1.3.2018 10:29

I54v66a95n 60H19o60l55a78s 5487447178807

Tak samozřejmě, problém je ovšem v tom, že leckdo, kdo to změní nechápe (nezná kontext etc.) je s odsudkem hned hotov. Přitom sám by často nedokázal ani nakreslit pastelkou na papír psí boudu.

+1/−2
1.3.2018 11:41

P27e13t88r 28Š74t60ě48c98h 2395536555940

Ne, nejsem kunsthistorik... jen si pod slovem "umělecké dílo" představuji něco, co mě zaujme jak svým zpracováním, tak tím co oním dílem chtěl autor říct nebo ukázat světu.... Bohužel při pohledu na "díla" v článku se musím zamyslet jen nad tím, kolik měl asi autor v žíle....

+3/0
1.3.2018 13:00

Z62d49e40n58ě51k 18W17e55r28n62h34a86r10t 6937315452458

Přesně tak. Ono slovo umění a umělec původně vychází z toho, že někdo něco umí. To je dnes poněkud zapomenutá souvislost a řada "umělců" vyniká zejména v drzosti, nikoliv v kumštu.

+4/0
1.3.2018 13:06
Foto

J80i48ř28í 82K31r87á75t98k37ý 3400842954

Ono to tak není, tito současní umělci opravdu povětšinou umí namalovat třeba realistický portrét, nebo vytvořit realistickou sochu. To se vyučuje na škole a řemeslo zvládají. Podívejte se třeba na takového Picasa, on opravdu uměl a nikdo asi dnes nepochybuje o tom, že to byl velký umělec, ale mnohá jeho díla by dnes laik klidně označil za mazaninu dítěte ze základní školy. Se současnými umělci je to stejné, s realistickou malbou, kterou nemají šanci uspět, to umí kde kdo, takže používají jiné techniky jak zaujmout a laickému oku to pak mnohdy připadá, že je to mazanina.

0/0
2.3.2018 13:31

M48i91l10o21š 11B96r69a29d96í36k 3396369617628

Já bych si podobný obraz nekoupil, ale lidé moderní umění kupují a já přestože obdivuji spíše obrazy tak do poloviny dvacátého století a myslím, že umění trochu rozumím, tak si netroufnu šmahem to odsoudit.

+1/0
1.3.2018 13:41

R63e77n11a27t80a 39H12a62v57l15í36č21k41o60v64á 3599236773315

Ano, mám ráda, když na první pohled vím, co na obraze je namalováno. Proto moc nemusím takové mazanice. Abstraktní obrazy se mi zkrátka nelíbí. Zato mám moc ráda obrazy Vysočiny od pana Puchýře(např.). ...

0/0
1.3.2018 19:05

M58i78l69o34š 75B98r95a60d26í48k 3536189907318

Z krajinářů mám rád Mařáka, to je naprostá klasika. Puchýř se mi sice taky líbí, ale jak jsem psal já jsem víc na tu starou klasiku.

+1/0
2.3.2018 9:00







Najdete na iDNES.cz